Auteur Topic: CASUS: Buitenbrand  (gelezen 53700 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #15 Gepost op: 01 december 2009, 17:43:07
Is de OvD al opgeroepen?

Een explosie hoop ik niet; dan had de meldkamer daar toch wel wat van meegekregen of had de vrijwilliger het wel gemeld (of staat iedereen te filmen?). Het risico op brandwonden bij mensen die vooraan stonden blijft natuurlijk wel bestaan.

Indien problemen met de olie, een straaltje schuim afleggen en volschuimen maar. In verband met de kans op een gasfles uiteraard iedereen uit de buurt, maar dat had ik al aangegeven. Veilig werken voor de brandweer en een veilige afstand voor de sinterklaasvierders ;)
OvD zou ik dan graag in kennis stellen. Tsja die vrijwilleger die is nu weg naar de kazerne die heeft een minuut of 7 niks meer gezien daar dus en in die tijd kan er veel veranderen qwa brand omvang. En de kans op een gasexplosie blijft bestaan en met brand in de kraam wordt die alleen maar groter.  ;)


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #16 Gepost op: 01 december 2009, 18:48:11
Er van uitgaande dat de eerste TS het even druk genoeg heeft en wij als 2e TS sowieso de waterwinning in orde mogen gaan maken voor de eerste TS, wil ik graag de OvD ter plaatse in verband met de inzet van meerdere eenheden.

Goed, wat ga ik doen:
- 120/121/122 - Omhangen en melden bij de 110 en info inwinnen.
- 123/124 - Waterwinning 1e TS op orde maken, er van uitgaande dat dit nog niet voorzien is. Anders eigen TS voorzien. Wanneer de waterwinning oké is, mogen ze een Hosemaster klaarzetten in verband met een mogelijke vloeistofbrand of vermijding hiervan.

Wat ik graag wil weten (inwinbaar bij de 110):
- Zijn er slachtoffers?
- Zijn de medewerkers uit de poffertjeskraam?
- Zijn de gasflessen uit de poffertjeskraam?
- Wat brand er?
- Is de stroomtoevoer naar de poffertjeskraam afgesloten?

Verder graag meer informatie over de omstandigheden.
- Staat de kraam tegen een pand aan in bijvoorbeeld op een pleintje? Dit in verband met mogelijke overslag.
- Hangen er spandoeken of dergelijke versieringen in de straat in de nabijheid van de poffertjeskwaam (niet ondenkbaar met dergelijke optochten) die kunnen ontbranden?

Graag een ambu erbij voor mogelijke slachtoffers en de politie voor afzetting. Eventuele latere opschaling voor de witte en blauwe kolom ga ik later niet op in, daar weten ze zelf wel genoeg van :)



Doordat ik nog een tekort een informatie heb, zou m'n plan plus bestaan uit het inzetten van hoge druk door 121 en 122, 123 en 124 mogen dan met de 129 het eigen voertuig van waterwinning gaan voorzien.


whyllum

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 01 december 2009, 19:27:50
Houd er, vanwege de hystorische aard van de bebouwing, rekening mee dat veel huizen veel oud hout in zich zullen hebben. Branduitbreiding ligt op de loer.


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #18 Gepost op: 01 december 2009, 19:32:28
Kan een mod de post van Henny aanpassen ik zie veel sterretjes, dit komt uiteraard door de lelijke woorden filter.

Edit, laat maar zijn ineens weg die sterren, ik zie ze zeker vliegen...........

Bedankt voor de snelle extra info, ga nu naar de oefenavond, zal er morgen naar kijken.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


weetje_hgl

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 861
  • Geslacht: Man
    • www.regio15.nl en http://www.district8.net
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #19 Gepost op: 01 december 2009, 19:34:00
Houd er, vanwege de hystorische aard van de bebouwing, rekening mee dat veel huizen veel oud hout in zich zullen hebben. Branduitbreiding ligt op de loer.

Het ging in eerste instantie om een brand in een poffertjeskraam toch?
De rest is toch voor het plan + en plan ++ ?

