Goed, een nieuwe casus, alleen jammer dat er zo snel een update is.
Er zijn al vele vragen voo m'n voeten weggemaaid, maar bij deze alsnog mijn vragen
n.a.v. de beginposting;
- Nadere bijzonderheden (dan begint meestal de GMC vanzelf wel met zijn of haar verhaal).
- Waarom rijden wij als 2e TS? Waterwinning? Dubbele aanrijroute?
- Wat en waar brand het?
- Slachtoffers?
- Eventueel contact kunnen krijgen met de 110, zodat er specifiekere vragen gesteld kunnen worden.
- Eventueel ook een aanrijroute (bij gebrek aan een MDT).
Beeldvorming: Heb ik nog niet, ik rij als 2e TS na aanvraag van de 110.
Onderweg: 120/121/122 omhangen, 123/124 omzoeken waterwinning/rijroute (MDT)
Uitrukvoorstel: Volgens mij niet mijn taak.
Opschaling: Voor rekening 110.
Eerste inzetplan: Nog niet veel informatie bekend, voorlopig doorrijden prio 1.
Vooralsnog is er volgens mij nog niet opgeschaald, alleen is er een 2e TS ter assistentie geroepen, maar de reden daarvan is nog niet bekend.
N.a.v. update:Situatie blijkt na het ter plaatse komen nog steeds onduidelijk, wel is duidelijk dat het gaat om brand in een poffertjeskraam. De reden dat wij geroepen zijn wordt mij nu steeds duidelijker; Drukte in de stad (Sinterklaasintocht), oftewel moeilijke bereikbaarheid. De 1e TS is inmiddels bezig met een eerste blussing en wij zijn via C2000 gekoppeld aan elkaar. Graag zou ik van de 110 willen weten wat onze taak ter plaatse gaat worden; blussing, redding of waterwinning. Met betrekking tot de poffertjeskraam: Staat deze vrijstaand? Zijn de gasflessen afgesloten en eventueel al weggehaald en is de stroom afgesloten? Verzoek aan de politie om ruim af te zetten en contact op te nemen met de organisatie Sinterklaasintocht om deze om te leiden, eventueel uit te stellen of zelfs af te gelasten (overigens taak voor de 110 danwel 100). De opschaling laat ik ook over aan de 110, ik ga immers als 120 ter plaatse.
Onderweg: Mijn manschappen praat ik bij over de nieuwe beschikbare informatie. Ik geef ze tevens mee dat ze op moeten letten voor eventueel ontploffingsgevaar vanwege de aanwezigheid van gasflessen.
Bij aankomst: 121/122 volgen mij en ik spoed mij richting de 110. Daar kort overleg over de aanpak. 123/124 laat ik voorlopig nog niets doen, maar mogen eventueel wel alvast de waterwinning opzoeken en alvast een slangetje pakken.
Plan +:
-Brand in poffertjeskraam. Aanwezigheid gasflessen. Deze zijn niet verwijderd en staan er nog in. Ontploffingsgevaar! Directe (onder dekking) blussing inzetten. Overschakelen op gecombineerde hogedruk/lagedruk inzet.
- Veel slachtoffers. Prioriteit dan verdelen over 1e hulpverlening en blussing.
- Brand in poffertjeskraam. Gasflessen zijn geëxplodeerd. Waarschijnlijk grote branduitbreiding, met eventueel (veel) slachtoffers. Overslag naar nabijgelegen (monumentale) panden. Vanwege dit gegeven is dan verdere opschaling vereist.
Actie te ondernemen door de GMC: Wanneer men er tijd voor heeft, gaarne OvD inlichten ivm inzet 2 eenheden op incident binnen een gemeente. Contact opnemen met organisatie Sinterklaasintocht (eventueel overlaten aan politie). Vanwege de drukte + gevaarsetting gaarne een ambulance stand-by zetten.
Kleine wijziging in tekst aangebracht t.a.v. de gebruikte term 'update'. Dit teneinde misverstanden te voorkomen.
Team Brandweerforum