waarom is de voltijdsopleiding er uit dan
De vernieuwing van het onderwijs op officiersniveau staat niet op zichzelf. De rol en taak van de officier is de laatste jaren voortdurend in beweging. Iedere officier merkt dit dagelijks. We beseffen met elkaar: het moet anders en het kan anders.
De brandweerorganisatie vormt een koepel waarin competente medewerkers binnen de kaders autonoom hun beroep uitoefenen: ze zijn professioneel. Die professionaliteit kenmerkt zich door:
het erkennen en benutten van de verschillen in competenties tussen medewerkers
het opheffen van de scheiding tussen denken en doen
voorwaarden scheppen voor innovatie en leren
sturen op vertrouwen, inspiratie en zingeving
het creëren van een samenwerkingscultuur
het stimuleren van een open arbeidscultuur, die mogelijkheden biedt voor in-, door- en uitstroom van medewerkers
De onderwijsontwikkeling ondersteunt die professionalisering. Daarbij komt dat ook de inzichten over onderwijs veranderen. Het onderwijs wil zich richten op de bekwaamheid van medewerkers. Niet alleen op kennis, maar ook op die ervaring, vaardigheden en persoonlijke eigenschappen als houding en motivatie, die nodig zijn om dat vak competent te kunnen uitvoeren. We noemen dat competentiegericht onderwijs. Mensen leren hoe ze zelfstandig reële actuele werkproblemen kunnen oplossen voor nu en straks. Het gaat dus niet om de kennis en vaardigheden van vandaag de dag. Ook in de vernieuwde opleidingstructuur staat het zelfstandig leren centraal. De vernieuwde opleidingsstructuur zal beter aansluiten bij de praktijk, de functies van de brandweer op officiersniveau.
De veranderingen in samenleving, werkomgeving en onderwijsinzichten zijn de argumenten om het onderwijs op officiersniveau ingrijpend te wijzigen. Dit middels het project "Competentiegericht opleiden op officiersniveau". In het startdocument Competentiegericht opleiden op officiersniveau wordt het "wat", "hoe" en "wanneer" uitvoerig verwoord. (Zie onderstaande download). Door de vernieuwing ondersteunen we de toekomstige en huidige collega's om hun vak goed uit te kunnen voeren. Om op de juiste manier te reageren op situaties die op ze afkomen.