Auteur Topic: CASUS: Chaos  (gelezen 73790 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #30 Gepost op: 02 maart 2009, 16:23:16
Er is wel een wezenlijk verschil tussen TIS 3.3 en 3.4...bij TIS 3.3 gaat er een brandweerpeloton i.p.v. compagnie rijden en 1 ambulance(+OvDG) in plaats van 24 ambu's...

Ik wil als centralist in ieder geval weten of er een stuk perron is geraakt waarop mensen stonden, of dat duidelijk is dat er meerdere gewonden zijn. Bovendien wil ik graag weten wat er in de goederentrein zit (indien mogelijk) en of er iets lekt uit de trein.

Als blijkt dat er mensen op het stuk perron stonden dat is geraakt en dat die mogelijk gewond zijn geraakt zonder twijfel voor een TIS 3.4 alarmeren. Je kan wel gaan voor een TIS 3.3 met meerdere ambulances, maar de procedures zijn er nu juist voor om gelijk een grote slag te kunnen slaan in de hulpverlening. Als het goed is weten hulpdiensten dan ook meteen wat hun taak is (zoals bijvoorbeeld het maken van een opstelplaats voor ambulances, je weet wat er komen gaat. Bij het los oproepen van extra ambu's kan er chaos ontstaan).

Vandaar: meerdere slachtoffers of vermoeden meerdere slachtoffers ("personen stonden net nog op het perron...") een TIS 3.4 ;)
Fotojbz


peter k

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.136
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #31 Gepost op: 02 maart 2009, 16:57:13
even voor de goede orde een TIS word niet door de GMK gegeven maar de Meldkamer van prorail.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #32 Gepost op: 02 maart 2009, 16:58:15
Ik blijf het vreemd vinden dat men nog steeds op basis van tot op heden een ongevalletje materieel al een heel circus wil laten gaan rijden.Is het echt alleen een ongeval materieel,heb je aan 1 TS en een HV1 genoeg.Even kijken of er geen beginnende brandjes zijn,of lekkages.Zo niet,inrukken en terug naar de kazerne.De rotzooi ruimt de NS zelf wel op ::)


peter k

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.136
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #33 Gepost op: 02 maart 2009, 17:00:33
Meeste trein incidenten krijgt de meldkamer binnen via KLPD/PRORAIL opdat 112bellers die mobiel bellen aangeven dat ze op een station of bij een spoor staan niet door geschakelt worden naar een GMK.


Willem

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 02 maart 2009, 17:16:42
Tja ik begin nu ook te twijfelen aan mijn eerste posting. Wat heb je met 8 TS'en te zoeken bij een gekantelde wagon waar verder niemand gewond is geraakt of iets dergelijks?
Een Hollands-Middens trein incident (zo staat het in de GMS) lijkt me hier handiger, 2 TS, een HV en een OVD.




fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #35 Gepost op: 02 maart 2009, 17:26:44
Tja ik begin nu ook te twijfelen aan mijn eerste posting. Wat heb je met 8 TS'en te zoeken bij een gekantelde wagon waar verder niemand gewond is geraakt of iets dergelijks?
Een Hollands-Middens trein incident (zo staat het in de GMS) lijkt me hier handiger, 2 TS, een HV en een OVD.

Heel leuk, maar de laagst mogelijke TIS is een TIS 3.3, aangezien er bij lagere TIS 3'en niet over een ontsporing wordt gesproken... Bij deze TIS gaat er een brandweerpeloton rijden, dus 2 TS+HV vind ik sowieso al een beetje een aparte alarmering...

Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet verzonnen. Maar er zijn ooit door de prorail en hulpdiensten scenario's opgesteld voor treinincidenten. Het is volgens mij dan ook niet de bedoeling om af te gaan wijken van die scenario's "omdat het mogelijk wel eens mee zou kunnen vallen en er niks bekend is". Des te meer reden om uit te gaan van het ergste, die procedures zijn niet voor niks gemaakt. Als er een trein ontspoord en we gaan dan doodleuk onze eigen uitrukvoorstellen eraan koppelen klopt er ergens iets niet...TIS 3.3 of 3.4 (en bij gevaarlijke stoffen TIS 4) kunnen hier van toepassing zijn, maar lager volgens mij echt niet ;)

Nogmaals; die procedures zijn ooit in het leven geroepen voor mocht er zoiets gebeuren. De omschrijvingen zijn duidelijk, het enige vraagpunt is de slachtoffers of gevaarlijke stoffen. Afhankelijk daarvan kan je kiezen tussen 3.3/3.4 of TIS 4.(?) voor gevaarlijke stoffen. En natuurlijk kan je hier uitgaan van gewonden, een vol perron+een machinist... :)
Fotojbz


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #36 Gepost op: 02 maart 2009, 17:30:11
sluit ik me bij aan fotojbz ;)
afbestellen kan altijd nog.
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


weetje_hgl

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 861
  • Geslacht: Man
    • www.regio15.nl en http://www.district8.net
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #37 Gepost op: 02 maart 2009, 17:37:02
Ik zou als centralist alarmeren voor een TIS 3.1, en de meldkamer spoorwegpolitie bellen en vragen of ze meer info hebben, en ook de andere hulpdiensten (ambulance en politie) vragen om bij het terplaatse gaan, extra voorzichtig te zijn, ivm ontbreken van informatie over bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen, gevaar voor electrocutie, en andere extreme gevaren, die mogelijk kunnen optreden zolang er nog geen brandweerpersoneel ter plaatsen is.
Tevens het verzoek om aan het eerste voertuig wat ter plaatse komt, te laten vragen om gelijk een update te laten doorgeven...
Woon in Den Haag (Escamp), op drukke kruising, heb interesse in alles met zwaailichten en sirenes, volg zowat heel Haaglanden, vroeger via scanner, tegenwoordig via internet.ps ik ben dus géén hulpverlener, maar geintresseerd toeschouwer met mening!


bussum 635

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.409
Reactie #38 Gepost op: 02 maart 2009, 17:38:33
Hier in de regio werkt men nog niet met TIS geloof ik maar ik zou 2 maal TS HV en OVD inzetten


weetje_hgl

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 861
  • Geslacht: Man
    • www.regio15.nl en http://www.district8.net
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #39 Gepost op: 02 maart 2009, 17:42:23
Hier in de regio werkt men nog niet met TIS geloof ik maar ik zou 2 maal TS HV en OVD inzetten

Dat is misschien wel waar, maar in deze casus wordt er wel gewerkt met TIS codes, dus graag je inzet op basis van de casus, of anders even een eigen topic aanmaken, zou ik zeggen, (zonder als moderator over te willen komen!)
Woon in Den Haag (Escamp), op drukke kruising, heb interesse in alles met zwaailichten en sirenes, volg zowat heel Haaglanden, vroeger via scanner, tegenwoordig via internet.ps ik ben dus géén hulpverlener, maar geintresseerd toeschouwer met mening!




tjuagut

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.499
  • Geslacht: Man
Reactie #40 Gepost op: 02 maart 2009, 18:09:19
Het voordeel van de centralist is dat er beslisbomen hiervoor bestaan.

Dit betekend doorvragen.

Eerste blad beslisboom algemeen:onderscheid categorieën.

Incident met goederentrein:  Ja
Gevaarlijkestoffen: Ja is TIS 4
Bij Nee verder vragen:
ontsporing? Ja
slachtoffers? Ja TIS 3 Nee TIS 1.

