Auteur Topic: Met water blussen bij benzine of diezel branden  (gelezen 20862 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ottoman

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 199
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Scheepvaart
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste klasse
Gepost op: 07 februari 2008, 21:17:14
hallo mede forum lede

sinds kort werk ik op een tank schip (zelfde bedrijf als eerst)
maar wij moeten verplicht 2 brandslangen aan dek hebben.
deze staan aagesloten op ons dekwas systeem, en er zit geen schuim op.

zodra wij geen slangen aan dek hebben (uitgerold, aangekoppeld, en met straalpijp, en de afsluiters (kranen) zo dat we aleen de pomp maar hoeven te starten.

mijn vraag is waarom is die onzin regel, dit is niet bij een bedrijf, maar bij een hele boel (BP amsterdam Total rotterdam BP gelsenkirchen texaco enz enz enz


k zie mezelf een benzine brand toch niet blussen met water

weet iemand hier meer over???

owja en als je ze niet hebt, mag je heeeeel veel geld betalen

grz ottoman
MVG Ottoman


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 07 februari 2008, 21:44:46
Het lijkt mij dat een schip wat brandstof vervoerd voldoende blusmiddelen aan boord moet hebben. De blusmiddelen zullen dus geschikt moeten zijn voor het soort brandstof wat wordt vervoerd.

Ik ga er vanuit dat de tanks waarin de brandstof wordt vervoerd, dubbelwandig zijn. Die zullen niet zo maar in de fik vliegen. Het gevaar zal bij de koppelingen en leidingen zitten waarmee de tanks gevuld worden. Dan praat je niet over hele oppervlaktes die branden maar een wat kleinere brandhaard op één plaats. Die kan je met een flinke straal water zo uit piesen.

Gr Hans
test


ottoman

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 199
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Scheepvaart
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste klasse
Reactie #2 Gepost op: 07 februari 2008, 21:55:30
oke ja we hebben idd wel 10 co2 blussers aan dek, maar geen schuim enzow

k zal eens vragen aan zoon wal mannetje mis weet die meer


iig bedankt
MVG Ottoman


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 07 februari 2008, 21:59:14
Als jij op een schip werkt dan heb je toch ook een scheepvaartopleiding gehad? Daar zal ongetwijfeld uitgebreid gesproken zijn over veiligheid en brandbestrijding. Misschien moet je nog eens in je boeken duiken.

Gr Hans
test


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #4 Gepost op: 07 februari 2008, 22:00:28
oke ja we hebben idd wel 10 co2 blussers aan dek, maar geen schuim enzow

k zal eens vragen aan zoon wal mannetje mis weet die meer


iig bedankt
CO2 aan boord van een schip en voor buiten.En voor vloeistofbranden  ??? ??? ???




louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #5 Gepost op: 07 februari 2008, 22:07:01
Inderdaad, precies wat Hans zegt.

Met twee slangen kan je een brandende afsluiter blussen of de vlammen dus dannig bewerken dat je deze afsluiter dicht kan draaien (wel goede handschoenen gebruiken, wat hij is in korte tijd zeer heet geworden). Een brand op een tanker zal in de meeste gevallen ook gebeuren bij het overpompen naar de walinstallatie of naar een ander schip. De kerstboom (of afsluiter) is hier altijd het zwakke punt, door niet goed aarde of onvoldoende werken volgens de regels is er kans dat er brand ontstaat. Op de meeste walinstallaties zijn groot vermogen waterkanonnen opgesteld, die zo nodig grote hoeveelheden water of schuim kunnen verspuiten in geval van een grotere brand zo als een oppervlakte brand. Ik neem aan dat je als bemanninglid toch wel een instructie heb gehad wat te doen bij zulke incidenten of een training bij de Rics (of hoe dat tegenwoordig ook heet).  


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #6 Gepost op: 07 februari 2008, 22:26:19
CO2 aan boord van een schip en voor buiten.En voor vloeistofbranden  ??? ??? ???

