Hallo allemaal,
Wij hebben het one-seven systeem nu ongeveer 2 jaar op één van onze auto's, Iveco met BMT blustechniek, en er zit ook maar één slang op. we zouden eventueel nog LD kunnen afleggen als het moet. wij zijn na een aantal maanden pas enthousiast geworden over het blussen met one-seven. In de topic staan een aantal punten die niet helemaal waar zijn, tenminste dat is mijn ervaring.
Het blussen met one-seven vergt een andere techniek dan met HD. Binnenbranden blussen en rookgassen koelen is geen probleem alleen is het wel noodzakelijk dat je dit gaat oefenen in een oefencontainer. Wij hebben een training gehad en konden daarmee zien wat HD en one-seven deed bij dezelfde soort binnenbranden. door het gebruik van one-seven ben je in staat om sneller en veiliger een brand achter een duur te benaderen, dit komt omdat one-seven de rookgassen enorm koeld en er geen stoomvorming onstaat bij het blussen. hierdoor blijft er zicht, geen opwarming van de ruimte waarin je bevindt en door de afkoeling van de rookgassen geeft het jouw meer tijd dan met HD om een deur/ruimte te benaderen. Het koelen van rookgassen is ook effectiever omdat de rookgassen enorm worden gekoeld waarmee de tijd tussen de rollovers veel langer is dan met HD. Wij gebruiken dus met deze auto geen HD om de branden te blussen, onze procedure is wel zo, mocht er een brand zijn dan kan onze tweede auto met één slang HD (3en4) achter hun aan om het gebied achter hun zeker te stellen. twee slangen one-seven op een TS zie niet als een probleem, het is alleen weer wat anders dan men gewend is
Onze one-seven haspel is 60 meter, dus geen 25 of 30, deze kunnen wij nog verlengen. tot nu hebben wij de haspel verlengt tot 140 meter en hadden geen druk verlies. Dit was trouwens getest op het ijselmeer waarbij bijna de volle 140 meter OP het water ligt. De slangen zijn immers gevuld met schuim(one-seven) en bestaat uit allemaal luchtbellen, dus dat blijft mooi drijven op het water.
Rudmer brandweer workum