Ben benieuwd....
"Massaal geen..." zover zou ik niet willen gaan, zeker de laatste tijd niet want zoals ik al aangaf, er komt steeds meer aandacht voor.
Hoewel 4x2 uitgerust hebben we ieder jaar wel oefentijd besteed aan natuurbrandbestrijding. Dit jaar krijgen we hem nog maar ik denk dat we al twee of drie jaar te horen krijgen dat gebruik van ademlucht heel reeel is. Alleen een paar "hele oude rotten" vinden het nog onzin (bij ons is het besef om ademlucht ook buiten het gebruikelijke om te gebruiken gekomen bij een bermbrand die alleen benedenwinds te benaderen was, nog voor de ademluchtdiscussie bij natuurbranden op gang kwam).
Qua inzetduur, ga je het veld in met een slang of zit je in een voertuig met dakblussing, scheelt heel veel met verbruik en met name met dakblussing kun je ook wat meer keer een fles omhangen.
En je hebt natuurlijk de tank met water. Het hangt af van de blusmethode af hoe lang die mee gaat, maar in veel gevallen is de tank eerder leeg dan een ademluchtfles.
Alles over natuurbranden eens overziend valt me op dat er wel erg veel zijstapjes gemaakt worden die of niet helemaal goed staan of een nieuw draadje zouden moeten krijgen.
Misschien een "algemeen natuurbranddiscussie"-draadje opstarten voor alles wat niet meteen feitelijke natuurbrand te maken heeft? Het lijkt wel alsof een natuurbrand bijna meer discussie losmaakt dan chemiepack