Auteur Topic: ervaring one seven iemand positief?  (gelezen 56491 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #105 Gepost op: 29 oktober 2011, 13:25:08
Die "eerste klap" is een van de meest gehoorde brandweerfabels die ik ken. Met twee stralen lage druk zonderverdeelstuk vanuit de tank beginnen heb je een veel grotere slagkracht. Ieder lid van de aanvalsploeg een straal (kun je helemaal alleen afleggen, of nog beter: twee lengtes zigzag in een kast met straalpijp erop), ondertussen bouwen de chauffeur en de waterploeg de waterwinning op (TS wel bij de obk dan), de bevelvoerder kan ondertussen doorverkennen. Niet deze discussie vervuilen met 2-4-6 op een TS, dat is een ander topic!

We hebben hier wel mee zijsprongetjes gemaakt ;)
En verder verschil van inzet, niets vreemd in brandweer Nederland, maar zo langzamerhand probeer ik me daar niet meer zo over te verbazen, al lukt dat niet altijd.  ;D
Ben het ermee eens dat die HD binnen niks doet, ik heb het ook over de uitbreiding en overslag, dat ik daarna over laat gaan op LD heb ik al eerder aangegeven. LD duurt nu eenmaal ff. HD heb ik direct.
En dat de B gaat doorverkennen, dat lijkt me een vast staand feit.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #107 Gepost op: 12 augustus 2013, 11:27:27
NIFV versus BMT:
Niets menselijks is het NIFV kennelijk vreemd. Wie leest er nu ook een gebruikshandleiding (want dat is ongeveer hetzelfde principe).
UIt wat er staat meen ik voorzichtig op te kunnen maken dat het NIFV zich baseerde op in de diverse regios gebruikelijke blusmethoden van 1-7. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als je baseren op wat BMT adviseert (al dacht het NIFV kennelijk van wel). Maar, geeft dat niet aan dat de diverse regios zich niet aan de handleiding houden?


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #108 Gepost op: 12 augustus 2013, 21:05:25
Niets menselijks is het NIFV kennelijk vreemd. Wie leest er nu ook een gebruikshandleiding (want dat is ongeveer hetzelfde principe).
UIt wat er staat meen ik voorzichtig op te kunnen maken dat het NIFV zich baseerde op in de diverse regios gebruikelijke blusmethoden van 1-7. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als je baseren op wat BMT adviseert (al dacht het NIFV kennelijk van wel). Maar, geeft dat niet aan dat de diverse regios zich niet aan de handleiding houden?

Wie stopt het NIFV is de vraag of de lectoren Veiligheidskunde, eerdaags meer, zoals brand melden aan een particulier of compensatie ontvangen voor iets wat je niet meer doet, anders gezegd wel de lusten (overheidsbelasting) niet de lasten.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #109 Gepost op: 29 oktober 2013, 12:53:06
« Reactie #86 Gepost op: 25 oktober 2011, 09:34:47 » van Bweer:
Citaat
Wat mij opvalt in deze topic zijn de reacties van mensen van de werkvloer.

Waar blijven de"natuurkundige onderbouwde" reacties van de leverancier en,

waar blijven de reacties van de diverse managementleden van de diverse veiligheidsregios welke zich 1-7 laten "aansmeren"?

Ik weet zeker dat ze meelezen maar klaarblijkelijk te onzeker om te reageren.

Vooralsnog is naar mijn mening alleen de leverancier de lachende derde, die verkoopt zijn spullen goed.

Verder geloof ik best dat 1-7 een rookgaslaag koelt, het schuim verbrand, het weinige water verdampt wat de nodige energie kost, en de in de bel aanwezige lucht neemt energie op.
Ik geloof echter dat een goed uitgevoerde rookgaskoeling met water d.m.v. 3D blussing veel effectiever is.

Per slot van rekening kost het verwarmen van water vele malen meer energie dan het verwarmen van lucht.

En tenslotte, waarom zou je de rookgaslaag niet gewoon verwijderen d.m.v. ventilatie?

De duidelijkheid van deze discussie in de bijdragen heeft mij positief verbaasd.

Wat mij nog wel enigszins stoort is het gebruik van de weinig specifieke term: 3D blussing.
Blussing vindt plaats op een reactievlak en is dus min of meer 2 dimensionaal (als men dat wil horen).
3D branden zijn wel gespecificeerd (petrochemische industrie); maar die vereisen een speciale aanpak (meestal niet blussen).

Het gebruik van HD, met robotachtig uit te tellen drukstoten in de ruimte of op een deur is blus technische onzin.
Bij verkoop van RSTV en 3D circussen in containers blijkt het commercieel zeer succesvol te zijn.
Zoals tapijt-aan-de- deur- verkopers (ook met DLS oftewel One Seven) succesvol kunnen zijn in het land der blinden.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton