Toch maar weer een lesje staats- en bestuursrecht........ De organisatie van de brandweerzorg ligt bij het College van B&W. De gemeenteraad stelt een brandbeveiligingsverordening op met daarin regels over de brandweerzorg. De gemeente heeft de brandweerzorgtaak (bij Wvr) overgedragen aan de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio. Die gemeenschappelijke regeling wordt bestuurd door de burgemeesters (portefeuillehouders brandweer in hun College) van de deelnemende gemeenten. Het algemeen bestuurlijk toezicht over gemeenschappelijke regelingen berust bij de provincie.
Een gemeenschappelijke regeling dient ieder jaar een ontwerp-begroting op te stellen en deze ter zienswijze aan de inliggende gemeenteraden voor te leggen. De zienswijzen worden vervolgens betrokken bij het vaststellen van de definitieve begroting.
Er zijn dus vier aangrijpingspunten van politiek/bestuurlijke aard:
1. Het vaststellen van een brandbeveiligingsverordening door de Raad
2. Het controleren van het College door de Raad op de taakuitvoering (organisatie van de brandweerzorg)
3. Het indienen van zienswijze bij de begroting
4. Het algemeen bestuurlijk toezicht van de Provincie
Drie van de vier instrumenten liggen in handen van de Raad, constateer ik maar.
Waardeer uw opmerkingen en ze zijn terecht maar nu in de praktijk. De brandweer is een heilig domein, maatschappelijke waarde zeer hoog, amper een raadslid te vinden die iets van de materie weet, wat zou er wenselijk dan moeten veranderen. De commandant en zijn managers weten toch wat goed is en georganiseerde medewerkers alleen maar lastig. Vakorganisatie niet meer van deze tijd, dus uw constatering is formeel juist maar feitelijk weet u als geen ander je kop gaat eraf indien je tegenspraak levert, ook al zou deze heel terecht zijn.
Nam et ipsa scientia potestas est
kennis is macht
Ons democratisch systeem vertoont duidelijk de neiging om macht te geven aan mensen die daarnaar hunkeren en biedt mensen die geen macht willen iedere mogelijkheid om te vermijden dat ze die krijgen. Dat is een niet erg bevredigende gang van zaken als macht mensen corrumpeert, die daarin geloven en dat willen hebben.
Personeelsleden maken een punt en deden dat al eerder, een enkel raadslid pakt het op en wordt naar de hoek verwezen. Het netwerk lacht en de klant, de burger, heeft het nakijken.
Voorbeeld: de brand Havenkwartier, een leek kan nog constateren dat het verhaal erbij niet kan kloppen, toch moet het worden aangenomen, immers de brand werd geblust en wat zou je anders verwachten?
Nog een voorbeeld: TS2, bemanning gaat tegen alle regels in toch naar binnen (binnenbrand)voordat er ook maar enige backup is, de leiding ontkent en het bestuur gelooft hen.
En sorry ik schrijf het nog maar eens "brandgerucht" hoezo maatgevend scenario woningbrand, het is schering en inslag, geen inspectie die iets doet.
Uw betoog klinkt dus mooi maar feitelijk is de praktijk anders ’We van mening zijn dat het vertrouwen van onze inwoners in hun veiligheid gediend is bij primair vertrouwen van de volksvertegenwoordiging in haar bestuur en het uitdragen daarvan.’