Auteur Topic: Video's over omgaan met rampen  (gelezen 7680 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 03 augustus 2016, 19:00:26
De onderstaande video uit 2014 geeft een beeld van het beleidsproces tijdens een ramp in Friesland.

Elke GGD moet een actueel en beoefend GGD Rampenopvang-plan (GROP) hebben. In het GROP worden de verschillende fasen beschreven, vóór, tijdens en na een rampsituatie.

Video: GROP GGD rampen opvang plan


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2016, 22:33:53
TV-programma waarin prominente Nederlanders functioneren als crisismanagers, bij een fictieve crisissituatie of ramp.

Video: Crisis (NPS, 2000)

Eerste deel van een vijfdelige serie programma's in de vorm van een rollenspel waarin een crisisteam, bestaande uit prominente Nederlanders, een crisis krijgt voorgelegd die het moet oplossen. Het overleg van het crisisteam wordt afgewisseld met nagespeelde nieuwsberichten en telefoontjes, die de ontwikkelingen in de zaak weergegeven en het overleg beïnvloeden.

In deze aflevering moet het crisisteam maatregelen nemen tegen de verspreiding van een dodelijk en onbekend virus in Nederland.

Crisisteam:
- Ethicus/VVD Eerste-Kamerlid Heleen Dupuis als minister van Binnenlandse Zaken;
- VVD politicus Robin Linschoten als minister van Volksgezondheid;
- PvdA Tweede-Kamerlid Rob Oudkerk als hoofdinspecteur voor de Volksgezondheid;
- PvdA Tweede-Kamerlid Marjet van Zuijlen als staatssecretaris van Buitenlandse Zaken;
- Communicatie-adviseur Kees Mijnten als woordvoerder.

De verrichtingen van het crisisteam worden geanalyseerd en beoordeeld door Erwin Muller en Uri Rosenthal van het Crisis Onderzoek Team van de RU Leiden. Presentatie: Felix Rottenberg.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 04 augustus 2016, 15:54:58
Video: Crisis (NPS, 2000)

Eerste deel van een vijfdelige serie programma's in de vorm van een rollenspel waarin een crisisteam, bestaande uit prominente Nederlanders, een crisis krijgt voorgelegd die het moet oplossen. Het overleg van het crisisteam wordt afgewisseld met nagespeelde nieuwsberichten en telefoontjes, die de ontwikkelingen in de zaak weergegeven en het overleg beïnvloeden.

Dit chaotische traditionele mondelinge crisisberaad illustreert hoe belangrijk het is, om ICT in te zetten, bij het beheersen van de informatiestromen tijdens een crisis. 


Video: Web Conferencing vs. Videoconferencing vs. Webcasting



Digitaal vergaderen

Crisisoverleg moet snel, doelmatig, slagvaardig, duidelijk en overzichtelijk zijn. Dat geldt zeker bij rampen. Efficiënter dan traditioneel vergaderen is digitaal vergaderen, via vergader-software.

Communicatie wordt daarbij door de deelnemers ingevoerd via toetsenborden op bijvoorbeeld tablet-pc’s of laptops (eventueel met externe beeldschermen).

Daarbij kan eventueel aanvullend een video-verbinding worden gebruikt. Bijvoorbeeld voor het volgen van publieke nieuwsuitzendingen, beelden van body-cams van hulpverleners ter plaatse, radiocommunicatie van hulpverleners, en actuele videobeelden die burgers op internet zetten.

Bij digitaal vergaderen kunnen de deelnemers samen in dezelfde ruimte zijn, of via (mobiel) internet communiceren over zeer grote afstanden. Door te vergaderen via internet, kunnen reiskosten en reistijd worden bespaard. Daarmee kan enorme tijdwinst worden behaald, die bij crisisoverleg vaak cruciaal is.

De deelnemers aan digitaal vergaderen kunnen direct meedoen via bijvoorbeeld een tablet-pc, vanuit hun kantoor, woonhuis, of hotel, of vanaf een parkeerplaats, enz.

Overige medewerkers, politici, ambtenaren, militaire commandanten, adviseurs, experts, informanten, hulpverleners ter plaatse, journalisten en woordvoerders van maatschappelijke organisaties en zorginstelllingen, kunnen desgewenst direct meelezen met de vergadering.

