Auteur Topic: Explosiegevaarmeter.  (gelezen 67169 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

whyllum

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2009, 17:15:46
Denk bijvoorbeeld aan de evt aanwezig zijn van uitlaatgassen in een voertuig en de stoffen die achtergebleven zijn in een bluspak.
Ik vind het theoretisch wel een scherpe instelling. Maar hoe ernstig schat jij in dat de explosiegevaarmeter 'vervuild' raakt door deze mogelijke omstandigheden? De marge naar de LEL en ontoelaatbare hoeveelheden ppm's CO is vrij groot (uitgaande van het eerste LEL alarm bij 10%) Gevoelsmatig maak ik me er nog niet zo druk om, maar hou het wel in m'n achterhoofd.


Firefighter Robert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.419
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender + Gaspakdrager + Industrial Firefighter
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Onderbrandmeester
Reactie #16 Gepost op: 10 oktober 2009, 18:55:36
Nou het gaat meer om het laten kalibreren van de explosiemeter, als je dit laat doen in de omstandigheden die ik eerder opnoemde dan heb je kans dat de meter een afwijking gaat vertonen na de "nul" stelling


arjan.bruinstroop

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Techniek en Logistiek
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandmeester
Reactie #17 Gepost op: 11 oktober 2009, 00:07:30
Voor de duidelijkheid,

Een kalibratie wordt uitgevoerd door het toedienen van een vastgesteld testgas. Dit wordt vaak door de leverancier gedaan, voorafgaand aan de dienst of bij de wekelijkse controles zal een meter op 0 moeten worden gezet dmv een frisse lucht kalibratie. ( de sensoren verlopen nog wel eens en dan kan het startpunt bijv -8%LEL zijn ipv 0 %LEL) Dus altijd een frisse lucht kalibratie periodiek uitvoeren.

Een drager X-AM 3000 heeft een reactie tijd van +/- 7 sec voor dat hij een waarde aangeeft. Geef een meter de tijd om te meten en een waarde aan te geven.

Binnen brw NL wordt er verschillend gedacht over op welk gas de meter moet gekalibreerd worden. Methaan is een vaak gebruikt kalibratie gas. Omdat dit het dicht bij de energie waarde van aardgas komt En geeft dus een vrij nauwkeurige waarde aan bij meting bij een lucht / aardgas mengsel. Echter de wereld waarbinnen de brw moet meten is niet alleen aardgas. Daarom is Propaan een beter kalibratie gas. Iedere meter meet de verbrandings energie waarde van het damp lucht mengels en geeft hier een waarde aan in %LEL. Als een methaan geijkte meter een benzine damp / lucht mengsel meet gaat hij in alarm bij 10 %LEL, daadwerkelijk kan er een damp / luchtmengsel van wel 40%LEL of hoger zijn. Een propaan geijkte meter is over de gehele breedte iets aan de veiliger kant, en zal bij 10% LEL in alarm gaan. In de werkelijkheid is er 25-30%LEL aanwezig.

Het meten binnen de brandweer is eigenlijk zo onnauwkeurig we kunnen niet vanuit gaan dat de waarde die de meter aangeeft de werkelijkheid is. De meter geeft de werkelijkheid niet exact aan, vertrouw dus nooit blindelings op de meter.

Ik zou graag zien dat we praten over detectie apparatuur en niet over meters. We tonen met onze apparatuur alleen aan dat er iets is, meer als normaal en dat kan leiden tot een onveilige situatie. 10%LEL is de alarmgrens waar bij het gezonde verstand moet gaan nadenken of het veilig is.

En voor de korpsen die alleen nog een explosie meter hebben ( PAC-EX bijv) deze mag je alleen buiten gebruiken. Door het ontbreken van een O2 cel kan jhet voorkomen dat de meter binnen bij een concentratie van boven de LEL geen waarde aangeeft. De O2 cel zal een dalende waarde aan geven.

En even stelling

na een melding van een benzine lekkage in een kelder van een flat is de benzine opgeruimd en geeft de meter de volgende waarde aan

2 %LEL en 20,7 vol% O2 geven we de ruimte vrij???????

Er vanuit gaande dat de benzine is opgeruimd! En graag het antwoord onderbouwen.........................


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #18 Gepost op: 11 oktober 2009, 10:07:40
Om even op de stelling in te gaan, ik weet verder niet welke kant je op wilt.
Maar ik zou de kelder niet vrijgeven, ten eerste is de damp zwaarder dan lucht en blijft dus in de kelder hangen en daarbij komt dat het zwaar giftig is. 2% LEL komt ongeveer overeen met 20.000 ppm.

De MAC waarde van benzine is 50 ppm voor 8 uur en 100 ppm voor 15 min. om even aan te geven hoeveel giftige damp is die er nog hangt en dat je dus alleen met ademlucht naar binnen kan.

