Auteur Topic: Tankwagen vervangt OBK  (gelezen 45869 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #30 Gepost op: 20 december 2010, 23:17:46
De straatjes zijn voor een TS nu al bijna te nauw, laat staan s'avonds of s'nachts met al die geparkeerde auto's.
Een TW hoeft niet per sé voor de deur te staan...... Als een dergelijk voertuig wordt voorzien van een pomp is alles mogelijk.  ;)

Citaat
Daarbij komt natuurlijk ook dat je hierdoor wel weer 1 of 2 personen deze TW moet laten bemannen, reken hier even het aantal benodigde manschappen bij (beroeps roosterfactor, vrijwilligers in aantal) en je gaat idd zoals DB zegt weer meer kosten genereren
Dit is een belangrijk punt. Emmen beschikt (voor zover ik weet) over een beroepskorps. Even twee man erbij is niet zomaar geregeld.Een TW zal dan waarschijnlijk op springbemanning komen. Voor wat betreft de vrijwiligers: er wordt aan alle kanten geroepen dat de belasting voor de vrijwilliger omlaag moet. Daar zal dit initiatief niet aan bijdragen. Zeker wanneer dit voertuig vanuit vrije instroom bemenst moet worden. De kans is groot dat je dan voor elke willekeurige container wordt opgeroepen terwijl deze klussen nu makkelijk rechtstreeks vanaf de obk of al pendelend met de TS uitgepiest worden.

Gr Hans
test


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #31 Gepost op: 20 december 2010, 23:27:48
Weer even wat dwarsverbanden aanbrengen:
Is dat hetzelfde als dwarsliggen?  ;D

Citaat
Feit: de meeste branden kunnen worden geblust uit de tank van een TS.
De meeste branden is een héél breed begrip.....

Citaat
Aanname: indien de inhoud van de tank van een TS niet voldoende is, is een succesvolle redding uitgesloten
Dit grenst aan een feit.

Citaat
Mening: OF beschouw het voorzien in voldoende bluswater een kerntaak van de waterleidingbedrijven en verreken de kosten in het watertarief.
Dat is een keus van de gemeenten, al dan niet in het oor gefluistert door de brandweer......

Gr Hans

test


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #32 Gepost op: 21 december 2010, 07:52:45
Je moet iets proberen om te onderzoeken of het werkt óf niet.

Ja ik vind het ook raar dat er gelijk OBK's de grond uit gaan. Ten eerste weten we niet of het werkt (het is nu nog theorie) en ten tweede kost het zelf verwijderen van brandkranen veel geld. Bij Oasen zo'n € 2500. Het kost niets als het waterleidingsbedrijf de leiding gaat vernieuwen, dan kost de verwijdering van de kraan niets. Dus wat dat betreft zijn we het met elkaar eens.  :o

Juist.... Ifex is niets geworden maar one-seven lijkt het wel te worden. We moeten soms wat proberen maar ik baal zelf van al die negatieve berichten van mensen die (naar het lijkt) zich niet verdiepen in de stof (jij niet hoor) en gewoon overal tegen zijn.

Jij doet uitspraken, dat jij het gweldig vindt dat Emmen dit gaat doen. Ik stel de vraag naar waarom jij dit dan zo geweldig vindt. Wat heeft de burger aan het idee dat de gemeente Emmen iets "uitprobeert". En in het kader van "uitproberen" meteen maar alle OBK,s uit de grond spit, wat ook de nodige euries zal gaan kosten. Euries die door de inwoners van Emmen op gebracht zullen moeten worden
En wat nu als dit hele project een kompleet fiasco gaat worden? Gaat de gemeente Emmen dan weer braaf nieuwe OBK,s plaatsen? Wie gaat dat dan betalen?  Dus verzin jij nu eens een antwoordt op mijn vragen.

De voorbeelden die jij aanhaalt snijden totaal geen hout. Ifex is een roemloze dood gestorven, One-Seven moet zich nog gaan bewijzen, daar heb je verschillende meningen over, de negatieve overheersen helaas. gaan we dit project dan in deze rij plaatsen? daar zul jij vast een goed antwoordt op hebben. Ik en met mij vele anderen zijn daar erg nieuwschierig naar. ;)
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #33 Gepost op: 21 december 2010, 07:54:46
Als er eenmaal een goed netwerk van TW's zijn is een 2e TW makkelijk te alarmeren. In Denemarken in landelijk gebied rijden meestal direct 2 TW's mee. Misschien kunnen we ook in NL bij een serieuze brandmelding direct met 2 TW's gaan rijden. Kan je ook nog gaan pendelen met die TW's als er meer water nodig is en/of als de (open) waterwinning nog niet opgebouwd is.