Woon in Den Haag (Escamp), op drukke kruising, heb interesse in alles met zwaailichten en sirenes, volg zowat heel Haaglanden, vroeger via scanner, tegenwoordig via internet.ps ik ben dus géén hulpverlener, maar geintresseerd toeschouwer met mening!




whyllum

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 01 december 2009, 19:37:17
Het ging in eerste instantie om een brand in een poffertjeskraam toch?
De rest is toch voor het plan + en plan ++ ?
Niet te hard van stapel lopen, accoord. Maar ik zet het alvast even op m'n harde schijf  ;)


ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #21 Gepost op: 01 december 2009, 19:55:20
Goed, een nieuwe casus, alleen jammer dat er zo snel een update is.

Er zijn al vele vragen voo m'n voeten weggemaaid, maar bij deze alsnog mijn vragen n.a.v. de beginposting;
- Nadere bijzonderheden (dan begint meestal de GMC vanzelf wel met zijn of haar verhaal).
- Waarom rijden wij als 2e TS? Waterwinning? Dubbele aanrijroute?
- Wat en waar brand het?
- Slachtoffers?
- Eventueel contact kunnen krijgen met de 110, zodat er specifiekere vragen gesteld kunnen worden.
- Eventueel ook een aanrijroute (bij gebrek aan een MDT).

Beeldvorming: Heb ik nog niet, ik rij als 2e TS na aanvraag van de 110.
Onderweg: 120/121/122 omhangen, 123/124 omzoeken waterwinning/rijroute (MDT)
Uitrukvoorstel: Volgens mij niet mijn taak.
Opschaling: Voor rekening 110.
Eerste inzetplan: Nog niet veel informatie bekend, voorlopig doorrijden prio 1.

Vooralsnog is er volgens mij nog niet opgeschaald, alleen is er een 2e TS ter assistentie geroepen, maar de reden daarvan is nog niet bekend.

N.a.v. update:
Situatie blijkt na het ter plaatse komen nog steeds onduidelijk, wel is duidelijk dat het gaat om brand in een poffertjeskraam. De reden dat wij geroepen zijn wordt mij nu steeds duidelijker; Drukte in de stad (Sinterklaasintocht), oftewel moeilijke bereikbaarheid. De 1e TS is inmiddels bezig met een eerste blussing en wij zijn via C2000 gekoppeld aan elkaar. Graag zou ik van de 110 willen weten wat onze taak ter plaatse gaat worden; blussing, redding of waterwinning. Met betrekking tot de poffertjeskraam: Staat deze vrijstaand? Zijn de gasflessen afgesloten en eventueel al weggehaald en is de stroom afgesloten? Verzoek aan de politie om ruim af te zetten en contact op te nemen met de organisatie Sinterklaasintocht om deze om te leiden, eventueel uit te stellen of zelfs af te gelasten (overigens taak voor de 110 danwel 100). De opschaling laat ik ook over aan de 110, ik ga immers als 120 ter plaatse.
Onderweg: Mijn manschappen praat ik bij over de nieuwe beschikbare informatie. Ik geef ze tevens mee dat ze op moeten letten voor eventueel ontploffingsgevaar vanwege de aanwezigheid van gasflessen.
Bij aankomst: 121/122 volgen mij en ik spoed mij richting de 110. Daar kort overleg over de aanpak. 123/124 laat ik voorlopig nog niets doen, maar mogen eventueel wel alvast de waterwinning opzoeken en alvast een slangetje pakken.

Plan +:
-Brand in poffertjeskraam. Aanwezigheid gasflessen. Deze zijn niet verwijderd en staan er nog in. Ontploffingsgevaar! Directe (onder dekking) blussing inzetten. Overschakelen op gecombineerde hogedruk/lagedruk inzet.
- Veel slachtoffers. Prioriteit dan verdelen over 1e hulpverlening en blussing.
- Brand in poffertjeskraam. Gasflessen zijn geëxplodeerd. Waarschijnlijk grote branduitbreiding, met eventueel (veel) slachtoffers. Overslag naar nabijgelegen (monumentale) panden. Vanwege dit gegeven is dan verdere opschaling vereist.

