Auteur Topic: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen  (gelezen 39808 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #15 Gepost op: 02 mei 2006, 23:07:08
Wat ga ik er bij bestellen
Ik maak zelf dus ook Groot Ongeval. Ik laat de COH + VC komen. Ook de VVD + CVD. Ook een schuimblusunit - schuim-poeder-blus wagen. + 3 x takelwagen waarvan 1 vrachtwagentakeldienst. Ook een Milieu dienst van de Rijkwaterstaat ivm gevaarlijke stoffen wat dreigt in de berm te raken

Wat ga ik verder doen? Mijn eerste prio 1 is de brand in de kiem te smoren. Tevens laat ik de andere wagens op brand controleren en evt de accupolen losmaken. Ook de wagen die op de railing staat wil ik er zo snel mogelijk van los hebben. Van de ambu dienst wil ik weten welke slachtoffer er als eerste uit gehaald moet worden. Ook laat ik de traumateam wat tp is/aanvliegend laat ik de ambu dienst helpen met de slachtoffers uit te zoeken en mogelijk al te bevrijden.

Joost
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


Hbt

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.137
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: ex Waarschuwings en verkennings dienst (WvD)
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Was HBT per 1 januari 2011 gestopt ivm prive
Reactie #16 Gepost op: 03 mei 2006, 00:30:02
Ik laat alarmeeren 3x TAS, HV, WO, OvD , SBW

1st tas voor de beginnede brand te blussen kan zich na de blussing ook storten op de bevrijding van de bekneld slachtoffers 1 en 2 de blussing en 3 en 4 voor de stabilisering van de auto die over de reling drijgt te vallen ondersteud door de HV bemanning
2de tas voor het verkennen van de overige auto's die betrokken zijn
3de tas voor de vrachtwagen met de spirtus een vluchtig goedje dus een heel hoog brand risico
SBW voor het nodige schuim denkend om een schuimdeken te leggen onder de vrachtwagen

Wil welke slachtoffers er als eerste bevrijd moeten worden. Volgens mij heeft het slachtoffer die bekneld zit in de auto over de reling toch de hoogst prio.

naderbericht groot ongeval vanwege de aantal beknelde slachtoffers
http://www.feuerwache.net/profil_info_bild/HBT72

G4S Fire en Safety / ex Vrijw. Brandweer Bunschoten - Hoofdbrandwacht


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #17 Gepost op: 03 mei 2006, 02:12:47
uit de melding val in eerste instantie op te maken dat het een ongeval betreft waarbij een vrachtwagen een file heeft aangereden en dat deze een nog onbekende vloeistof verliest. tevens zijn er twee autos achterop gereden, waarvan er een dreigt in het water te vallen.
 
uit deze gegevens is het volgende informatie te halen. het betreft een ongeval met een onbekende vloeistof. er is een vrachtwagen en ongeveer 5 a 6 autos bijbetrokken, dus ongeveer tussen de 12 en de 26 mogelijke slachtoffers. inzet moet dus boven winds gebeuren.

dus de volgende voertuigen worden meteen ingezet. 3x TAS, 1 HV-2, 1 HA+HVH, 1 HA+SBH, WO+WOA, OvD/ROGS en tevens verzoek om 5 ambu's en OvDG. en verzoek om het traumateam in te lichten dat we ze misschien oproepen wanneer nodig.
tevens worden extra personeel opgepiept. plus een 2tal TAS van de buurtgemeentes gealarmerd waarvan een voor de herbezetting van de kazerne, en de tweede voor mogelijke extra inzet.

te plaatsen word door de ROGS gekeken of men zondermeer ingezet kan worden.
indeling van de inzet zal zijn
auto bijna te water: 1e TAS en de HV-2 die door middel van de lier de wagen verankerd. de WO met WOA word standby gehouden met de boot te water.
auto op vrachtwagen; 2de TAS en de HA+HVH (tevens ook voor auto voor vrachtwagen)
auto's voor vrachtwagen; 3de TAS

bij aankomst blijkt een auto te branden en de vrachtwagen een tankauto te zijn die spiritus vervoerd. hierop word de 3de TAS met twee HD-stralen ingezet om de brand te blussen en de HA+SBH word ingezet om preventief de tankwagen onder het schuim te zetten om te voorkomen dat deze in de brand raakt. ivm brandbare en vluchtige stof.  tevens word om een extra TAS gevraagd om te helpen met mogelijke slachtoffers in de auto's voor de vrachtwagen. en verzoek om hulpverleningsteam op kazerne of opvangadres.



ik neem aan dat het een middelgrote plaats is. want in dat geval zal de OvD samen met enkele collega's in een ROGS- roulatiesysteem zitten. en is hij bij toerbeurt ROGS. dan is de eerste verkenning een makkie. zal er geen extra ROGS 
gealarmeerd hoeven te worden. eerste verkenning kan hij zelf doen.       


