Auteur Topic: CASUS: Improviseren of niet  (gelezen 49860 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Gepost op: 02 augustus 2006, 21:20:00
Er is mijn net gevraagd een casus op te zetten.  Dus dat zal ik nu doen en ik zal proberen hem niet te moeilijk te maken voor de meeste van jullie. En aan mijn collega's van de brandweer vraag ik even begrip als niet alles conform de regels gaat. Ik deze nu even te plekken in elkaar gezet naar een idee voor een casus.
Ik zal dus ook tijdens de casus aanvullingen geven op dingen die gaan gebeuren.

Okee dat verhaaltje is er uit. Nu de Casus zelf.

de gegevens zijn het volgt. Je vervult de rol van bevelvoerder op een tankautospuit met een geheel conform de BiZa regels ingerichte wagen.

Het korps bestaat uit één vierwiel aangedreven tankautospuit ingericht conform BiZa regels. Het personeel is vrijwillig en een aantal van hen zijn tevens beroeps bij de plaatselijke Defensiebrandweer in de plaats.

Dus naast de gemeentelijke brandweer met 1 tankautospuit is er in de plaats ook nog een beroeps defensiebrandweer met tevens 1 vierwiel aangedreven tankautospuit welk tevens ingericht is voor schuimblussing en voorzien van een redset.

De plaats bestaan dus uit een militair complex met bedrijfsbrandweer. Het is deels agrarisch en deels afvankelijk van het defensie complex en van het toerisme. Het ligt dan ook ingeklemd tussen aan de één kant door landerijen en aan de andere kant door een groot bos. aan de rand daarvan bevind zich het militaire complex met oefenterrein en een drietal campings. Hier langs loopt een hoofdstraat die zowel door de plaats als langs het militaire complex en een camping loopt.

Voor ondersteuning bij incidenten ben je afhankelijk van een tweetal andere brandweerkorps. Waarvan een korps met ook 1 tankautospuit op zo 20 minuten rijden van je vandaan zit. En een brandweerkorps van een middelgrote stad met wat meer materieel zo als extra hulpverleningsmaterieel en een redvoertuig welk op zo 45 minuten van je vandaan zit.     

Dat was de aanvullende informatie over de plaats en het korps.
Nu het gebeuren.

De situatie.

Je word opgepiept met je groep voor een ongeval tussen een personenwagen en een tank (dat is in eerste instantie de melding) op de hoofdweg nabij de zij-ingang van de kazerne. Terwijl je aanrijd krijg je van de meldkamer door dat er een militaire helicopter een noodlanding moet gaan maken op het militaire complex. Tevens zien je inmiddels dat het geen tank is, maar een zgn. YPR gepantserde rupsvoertuig waar tegen een personenwagen is aangereden.

Dus hoe gaan je dit aanpakken.   


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #1 Gepost op: 02 augustus 2006, 21:33:16
Leuke casus weer  ;D
Ik laat de gemeentelijke brandweer aanrijden voor het ongeval met beknelling,en uiteraard rijdt de ambulance en politie mee die kant op.Aangezien het een ongeval met een legervoertuig is,wil ik de marrechaussee ook mee hebben die kant op.

De defensiebrandweer rukken uit naar de helikopter die een noodlanding gaat maken,die zijn daar op getraint.Owja,de OVD gaat ook die kant op.  8)


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 02 augustus 2006, 22:03:44
Net als Peter, wil ik de Marricuchee terplaatse hebben. Omdat het dus een legerongeval is. Tevens de gemeentelijke politie korps. Met 1 wagen omdat er dus een personenwagen bij betrokken is. Ik laat volgnes het GMS systeem dus aanrijden: HV TS OvD. Tevens wil ik 2 ambulance's tp hebben. Maar dat is niet onze zorg, de ambulance voorzieningen.

Ik laat alvast een HV 1 alarmeren ivm zwaardere matrieel dan op de HV 2.

Ik laat de defensiebrandweerkorps uitrukken voor de vliegtuig die dus een noodlanding moet maken, want ik zie aan het bericht van Louis, dat deze dus ook schuimvormend middel aan boord heeft.

Joost
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2006, 12:45:45
Oke Peter en Joost willen beide de OvD te plaatsen hebben. Joost vraag daarbij tijdens het aanrijden meteen om een hulpverleningsvoertuig met zwaar materieel.
word geregeld dor de AC. 


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2006, 13:20:42
Ik wil graag zwaar matrieel (schaar-sprijder) hebben dit ivm een gepaserd wagen.
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider




ralfw

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 03 augustus 2006, 13:30:49
gemeentelijke brandweer met 2x TS, 1x HV1 en OVD voor het ongeval en tevens iemand van de defensie brandweer ivm de gepanserde wagen.

de noodlanding laat ik door de defensie brandweer oplossen, de OVD en CVD van gemeentelijke brandweer wil laten informeren hierover.



louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #6 Gepost op: 03 augustus 2006, 16:54:52
Oke. Inmiddels hebben drie bevelvoerders besloten om zich geheel op het ongeval te richten en hebben dit dus aan de AC doorgegeven waarbij ze tevens verzocht hebben om de defensiebrandweer daarvan op de hoogte te brengen.