Actie te ondernemen door de GMC: Wanneer men er tijd voor heeft, gaarne OvD inlichten ivm inzet 2 eenheden op incident binnen een gemeente. Contact opnemen met organisatie Sinterklaasintocht (eventueel overlaten aan politie). Vanwege de drukte + gevaarsetting gaarne een ambulance stand-by zetten.


Kleine wijziging in tekst aangebracht t.a.v. de gebruikte term 'update'. Dit teneinde misverstanden te voorkomen. :)

Team Brandweerforum


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #22 Gepost op: 01 december 2009, 20:41:23
Ik neem aan dat bovenstaande (2e update) niet ter zake doet, aangezien deze niet door Henny is geplaatst?? Want het is even onduidelijk nu vind ik.

Verder met de casus:
De eerste tankautospuit is ter plaatse.
Betreft brand in een poffertjeskraam.
Locatie: aankomst sinterklaas.
Aanrijroute: niet gehinderd.
Politie is aanrijdend. En moet de zaak ruim af gaan zetten. Hun opschaling regelen ze zelf.

Ik hoor graag van de RAC of de OVD al aanrijdend is zodat we daar even mee kunnen babbelen.
Onderweg hebben nummers 121 en 122 en ikzelf ademlucht omgehangen, ter plaatse zullen wij ons asap bij de 110 melden.

Verdere vragen aan de 110:
1. Zijn er slachtoffers?
2. Zijn er gasflessen bij de brand betrokken?
3. Is de stroomtoever afgesloten?
4. Is er gevaar voor brandoverslag?
5. In overleg lijkt het mij raadzaam om op voorhand een ambulance ter alarmeren ivm het vele publiek.
6. Alle andere bijzonderheden die de 110 weet wil ik natuurlijk ook weten.

Het is aan de 110 om mij een opdracht te geven met betrekking tot de inzet.

Ik weet niet of een plan + aan mij is? Of aan de 110?

De 110 regelt eventuele opschaling op brandweergebied totdat de OVD ter plaatse is.


tvrc

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 01 december 2009, 22:39:43
stap hier even in want om niet in de herhaling te vallen,en vind dit super leerzaam en erg leuk!!!

Zou wederom contact zoeken met de 110. Mogelijkheid van gasflessen dus koelen en veel water,en dus afleggen op openwater ivm opschaling in 8ter hoofd. 4 man laten omhangen zelf ook omhangen en in eerste instantie voor redding - uitbreiding gaan van mogelijk slachtoffers. En ter plaatse overleggen en bekijken met de 110 wat we kunnen betekenen en het plaatje schouwen. Door mijn gedachten gaan vooral de omliggende panden (veel hout en brandgevoeligheid)en mogelijk andere standhouders die ook aanwezig kunnen zijn en het grote aantal mensen die aanwezig zijn op afstand te houden. Natuurlijk legt de 110 deze direct bij de politie neer. Waterwinning kan een probleem zijn en zal dit na t schouwen met de 110 overleggen eventueel op te schalen .... maar na schouwen is er meer duidelijkheid.


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #24 Gepost op: 01 december 2009, 23:14:00
Graag wil ik aan mijn reeds gestelde vragen de volgende toevoegen:
- Hoe is de waterwinning ter plaatse?
- Is eventueel open water in bereik (gezien het een binnenstad is, hoop ik stiekem op een mooie gracht)?




Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #25 Gepost op: 01 december 2009, 23:38:25
Ben net thuis, dus hou het toch ff op morgen.
Verzoek is wel om nog ff met updaten te wachten, tnx ;)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


whyllum

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 02 december 2009, 09:17:40
Graag wil ik aan mijn reeds gestelde vragen de volgende toevoegen:
- Hoe is de waterwinning ter plaatse?
- Is eventueel open water in bereik (gezien het een binnenstad is, hoop ik stiekem op een mooie gracht)?
Check de posting van Henny, van gister rond 17:11;

In het brandkranenboek staan brandkranen bij:  Oude Brugweg  1, 9a, 17 en 25, Open water bij de Oude Brugweg 28 en op 350m vanaf Oude Brugweg nr 1


Henny

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.714
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ploegchef - Bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #27 Gepost op: 02 december 2009, 10:40:10
Ben net thuis, dus hou het toch ff op morgen.
Verzoek is wel om nog ff met updaten te wachten, tnx ;)
In de loop van de dag reageer ik op de diverse opmerkingen en vragen, in het begin van de avond volgt er dan weer een update.

Henny


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #28 Gepost op: 02 december 2009, 11:36:20
Check de posting van Henny, van gister rond 17:11;
Helemaal overheen gelezen. Thx!


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #29 Gepost op: 02 december 2009, 14:13:29
Gelukkig wat meer info ook al is deze schaars.

Ik neem aan dat de Oude Brugweg dood loopt doordat er water aan het einde is, de Sint komt daar aan wal, dus kun je in ieder geval niet vanaf de andere zijde aanrijden. Misschien wel via een straat evenwijdig aan de Oude Brugweg, maar dat wordt dan waarschijnlijk wel lastig. Ik neem het in ieder geval mee.
Aansluiten bij de eerst TS lijkt de makkelijkste oplossing, toch zou ik aan de 110 vragen waar hij ons wil hebben, want zolang hij geen goede beeldvorming heeft kan ik zelf nog niet zo veel doen, want stel dat ik allerlei acties ga inzetten en kom daardoor vast te staan dan hebben wij als tweede TS ook niet zo veel toegevoegde waarde meer.
Verder zal ik aan de 110 vragen of hij al wat heeft gedaan met de optocht en het aan wal komen van Sinterklaas, het zou idd beter zijn de goed heilig man door te laten varen. Probleem is wel dat je dan een hele volksverhuizing gaat krijgen, ook dit neem je mee en zet je in samenspraak met de 110 weg bij de politie.
In principe is dus bovenstaande mijn plan, ik kan nog steeds niet zo veel, want het zou zo maar alleen de olie pan kunnen zijn die brand(, dan gaan we natuurlijk niet met water aan de haal). Dit zou dus ook kunnen betekenen dat het maar een klein brandje is en blijkt een deksel voldoende.
Wat ik ermee wil zeggen is dat alles valt of staat met de 110, ik hou dus nog steeds aanrijdend goed contact met hem, maar belast hem niet met al te veel vragen, want hij zal het druk genoeg hebben met zijn verkenning.

In het plan + kun je heel veel weg zetten, maar de opschaling laat ik aan de eerste TS over, neem het uiteraard wel mee in mijn gedachten, want als de poffertjes kraam tegen een gevel staat, of geheel in de gloria staat en eventueel gasflessen bevat, dan zullen we toch iets met de opschaling moeten doen.
Pas als de tweede TS daadwerkelijk ingezet gaat worden zal het imo middelbrand worden en dan hebben we de OVD ook graag ter plaatsen. Staat de kraam tegen de gevel, dan ook een redvoertuig.
We zullen dan ook rekening moeten houden met brand overslag.
Lastig zal we blijven de benadering van de brand, want de auto's staan in de weg en die proberen weg te krijgen zal lastig worden, verder zul je rekening moeten houden met de mensen die van het incident af gaan lopen, gelukkig is het weer niet verkeerd, maar anders had je daar ook wat mee moeten doen, want deze mensen kunnen niet weg met hun auto. Een schone taak voor de politie.
Ook slachtoffers neem ik mee in mijn plan +, dan dient er een ambu te komen.

Dus voor mijn beeld zijn we nog steeds aanrijdend en wachtend op verdere info van de eerste bevelvoerder. Mocht ik ter plaatsen komen dan wil ik graag weten waar de 110 staat om even met elkaar in contact te komen.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.