Auteur Topic: CASUS: Brandgerucht  (gelezen 77428 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #30 Gepost op: 08 april 2010, 12:35:10
- UPDATE -

Tijdens het aanrijden komen al de nodige vragen bij iedereen naar boven. Je besluit de nuttigste vragen aan de AC te stellen:

AC, wat is het type object waar wij naar uitrukken?
741, aan de Edisonweg 18 zit vishandel "De Magere Makreel". Dit is een industriepand met enkele kantoren, klein gekoeld magazijn en een werkplaats. Gevaarlijke stoffen worden er niet gebruikt.

Is er een aanvalskaart voor dit object en zo ja, welke is het?
Dit pand staat op kaartnummer 41.

Is er bekend waar de rook gezien is?
Nee, dit is niet gemeld en dus niet bekend. Wij krijgen de melder ook niet meer te pakken.

Zijn er nog mensen aanwezig in het pand?
Gezien het tijdstip verwacht ik geen mensen meer, maar concrete gegevens zijn ons onbekend.

Is de aard en inhoud van de omliggende panden bekend?
Ja, dit ga ik voor je uitzoeken en ik kom hier zo snel mogelijk op terug!

Heeft u een waterwinning voor ons?
Dit kunt u terugvinden in uw stratenboek, ik ga eerst de andere zaken voor je uitzoeken!

AC, kunt u de politie ook alarmeren?
Politie is reeds aanrijdend, we vertrouwden het belletje niet zo en die paniekmelding... beter mee verlegen dan om verlegen.

OMS melding?
We krijgen geen contact met het OMS-systeem ter plaatse. Laatste contact was inmiddels 20 minuten geleden, wellicht dat e.e.a. uitgevallen is. Gelieve onder prio 1 door te rijden!

Contact met de melder?
We hebben nog kort contact gehad met waarschijnlijk de broekzak van de melder, het klonk alsof hij in een auto zat. De verbinding viel wederom weg en we proberen de verbinding wederom tot stand te brengen, maar zonder succes.

Zijn er inmiddels meerdere meldingen?
Dat is negatief, we hebben slechts 1 melding ontvangen.

Wanneer u meer informatie heeft, vernemen wij dit graag, over.
Ja 741, dat is begrepen, wij laten het u weten zodra wij meer weten, over.



Ondertussen heeft de waterploeg  het stratenboek al doorgespit en heeft de locatie gevonden. Het betreft, zoals je je al bedacht had tijdens het rijden naar de kazerne, een straat op een industrieterrein. De waterploeg geeft aan dat de wegopbreking geen belemmering is om bij het object te komen.

De waterwinplaatsen zijn 3 ondergrondse brandkranen in de nabijheid van het object. Het dichtstbijzijnde open water is te vinden op 2200m afstand.

Je kunt HIER zien wat je waterploeg ziet op de wegenkaart.
Je kunt HIER de aanvalskaart bekijken.

Je bent nog aanrijdend en gaat ter plaatse met de kennis die de AC met je gedeeld heeft en de informatie uit het straatkaartenboek. Wat wil je eventueel nog weten, wat ga je doen?


SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 08 april 2010, 13:03:13
Aanrijroute is vrij. Nu laat ik tweede TS thuis ;)

Vorige plannen blijven staan. 1,2,3,4+B ademlucht omhangen.

Waterwinning is dichtbij te vinden, en wil ter plaatse dat 3+4 links om verkennen tot gebouw nummer 22. 1+2 rechtsom verkennen en wil dat ze ook de binnenplaats proberen te zien. 1+2 WBC mee. Ch/P voertuig zo laten plaatsen dat hij weg kan via de aanrijroute.

Gezien er onder een drukke weg is, als het zou branden of flink roken dan zal dat zijn gemeld. Zoals AC al aangaf geen verdere meldingen.

Veranderd niet veel, maar wel wat vragen beantwoord.