Tja, heb ook mijn bedenkingen met het gebruik van CO2 blussers buiten op het schip met een vloeistofbrand, Binnen zijn ze zeker effectief maar buiten dus niet echt erg effectief of het zou een zeer grote CO2 blusser moeten zijn. Ik weet dat men vroeger in Amerika op vliegvelden gebruikt heeft gemaakt van een grote rijdende CO2 bluswagen, dit type is uiteindelijk buiten dienst gesteld omdat het effect bij de brandbestrijding onder slechte weeromstandigheden zeer beneden de maat waren, het meeste van de blusstof verwaaide voordat het uberhaupt het brandende object bereikt had. Misschien dat het bruikbaar is bij het verdringen van de vlammen op een afsluiter om zo deze dicht te draaien maar om het echt uit te krijgen moet je volgens mijn toch aardig wat blussers gebruiken.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #7 Gepost op: 07 februari 2008, 22:31:56
Tja, heb ook mijn bedenkingen met het gebruik van CO2 blussers buiten op het schip met een vloeistofbrand, Binnen zijn ze zeker effectief maar buiten dus niet echt erg effectief of het zou een zeer grote CO2 blusser moeten zijn. Ik weet dat men vroeger in Amerika op vliegvelden gebruikt heeft gemaakt van een grote rijdende CO2 bluswagen, dit type is uiteindelijk buiten dienst gesteld omdat het effect bij de brandbestrijding onder slechte weeromstandigheden zeer beneden de maat waren, het meeste van de blusstof verwaaide voordat het uberhaupt het brandende object bereikt had. Misschien dat het bruikbaar is bij het verdringen van de vlammen op een afsluiter om zo deze dicht te draaien maar om het echt uit te krijgen moet je volgens mijn toch aardig wat blussers gebruiken.
Nouja,als ik het verhaal van Ottoman zo lees hebben ze 10 van die CO2blusser van 5 kilo aan boord staan.Die blaas je zo leeg bij een flinke brand,ik zou me geld toch liever op poeder of schuim zetten.
En vlammen verdringen met een CO2-blusser zou ik niet graag doen,zit je toch weer met de beperkte bluskracht,en ik zit niet graag met m,n handen in -80gr te hannesen :-X


ottoman

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 199
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Scheepvaart
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste klasse
Reactie #8 Gepost op: 07 februari 2008, 22:40:16
naja als er bij ond aan boord brand is , en we hebben benzine aan boord

is heel simpel pinpas en meteen van boord gaan, denk dat dat het verstandigst is, blussen doen ze dan maar van af de wal met die waterkanonnen, die ze echt om de 10 meter hebben staan,

maar nu begrijp k waarom we water aan dek moeten hebben

bedankt

groeten Ottoman
MVG Ottoman


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #9 Gepost op: 07 februari 2008, 22:47:40
Nouja,als ik het verhaal van Ottoman zo lees hebben ze 10 van die CO2blusser van 5 kilo aan boord staan.Die blaas je zo leeg bij een flinke brand,ik zou me geld toch liever op poeder of schuim zetten.
En vlammen verdringen met een CO2-blusser zou ik niet graag doen,zit je toch weer met de beperkte bluskracht,en ik zit niet graag met m,n handen in -80gr te hannesen :-X

Mijn Idee, heb ze nog ietsje langer nodig.  ;)




ottoman

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 199
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Scheepvaart
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste klasse
Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2008, 23:22:52
Nouja,als ik het verhaal van Ottoman zo lees hebben ze 10 van die CO2blusser van 5 kilo aan boord staan.Die blaas je zo leeg bij een flinke brand,ik zou me geld toch liever op poeder of schuim zetten.
En vlammen verdringen met een CO2-blusser zou ik niet graag doen,zit je toch weer met de beperkte bluskracht,en ik zit niet graag met m,n handen in -80gr te hannesen :-X

maar als het een beetje grote brand is, ga ik er niet meer bij staan met mijn blussertje ;D
en denk ook niemand van de bemanning, dan nemen we gewoon de grote schuimkanonnen van de wal:P
(niet dat je het dan overleeft hoor als ie knalt)

heb het opgezocht bij een brandende spuiter en of brand aan lijdenen of in een tank dient de bemanning aan de noodstoppen en de brandalarmen in te drukken en zich van boord te verwijderen.

de blussing gaat dan door de schuimkanonnen door de wal, want de kans dat ie knalt is groot als je brand aan dek heb, zeker met Nafta of benzinen.

dus ik denk dat die blussers er hangen om 2 redenen,

1 om eventueel een beginnende brand te blussen
2 omdat het moet

verder kan je idd de slangen gebruiken om het uit te slaan ja

bedankt voor de reacties

grz ottoman
MVG Ottoman


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2008, 23:31:52
Een schip ligt niet zijn hele leven aan de wal. Dus als hij vaart zal er toch iemand met iets moeten blussen.
Hoe zit het nu werkelijk?

