DOC]Oorzaken van scheepsbranden - IFV1. roken
• de gewoonte (gebeurt onachtzaam) en de verslaving (gebeurt dwangmatig)
• roken in bed al of niet in combinatie met alcohol
• roken in de ruimen of aan dek met open ruimen
• in 't geniep roken aan boord van tankers
2. gebruiken van pyrofoor materiaal
3.
produceren van vonken • gebruiken van versleten materiaal
• gebruiken van onaangepast elektrisch materiaal (zeker waar explosiegevaar heerst)
• overbelasten van elektrische circuits (zekeringen)
• gebruiken van naakte lampen
• laten vallen en breken van looplampen
• ontbrekende beschermkappen van deklichten
• gebrekkig gesmeerde en onderhouden elektrische motoren
• sluiten van deuren en patrijspoorten
4.
lassen en branden • de geproduceerde vonken en de grote hitte
• de aanwezigheid van acetyleen en zuurstof (soms H2, LPG)
• de wegspringende hete deeltjes bij booglassen
• snijbranden is het gevaarlijkst
o het metaal wordt verhit
o het metaal wordt met een stoot zuurstof verbrand en weggeblazen
• de meest voorkomende fouten
o geen of een slechte helper hebben
o geen geschikt blusmiddel klaarzetten
o brandbaar materiaal niet wegnemen of afschermen
o werken in de buurt van stof of gasmengsels
o werken onder atmosfeer in een tank, vat of leiding
o gasflessen niet verticaal zetten
o schade aan de lasapparatuur
o het bezit van een vuurvergunning is geen garantie
5.
scheepsherstelling • de geplande of ongeplande bedrijfsstilstand
• de vreemde personen aan boord
•
de uitgeschakelde beschermingssystemen en alarmen • de ontoereikende beschikbaarheid van bluswater in het droogdok
• de ontoereikende beschikbaarheid van bluswater bij stilstand op zee zonder werkende generatoren
6. aanvaring
Risicovolle fenomenen
1. zelfontbranding
• met olie doordrenkte vodden
• de lading
2. vonken
• het schokken van met Mg of Al besmeurd staal (kathodische bescherming)
• de schouw
• blikseminslag
• statische elektriciteit
Risicovolle plaatsen
1. de accomodatie
• roken in bed al of niet in combinatie met alcohol
• het ledigen van de asbak in de papiermand
• elektrisch geknoei
• lassen en branden
2. de kombuis
• de aanwezigheid van open vlammen en/of hoge temperaturen
• de aanwezigheid van afval en vetten
• de hoge bedrijvigheid
3. de machinekamer
• de aanwezigheid van brandstof
o een olielek op een heet oppervlak
o een brandstoflek bij het bunkeren
o het laden van batterijen
• de aanwezigheid van veel mogelijke ontstekingsbronnen
o de scheepsmotor
o
de uitlaat o ketels
o stoomleidingen
o elektrische motoren
o water op elektrische schakelborden
o de bedrijvigheid in het atelier
• terugslag bij het aansteken van ketels
•
zelfontbranding van met olie doordrenkte vodden • lassen en branden
• ontvlammen van de bilges
4. de ruimen
• de lading die zeer verscheiden kan zijn
• de lading die van reis tot reis kan verschillen
• zelfontbranding van de lading
• de vreemde personen aan boord tijdens het laden en lossen
• de incompatibiliteit van bepaalde producten
• de aanwezigheid van gevaarlijke goederen (IMDG)
• overflows bij het laden
• overflows bij het bunkeren
• roken
• lassen en branden
• kortsluitingen
5. op tankers
• aanvaring en stranding
• werken met 220V verlichting bij het reinigen van de tanks
• roken
• lassen en branden
• blikseminslag
•
statische elektriciteit het warmlopen van de ladingspompen
https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/oorzaken-van-scheepsbranden.doc