Brandweer Sluis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.714
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Sluis
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht
Reactie #18 Gepost op: 03 mei 2006, 12:31:03
Hoe handel je verder, en wat alarmeer je eventueel nog?

Opschaling Groot ongeval. Nu liggen de prioriteiten op de slachtoffers die bekneld zitten, en vooral eerst de auto die van het talud kan gaan. We alarmeren nog wat voertuigen.

- Extra TS + nog een HV2. OGS-Unit misschien erbij ? Misschien dat de WO beter toch ook met prio 1 kan doorrijden, als het geval is dat de auto van de brug gaat. Stuk of 5 ambu's voor de slachtoffers, ook OVD-G laat ik tp komen. Ik vraag aan de politie om de omgeving af te zetten in een straal van 2 km aan bijde kanten van de snelweg, anders ontstaat er op de andere rijbaan een kijkfile, wat ook niet zo handig is, dus deze mensen worden omgeleid.
De spiritus moet goed gekoeld worden denk ik zo, want het is veel te ontvlambaar ! Misschien dat schuimvormendmiddel helpt ?? (heb er geen idee van namelijk).


Ricardo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.623
    • Ricardo Bonsang Fotografie
  • Rang: Brandwacht 1e klas
Reactie #19 Gepost op: 03 mei 2006, 20:12:50
Ten eerste laat ik de opschaling van de ggd aan hun over, ik beperk mij dan ook dat ik overleg wil met de ovd-g en ovd-p.

Het nader bericht dat ik geef is lastig in te schatten omdat ik niet precies weet hoe en wat. Het kan wel zijn dat de mensen zelf niet bekneld zitten maar dat ze niet uit het voertuig zitten. Ik ga in elk geval van het ergste uit en daarom maak ik er een zeer grote hulpverlening met GRIP 1. Wat inhoudt dat ik er nog 2 extra tankautospuiten bij krijg. De eerste acties van de nr. 1 en 2 van de eerste ts is het blussen van het brandje, 3 en 4 zorgen er samen met de hv bemanning voor dat de auto in de relling gezekerd wordt zodat deze in ieder geval niet kan vallen. Vervolgens gaan zij naar de andere voertuigen controleren.

Ik wil dat de nr. 1 en 2 van de tweede tankautospuit het lek aan de vrachtwagen gaan verkennen. Tegelijkertijd wil ik dat nummer 3 en 4 zorgen dat er een waterscherm klaar staat voor het geval de lekkage niet direct te verhelpen is. Aangezien het incident op een brug plaatst vindt wil ik ook een grootschalig watertransport aanrijdend hebben om de tankautospuit eventueel van water te voorzien. Als het mogelijk is wil ik ook de vrachtbrief in handen krijgen om te kijken hoeveel er in zit etc.

Als dit alles gedaan is verwacht ik dat mijn 3e en 4e ts al ter plaatse zijn. Deze gaan ook de voertuigen controleren en indien mogelijk de mensen die niet gewond / bekneld zitten meenemen naar een veiligeren plek. Verder wil ik ook dat zij alle auto's af zetten mits dit nog niet gebeurd is.

De wo wil ik beneden aan de brug hebben met de duikers in de boot op veilige afstand.

Als laatste zal ik nog even toelichten waarom ik een waterscherm wil hebben. Spiritus is een vloeistof die verdund is met water en dus ook verder verdund kan worden. Door een waterscherm neer te zetten worden de spiritus gassen ook neergeslagen!

Dat zijn mijn eerste handeling, wordt een leuke casus denk ik zo.

Gr. Ricardo






Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #20 Gepost op: 03 mei 2006, 20:19:18
Ik zit me net te bedenken dat we inderdaad op een brug staan,dat water eronder wordt dat bevaren?Zoja,dan wil ik de scheepvaart voorlopig even stilleggen,en wil ik de beheerder van dat stuk water terplaatse


Ricardo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.623
    • Ricardo Bonsang Fotografie
  • Rang: Brandwacht 1e klas
Reactie #21 Gepost op: 03 mei 2006, 20:23:55
Ik zit me net te bedenken dat we inderdaad op een brug staan,dat water eronder wordt dat bevaren?Zoja,dan wil ik de scheepvaart voorlopig even stilleggen,en wil ik de beheerder van dat stuk water terplaatse
Daar had ik ook aan zitten denken, maar ik zat me te bedenken als het een hele brede vaart/rivier is kan er misschien wel een stuk open blijven. Maar wederom het zekere voor het onzekere dus dan maar dicht! Eveneens als de andere kant van de snelweg! Voor fietspaden naast de brug / onder de brug geldt precies hetzelfde.

