Auteur Topic: ervaring one seven iemand positief?  (gelezen 56282 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ouwe blusser

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 461
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #15 Gepost op: 22 augustus 2010, 09:03:13
Ik vraag me af, als de HD stralen weg laat is deze wagen dan nog weg volgen BZK normen bepakt ? ik kan deze normen niet uit mijn hoofd en kan ze ook zo 1,2,3 niet vinden.
Oost-west brandweer best.


ducttape

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 139
  • Specialisatie: chauffeur/pompbediener/first responder/docent
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #16 Gepost op: 22 augustus 2010, 14:26:21
Ik vraag me af, als de HD stralen weg laat is deze wagen dan nog weg volgen BZK normen bepakt ? ik kan deze normen niet uit mijn hoofd en kan ze ook zo 1,2,3 niet vinden.
HD stralen gaan over de operationele inzetbaarheid van de TS, deze vloeien voort uit de leidraad repressieve basisbrandweerzorg, de leidraad brandweercompagnie. In het branchevoorschrift standaardbepakking TS en HV, staat in bijlage 1wat een TS operationeel moet kunnen:
afleggen van 2 stralen HD, afleggen van 4 stralen LD, afleggen met waterkanon, WTS200 uitvoeren, aan te kunnen sluiten op WTS1000 of WTS2500.
Kortom, geen HD afleggen is niet standaard operationeel zijn.
http://www.brandweerkennisnet.nl/bovenbalk/zoeken/@6100/branchevoorschrift/


Powerliner

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2010, 15:08:47
Een moet technisch gezien bestaan uit een HD/LD pomp.
Zoals ik Pia begrijp krijgt hun voertuig twee haspels, dit heet bij een One Seven voertuig de C uitgang. Daarnaast is er ook een mogelijkheid om met slangen met storzkoppelingen nok 81 af te leggen.
Dit voertuig is dan een SB met de bepakt volgens de richtlijnen van BZK voor een TS.


Rudmer

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2010, 21:32:19
Hallo allemaal,

Wij hebben het one-seven systeem nu ongeveer 2 jaar op één van onze auto's, Iveco met BMT blustechniek, en er zit ook maar één slang op. we zouden eventueel nog LD kunnen afleggen als het moet. wij zijn na een aantal maanden pas enthousiast geworden over het blussen met one-seven. In de topic staan een aantal punten die niet helemaal waar zijn, tenminste dat is mijn ervaring.

Het blussen met one-seven vergt een andere techniek dan met HD. Binnenbranden blussen en rookgassen koelen is geen probleem alleen is het wel noodzakelijk dat je dit gaat oefenen in een oefencontainer. Wij hebben een training gehad en konden daarmee zien wat HD en one-seven deed bij dezelfde soort binnenbranden. door het gebruik van one-seven ben je in staat om sneller en veiliger een brand achter een duur te benaderen, dit komt omdat one-seven de rookgassen enorm koeld en er geen stoomvorming onstaat bij het blussen. hierdoor blijft er zicht, geen opwarming van de ruimte waarin je bevindt en door de afkoeling van de rookgassen geeft het jouw meer tijd dan met HD om een deur/ruimte te benaderen. Het koelen van rookgassen is ook effectiever omdat de rookgassen enorm worden gekoeld waarmee de tijd tussen de rollovers veel langer is dan met HD. Wij gebruiken dus met deze auto geen HD om de branden te blussen, onze procedure is wel zo, mocht er een brand zijn dan kan onze tweede auto met één slang HD (3en4) achter hun aan om het gebied achter hun zeker te stellen. twee slangen one-seven op een TS zie niet als een probleem, het is alleen weer wat anders dan men gewend is ;D 

Onze one-seven haspel is 60 meter, dus geen 25 of 30, deze kunnen wij nog verlengen. tot nu hebben wij de haspel verlengt tot 140 meter en hadden geen druk verlies. Dit was trouwens getest op het ijselmeer waarbij bijna de volle 140 meter OP het water ligt. De slangen zijn immers gevuld met schuim(one-seven) en bestaat uit allemaal luchtbellen, dus dat blijft mooi drijven op het water.
Rudmer brandweer workum