En zij kunnen zo nodig meedoen met de discussie in bepaalde vensters, of daarvan worden buitengesloten, afhankelijk van hun individuele autorisatie. Voor de snelle organisatie van een dergelijke digitale overlegstructuur tijdens crisisberaad, is specifieke deskundigheid wenselijk. 

Moderne vergader-software heeft veel geavanceerde mogelijkheden. Bijvoorbeeld aparte functies en vensters voor samenvattingen, kleurmarkeringen, prioritering, overzichten, landkaarten, weerkaarten, locatie van risicobronnen zoals chemische opslag, zorginstellingen, hulpverleners en slachtoffers, verkeerssituatie, tijdschema’s, tabellen, genomen besluiten, achtergrondinformatie, nieuwsoverzichten, stappenplannen, organogrammen, deelnemersprofielen, flow charts, polls, ruggespraak, inspraak, adreslijsten, anonieme brainstorming, publieke social media, enzovoort.

Voor verkennende proefprojecten met elektronisch vergaderen, kan eventueel ook gewone forum-software worden gebruikt, die wordt beveiligd met een wachtwoord. Of er kan eventueel gebruikt worden gemaakt van chat-software of instant-messaging-software.

Elf trends voor de toekomst van digitaal vergaderen
http://www.socialmediameetlat.nl/pdf/joosten.pdf

Artikel over digitaal vergaderen
http://blog.ibabs.eu/met-digitaal-vergaderen-je-besluitvorming-versnellen

Wikipedia over web-conferencing
https://en.wikipedia.org/wiki/Web_conferencing

Vergelijking van web-conferencing-software
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_web_conferencing_software

Wikipedia over collaborative software
https://en.wikipedia.org/wiki/Collaborative_software

Wikipedia over electronic meeting systems
 https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_meeting_system


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #3 Gepost op: 04 augustus 2016, 17:20:19
Piet, wanneer ga je  een keer een goed beeld vormen over de hulpdiensten in Nederland? ::)


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 05 augustus 2016, 02:21:03
Video van het Expertisecentrum Zelfredzaamheid
'Menno van Duin - Niets is belangrijker dan informatie'

Pleidooi voor het gebruik van sociale media door overheden bij rampen en crises.





berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #5 Gepost op: 05 augustus 2016, 08:35:13
Belangrijk ook te weten dat er een vereniging van volwassen autisten bestaat;

http://www.autisme.nl/


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #6 Gepost op: 05 augustus 2016, 08:39:30
Video van het Expertisecentrum Zelfredzaamheid
'Menno van Duin - Niets is belangrijker dan informatie'

Pleidooi voor het gebruik van sociale media door overheden bij rampen en crises.

Piet, dit filmpje is inmiddels al 4 jaar oud. Sterker, het is al volledig oud nieuws. Aangezien sociale media inmiddels al een zeer belangrijke plaats heeft ingenomen. Dus, wat wil je toevoegen aan dit forum?


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2016, 19:47:37
Video: Disaster Response: A Decade of Lessons Learned Post-9/11



Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2016, 22:14:40
Publieksvoorlichting - Praktische tips over rampen
'Emergency Preparedness - Health Matters'






Brand

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.752
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2016, 10:27:33
Zitten we hier op een Engels forum of op een Nederlands forum?

Piet kom eens met informatie over de nederlandse hulpdiensten.

Hier werken we heel anders dan in het buitenland




Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2016, 13:12:55
Video: 'Kenny Meesters over gebruik sociale media bij rampen - Tilburg University'


Tijdens rampen en incidenten gebruiken burgers social media om zich te organiseren, met elkaar in contact te treden en elkaar te helpen. Informatie en foto's worden gedeeld met hulpdiensten. En ook onderlinge hulp wordt zo georganiseerd, zoals alternatief vervoer of overnachtingen.

Burgers wachten nu minder passief op hulpdiensten dan vroeger, stelt Kenny Meesters, promovendus Information Management aan de Tilburg University.

Met een rampenoefening in 2014 is ervaring opgedaan. Meer informatie is nodig om te zien, waar kansen liggen voor organisaties op lokaal of nationaal niveau, of per veiligheidsregio.