Auteur Topic: Roken en koken belangrijkste oorzaken fatale woningbranden in 2016  (gelezen 2864 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Roken en koken belangrijkste oorzaken fatale woningbranden in 2016

 
 
In 2016 vonden in totaal 33 fatale woningbranden plaats. Hierbij vielen in totaal 38 dodelijke slachtoffers. Een stijging ten opzichte van vorig jaar toen 27 fatale woningbranden plaatsvonden waarbij 31 slachtoffers vielen. Deze stijging past binnen het normale, fluctuerende beeld van het aantal fatale woningbranden en slachtoffers per jaar, zo blijkt uit het meerjarig onderzoek van de Brandweeracademie.

Oorzaken

De belangrijkste brandoorzaken in 2016 waren roken (19%), onvoorzichtigheid bij koken (9%) en andere vormen van menselijk handelen (9%). Volgens het onderzoek van de Brandweeracademie zijn deze cijfers in lijn met die van voorgaande jaren.

Naast deze fatale woningbranden was er bij drie woningbranden met in totaal drie doden, sprake van een bewezen natuurlijke dood. Bij zes branden met in totaal zeven doden ging het om een woningbrand als gevolg van (zelf)doding. Het onderzoek richt zich op de oorzaken, omstandigheden en het verloop van niet met opzet veroorzaakte woningbranden met dodelijke slachtoffers. Daarom maken deze woningbranden geen deel uit van de analyse van fatale woningbranden 2016.

Bij aankomst van de brandweer was vaak sprake van een relatief kleine (47%) of gesmoorde (25%) brand en beperkte mate van rookverspreiding. Dit beperkte zich tot een voorwerp en/of de ruimte van ontstaan van de brand. Er zijn iets meer gesmoorde branden gemeld ten opzichte van vorig jaar (15% in 2015). Dit komt mogelijk doordat pas vanaf 2016 nadrukkelijk om deze info is gevraagd.

Samenwerking met brandweerkorpsen en teams brandonderzoek

De Brandweeracademie verzamelt structureel data over fatale woningbranden in Nederland. Daarbij werkt de Brandweeracademie samen met de bij de betreffende branden betrokken brandweerkorpsen en teams brandonderzoek. Zij leveren de gegevens over de fatale woningbranden. De respondenten worden benaderd op basis van informatie uit persberichten over een fatale woningbrand in hun regio. Hierdoor worden ook de fatale woningbranden in kaart gebracht waarbij de brandweer geen hulp heeft verleend, bijvoorbeeld omdat de brand bij het ontdekken al gedoofd was.
 
Jaaroverzicht fatale woningbranden 2016

 Rapport-Fatale-Woningbranden-1920x1080.png

Download het jaaroverzicht?
 
Reactie Brandweer Nederland

‘Branden waarbij dodelijke slachtoffers vallen hebben een enorme impact’, zegt voorzitter Stephan Wevers van Brandweer Nederland. ‘Voor de directe omgeving, en ook voor onze eigen mensen. Juist dan besef je maar weer eens hoe zwaar ons vak is, vooral als we geconfronteerd worden met branden met dodelijke afloop. Naast deze fatale cijfers zijn er ook nog eens honderden situaties die zware verwondingen en ander leed laten zien. De meeste woningbranden worden nog steeds veroorzaakt door menselijk handelen. Dat is ook de reden dat wij naast ons operationele optreden ook stevig in blijven zetten op voorlichting en preventie.’
 