Maar nogmaals, een lekke band vind ik een btje slecht argument om voor een goedkopere TW te zijn en maar te blijven vasthouden aan dure brandkranen.

Alleen je hebt sneller een tweede TS op straat dan een TW. :P
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #34 Gepost op: 21 december 2010, 08:01:17
Tja misschien krijgen we wel stadse TW's en landelijke TW's net zoals je soms hebt/had bij AL's. Er zijn ook 20 of 25 meter AL's geweest voor in de binnenstad en 30 meter daar buiten. De stadse TW met kleinere tank en chassis en landelijke groter.

Misschien is een TW wel te combineren met TS4. De 3 en 4 van de TS bemannen de TW en ter plaatse kunnen de 3 en 4 alsnog worden ingezet voor een binnenaanval. Als de TW dicht bij de TS staat kan de pombenieren zelf de waterwinning opbouwen (misschien slechts een slang koppelen tussen TS en TW. En als er een binnenaanval is komt er meestal een 2e TS er achteraan. Geen binnenaanval? Dan kunnen 3 en 4 de waterwinning opbouwen.

Ehhh..... bij Oasen betalen we ongeveer € 27,- per brandkraan per jaar en ik neem aan dat in heel NL voor de brandkranen worden betaald. GRAAG HIER ANTWOORD OOP VAN FORUMLEDEN! Onderhoud en aanschaf van TW is in de berekeningen meegenomen.


Ik ben het in grote lijnen niet eens met het rapport Mans, maar het initiatief van Emmen vind ik wel interessant, want je merkt op sommige plekken wel dat de waterleiding bedrijven ermee bezig zijn.
Wat Hans zegt snijdt hout, alleen vraag ik me wel af hoe groot die TW is en hoe denkt men dit in stedelijke gebieden te gaan gebruiken?
De straatjes zijn voor een TS nu al bijna te nauw, laat staan s'avonds of s'nachts met al die geparkeerde auto's.
Daarbij komt natuurlijk ook dat je hierdoor wel weer 1 of 2 personen deze TW moet laten bemannen, reken hier even het aantal benodigde manschappen bij (beroeps roosterfactor, vrijwilligers in aantal) en je gaat idd zoals DB zegt weer meer kosten genereren. En dan neem ik het voertuig en het onderhoud niet mee.
De kosten voor brandkranen betaald men nu nog niet, het waterleiding bedrijft dreigt ermee, dus oplopende kosten zijn er sowieso voor de brandweer in de vorm van TW of brandkraan.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #35 Gepost op: 21 december 2010, 16:44:36
Je moet iets proberen om te onderzoeken of het werkt óf niet.

Ja ik vind het ook raar dat er gelijk OBK's de grond uit gaan. Ten eerste weten we niet of het werkt (het is nu nog theorie) en ten tweede kost het zelf verwijderen van brandkranen veel geld. Bij Oasen zo'n € 2500. Het kost niets als het waterleidingsbedrijf de leiding gaat vernieuwen, dan kost de verwijdering van de kraan niets. Dus wat dat betreft zijn we het met elkaar eens.  :o

Juist.... Ifex is niets geworden maar one-seven lijkt het wel te worden. We moeten soms wat proberen maar ik baal zelf van al die negatieve berichten van mensen die (naar het lijkt) zich niet verdiepen in de stof (jij niet hoor) en gewoon overal tegen zijn.
Ik ben het met je eens dat je iets moet gaan proberen om dan te bekijken of je er iets mee op schiet. maar wat mij zo bevremd is dat er radicaal wordt besloten om tig OBK,s uit de grond te halen, en daarvoor een TW aan te schaffen. Het had mij logischer geleken als eerste die TW als proef zou gaan rijden, en daarna de beslissing was gevallen om OBK,s wel of niet te gaan schrappen.

Tja misschien krijgen we wel stadse TW's en landelijke TW's net zoals je soms hebt/had bij AL's. Er zijn ook 20 of 25 meter AL's geweest voor in de binnenstad en 30 meter daar buiten. De stadse TW met kleinere tank en chassis en landelijke groter.

Misschien is een TW wel te combineren met TS4. De 3 en 4 van de TS bemannen de TW en ter plaatse kunnen de 3 en 4 alsnog worden ingezet voor een binnenaanval. Als de TW dicht bij de TS staat kan de pombenieren zelf de waterwinning opbouwen (misschien slechts een slang koppelen tussen TS en TW. En als er een binnenaanval is komt er meestal een 2e TS er achteraan. Geen binnenaanval? Dan kunnen 3 en 4 de waterwinning opbouwen.