Het is dus niet alleen belangrijk hoeveel O2 er aanwezig is en hoe het met de LEL is gesteld, de giftigheid is in dit geval maatgevend.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


arjan.bruinstroop

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Techniek en Logistiek
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandmeester
Reactie #19 Gepost op: 11 oktober 2009, 10:59:38
JA gaat de goede kant op maar je maakt een klein foutje

2%LEL is geen 20.000ppm LEL = geen vol%

De LEL van Benzine is 0,6 vol%

100%LEL = 0,6 vol%
10% LEL = 0,06 vol%
1 % LEL = 0,006 vol%
2% LEL = 0.012 vol%

1 vol% = 10.000 ppm
0,012 vol% = 120 ppm is dus hoger als de mac waarde en dus niet gezond.

Overigens is per juli 2008 de mac waarde vervallen en praten we over wettelijke waarde voor bepaalde stoffen maar dat is een ander verhaal en gaat het niet meer over detectie apparatuur.

Bij incidenten zoals een benzine lucht in de kelder vergeet men vaak de giftigheid van de stof benzine. Daar wilde ik graag naar toe THANKS!




Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #20 Gepost op: 11 oktober 2009, 11:31:21
Oke dank je, ik moest het even uit mijn hoofd doen, heb thuis geen chemie boeken ;)

Bedankt voor je uitleg.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #21 Gepost op: 11 november 2009, 10:41:43
Peter hoe staat het ermee?
Is het topic tot nu toe genoeg gevuld, of mis je nog wat?

Het topic al ff stil! ;)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #22 Gepost op: 11 november 2009, 21:12:24
Peter hoe staat het ermee?
Is het topic tot nu toe genoeg gevuld, of mis je nog wat?

Het topic al ff stil! ;)
Klopt,maar het is de afgelopen tijd even druk geweest.Zowel prive, brandweer en het forum.Maar ik zal trachten in het weekend of er na hiermee verder te gaan. ;)


Coldchurch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.016
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #23 Gepost op: 12 november 2009, 00:38:19
Klopt,maar het is de afgelopen tijd even druk geweest.Zowel prive, brandweer en het forum.Maar ik zal trachten in het weekend of er na hiermee verder te gaan.

Verander dan ook even de titel: explosiegevaarmeter   ;)


basseman

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.220
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #24 Gepost op: 12 november 2009, 18:25:56
Wat ik een beetje mis ( ik zie het alleen even langskomen bij de kelder met benzinedamp) De meetpunten, Als er duidelijk is waarmee we te maken hebben is het belangrijk te weten hoe de gewichts verhouding is van de damp ten opzichte van de lucht er omheen, oftewel moeten we hoog of laag meten.




Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #25 Gepost op: 12 november 2009, 23:42:51
Ik geef altijd de opdracht mee (en volgens mij wordt dit ook nog steeds geleerd) om zowel hoog, midden en laag te meten en er de tijd voor te nemen.
Ik weet niet van alle gassoorten of ze zwaarder of lichter zijn dan lucht vandaar.


En dan nog iets, nemen jullie ook een explosiegevaar meter mee als je CO gaat meten?
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Henny

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.714
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ploegchef - Bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #26 Gepost op: 13 november 2009, 01:13:14
En dan nog iets, nemen jullie ook een explosiegevaar meter mee als je CO gaat meten?
Hebben we niet, dus bij vermoeden van wordt de OvD gepiept.
Neem hem wel mee naar de plek des onheils, aangezien je 2 alarmen kan krijgen. Als het goed is eerst de CO meter, en daarna pas de explosiegevaarmeter. Bij alleen de CO in alarm kan je met ademlucht op natuurlijk nog van alles doen.


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #27 Gepost op: 13 november 2009, 07:39:26
Dat verbaasd me wel, geen CO meter op de TS, dit is bij ons in deze tijd van het jaar bijna dagelijkse kost.

De explosiegevaar meter is in principe een verlengde van je CO meter, de CO meter zit al gauw aan zijn max, middels een berekening kun je het percentage CO verder meten met je explosiegevaarmeter.

En wat bedoel je met je laatste opmerking?

Als je daadwerkelijk CO meet heb je vaak nogal wat uit te zoeken, want vooral in oud bouw kun je dit dan verspreid tegen komen (in diversen woningen). Daarnaast gebruik ik de CO meter ook altijd bij en na brand. Maar dat even terzijde.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #28 Gepost op: 13 november 2009, 08:48:32
Kan niet meer editten, maar CO is op een gegeven moment ook explosief.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


whyllum

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 13 november 2009, 09:07:41
Ik dacht dat wij een betrekkelijk eenvoudige EGM hadden (Dräger), maar die registreert toch naast de explosiegrenzen ook % zuurstof en CO (ppm). En standaard hoog-midden-laag meten natuurlijk. Ook al denk je te weten met welk gas je te maken hebt, is het alleen al voor het geval je je per ongeluk hebt vergist.