Trouwens ik neem aan dat jullie de OvD op plaats incident willen hebben.


Even een noot plaatsen. Jullie hebben alle om een OvD gevraagd, Zodra deze te plaatsen is nemen jullie ook de rol van de OvD op jullie. Aangezien het de bedoeling is dat deze casus uit het oogpunt van een leidinggevende gedaan word.

Trouwens mochten er vragen zijn over zaken die misschien van belang kunnen zijn. Wees dan vrij deze te stellen ik zal kijken of ik daar een antwoord op kan geven. Maar heren ik ga ook vragen stellen aan jullie. waarom je voor een bepaalde manier van werken kiest of wat voor een soort plan van aanpak je voor ogen heb.     


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #7 Gepost op: 03 augustus 2006, 16:58:04
gemeentelijke brandweer met 2x TS, 1x HV1 en OVD voor het ongeval en tevens iemand van de defensie brandweer ivm de gepanserde wagen.

de noodlanding laat ik door de defensie brandweer oplossen, de OVD en CVD van gemeentelijke brandweer wil laten informeren hierover.


Oke Ralf je wil twee tankautospuiten te plaatsen. Ik neem aan dat je de eigen wagen mee geteld. Dus welke tankautospuit wil je erbij te plaatsen hebben. Die van de buurtgemeente of die uit de stad. 

OvD is gealarmeerd en de Hulpverleningswagen is ook gealarmeerd. 


ralfw

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 03 augustus 2006, 18:17:47
de dichts bijzijnde TS... de politie, marrechaussee ambu etc word geregeld door de AC neem ik aan?


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #9 Gepost op: 03 augustus 2006, 18:27:04
Oke is geregeld. Tweede tankautospuit in nabuurige plaats gealarmeerd. Politie, Marechaussee en ambulance verwittig. 




louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #10 Gepost op: 03 augustus 2006, 18:29:59
Trouwens Ralf waarom neem je het besluit om een tweede tankautospuit te alarmeren.


ralfw

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 03 augustus 2006, 18:32:15
pantservoertuig en personen auto... zekerheid voor alles!


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #12 Gepost op: 03 augustus 2006, 18:41:34
Oke, Maar ik heb nog niet aangeven wat jullie te plaatsen aantreffen. Dat zal de eerste update zijn. Hier zal ik de situatie te plaatsen beschrijven en de volgende fase van de casus ingaan.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #13 Gepost op: 03 augustus 2006, 19:03:15
Ik denk dat ik voorlopig genoeg heb aan beide TSen,de TS die op het ongeval met beknelling wordt ingezet is volledig eerste lijns uitgerust.Dus met Redgereedschap,dus ik heb geen HV nodig.
verder zal ik als OVD me in verbinding stellen met de defensiebrandweer over hoe de zaken ervoor staan bij de heli  ;)


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #14 Gepost op: 03 augustus 2006, 20:06:59
UPDATE

Na een korte verkenning van het incident. Is dit het gene wat je gezien heb.
Een oudere echtpaar is met hun Subaru Legacy Stationwagen op een militaire rupspantserwagen van het type YPR-765 gereden. De stationwagen heeft de zijkant raakt van het militaire voertuig en zit van voren geheel in elkaar. Bij het oudere echtpaar is de situatie als volgt. De man is aanspreekbaar maar zit klem achter en deels onder het stuur. De vrouw is zo te zien licht gewond maar is in shock en reageert nogal paniekerig. Bij de YPR heeft de chauffeur nog een noodstop gemaakt toen hij in de gaten kreeg dat de auto niet zo stoppen. Hij heeft zelfs niets, Van de overige 9 inzittende. Heeft de voertuigcommandant een blauw oog en mist een paar tanden. De boordschutter heeft een bloedneus ondanks dat hij het zag aankomen. De overige hebben wat snij en schaafwonden en blauwe plekken. Ze hebben alle inmiddels het voertuig verlaten. Dat is de situatie te plekken.

Inmiddels is een politieauto met twee agenten te plaatsen en een motoragent. Een ambulance is inmiddels gearriveerd. En een busje van de Koninklijke Marechaussee met twee man was al te plaatsen aangezien ze op dat moment het verkeer aan het regelen waren.

Echter nu komt het. Terwijl je de situatie in je opgenomen heb en daarop je instructie aan je mensen gaat geven en mogelijk een motorkap overleg met de broeder en de overige aanwezige functionarissen gaat houden. Krijg je het bericht van de bevelvoerder van de defensiebrandweer dan zij niet inzetbaar kunnen zijn omdat ze twee man tekort op de wagen hebben om optimaal inzetbaar te zijn ingeval van een ongeval met een helicopter.

Dus heren wat gaan jullie nu doen. Houd rekening met de informatie die ik al gaf aan jullie in de intro.    Â