Oh ja, let alsjeblieft een beetje op hoofdletters e.d. dat maakt het lezen o zo makkelijk.

Gr Hans


test


Firefighter Robert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.419
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender + Gaspakdrager + Industrial Firefighter
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Onderbrandmeester
Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2008, 13:09:10
Inderdaad, precies wat Hans zegt.

Met twee slangen kan je een brandende afsluiter blussen of de vlammen dus dannig bewerken dat je deze afsluiter dicht kan draaien (wel goede handschoenen gebruiken, wat hij is in korte tijd zeer heet geworden). Een brand op een tanker zal in de meeste gevallen ook gebeuren bij het overpompen naar de walinstallatie of naar een ander schip. De kerstboom (of afsluiter) is hier altijd het zwakke punt, door niet goed aarde of onvoldoende werken volgens de regels is er kans dat er brand ontstaat. Op de meeste walinstallaties zijn groot vermogen waterkanonnen opgesteld, die zo nodig grote hoeveelheden water of schuim kunnen verspuiten in geval van een grotere brand zo als een oppervlakte brand. Ik neem aan dat je als bemanninglid toch wel een instructie heb gehad wat te doen bij zulke incidenten of een training bij de Rics (of hoe dat tegenwoordig ook heet).  

Ik kan wel meepraten over het stukje walinstallatie met betrekking op het verladen en verlossen van product.
Bij ons hebben we een schuimsprinkler systeem om in geval van brand een scherm te laten vallen van schuim tussen het steigerhoofd en het schip. Dit scherm zal een schuimlaag vormen rond het schip (tegen steigerhoofd aan) om een eventuele spill van product niet uit te laten groeien tot een flinke oppervlakte brand.
Ook is de steiger geheel voorzien van een water sprinklersysteem en monitoren die op afstand zijn te besturen. Mocht er zich een "ongelukje" voordoen kan de pannel operator van het bargeloading kantoor gelijk de sprinkler activeren en dan stoppen automatisch alle verpompingen van en naar de steiger.
Er zal dan ook gelijk een noodlijn worden gebeld om ass van de bedrijfsbrandweer te vragen (en dan mogen wij om de hoek komen).

Voor een veilige aftocht van de bemanning en evt eigen personeel te garanderen is zijn de vluchtsteigers ook voorzien van een sprinker installatie.

Groeten Robert


ottoman

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 199
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Scheepvaart
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste klasse
Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2008, 22:13:49
Ik kan wel meepraten over het stukje walinstallatie met betrekking op het verladen en verlossen van product.
Bij ons hebben we een schuimsprinkler systeem om in geval van brand een scherm te laten vallen van schuim tussen het steigerhoofd en het schip. Dit scherm zal een schuimlaag vormen rond het schip (tegen steigerhoofd aan) om een eventuele spill van product niet uit te laten groeien tot een flinke oppervlakte brand.
Ook is de steiger geheel voorzien van een water sprinklersysteem en monitoren die op afstand zijn te besturen. Mocht er zich een "ongelukje" voordoen kan de pannel operator van het bargeloading kantoor gelijk de sprinkler activeren en dan stoppen automatisch alle verpompingen van en naar de steiger.
Er zal dan ook gelijk een noodlijn worden gebeld om ass van de bedrijfsbrandweer te vragen (en dan mogen wij om de hoek komen).

Voor een veilige aftocht van de bemanning en evt eigen personeel te garanderen is zijn de vluchtsteigers ook voorzien van een sprinker installatie.

Groeten Robert



en welke instalatie werk jij dan?(A)

grz ottoman
MVG Ottoman


Firefighter Robert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.419
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender + Gaspakdrager + Industrial Firefighter
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Onderbrandmeester
Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2008, 22:44:24

en welke instalatie werk jij dan?(A)

grz ottoman

Total Raffinaderij Nederland te Vlissingen-Oost.
De barge loading ligt aan de van Sittershaven.

Groeten Robert