Plan+ Bij binnenbrand, als dit zichtbaar is. 1 en 2 korte buiten verkenning. 3+4 waterwinning met Ch/P. Daarna 1e straal HD bij voordeur. Ch/P voertuig zo plaatsen dat andere hulpverleners goed TP kunnen komen. Ik wil dan tweede TS, OVD, redvoertuig en een ambulance (lees middelbrand).
Het klonk als de persoon in een auto zat? Wellicht heeft hij zichzelf in de koelruimte opgesloten i.v.m. brand en daardoor slecht bereik.. Zoals AC al aangaf, blijven ze contact maken met melder.


remkilo

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 08 april 2010, 13:18:21
Pand zonder problemen te bereiken via de normale rijroute en waterwinning bekend.
111 en 112 gaan bij ter plaatse komen proberen pand te betreden (als deze open is) => Onhangen en WBC mee
113 en 114 gaan rechtsom verkennen en proberen aan achterzijde object te komen voor verkenning aldaar

Ch/P dirigeert het voertuig zo dat deze met ut neusje richting de vrije route staat, ter hoogte van nummer 16. Gaat tevens kijken of waterwinning bereikbaar is en voorbereidingen treffen voor opbouwen ervan. Gelet op het voertuig wat ik mee heb (TS geschikt voor natuurbrandbestrijding) moet ik met mijn 5000 liter watertank een redelijke eerste  klap kunnen maken zodat mijn 113 en 114 niet mee hoeven helpen met het snel opbouwen van de waterwinning

Wil nog steeds mijn redvoertuig ter plaatse om van bovenaf te kunnen controleren.
Tevens wil ik van de aanvalskaart danwel AC te horen krijgen waarmee de koelcel gekoelt wordt (als via beide wegen deze info niet direct beschikbaar is wil een bedrijfsdeskundige ter plaatse. Koelcellen worden veelal gekoelt middels Ammoniak, dit wil bij het vrijkomen ook nog wel eens 'rookverschijnselen' geven.

Geen reactie van OMS zou stroomstoring kunnen betekenen (echter, bij mijn weten hoort deze dan in alarm te gaan op de meldkamer) =>

Plan+
Bij brand:
Als ik de kaart goed bekijk zijn alle objecten aan elkaar gekoppeld middels loopbruggen/sluizen, dit kan betekenen dat bij een eventuele forse brand het object lastig te houden zal zijn.
Aan de AC opvragen wat de aanvalskaarten van de naastgelegen objecten zijn
Opschalen naar Middelbrand, redvoertuig prio1 door laten rijden

Uitzoeken of de secundaire waterwinning (2200 meter) aan mijn kant van de wegopbrekening of aan de andere kant ligt, als dit laatste het geval is uitzoeken of de WTS2500 eventueel via de wegopbreking aangevoerd kan worden

In geval van Ammoniaklekkage:
Bovenwindse opstelplaats
Opschalen naar middelOGS


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #33 Gepost op: 08 april 2010, 13:29:08
Gelet op het voertuig wat ik mee heb (TS geschikt voor natuurbrandbestrijding) moet ik met mijn 5000 liter watertank een redelijke eerste klap kunnen maken zodat mijn 113 en 114 niet mee hoeven helpen met het snel opbouwen van de waterwinning
TS741 is geen natuurbrandbestrijdingsvoertuig, want we hebben (op dit moment) in Casusstad geen natuurgebied. Je hebt een 1500 liter aan boord, daarmee moet je het doen. Sorry!


remkilo

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 08 april 2010, 13:30:30
TS741 is geen natuurbrandbestrijdingsvoertuig, want we hebben (op dit moment) in Casusstad geen natuurgebied. Je hebt een 1500 liter aan boord, daarmee moet je het doen. Sorry!

Dan hoop ik dat mijn Ch/p hard kan werken...




tjuagut

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.499
  • Geslacht: Man
Reactie #35 Gepost op: 08 april 2010, 13:36:10
Weet nu dat aanrijden geen probleem hoeft te zijn. Ook dat nr 18 een OMS systeem heeft wat geen melding gegeven heeft. Verder weet ik nog steeds niets.
Mijn eerdere gedachtes: echt of grap? goede adres? binnen of buiten? zijn door de AC nog niet beantwoord.
Zal dus als ik TP ben eerst een verkenning moeten laten uitvoeren of en zo ja waar er brand is.
Voor die tijd geen extra voertuigen aanvragen.

Wel verbaas ik me erover dat de melder vermoedelijk in een rijdende auto zit die dan van de plaats van melding vertrokken is.


