Auteur Topic: Stabiliseren van voertuig  (gelezen 20761 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Achterhoek

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 180
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #15 Gepost op: 24 september 2009, 19:06:46
Een ladder hoor je te gebruiken waarvoor hij bedoelt is, dat klopt.
Maar nu ruk je uit naar een verkeersongeval en er rijdt geen hv mee. Dan kom je bij z'on incident denk ik toch wat materiaal te kort welke niet op je tas zitten.
De bevelvoerder moet dan dus de overweging maken of om alsnog een hv te alarmeren, of een andere oplossing zoeken. De gekozen oplossing is niet gek, echter het onderstoppen van de ladder lijkt mij wel noodzakelijk. Je laat nu een gedeelte van het gewicht van het voertuig op 1 punt van de ladder rusten. Even de ruimte eronder opvullen was beter geweest in mijn ogen.
Ze hebben geprobeert de auto zo min mogelijk te beschadigen. Wel een oplossing waar over nagedacht is, immers lijkt de auto niet al te veel schade te hebben.
De ladder aan een keuring onderwerpen na dit gebruik is zeer aan te bevelen.


roy1982

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #16 Gepost op: 24 september 2009, 19:30:53
Gooi ze in de groep...
Ik ben wel benieuwd naar jouw improvisatie-oplossing.
Waar zou die olie dan vandaan moeten komen?

Gr Hans

Daarom ook dit topic, ik ben ook eigenlijk wel benieuwd wat andere aanpakken zouden kunnen zijn. Met het terug kantelen, lijkt mij ook onwaarschijnlijk, t meeste gewicht zit voorin de auto. Echter als de bestuurder uitstapt.... daar moet natuurlijk wel rekening mee gehouden worden.

En denk je is in, dat het voertuig wel beschadigd is, bestuurden zit bijv. licht bekneld, en het dak moet eraf....  Dan zijn er een hoop stabilisatieblokken nodig.

Stabfast is hier misschien wel bruikbaar?


als je dan toch de kat uit de boom kunt kijken
waarom zou je dan de brandweer bellen?


fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #17 Gepost op: 24 september 2009, 19:41:19


Stabfast is hier misschien wel bruikbaar?

Bruikbaar wel, maar voor de auto zal het niet zo best zijn. Een schadevrije oplossing is het in ieder geval niet als je de stabfast in de auto vast moet zetten...

Kan je in zo'n geval geen dommekracht onder de auto zetten of zakt die te ver weg in de modder?
Fotojbz


roy1982

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #18 Gepost op: 24 september 2009, 21:13:21
domme kracht / ram zou idd. kunnen, goede brede plank eronder zodat de krachten goed verdeeld worden...
als je dan toch de kat uit de boom kunt kijken
waarom zou je dan de brandweer bellen?


Stef666

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.143
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder / Chauffeur
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #19 Gepost op: 24 september 2009, 21:54:20
Wij verkopen, gebruiken en keuren (gecertificeerd) zelf ladders op het bedrijf. En zoals de ladder nu gebruikt is zal hij precies 0,0 schade hebben opgelopen, en kan hij gewoon veilig gebruikt worden  ;)
Grtn. Stefan




Shave

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 419
  • Geslacht: Man
    • Oeteljee Den Bosch
  • Specialisatie: Chauffeur/pompbediener, gaspakdrager, DPL
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 24 september 2009, 22:31:12
Zoals op het plaatje te zien staat de auto met beide voorwielen tegen de grond, links achter staat ook vast en de bodemplaat lijkt de grond ook al te raken.

Al met al denk ik zoals ik het kan zien dat deze auto zoals die nu staat niet eens meer van zijn plek af gaat komen ook al zou je het dak eraf knippen. Al zouden ze dan wel een probleem krijgen met die spanband er over heen in geval het dak er volledig af zou moeten.
Neem ook eens een kijkje op http://www.oeteljee.nl


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #21 Gepost op: 24 september 2009, 22:40:11
Wij verkopen, gebruiken en keuren (gecertificeerd) zelf ladders op het bedrijf. En zoals de ladder nu gebruikt is zal hij precies 0,0 schade hebben opgelopen, en kan hij gewoon veilig gebruikt worden  ;)
Maar gestel,zij komen met deze ladder naar jullie bedrijf.Vertellen wat ermee is gebeurt,durf je dan ook zwart op wit te verklaren dat deze ladder veilig is?
Met het risico,dat als er op een later tijdstip iets met die ladder gebeurt,men ook bij jullie komt voor een verklaring?


Tirefighter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #22 Gepost op: 24 september 2009, 22:40:51
Wij verkopen, gebruiken en keuren (gecertificeerd) zelf ladders op het bedrijf. En zoals de ladder nu gebruikt is zal hij precies 0,0 schade hebben opgelopen, en kan hij gewoon veilig gebruikt worden  ;)

En kun jij dan vanaf het plaatje zien hoeveel krachten die spanbanden op de sporten hebben veroorzaakt?

Nogmaals... Ik ken ook niet alle details, en ik interpreteer de foto's binnen mijn referentiekader.
Deze methode is een optie, alleen loop je risico dat je de ladder weg kunt gooien.
En dat hoeft nu niet het geval geweest te zijn.

Maar feit blijft dat de ladder NIET voor deze doeleinden is gemaakt!!!


klippie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 770
  • Geslacht: Man
Reactie #23 Gepost op: 24 september 2009, 23:06:27
improviseren heet zoiets.  Oftewel netjes gedaan. Ladder opnieuw laten keuren en klaar is kees.


Tirefighter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #24 Gepost op: 25 september 2009, 09:31:53
Mogen we een ladder dan ook niet meer beklimmen wanneer we hem gebruikt hebben als slootoverbrugging? Ik denk dat het gewicht op de ladder niet zo hoog is dat deze krom raakt.

Nee, Je mag een ladder NOOIT horizontaal belasten...
Daar is ie niet voor gemaakt.
Dit betekend afkeur (Volgens de door mij geraadpleegde deskundige)




whyllum

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 25 september 2009, 10:12:15
De blokken staan, voor zover ik het kan inschatten, maar op één sport. Een keg lijkt te voorkomen dat het stapeltje afschuift, en de sjorbanden zorgen er waarschijnlijk uiteindelijk wel voor dat de blokken geen kant meer op kunnen.

Ik blijf het een creatieve oplossing vinden, maar zou de situatie nog wel eens een keer willen nabouwen om de echte stabiliteit te beoordelen.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #26 Gepost op: 25 september 2009, 10:24:05
Citaat
maar zou de situatie nog wel eens een keer willen nabouwen om de echte stabiliteit te beoordelen.
Waar twijfel je dan aan?

Gr Hans
test


whyllum

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 25 september 2009, 10:48:56
Waar twijfel je dan aan?
Gr Hans

Ik twijfel niet aan de situatie zoals 'ie gebruikt werd. Maar ik zou wel beter willen zien hoe de blokken op de sport staan, hoe groot de kans op afschuiven/kantelen van de blokken is (met name op het moment dat er iemand in- of uit de auto stapt), in hoeverre de trap in deze situatie nog kan doorveren. Dat soort dingen. Ik vind de oplossing dusdanig creatief dat ik nieuwsgierig ben hoe je het met de gebruikte middelen (en wat eenvoudige aanvullingen zoals extra stophout) écht stabiel zou kunnen krijgen.