Pia

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 60
  • Geslacht: Vrouw
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #19 Gepost op: 30 september 2010, 06:25:27
door het gebruik van one-seven ben je in staat om sneller en veiliger een brand achter een duur te benaderen, dit komt omdat one-seven de rookgassen enorm koeld en er geen stoomvorming onstaat bij het blussen. hierdoor blijft er zicht, geen opwarming van de ruimte waarin je bevindt en door de afkoeling van de rookgassen

Wij hebben afgelopen tijd veel getraind met rookgaskoelling met de Hd maar is het niet zo dat als je datzelfde met de one seven doet dat je een enorm schuimparty krijgt met als resultaat als je dichterbij gaat je de kans hebt op uitglijden??
Pia Brandweer-Harlingen  www.brandweerharlingen.nl




Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.605
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 30 september 2010, 07:28:37
Iemand moet mij toch nog steeds uitleggen hoe je met 1/7 van de massa van normaal bluswater in staat bent om zelfs beter rookgassen te koelen. Natuurkundig onverklaarbaar!!
Met schuim (en dat is en blijft 1/7) bereik je een snelle "knock down" van een vuurhaard, waardoor de warmteproductie van een (binnen)brand wordt gestopt. De hete rookgassen bevatten zoveel energie (lees: warmte) dat zij dan nog steeds de omgeving aan zullen stralen en tot herontsteking kunnen leiden. Dat is m.i. (natuurlijk ondersteund door basale natuurkunde) slechts te bereieken met veel koelend vermogen en/of wegventileren. Rookgassen koelen met 1/7 houdt in dat je (in theorie) 7x zoveel 1/7 nodig hebt dan water.
Een TS met alleen 1/7 en geen HD? Zou dit keer een terecht discussiepunt voor mijn vrinden van de VBV zijn...............
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer


brandwachtje 1e klassie

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 10 november 2010, 11:52:30
Toevallig momenteel aan het oefenen met 1-7. Bij ons zijn er 2 HD 1 1-7 die ook met LD kan. Een binnenaanval zou ik met HD doen zeker in een woonhuis, 1-7 is mooi voor buitenaf. Maar afblussen moet toch altijd met HD. Daarbij is de kracht die vrijkomt bij 1-7 volgens mij te groot om op een zoldertje te gebruiken.. industrie zou mooi zijn maar woonhuizen nee. Wie er eens op Risc is geweest in die huisjes langs de weg zou ik het niet gebruiken. Voordeel is wel dat je alles in kan pakken met weinig water dus weinig last van stoom en hitte.. Ik zou het vreemd vinden als er geen HD meer op de wagens zit maar dat is mijn mening


Wick@d

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 563
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ambulancechauffeur / Brandweer chauffeur groot / Pompbediender / LWPB
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #22 Gepost op: 23 december 2010, 14:19:09
Wat mij opvalt is dat veel korpsen / voertuigen uitgebreid worden met het O7-systeem........

Echter, zie, hoor, lees ik er maar zeer weinig over dat het daadwerkelijk ingezet wordt en dat vaak toch nog gekozen wordt om op de "oude" manier branden te bestrijden. De vraag die bij mij dan vrij snel naar boven komt: spelen de kosten op tegen de baten?????


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #23 Gepost op: 23 december 2010, 14:57:28
Die vraag moet natuurlijk al voor aanschaf gesteld zijn.

Ik denk eerder dat het in het feit ligt dat 1-7 een hele andere inzettechniek nodig heeft, hier moet je echt mee oefenen.
Heb je die niet onder de knie, of heeft bij een MB een van de TS'n 1-7 en de andere niet, dan zul je daar echt mee rekening moeten houden.