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #36 Gepost op: 08 april 2010, 14:37:20
Ik werp even snel een blik op de aanvalskaart zodat ik weet hoe het pand eruit ziet. Aanrijroute is vrij dus no problem. Waterwinning ligt zowat voor de deur.

111+112+110 even verkenning
113+114 even waterwinning checke en mogelijk vrij maken als dit nodig is
119 eerste straal HD gereed maken

Vragen aan de AC:
Zijn de panden er langs ook voorzien van een OMS systeem en komt daar mogelijk een melding van binnen?
Zijn er in de panden er langs gevaarlijke stoffen aanwezig

Opdracht aan de AC:
Melder nogmaals proberen te bellen

Plan/plan+
Eerste verkenning uitvoeren en in mijn achterhoofd houden dat het mogelijk om een binnenbrand gaat dus mogelijke omschaling naar industriebrand.
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #37 Gepost op: 08 april 2010, 16:13:50
Gezien er onder een drukke weg is, als het zou branden of flink roken dan zal dat zijn gemeld.
Hoe weet je dat het een drukke weg is en áls het al een drukke weg is, ís het wel druk op die weg? Het is tenslotte al laat in de avond.

Uitzoeken of de secundaire waterwinning (2200 meter) aan mijn kant van de wegopbrekening of aan de andere kant ligt, als dit laatste het geval is uitzoeken of de WTS2500 eventueel via de wegopbreking aangevoerd kan worden
Wat bedoel je met dat laatste, ga je met de hand een zesduimer langs de wegwerkzaamheden uitleggen? Waarschuw me even, dat móet ik meemaken ;)

- MINI UPDATE -
Open water is te bereiken via de weg waarop je bent aan komen rijden. Wanneer je op de gegeven kaart kijkt, zie je de blauwe lijn lopen. Als je rechtdoor gaat op de eerste weg - dus niet 2x rechtsaf om bij het object te komen -, kom je vanzelf bij het open water. Open water is dus niet beïnvloed door de wegwerkzaamheden.


Exile

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 627
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A in opleiding
Reactie #38 Gepost op: 08 april 2010, 17:27:15
Geen last van de wegwerkzaamheden dus we kunnen de oorspronkelijke route volgen.

Ter plaatse:
- 1 & 2 gaan kijken of het pand open is en of ze iets kunnen vinden met WBC.
- 3 & 4 gaan buiten verkenning doen, rechtsom.

Wat wil ik weten van AC:
- Wat voor bedrijven zijn de omliggende panden en zijn daar gevaarlijke stoffen aanwezig?
- Wordt de koelinstallatie gekoeld met ammoniak? (Ga er niet van uit aangezien in de update staat: Gevaarlijke stoffen worden er niet gebruikt.)

Opdracht voor AC:
- Blijven proberen om contact te zoeken met de melder.

Plan+:
Indien binnenbrand opschaling naar middelbrand. Nr 3&4 helpen met opbouwen van waterwinning en nr 1&2 met straal naar binnen.


ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #39 Gepost op: 08 april 2010, 17:34:13
We rijden nog steeds prio 1 richting de Edisonweg voor een brandgerucht. Nog geen meerdere meldingen gehad. Melder zit misschien in een auto... een grap of zit ie ergens beklemd? De aanrijroute is geen probleem. Waterwinning is voor de 1e klap ook nog steeds goed, gaan we verder opschalen dan moeten we dat ook even in ons achterhoofd houden. Dat er geen contact meer is met het OMS systeem verbaasd mij enigsinds, maar hij is in iedergeval niet in alarm gegaan, dus ga ik er nog even vanuit dat we hier (nog) niet te maken hebben met een binnenbrand (anders had 'ie wellicht wel aangesproken geweest). Wat ik wel wil weten (zoals al een paar postings eerder is aangegeven) hoe die koelcel gekoeld wordt.

Ik blijf voorlopig even bij mijn huidige inzetvoorstel, 1 TS en 1 RV.

Plan +:
Het gaat om een binnenbrand; bedrijfspand. Ik laat mijn 113/114 eveneens omhangen en de 119 waterwinning verzorgen. RV opstellen voor eventuele torenstraal, zij mogen de 119 assisteren met opbouwen waterwinning.
Brand nabij koelcel, gaarne weten waarme gekoeld wordt anders eventueel OGS incident opstarten. Mogelijke opschaling ivm brandontwikkeling. Ook wil ik nog weten hoe de constructie van het pand in elkaar zit, als ik zo even op de plattegrond kijk lijkt hij geschakeld te zijn. Wanneer de brand in een vergevorderd stadium is moet hier rekening mee worden gehouden en is een opschaling vereisd. Ook moeten we dan in ons hoofd houden wat er eventueel nog te redden valt en of we nog wel een binnenaanval willen of moeten doen.




jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #40 Gepost op: 08 april 2010, 17:38:34
We blijven zo aanrijden als vertrokken.

AC
Contact blijven zoeken met de melder.
Wat voor panden zijn de naastgelegen objecten.

Ik wil eerst eens kijken of er wel wat te zien valdt op het adres dus laat nog niks verder aanrijden. Als de blauwe brigade eerder TP is dan ons wil ik graag van hun zo snel mogelijk een SITRAPje van wat hun bevindingen zijn.

Plan+ Mogelijk binnenbrand dan ga ik verder opschalen. Pand zou vrij makkelijk te verkennen zijn althans zo op de tekening te zien ik weet natuurlijk de afmetingen nog niet van het object.


jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #41 Gepost op: 08 april 2010, 17:41:44
We rijden nog steeds prio 1 richting de Edisonweg voor een brandgerucht. Nog geen meerdere meldingen gehad. Melder zit misschien in een auto... een grap of zit ie ergens beklemd? De aanrijroute is geen probleem. Waterwinning is voor de 1e klap ook nog steeds goed, gaan we verder opschalen dan moeten we dat ook even in ons achterhoofd houden. Dat er geen contact meer is met het OMS systeem verbaasd mij enigsinds, maar hij is in iedergeval niet in alarm gegaan, dus ga ik er nog even vanuit dat we hier (nog) niet te maken hebben met een binnenbrand (anders had 'ie wellicht wel aangesproken geweest). Wat ik wel wil weten (zoals al een paar postings eerder is aangegeven) hoe die koelcel gekoeld wordt.

Ik blijf voorlopig even bij mijn huidige inzetvoorstel, 1 TS en 1 RV.

Plan +:
Het gaat om een binnenbrand; bedrijfspand. Ik laat mijn 113/114 eveneens omhangen en de 119 waterwinning verzorgen. RV opstellen voor eventuele torenstraal, zij mogen de 119 assisteren met opbouwen waterwinning.
Brand nabij koelcel, gaarne weten waarme gekoeld wordt anders eventueel OGS incident opstarten. Mogelijke opschaling ivm brandontwikkeling. Ook wil ik nog weten hoe de constructie van het pand in elkaar zit, als ik zo even op de plattegrond kijk lijkt hij geschakeld te zijn. Wanneer de brand in een vergevorderd stadium is moet hier rekening mee worden gehouden en is een opschaling vereisd. Ook moeten we dan in ons hoofd houden wat er eventueel nog te redden valt en of we nog wel een binnenaanval willen of moeten doen.
Wat wil je doen met een torenstraal van de HW als het een binnenbrand betrefdt  ???


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #42 Gepost op: 08 april 2010, 17:52:56
Als je lang genoeg wacht, komt 'ie er vanzelf uitzetten Jasper ;)


jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #43 Gepost op: 08 april 2010, 18:00:41
Ja als je lang genoeg wacht gaat ie ook vanzelf naar de omliggende panden. Zo kun je wel meer van die dingen bedenken vindt ik een beetje raar idee om dan maar te wachten tot ie naar buiten komt  :-\


ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #44 Gepost op: 08 april 2010, 18:09:06
Ik schrijf ook in mijn plan + weg dat we mogelijk niet meer naar binnen gaan in verband met mogelijk vuurbelasting en eventueel wat er nog te redden valt (een redelijk actueel iets in brandweer Nederland, toch?). Vandaar die mogelijke torenstraal van het RV. Je kan die torenstraal natuurlijk ook gebruiken om belendende percelen af te schermen.