Zoals aangegeven in het casus topic wil ik graag stil staan bij onze visie op het incident. Dit zal ik kort en krachtig houden.
Mochten naar aanleiding van deze post nog vragen, opmerkingen of wat dan ook komen.. Stel ze gerust!!
Daarnaast wil ik hierbij ook nogmaals aangeven… Laat je mening horen over deze casus in het volgende topic:
http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=23518.60Melding:We kregen de melding van een ongeval met onbekende gevolgen. Dit kun je vergelijken met een brandgerucht.. Het is bij de alarmcentrale dus niet duidelijk of er nu echt iets is gebeurd of niet. Het kan dus een ongeval met beknelling zijn of een gevalletje van blikschade.. Het is niet altijd zeker te zeggen!
Ga dus behoedzaam op pad en ga van een daadwerkelijk ongeval uit. Maar het voornaamste is denk ik dat je zoveel mogelijk informatie moet weten te verzamelen over de omgeving. Inderdaad je manschappen gebruiken om een beeld te kunnen schetsen. Op buiten wegen zit er van alles op de weg en staan er grote bomen.. Dit soort informatie kan erg belangrijk zijn..
Later wordt bevestigd dat er een ongeval heeft plaats gevonden, rotzooi op de weg en dat het er stinkt. Deze informatie kwam van een 10 jarige jongen. Bij je beeldvorming is het dus belangrijk om ook je bronnen te overwegen.. Wat is stank voor een 10 jarige jongen? Ik kan mij herinneren dat ik vroeger heel veel al snel vond stinken… En rotzooi op het wegdek? Dit kan van alles zijn.
Ga dus niet te snel op het “doom-denken” over en blijf nuchter en alert! Schaal niet direct op, maar ga behoedzaam naar het incident!
Ter plaatseTer plaatse blijkt er inderdaad een lekkage van een onbekende stof te zijn en twee slachtoffers. Op basis hiervan is het zaak een goed beeld te krijgen van het incident.. Wanneer je een slechte verkenning uitvoert kan je je prioriteiten verkeerd leggen en kan dit grote consequenties hebben voor het verloop van je inzet! Dus het is prioriteiten leggen!
We hebben te maken met een gevaarlijke stof, die dus ook voor onszelf gevaarlijk kan zijn. Eigen veiligheid gaat dus altijd voor! In dit geval; bovenwinds aanrijden, verkennen met ademlucht en explosiegevaarmeter (evt WBC) en achter halen hoe het allemaal in elkaar steekt.
Tijdens je verkenning kan je bijv. al gemakkelijke gevaren “elimineren” door de tractor af te zetten..
Nu hadden we het geluk dat de boer aangaf dat het diesel was.. Ook de geschreven tekst op het vat geeft aan dat het diesel was.. Het moet dus echt gek lopen als twee bronnen elkaar zodanig tegenspreken.. Daarnaast hebben wij niet altijd de luxe van GEVI en UN nummers.. Goed verkennen en nagaan wat de stof is, is van belang!
Het betreft dus inderdaad rode diesel met een geringe hoeveelheid. Het stabiliseren van het vat is dus waarschijnlijk al op te lossen door het vat zodanig te draaien dat het lek boven zit. Stuk hout of ’n steen tegen het vat om te voorkomen dat het vat wegrolt?
Nu het relatief veilig is, diesel is niet zo brandbaar als bijv. benzine, is het belangrijk om je prioriteiten te stellen. Een grijpredding is niet noodzakelijk en kan de ambulance gemakkelijk bij de gewonde persoon op de grond. Hierdoor is onnodig letsel, dat je bij een grijpredding mogelijk weet te veroorzaken, gemakkelijk te voorkomen. Je hebt 4 man tot je beschikking. 2 voor assistentie ambulance en twee voor afdekken van de vloeistof..
Het afdekken van de vloeistof kan snel en gemakkelijk met de grote berg zand (er lag zelfs een schep en kruiwagen tegen de berg). Hierdoor kan je gemakkelijk een eerste aanzet maken met het veiligstellen.. En aangezien er toch nog een tweede TS onderweg is kan je grondige reiniging overlaten aan deze TS.
Dan hebben we de TS op de zijkant.. Een auto op zijn zijkant is al een lastige maar absoluut gemakkelijker dan een bus. De persoon blijkt overleden te zijn en er is geen haast. Neem dan zelf ook de rust om goed te kijken naar eigen veiligheid en effectief werken. Er is geen haast, neem dan geen onnodige risico’s. Neem je ploeg bij elkaar en overleg een goede en veilige reddingstechniek.
Goed stabiliseren met het aanwezige gereedschap. Mijn voorkeur is op strategische plaatsen (chassis) stab-fast te plaatsen. Denk hierbij ook na over waar je evt. moet gaan knippen.
Mijn inziens is het beste en veiligste om het dak om te klappen (van boven naar beneden). Hierbij knip je de a en b stijlen boven door (eerst deur er uit boven). Zaag de ruit door (denk aan eigen veiligheid; mondkapjes!) en stijlen onder in knippen.
Nazorg is op basis van inzicht van de bevelvoerder. Je kent je personeel en ziet wanneer er iets mis is. Het is wel belangrijk om achteraf goed het incident te bespreken met iedereen (ook tweede wagen en HV). Zorg dat iedereen op de hoogte is en dat informatie compleet is voor iedereen. Je rol als leidinggevende moet kenbaar zijn en zorg dat er ruimte is voor goede nazorg
Tot zover onze gedachte. Het is niet zo uitgebreid als jullie zo nu en dan gegeven hebben maar de meeste punten zijn aangegeven!
Ik wil hierbij nogmaals iedereen bedanken voor deelname aan casus en discussietopic! Ook vraag ik iedereen die meeleest om te overwegen om de volgende keer mee te doen!
Daarnaast wil ik graag de ruimte nemen om het volgende te tonen!
(zie bijlage!!!) Onze nieuwe aanwinst in het team is Tazbrw die ons voortaan ook zal voorzien van het nodige grafische.. Om een goed beeld te geven van zijn kunde de volgende overview van hoe de John Deere casus er uit had kunnen zien! Voor de toekomstige casus kunnen we dus veel verwachten!!!!
Laat zeker nog van je horen!!