Gr. Ricardo


FireRobin

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.086
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #22 Gepost op: 09 mei 2006, 19:01:58
nog verdere updates Dennis?
Groeten,

Robin Zegers | Brandweer Terneuzen | Post Terneuzen | Blusgroep 2


Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #23 Gepost op: 09 mei 2006, 20:32:19
Ja, komen eraan als ik weer tijd heb :)


Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #24 Gepost op: 09 mei 2006, 20:39:40
Nou, even een update dan.

Het incident komt op zijn hoogtepunt. De eerste slachtoffers rondom de lekkende tank van de vrachtauto zijn bevrijd en afgevoerd naar het ziekenhuis. De auto die door de brug dreigt te zakken begint steeds gevaarlijker te hangen en is inmiddels nog niet gestabiliseerd. Het brandje in de voorste auto is geblust maar echter heeft de bestuurder wel brandwonden opgelopen.

Met de tankwagen gaat het nog altijd niet best, de spirutus blijft wegstromen en het eerste compartiment begint leeg te raken, bijkomend probleem is dat je nu overals spiritus heb liggen en dat 1 vonk fataal kan zijn. De andere compartimenten leveren voor als nog geen problemen op.

Echter zit het weer ook niet zo mee, het KNMI voorspelt niet veel goeds. Er komt regen met zware windstoten in de richting en de verwachting blijkt dat dit niet lang meer gaat duren, zaak dus om de slachtoffers weg te krijgen van Plaats incident.

De vraag is:

1. Hoe pak je het spiritusprobleem aan?
2. Hoe haal je de slachtoffers zo snel mogelijk van hun plaats weg?




joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #25 Gepost op: 09 mei 2006, 22:05:37
1. Hoe pak je het spiritusprobleem aan?

Ik laat zover het kan met de haspels rondom de wagens/wrakken schuim spuiten om het zo goed mogelijk af te dekken. Ik vraag aan de AC of er met spoed nog een SPB kan komen om ter assistentie te blijven staan wachten.

2. Hoe haal je de slachtoffers zo snel mogelijk van hun plaats weg?

Ik wil zo snel mogelijk de wagen op de brug gestabiliseert hebben. Ik laat nog 1 duikploeg alarmeren dus in totaal 2 duikploegen standby. Ik laat de WO onder prio 1 alarmeren, onder prio 2 uitrukken en laat ze weten dat het nodig zou zijn overmoeten schakelen naar prio 1. Ik wil ook al mijn mensen die nog over zijn of uit hun neus lopen te eten, dat die gaan kijken hoever de mensen zonder hydrailisch gereedschap er uit kan gehaald worden. Zoniet of met twijfel gelijk de schaar er in en de sprijder.

Jan-Joost
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #26 Gepost op: 09 mei 2006, 22:20:53
Goed,we gaan dus slecht weer krijgen.Als alle slachtoffers rondom de tankwagen weg zijn,verschuiven de prioriteiten naar de wagen die boven het water bungelt.Daar gaan we de mensen zo snel als mogelijk eruit halen,de auto zekeren we met de tifortakel vast aan een voertuig zodat de auto niet verder weg meer kan schuiven.En dan gaan we de mensen eruit plukken.

het spiritus wat op de weg ligt gaan we indammen met zand,dus ik wil zo snel mogelijk zand TP hebben.En ik hoop dat de spiritus in het zand trekt,en wil ik een ZOAB-reiniger TP hebben die de spiritus opzuigt,althans wat niet opgenomen is door het zand.Te samen met een flinke bak water erbij neutraliseren we die hele handel  8)
Het schuimblusvoertuig blijft de gehele opruimactie terplaatse,maar ik laat geen schuimdeken leggen.Als het inderdaad gaat regenen en hard waaien zijn we het schuim zo kwijt,en dat is zonde.Wie weet heb ik m,n voorraad schuim nog hard nodig.

Had ik verder nog noten op m,n zang??  Ja laat de catering maar eens doorkomen  8)


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #27 Gepost op: 09 mei 2006, 22:22:58
Bij deze zou ik ook graag de Logistiek/Verzorgingsgroep laten komen ;)

Joost
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #28 Gepost op: 10 mei 2006, 12:17:38
Verzorgingsgroep vind ik idd een goede zet, de inzet draait al een tijd


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #29 Gepost op: 10 mei 2006, 17:17:37
Verzorgingsgroep vind ik idd een goede zet, de inzet draait al een tijd

8 dagen :P ;) ;D ;)

Joost
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider