Brandweerforum

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

- !!! BELANGRIJKE INFORMATIE FORUMDAG !!! - Klik hier

Auteur Topic: Inzet en opschalen bij melding brandgerucht  (gelezen 708 keer)

hv-engeltje

• Global Moderator
  • Geslacht: Vrouw
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Onderbrandmeester
Re: Inzet en opschalen bij melding brandgerucht
« Reactie #30 Gepost op: 13 mei 2010, 18:09:36 »

Tsja, totdat de OvD (zeker 's nachts goed mogelijk) bij een 'brandgerucht' aankomst, de hele woning vol rook staat en er nog mensen binnen blijken te zijn. Dan nog een TS alarmeren, opkomst, aanrijdtijd en je hebt het nieuws van de ochtend gehaald... :-\

En dacht je dan niet dat de centralist heel goed heeft uitgevraagd wat er nu eigenlijk aan de hand is? En dan krijgt te horen, tja ik denk een brandlucht te ruiken... Dan is het zijn afweging en ik geloof dat die toch echt wel overwogen gemaakt wordt. Bij de eerste de beste twijfel gaat er echt wel een TAS mee hoor ;)

Je weet namelijk de criteria niet waarop brand gerucht gealarmeerd wordt. En geloof me, dat zijn behoorlijk strenge criteria (nee, ik kan ze nu niet oplepelen...)

Nou, nou Erik, dat is doemdenken hoor. Natuurlijk rijden ze in de randstad meer dan hier. Alhoewel, als je naar vrijwillige korpsen kijkt dat ook wel meevalt. Maar het is een afweging die je maakt. En de rest van het land  ;D Niet iedereen werkt zoals in de randstad! Vele korpsen werken nog op deze manier en niet zonder reden  ;)
Groetjes, Door

I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Erik

• Lid Brandweerforum.
« Reactie #31 Gepost op: 13 mei 2010, 18:27:01 »

Nou, nou Erik, dat is doemdenken hoor. Natuurlijk rijden ze in de randstad meer dan hier. Alhoewel, als je naar vrijwillige korpsen kijkt dat ook wel meevalt. Maar het is een afweging die je maakt. En de rest van het land  ;D Niet iedereen werkt zoals in de randstad! Vele korpsen werken nog op deze manier en niet zonder reden  ;)

Ik ben geen doemdenker, ik signaleer in meldkamerland gewoon bepaalde ontwikkelen waarvan je op je klompen kunt aanvoelen dat die niet aan Zeeland voorbij zullen gaan. Er zijn in den lande diverse fusieprocessen gaande momenteel.

Een mooi voorbeeld van een korps in de Randstad met een enorme uitruklast vind ik Heemstede (bij Haarlem).
Op jaarbasis in 2009 zo'n 900 meldingen, waarvan 566 keer loos alarm.
Daar kom je binnen de vrijwilligersploeg op de Stromenweg echt niet aan :-)

Gr
Erik

Hans_ZTM

• Lid Brandweerforum.
  • Geslacht: Man
  • Rang: Hoofdbrandwacht
« Reactie #32 Gepost op: 13 mei 2010, 21:58:13 »

En dacht je dan niet dat de centralist heel goed heeft uitgevraagd wat er nu eigenlijk aan de hand is? En dan krijgt te horen, tja ik denk een brandlucht te ruiken... Dan is het zijn afweging en ik geloof dat die toch echt wel overwogen gemaakt wordt. Bij de eerste de beste twijfel gaat er echt wel een TAS mee hoor ;)

Je weet namelijk de criteria niet waarop brand gerucht gealarmeerd wordt. En geloof me, dat zijn behoorlijk strenge criteria (nee, ik kan ze nu niet oplepelen...)
Ook al "denkt" een melder een brandlucht te ruiken, dan kan je je nog steeds afvragen wat een OvD daar te zoeken heeft. Wat is nu de daadwerkelijke meerwaarde om een OvD daar heen te sturen? Wat kan hij meer dan de bemanning van een tankautospuit? En wie helpt de beste man (of vrouw) wanneer hij, onverhoopt, in een situatie terecht komt waar hij niet zelfstandig uit kan komen. Of komen dat soort situaties niet voor in Zeeland?  Het spijt me maar ik geloof niet dat er in Zeeland echt strakke criteria zijn voor brandgeruchten. Dat blijkt wel uit de twee voorbeelden in dit topic. Een strak criterium voor brandgerucht zou standaard een tankautospuit moeten zijn, ongeacht de mening van een centralist.