Het gaat dus om wel of niet gevaarlijke stoffen en wel of niet slachtoffers.
Bij geen gevaarlijke stoffen en geen slachtoffers TIS 1.4
Bij geen gevaarlijke stoffen en wel slachtoffers TIS 3.4
Bij wel gevaarlijke stoffen en nog geen GEVI code's bekend TIS 4.4
Bij wel gevaarlijke stoffen en slachtoffers tenminste TIS 4.3
Bij wel gevarlijke stoffen en GEVI code bekent TIS 4.3 of 4.4 afhankelijk van code.
Bij wel gevaarlijke stoffen, geen grote uitstoom en GEVI code begint met 2 en geen slachtoffers TIS 4.1


luuk

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 02 maart 2009, 19:06:52
goed beste mensen,

ik geef direct TIS 3.4
wil terplaatse
2 X TS
1 X HVI
1 X lokale HV
1 X OvD
1 X AGS
2 X ambulance
1 X Sololance
4 X politie (ontruimen station)
 + ovdprorail

verder wil ik weten:
- wat voor wagen er gekanteld is
- of er bekend is of er gewonden zijn
- hoe groot de schade aan het station is (zakken er delen weg)
- of er vloeistof weglekt
- of er brand is ontstaan


verder wil ik contact met de NS of er vertraging was zoniet nog een TS aanrijdend vind de melding wat laat voor een vol perron en nog een politieeenheid omdat het wel eens een valse melding zou kunnen zijn dan


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #42 Gepost op: 02 maart 2009, 19:07:30
Het voordeel van de centralist is dat er beslisbomen hiervoor bestaan.

Dit betekend doorvragen.

Eerste blad beslisboom algemeen:onderscheid categorieën.

Incident met goederentrein:  Ja
Gevaarlijkestoffen: Ja is TIS 4
Bij Nee verder vragen:
ontsporing? Ja
slachtoffers? Ja TIS 3 Nee TIS 1.

Het gaat dus om wel of niet gevaarlijke stoffen en wel of niet slachtoffers.
Bij geen gevaarlijke stoffen en geen slachtoffers TIS 1.4
Bij geen gevaarlijke stoffen en wel slachtoffers TIS 3.4
Bij wel gevaarlijke stoffen en nog geen GEVI code's bekend TIS 4.4
Bij wel gevaarlijke stoffen en slachtoffers tenminste TIS 4.3
Bij wel gevarlijke stoffen en GEVI code bekent TIS 4.3 of 4.4 afhankelijk van code.
Bij wel gevaarlijke stoffen, geen grote uitstoom en GEVI code begint met 2 en geen slachtoffers TIS 4.1
Tja,zo denk ik er ook over.Je kunt met de TIS laag blijven zitten,zolang er niets bekend is.Dat er wagons omgevallen zijn,is voor de brandweer niet interesant.Zolang er maar geen gevaarlijke stoffen en/of slachtoffers bij zijn.Ik denk dat het met de slachtoffers wel eens mee kan vallen,er wordt nergens gemeld dat de RAC wordt plat gebelt met meldingen van slachtoffers.Kwart over 8 S'morgens,de drukste tijd op een station.Dus genoeg mensen die gaan bellen met meldingen van slachtoffers.

Die meldingen zijn er niet tot op heden,dus voor mij een TIS 3.3 een mooi scenario.Voor de NS is dat een veel groter probleem.Zijn eruiteindelijk toch slachtoffers gaan we gewoon opschalen naar groot ongeval,en duiken we simpelweg naar de GRIP1 of 2.


robje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 485
  • Geslacht: Man
Reactie #43 Gepost op: 02 maart 2009, 19:37:23
en duiken we simpelweg naar de GRIP1 of 2.
GRIP 2 toch niet?

GRIP 2
Doordat het ongeval een effect heeft op het gebied om het incident heen is verdere opschaling nodig.
leeft en leert in regio haaglanden


Vinn

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 02 maart 2009, 19:40:11
ik zou zeggen GRIP1 en dan kunnen ze alltijd nog opschalen GRIP 2 zonder veel info. lijkt mij net iets te veel van het goede


GRIP 1 : Incident + gecoördineerde multidisciplinaire inzet COPI,

(COPI = Commando Plaats Incident.)

BV Bij een grote brand in een woning.


GRIP 2 : Grootschalig incident + gecoördineerde multidisciplinaire inzet (COPI + ROT Regionaal Operationeel Team)