Ehhh..... bij Oasen betalen we ongeveer € 27,- per brandkraan per jaar en ik neem aan dat in heel NL voor de brandkranen worden betaald. GRAAG HIER ANTWOORD OOP VAN FORUMLEDEN! Onderhoud en aanschaf van TW is in de berekeningen meegenomen.



Ik weet helaas niet hoe de prijzen hier liggen voor het onderhoud van OBK,s, maar ik vermoed dat die prijzen elkaar niet veel zullen ontlopen met andere gemeentes. Laat het eens een paar euro meer of minder kosten.
Als jij zegt dat de aanschaf en onderhoud van een TW daarin is meegenomen, dan wordt het inderdaad een geheel ander verhaal.
Wel zou je dan inzetprocedures/alarmeringen moeten gaan aanpassen, zodat je vrij snel die TW ter beschikking hebt. ;)


Stijn

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Reactie #36 Gepost op: 21 december 2010, 17:32:17
In Belgie heeft vrijwel elk brandweerkorps 1 of meerdere tankwagens...en hier laat men nog steeds de brandkranen zitten én gebruikt men ze ook vrijwel bij elke brand hoor...


AVN

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 28 januari 2011, 10:05:12
Tankwagens voor brandweer Zuidoost-Drenthe  25-01-2011
ZUIDOOST-DRENTHE - De brandweer in Zuidoost-Drenthe schaft over drie jaar, als eerste in Nederland, de brandkranen grotendeels af en gaat werken met tankwagens. Momenteel gebruikt de brandweer drinkwater uit het waterleidingnet van de Waterleidingmaatschappij Drenthe. Vanwege drukverschil is er niet altijd voldoende bluswater voorhanden.

Door de aanschaf van een vijftal grote tankwagens is er vanaf 2014 altijd voldoende water bij de hand om een grote brand een uur lang te blussen. Daarna stapt de brandweer over op oppervlaktewater uit kanalen en sloten. De gemeente bespaart met de brandweertankwagens jaarlijks honderdduizend euro.

Bron + video : rtvdrenthe


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #38 Gepost op: 31 januari 2011, 08:00:01
Wauw ze lopen hier wel heel snel van stapel! Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen.



Tankwagens voor brandweer Zuidoost-Drenthe  25-01-2011
ZUIDOOST-DRENTHE - De brandweer in Zuidoost-Drenthe schaft over drie jaar, als eerste in Nederland, de brandkranen grotendeels af en gaat werken met tankwagens. Momenteel gebruikt de brandweer drinkwater uit het waterleidingnet van de Waterleidingmaatschappij Drenthe. Vanwege drukverschil is er niet altijd voldoende bluswater voorhanden.

Door de aanschaf van een vijftal grote tankwagens is er vanaf 2014 altijd voldoende water bij de hand om een grote brand een uur lang te blussen. Daarna stapt de brandweer over op oppervlaktewater uit kanalen en sloten. De gemeente bespaart met de brandweertankwagens jaarlijks honderdduizend euro.

Bron + video : rtvdrenthe
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #39 Gepost op: 22 februari 2011, 17:16:49
In Belgie heeft vrijwel elk brandweerkorps 1 of meerdere tankwagens...en hier laat men nog steeds de brandkranen zitten én gebruikt men ze ook vrijwel bij elke brand hoor...

Het district  Zuid Oost Drenthe telt 6 posten dus ook hier krijg je op zowat iedere post een tankwagen. Als je op de kaart kijkt van het gebied  zul je zien dat een heel groot deel buitengebied is en het is heel goed denkbaar dat men daar in het  verleden al problemen had met de waterwinning uit brandkranen (veel kleine leidingen omdat ze toch maar naar 1 of twee huizen gaan). Kan allemaal meespelen. Wat ook niet  onbelangrijk is  is  uiteindelijke de inhoud van de tankwagens.... Hoor ik nog niemand over.
Persoonlijk ben ik  voorstanders van  tankwagens in buitengebieden en als er meteen 1 meerijdt scheelt dat tijd (moet kunnen met 5 wagens op 6 posten), hoef je niet naar die ene brandkraan te zoeken die net geasfalteerd is, of waarvan het paaltje weg is, of die gewoon "kwijt"is. Niet dat ze alle brandkranen kunnen vervangen maar  je komt wel een heel eind.