Wat mij betreft zou elk incident door een tankautospuit moeten worden afgehandeld. Indien nodig kan een bevelvoerder, wanneer hij dat nodig acht, de hulp inroepen van bijvoorbeeld een ondersteunend voertuig, een OvD of een AGS. En dat zou onafhankelijk van de organisatievorm moeten zijn (beroeps of vrijwillig), de vrijwillige OvD moet immers de volgende ochtend ook weer naar zijn werkgever.

Gr Hans

Powerliner

• Lid Brandweerforum.
« Reactie #33 Gepost op: 13 mei 2010, 22:15:00 »

Ook al "denkt" een melder een brandlucht te ruiken, dan kan je je nog steeds afvragen wat een OvD daar te zoeken heeft. Wat is nu de daadwerkelijke meerwaarde om een OvD daar heen te sturen? Wat kan hij meer dan de bemanning van een tankautospuit? En wie helpt de beste man (of vrouw) wanneer hij, onverhoopt, in een situatie terecht komt waar hij niet zelfstandig uit kan komen. Of komen dat soort situaties niet voor in Zeeland?  Het spijt me maar ik geloof niet dat er in Zeeland echt strakke criteria zijn voor brandgeruchten. Dat blijkt wel uit de twee voorbeelden in dit topic. Een strak criterium voor brandgerucht zou standaard een tankautospuit moeten zijn, ongeacht de mening van een centralist.

Wat mij betreft zou elk incident door een tankautospuit moeten worden afgehandeld. Indien nodig kan een bevelvoerder, wanneer hij dat nodig acht, de hulp inroepen van bijvoorbeeld een ondersteunend voertuig, een OvD of een AGS. En dat zou onafhankelijk van de organisatievorm moeten zijn (beroeps of vrijwillig), de vrijwillige OvD moet immers de volgende ochtend ook weer naar zijn werkgever.

Gr Hans

Geheel mee eens.

Henny

• Moderator
« Reactie #34 Gepost op: 13 mei 2010, 23:37:45 »

Omdat deze discussie zeer interessant is, afgesplitst maar doorgaand met de stelling wie te alarmeren bij een melding 'Brandgerucht'.
Ovd, KC, TS of.....?

Team Brandweerforum

Rickjahh

• Moderator.
  • Rang: Brandwacht
« Reactie #35 Gepost op: 14 mei 2010, 11:08:48 »

Een mooi voorbeeld van een korps in de Randstad met een enorme uitruklast vind ik Heemstede (bij Haarlem).

Ha Erik,

Om je hierop even aan te vullen: overdag werk Heemstede met een dagdienst; kantoorpersoneel bemant de TS en zit dus ook in no-time op de weg. Vrijwilligers worden wel geallarmeerd, maar zijn dan volgens mij vooral voor de HW (die er een stuk minder uit gaat omdat Haarlem-Oost een AL heeft staan en aan de andere kant staat Hoofddorp met een HW, beide 24/7 beroepsposten). Ditzelfde verhaal geld, voor zover mijn informatie goed is, voor Beverwijk-Oost.

Dus uitrukken? Ja. Maar het merendeel is overdag en de echte "vrijwilligersuitrukken" zullen daardoor iets lager uitvallen dan het beeld wat jij schetst :)

Erik

• Lid Brandweerforum.
« Reactie #36 Gepost op: 14 mei 2010, 13:11:30 »

Ha Erik,

Om je hierop even aan te vullen: overdag werk Heemstede met een dagdienst; kantoorpersoneel bemant de TS en zit dus ook in no-time op de weg. Vrijwilligers worden wel geallarmeerd, maar zijn dan volgens mij vooral voor de HW (die er een stuk minder uit gaat omdat Haarlem-Oost een AL heeft staan en aan de andere kant staat Hoofddorp met een HW, beide 24/7 beroepsposten). Ditzelfde verhaal geld, voor zover mijn informatie goed is, voor Beverwijk-Oost.

