Brandweerforum

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

- !!! BELANGRIJKE INFORMATIE FORUMDAG !!! - Klik hier

Auteur Topic: Afkeurcriteria brandblussers  (gelezen 538 keer)

koenerob

• Lid Brandweerforum.
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Onderbrandmeester
Afkeurcriteria brandblussers
« Gepost op: 05 december 2009, 22:43:49 »

Ik ben opzoek naar de afkeuringscriteria van handbrandblussers. In NEN 2559 wordt over roest gesproken, maar niet hoeveel van de blusser verroest mag zijn.
Bij mij zijn enkele blussers afgekeurd omdat de verf er op enkele plaatsen door het bewegen van het voertuig is verwijderd en dit geeft roest. blussers zijn nog geen jaar oud.

Peter

• Co-Beheerder
  • Rang: Hoofdbrandwacht/WVDer
Re: Afkeurcriteria brandblussers
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2009, 10:33:41 »

Het afkeuren van blussers hangt op een aantal punten vast.
Om te beginnen roest,dat is een moment om af te keuren. Een brandblusser is een drukvat,en zal dus de nodige druk moeten kunnen weerstaan.
Het is ter beoordeling van de servicemonteur wat hij nog accepteert aan roest,putcorrosie in onherroeplijk afkeur.
Zie je echt dikke roestkorsten,is dat afkeur.Is de blusser net bruin verkleurd,maar is het metaal niet aangetast zou hij nog een jaartje mee kunnen.
Maar veel servicemonteurs (waaronder ikzelf) nemen het risico niet,en keuren dus af.

Er zijn nog meer afkeurcriteria, en dat zijn deuken,revisieleeftijd (10jaar),en zijn uiterste levensduur van 20 jaar hebben bereikt. ;)
Hyves?? Stuur een PM, krijg je het adres.

Sander Voogel

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 05 maart 2010, 20:55:30 »

Zelf heb ik in de brandbeveiliging gewerkt. Vooral roest op lasnaden is afkeur. Oppervlakkige roest is ook al voldoende, omdat de lak dan op die plaatsen weg is en dat mag dus niet. Afkeur is overigens ook uitgedroogde slangen, gebroken of gebarsten straalpijpen, afgebroken knijphendels, etc.

groeten Sander

KLF Grimmenstein markt

• Lid Brandweerforum.
  • Bezoek: Belangstellende
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2010, 12:12:09 »

Zijn er nog verschillen in keuringeisen voor blusser die gebruikt worden in bedrijven en voor particulieren ??

Ik heb namelijk een viertal 9 kg. poederblussers (NU Swift) kunnen verkrijgen die voor gebruik in onze werkplaats afgekeurd zijn (leeftijd 20 jaar) maar die mankeren helemaal niets, geen roest geen beschadigingen oid. Ze hebben alleen 20 jaar aan de muur gehangen, gelukkig alleen als decoratie, en zijn zelfs nog gewoon bruikbaar toch zou ik er graag een controle op hebben zodat ze in de KLF gehangen en op de MSA geplaatst kunnen worden en mocht het nodig zijn ook gebruikt kunnen worden zonder het risico dat ze het niet zouden doen.
Ik kan me voorstellen dat je voor een bedrijf, waar je gewoon zeker moet zijn van een goede werking strengere eisen hanteerd dan voor een particulier.

Guust

• Lid Brandweerforum.
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2010, 09:16:50 »

Ik persoonlijk zou helemaal geen poedeerblusser willen hebben!!!
De grote nevenschade die je krijgt als je dat bij je eigen thuis gaat gebruiken is enorm. :'(

KLF Grimmenstein markt

• Lid Brandweerforum.
  • Bezoek: Belangstellende
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2010, 17:30:26 »

Ik heb zelf ook liever een co2 blusser Guust maar, ze zijn voor de jou wel bekende bus :-)) en een gekregen paard moet je niet in de bek kijken toch  ;)

Peter

• Co-Beheerder
  • Rang: Hoofdbrandwacht/WVDer
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2010, 19:06:23 »

Als een brandblusser zijn max leeftijd van 20jr heeft bereikt, is het
 echt einde verhaal. En dient deze buiten gebruik te worden gesteld.
Is het dus verstandig deze toch te vervangen ook al omdat je er nooit meer de blusser goed gekeurd krijgt.
Geen enkel bedrijf zal dat doen. ;)
Hyves?? Stuur een PM, krijg je het adres.