 Stephan-Wevers.jpg

 






 


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2017, 09:59:13
DOC]Oorzaken van scheepsbranden - IFV

1.   roken
•   de gewoonte (gebeurt onachtzaam) en de verslaving (gebeurt dwangmatig)
•   roken in bed al of niet in combinatie met alcohol
•   roken in de ruimen of aan dek met open ruimen
•   in 't geniep roken aan boord van tankers
2.   gebruiken van pyrofoor materiaal
3.   produceren van vonken
•   gebruiken van versleten materiaal
•   gebruiken van onaangepast elektrisch materiaal (zeker waar explosiegevaar heerst)
•   overbelasten van elektrische circuits (zekeringen)
•   gebruiken van naakte lampen
•   laten vallen en breken van looplampen
•   ontbrekende beschermkappen van deklichten
•   gebrekkig gesmeerde en onderhouden elektrische motoren
•   sluiten van deuren en patrijspoorten
4.   lassen en branden
•   de geproduceerde vonken en de grote hitte
•   de aanwezigheid van acetyleen en zuurstof (soms H2, LPG)
•   de wegspringende hete deeltjes bij booglassen
•   snijbranden is het gevaarlijkst
o   het metaal wordt verhit
o   het metaal wordt met een stoot zuurstof verbrand en weggeblazen
•   de meest voorkomende fouten
o   geen of een slechte helper hebben
o   geen geschikt blusmiddel klaarzetten
o   brandbaar materiaal niet wegnemen of afschermen
o   werken in de buurt van stof of gasmengsels
o   werken onder atmosfeer in een tank, vat of leiding
o   gasflessen niet verticaal zetten
o   schade aan de lasapparatuur
o   het bezit van een vuurvergunning is geen garantie
5.   scheepsherstelling
•   de geplande of ongeplande bedrijfsstilstand
•   de vreemde personen aan boord
•   de uitgeschakelde beschermingssystemen en alarmen
•   de ontoereikende beschikbaarheid van bluswater in het droogdok
•   de ontoereikende beschikbaarheid van bluswater bij stilstand op zee zonder werkende generatoren
6.   aanvaring

Risicovolle fenomenen
1.   zelfontbranding
•   met olie doordrenkte vodden
•   de lading
2.   vonken
•   het schokken van met Mg of Al besmeurd staal (kathodische bescherming)
•   de schouw
•   blikseminslag
•   statische elektriciteit
Risicovolle plaatsen
1.   de accomodatie
•   roken in bed al of niet in combinatie met alcohol
•   het ledigen van de asbak in de papiermand
•   elektrisch geknoei
•   lassen en branden
2.   de kombuis
•   de aanwezigheid van open vlammen en/of hoge temperaturen
•   de aanwezigheid van afval en vetten
•   de hoge bedrijvigheid
3.   de machinekamer
•   de aanwezigheid van brandstof
o   een olielek op een heet oppervlak
o   een brandstoflek bij het bunkeren
o   het laden van batterijen
•   de aanwezigheid van veel mogelijke ontstekingsbronnen
o   de scheepsmotor
o   de uitlaat
o   ketels
o   stoomleidingen
o   elektrische motoren
o   water op elektrische schakelborden
o   de bedrijvigheid in het atelier
•   terugslag bij het aansteken van ketels
•   zelfontbranding van met olie doordrenkte vodden
•   lassen en branden
•   ontvlammen van de bilges
4.   de ruimen
•   de lading die zeer verscheiden kan zijn
•   de lading die van reis tot reis kan verschillen
•   zelfontbranding van de lading
•   de vreemde personen aan boord tijdens het laden en lossen
•   de incompatibiliteit van bepaalde producten
•   de aanwezigheid van gevaarlijke goederen (IMDG)
•   overflows bij het laden
•   overflows bij het bunkeren
•   roken
•   lassen en branden
•   kortsluitingen
5.   op tankers
•   aanvaring en stranding
•   werken met 220V verlichting bij het reinigen van de tanks
•   roken
•   lassen en branden
•   blikseminslag
•   statische elektriciteit
het warmlopen van de ladingspompen


https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/oorzaken-van-scheepsbranden.doc


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2017, 11:04:33
 V.w.b. scheepsbranden (met name pleziervaartuigen) werd/wordt vaak onderscheid gemaakt tussen calamiteiten met alleen materiële schade en calamiteiten met materiële schade en (meerdere) slachtoffers.
Explosies, branden aan boord, van “goed” verzekerde vaartuigen, zonder dat er iemand aan boord is/was hebben van nature de nodige aandacht van de verzekeraars. Politie,justitie etc. onderscheidt/onderscheidde met name calamiteiten met en zonder slachtoffers.
Bewijslast, “opzet oid” vaak moeilijk te leveren door de verzekeraars, het onderzoek en het touwtrekken kan soms vele jaren duren met alle consequenties van dien voor de evt. uitbetalingen, ook voor derden die mogelijk schade hebben.
Politie,justitie etc.  gingen bij calamiteiten waarbij slachtoffers aan boord van het betreffende vaartuig, zeker op een moeilijk bereikbare locatie waren, eerder uit van een noodlottig ongeval.