Dus uitrukken? Ja. Maar het merendeel is overdag en de echte "vrijwilligersuitrukken" zullen daardoor iets lager uitvallen dan het beeld wat jij schetst :)

Dan nog :-)
In Goes rukt tijdens kantooruren de eerste TS ook alleen met beroepskrachten uit, maar in totaliteit doen wij als korps tussen de 350 en 400 uitrukken op jaarbasis tegen ruim 900 in Heemstede :-) Maar goed, dat is verder weer een andere discussie :-)
Goed dat van het oorspronkelijke onderwerp (procedure brandgerucht) een apart topic is gemaakt trouwens.

Gr
Erik

Henny

• Moderator
« Reactie #37 Gepost op: 15 mei 2010, 19:58:32 »

Gr Hans
Ik ga helemaal met je mee om principieel een TS te sturen. Soomige omstandighedem, bv Nieuwjaarsnacht nopen wellicht tot een efficiënt afhsndelen van meldingen. Dan kan ik me voorstellen dat een Ovd of KC eerst gaat kijken.
Je laatste zin snap ik niet helemaal. Het 'onafhankelijke' in het alarmeren staat buiten kijf, maar dan snap ik het werkgeverprobleem van de VG OvD niet helemaal...

Powerliner

• Lid Brandweerforum.
« Reactie #38 Gepost op: 15 mei 2010, 20:01:29 »

Ik ga helemaal met je mee om principieel een TS te sturen. Soomige omstandighedem, bv Nieuwjaarsnacht nopen wellicht tot een efficiënt afhsndelen van meldingen. Dan kan ik me voorstellen dat een Ovd of KC eerst gaat kijken.
Je laatste zin snap ik niet helemaal. Het 'onafhankelijke' in het alarmeren staat buiten kijf, maar dan snap ik het werkgeverprobleem van de VG OvD niet helemaal...

Belast je een vrijwillige TS niet, dan belast je wel een vrijwillige OvD-B. Dus uiteindelijk maakt het niet uit als je naar belastbaarheid kijkt.

Hans_ZTM

• Lid Brandweerforum.
  • Rang: Hoofdbrandwacht
« Reactie #39 Gepost op: 15 mei 2010, 20:08:35 »

Forumlid HV-engeltje schreef eerder:
Citaat
Daar heb je gelijk in Erik. De OvD speelt in deze regio een veel actievere rol dan in andere regio's. Lijkt me niets mis mee, vooral omdat ik dan niet voor elk wissewasje uit bed gepiept wordt. En daar erger ik me wel eens aan in andere regio's. Gaat het om een beroepsploeg, ach, die zitten er al maar als vrijwilliger is het steeds moeilijker om te verkopen aan de baas dat je weer een nachtje korter geslapen hebt.
Mijn laatste zin is dus een reactie op deze eerdere uitspraak van HV-engeltje.

Gr Hans

Erik

• Lid Brandweerforum.
« Reactie #40 Gepost op: 20 mei 2010, 09:23:32 »

Persoonlijk vind ik dat je een OVD helemaal niet zou moeten belasten met 'kijkje nemen hier' en 'polshoogte nemen daar'. Een OVD komt pas in beeld bij opschaling, letsels en op speciaal verzoek van de bevelvoerder. Ik merk ook dat ook in de regio Zeeland OVD's er zo in zitten cq bij dat soort vragen van de meldkamer steevast het antwoord geven 'TS alarmeren' en zelf vervolgens dus ook niet ter plaatse komen.