Een goede introductie is dus van groot belang wil 1-7 succes hebben.
Ik zie het nog steeds als een toevoeging op een TS niet meer dan dat, het heeft voordelen bij een inzet en het heeft ook zijn beperkingen, van beide moet je goed op de hoogte zijn wil je het goed willen gebruiken.
Veel kun je namelijk ook al bereiken door het goed gebruiken van je HD straalpijp, je hebt daar dan geen vervanger in de vorm van 1-7 voor nodig. Daarom spreek ik liever over een toevoeging.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


sjors-sjors

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 802
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #24 Gepost op: 31 december 2010, 19:46:12
Wij krijgen in Februari onze nieuwe auto.. 1 straal HD en een straal 1-7/lagedruk. Over 2 maanden hebben wij een blussysteem waar we nog totaal niets over geleerd hebben. Zelfs geen stukje theorie.. erg jammer. Maar ben wel erg benieuwd naar hoe t werkt en wat het in de praktijk voor ons kan betekenen.
Je kan niet alles hebben, maar wel zo veel mogelijk proberen te halen.




Gertjan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 370
Reactie #25 Gepost op: 31 december 2010, 20:24:49
Wij krijgen in Februari onze nieuwe auto.. 1 straal HD en een straal 1-7/lagedruk. Over 2 maanden hebben wij een blussysteem waar we nog totaal niets over geleerd hebben. Zelfs geen stukje theorie.. erg jammer. Maar ben wel erg benieuwd naar hoe t werkt en wat het in de praktijk voor ons kan betekenen.
Jammer dat de korpsleiding het korps niet betrekt bij aanschaf van de spullen, normaal is het gebruikelijk dat er een werkgroep vanuit het korps daar aan mee werkt toch  :o


meijerb

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 16 januari 2011, 19:36:34
Ik lees telkens negatief over rookgaskoeling met One-Seven maar dat is wel degelijk mogelijk beter als met water zelfs, de schuimlaag absorbeert zo ontzettend veel hitte, tevens is het een groot voordeel een binnenaanval met One-Seven uit te voeren omdat je bijna geen water inbrengt dus ook voor jezelf blijft het behaagelijk, kortom geweldig blusmiddel en neem van mij aan dat ze in Haaglanden maar ook in de provincie Friesland echt niet over 1 nacht ijs gaan door te kiezen voor One-Seven in plaats van HD.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #27 Gepost op: 16 januari 2011, 19:40:11
Ik lees telkens negatief over rookgaskoeling met One-Seven maar dat is wel degelijk mogelijk beter als met water zelfs, de schuimlaag absorbeert zo ontzettend veel hitte, tevens is het een groot voordeel een binnenaanval met One-Seven uit te voeren omdat je bijna geen water inbrengt dus ook voor jezelf blijft het behaagelijk, kortom geweldig blusmiddel en neem van mij aan dat ze in Haaglanden maar ook in de provincie Friesland echt niet over 1 nacht ijs gaan door te kiezen voor One-Seven in plaats van HD.
Toch vreemd dat de algehele tendens jegens One-Seven toch nogal negatief uitpakt. En er is ookal uitgelegt waarom One-seven toch niet zaligmakend is.
Zeker als je nog moet gaan nablussen met de HDstraal, waar blijft dan je voordeel?


Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.605
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #28 Gepost op: 16 januari 2011, 19:53:10
Ik lees telkens negatief over rookgaskoeling met One-Seven maar dat is wel degelijk mogelijk beter als met water zelfs, de schuimlaag absorbeert zo ontzettend veel hitte
Zie mijn eerder posting, gewoon natuurkunidg onmogelijk maar kennelijk subjectief wel waarneembaar..........
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer


one seven instructeur

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 25 februari 2011, 16:50:21
Ik wil ff reageren op de vraag of je wel zonder HD kan als je One Seven op je TS hebt.

Antwoord: Ja dat kan heel goed, je hebt helemaal geen HD meer nodig, je doet 95 % van je brandbestrijding beter en veiliger met OneSeven.
Het is een fabeltje dat je geen rookgassen kan koelen of dat je water nodig hebt om na te blussen, ik weet dat met 4 jaar ervaring in de praktijk en vele branden later heel zeker.
Voor die enkele keer dat je wat water nodig hebt (noodontsmetting, prullebakje oid) dan kun je water op de One Seven straal zetten en gebruik je hem zonder schuim.
Ik heb de nieuwe pomp al in de praktijk mogen proberen en ik zeg je : geen probleem, echt niet.