Vaartuigen die vergaan/ afzinken in wateren met zeer grote diepten, o.a. Golf van Biscaye, dus waarvan de oorzaak moeilijk/vrijwel onmogelijk, te achterhalen is/valt, kunnen jarenlang rekenen op de nodige aandacht van verzekeraars en justitie. (ook wel, al dan niet terecht, “wegbrengers” genoemd, zeker als de eigenaren en bemanningen “bekend” staan en de vaartuigen “goed” verzekerd zijn en de bemanningen zich makkelijk in veiligheid hebben kunnen brengen).


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2017, 15:59:00
Voorbeeld recente alarmeringen brand/explosie te water :

15:42:30  03-06-17 melding   P 1 (GG01) BRAND SCHEEPVAART KNRM BOOTHUIS ENKHUIZEN COMPAGNIESHAVEN 3 A ENKHUIZEN 106594 104632 105832
  urgentie     H    spoed
  regio   10    NHN    Noord-Holland Noord
  eenheden   0200683   Officier van Dienst-10-6594 West Friesland West
      0201577   Blusgroep-2 Enkhuizen
      0201588   Lichtkrant Kazerne Enkhuizen
      0201589   Lichtkrant Gemeente Enkhuizen
      0202388   Lichtkrant Kazerne Stede Broec
      0202389   Lichtkrant Gemeente Stede Broec
      0202997   GMS Koppeling met Meldkamer Noord-Holland Noord
      0202999   Monitor Brandweer Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
      0205310   Brandweer Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
    Weet u de gebruiker van capcode 0205310? Stuur dan een email.
      0205313   Brandweer Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
    Weet u de gebruiker van capcode 0205313? Stuur dan een email.
      0205654   Brandweer Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
    Weet u de gebruiker van capcode 0205654? Stuur dan een email.

15:40:23  03-06-17 melding   PRIO 1, VAARTUIG BRAND / EXPLOSIE AAN BOORD, WDS1,HRN1,EHUNO2
  urgentie     H    spoed
  regio   00    KWC    Landelijk Kustwacht Centrum
  eenheden   1735060   Lichtkrant GMK Noord-Holland Noord
      1735099   Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
      1735478   KNRM Station 7471 Opstappers Reddingsboot Enkhuizen


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2017, 16:38:24
Groot alarm vanwege brand op zeiljacht Markermeer

DRECHTERLAND Op een zeilboot op het Markermeer heeft vanmiddag een flinke brand gewoed. Er zijn twee personen aan boord, maar beide zijn ongedeerd.

De brand brak uit toen het schip ongeveer vijf kilometer voor de kust van het dorp Oosterleek in de gemeente Drechterland lag, vertelt een woordvoerder van reddingstation Wijdenes.

Behalve een boot van reddingstation Wijdenes, zetten ook reddingsboten uit Enkhuizen en Hoorn en de brandweer koers richting de plek des onheils.

Motorruimte
Daar aangekomen bleek dat er brand woedde in de motorruimte van het jacht. De twee opvarenden waren erin geslaagd het vuur goeddeels zelf te blussen. De brandweer maakte die klus af.

Het jacht raakte door de brand zwaar beschadigd, maar niet lek. Omdat de motor defect is, nemen reddingswerkers het jacht op sleeptouw naar Enkhuizen. De oorzaak van de brand staat nog niet vast, maar het lijkt erop dat kortsluiting de boosdoener is


http://www.nhnieuws.nl/nieuws/207322/groot-alarm-vanwege-brand-op-zeiljacht-markermeer#