Gezien de bestaande procedures en werkwijzen is het makkelijk om te zeggen dat er bij dergelijke 'twijfelmeldingen' gewoon een TS op pas gestuurd moet worden. Bij brandgerucht lijkt mij dat overigens wel het meest logisch omdat je niet weet wat je aantreft (kan uiteindelijk ook gewoon een gebouwbrand zijn). Er zijn echter ook een hoop meldingen waarbij je met een paar man het werk ook kunt doen. In het buitenland wordt daarom nogal eens gewerkt met (in het Duits) Kleinalarmfahrzeuge. Vaak een bestelbus uitgerust voor met name kleine hv-tjes en andere kleine klusjes en bezet met maximaal 2 a 3 man. Vind ik altijd een aardig concept. Soms schaam je je er ook wel eens voor dat je met een complete bezettig op een mini-klusje staat te staren terwijl één of twee man het werk kunnen doen.

Overigens is de vrijwillige OVD hier in Zeeland een vrijwel uitgestorven ras. Bijna altijd is een OVD tevens beroepsofficier.

Gr
Erik

Vuurvlieg

• Lid Brandweerforum.
  • Rang: Centralist /Vrijw. HBT
« Reactie #41 Gepost op: 28 juli 2010, 21:32:41 »

Ik probeer een beetje te achterhalen waar het hier nu om gaat. Dat is wat lastig omdat de eerste posting al een reply is.

Wat ik alleen niet begrijp is wat jullie bedoelen met "melding brandgerucht'?
Naar mijn idee is "brandgerucht" een nader bericht en geen melding.

Ik heb nog nooit een persson aan de lijn gehad die zei: "Ik wil graag een melding doen van een brandgerucht"
Martin.
Seinzaalmedewerker en vrijwilliger.

hv-engeltje

• Global Moderator
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #42 Gepost op: 28 juli 2010, 21:39:29 »

Ik kan je wel op weg helpen. Het was een melding uit mijn eigen korps waar de melding vanuit de AC een brandgerucht was. Ik ken ook heel weinig mensen die een melding doen van een brandgerucht, maar zoals je zelf waarschijnlijk heel goed weet, zijn er meldingen die niet echt duidelijk zijn. Ze weten het niet, ruiken wat of dies meer zij en de collega centralist besluit toch te alarmeren voor een brandgerucht.  ;)

En binnen mijn korps mag de OvD dan gaan kijken en niet een TAS. Anders is het hier vaak een brandmelding. Dat is, of beter was de hele discussie. Is dat nu verstandig? Volgens mij wel, volgens anderen weer niet... Maar dat kan je zelf lezen  ;D
Groetjes, Door

I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Gertjan

• Lid Brandweerforum.
« Reactie #43 Gepost op: 28 juli 2010, 21:46:31 »

Ik probeer een beetje te achterhalen waar het hier nu om gaat. Dat is wat lastig omdat de eerste posting al een reply is.

Wat ik alleen niet begrijp is wat jullie bedoelen met "melding brandgerucht'?
Naar mijn idee is "brandgerucht" een nader bericht en geen melding.

Ik heb nog nooit een persson aan de lijn gehad die zei: "Ik wil graag een melding doen van een brandgerucht"
Hoe bedoeld u dat?   Als de alarmcentrale piept voor brandgerucht is het voor mij toch de melding en geen naderbericht ?  :)

Vuurvlieg

• Lid Brandweerforum.
  • Rang: Centralist /Vrijw. HBT
« Reactie #44 Gepost op: 29 juli 2010, 15:58:59 »

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) hanteert de volgende algemene definitie:
“Onder loos alarm dan wel brandgerucht verstaan we een al dan niet opzettelijke brandmelding zonder dat er brand is
of zonder dat er reden is voor hulpverlening."
==========================================

Ik neem aan dat er geen alarmcentrale is die piept voor een loos alarm.

Je kan pas constateren dat iets een loos alarm of brandgerucht is, als je er ter plaatse bent.
Dus kan je niet alarmeren voor een brandgerucht, maar wel voor een brand (waarbij later blijkt dat het een brandgerucht is)
Martin.
Seinzaalmedewerker en vrijwilliger.