Stijn

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Reactie #40 Gepost op: 25 februari 2011, 17:32:31
Het district  Zuid Oost Drenthe telt 6 posten dus ook hier krijg je op zowat iedere post een tankwagen. Als je op de kaart kijkt van het gebied  zul je zien dat een heel groot deel buitengebied is en het is heel goed denkbaar dat men daar in het  verleden al problemen had met de waterwinning uit brandkranen (veel kleine leidingen omdat ze toch maar naar 1 of twee huizen gaan). Kan allemaal meespelen. Wat ook niet  onbelangrijk is  is  uiteindelijke de inhoud van de tankwagens.... Hoor ik nog niemand over.
Persoonlijk ben ik  voorstanders van  tankwagens in buitengebieden en als er meteen 1 meerijdt scheelt dat tijd (moet kunnen met 5 wagens op 6 posten), hoef je niet naar die ene brandkraan te zoeken die net geasfalteerd is, of waarvan het paaltje weg is, of die gewoon "kwijt"is. Niet dat ze alle brandkranen kunnen vervangen maar  je komt wel een heel eind.

Dat wel, het moet in combinatie "met".

Het korps hier heeft een nieuwe Actros met 12.500 liter water en 2 (of nog 1) oude(re) Renault G's van 8000l.


Beffin

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Reactie #41 Gepost op: 27 februari 2011, 12:03:07
Laat 70-80% van de branden op te lossen zijn met een tas en een tw. Voor die enkele branden die dan nog overblijven kun je toch gewoon een wts opbouwen terwijl de tw's tot die tijd voor water zorgen?



erikvl

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 106
  • Geslacht: Man
Reactie #42 Gepost op: 30 maart 2011, 14:56:48
Citaat
Zuidoost-Drenthe doet brandkranen in de ban

ASSEN -  Zuidoost-Drenthe schaft als eerste regio in Nederland de brandkraan af. De brandweer gaat over op het gebruik van tankwagens. Dat meldde Brandweer Drenthe woensdag.


Volgens woordvoerder Jurjen Timmerman zijn duurzaamheid en het gebrek aan beschikbaarheid van de brandkranen de voornaamste redenen om over te gaan op tankwagens.
 „Het gebruik van schoon drinkwater als bluswater is niet meer van deze tijd. Brand kan ook worden bestreden met water van mindere kwaliteit uit sloten of kanalen.”

De elf brandweerposten in de regio beschikken vanaf 2014 over zeven tankwagens met elk 15.000 liter water. De tanks kunnen binnen een half uur zijn gevuld.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9405727/__Brandkraan_verdwijnt__.html?sn=binnenland

Nu ben ik niet echt bekend met de gangbare technische gegevens van een hedendaagse TS. Maar gaat dat goed als je bij een brand staat? (zal wel anders beginnen ze er niet aan toch? ;))
Hoe lang heb je dan voordat je TW leeg is? en lukt het dan in de tussentijd een tweede TW te vullen. of hou je wat tijd over tussen het blussen?  ;)

Met vriendelijke groet,
Erik
--- Hebben brandweermannen en -vrouwen ook recht op een rookvrije werkplek? ---


Frankieboy001

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.273
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #43 Gepost op: 30 maart 2011, 15:12:39
Nu ben ik niet echt bekend met de gangbare technische gegevens van een hedendaagse TS. Maar gaat dat goed als je bij een brand staat? (zal wel anders beginnen ze er niet aan toch? ;))
Hoe lang heb je dan voordat je TW leeg is? en lukt het dan in de tussentijd een tweede TW te vullen. of hou je wat tijd over tussen het blussen?  ;)

TW2LD3000HD250T11500/500

Dit zijn de gegevens van een zeer nieuwe Tankwagen van de ASK Oldebroek.
Dus deze gebruikt 3000 liter per minuut (lage druk) en 250 liter per minuut (hoge druk)
Reken dus maar uit...

Lage druk = 5 minuten
Hoge druk = 60 minuten (2 stralen = dus halfuur)


leon1e

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 372
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #44 Gepost op: 30 maart 2011, 16:48:57
TW2LD3000HD250T11500/500

Dit zijn de gegevens van een zeer nieuwe Tankwagen van de ASK Oldebroek.
Dus deze gebruikt 3000 liter per minuut (lage druk) en 250 liter per minuut (hoge druk)
Reken dus maar uit...

Lage druk = 5 minuten
Hoge druk = 60 minuten (2 stralen = dus halfuur)

Niet alles uit het verband trekken :), voor een waterkanon heb je al 2000 ltr/minuut nodig deze zet je ook bij voorkeur niet in vanaf een brandkraan (als dit uberhaupt lukt). Een lage druk straal geeft 500 ltr/minuut max., je kunt dus 3 stralen inzetten met 1 ts dan heb je 1500 ltr/minuut nodig. Even terug naar de tankwagen (15.000 ltr, Drenthe) heb je dus 10 minuten tot de tank leeg is. Maar ook hier weer, 3 stralen op 1 ts/brandkraan is al twijfelachtig.