Auteur Topic: CASUS: John Deere - mei/juni 2011  (gelezen 43713 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #15 Gepost op: 03 juni 2011, 21:12:11
Reactie 2 mijnerzijds:

AC, hier de 321, u meldt een ongeval op het boerenerf, veel puin, flinke stank waarneembaar, busje op zijn zijkant, tractor zichtbaar en minimaal 1 SO, is dat correct?, over

Ik constateer dat een OvD, HV2, politie en ambulance aanrijdend zijn. Prima.

1. Wat is je beeld van het ongeval?
Het feit dat de weg bezaaid ligt met puin en er een flinke stank wordt waargenomen doet bij mij alle alarmbellen rinkelen: mestgasexplosie. Mogelijk ten gevolge hiervan is het busje op de zijkant terecht gekomen. Er kunnen allerlei gevaarlijke stoffen vrijkomen, waaronder methaan, blauwzuurgas, ammoniak en H2S (zwavelwaterstof). De jongen neemt een tractor waar. Voor mij is niet duidelijk of deze direct bij een ongeval betrokken is. Het kan heel goed zo zijn dat deze gewoon geparkeerd staat op het erf. (Een tractor op een boerderij is immers niet heel speciaal ;D). Zoals gezegd houd ik sterk rekening met een mestgasexplosie. Mogelijk dat deze is ontstaan door werkzaamheden in een schuur/stal of door vermenging. Een andere mogelijkheid die ik zeker ook open laat is een verkeersongeval op het erf, waarbij het busje op de zijkant terecht is gekomen en waarbij de tractor (zwaar voertuig) bij betrokken is. Het woord puinhoop wordt immers door niet iedereen hetzelfde geïnterpreteerd. Wat ook nog zou kunnen, al acht ik die kans klein, is dat de propaantank ontploft is, al dan niet doordat er iemand tegen is gereden.

2. Welke informatie wil je nog weten?
- Meteogegevens;
- Bovenwindse aanrijroute;
- Is de tractor bij het ongeval betrokken;
- Aantal ambulances aanrijdend (gaarne min. 2 st.);
- Is de melder nog aan de lijn, zoja, graag nader uithoren, ziet hij brand/rook?;

3. Welke overwegingen maak je?
Zoals onder 1 omschreven kan er van alles aan de hand zijn. Voorlopig ga ik uit van een mestgasexplosie, dus zijn er gevaarlijke stoffen bij betrokken. Iedereen zonder ademlucht blijft op min. 100m bovenwinds. Mogelijk kan de gewonde middels een grijpredding worden veilig gesteld. Tevens bestaat de mogelijkheid dat er sprake is van één of meerdere beknellingen (busje, tractor..). Tevens bestaat de mogelijkheid dat er zoals ik vrees iets (een schuur..) is ontploft, waarbij de kans bestaat dat er meerdere gewonden/vermisten/beknelden zijn. Dit incl. dieren.

4. Wat is je plan?
Samen met 1 & 2 verkennen. Zoals aangegeven mogelijke grijpredding. 1 & 2 nemen explosiemeter mee om te meten op gevaarlijke stoffen.
3 & 4 mogen alvast een straal HD gereedmaken (vooralsnog HD) en de EHBO-tas gereedleggen. Zij blijven vooralsnog bij de TS. (Ter plaatse kan ik altijd nog anders besluiten).
De chauffeur mag de TS bovenwinds op 100m parkeren, zodanig dat er eventueel nog voertuigen langskunnen.
Voor de HV2 heb ik vooralsnog geen taak. Zij kunnen zich melden bij de 119.

5. Wat zijn je commando's?
Ik ga er vanuit dat mijn manschappen de informatie van de AC meegeluisterd hebben. Ik geef hen mee dat het mogelijk een mestgasexplosie betreft en dat er niemand zonder ademlucht de 100m bovenwinds lijn passeert.
4 man (en ik) ademlucht omhangen.
1 & 2 komen direct met explosiemeter mee op verkenning, mogelijk grijpredding.
3 & 4 pakken de EHBO-tas uit de TS en houden zicht stand-by.
C/P: TS bovenwinds op min. 100m parkeren. Rekening houden met mogelijk andere voertuigen die ter plaatse moeten komen.

Plan+:
Brand -> inzet op brand;
Ongeval beknelling zonder ogs -> inzet op thv;
Incident niet behapbaar met TS en HV -> opschaling naar gelang grootte incident en aantal slachtoffers;
Zware machines/instorting -> HV1 of HVH-instorting alarmeren;
Gevaarlijke stoffen -> AGS;
Dieren betrokken -> dierenarts/veearts ter plaatse.

Aldus een belangstellende


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #16 Gepost op: 03 juni 2011, 23:18:49
Opdrachten aan AC?
- Ik wil graag een tweede TS (geef nog geen middelincident) en een AGS ter plaatse, overweging: brokstukken op de weg > vermoed explosie > mogelijk brand/veel brandbare stoffen
- Politie mag de gehele weg afsluiten onder voorbehoud

Wat wil je nog weten van de AC?
- De meteogegevens
- Wat voor boerderij betreft het? (dit hoort vast wel ergens in een systeem te staan, toch?)

Beeld
- Ik vermoed dat er een explosie is geweest en dat door de klap het busje op zijn kant is gekomen. De explosie kan door verschillende dingen veroorzaakt zijn dus rekening houdende met (mest)gassen.
- Er staat een tractor en een rood busje, geeft voor mij de indicatie dat er meer dan 1 persoon aanwezig is (geweest). In hou dus al rekening met meerdere slachtoffers.

Welke informatie/opdrachten geef je aan je ploeg mee?
- 111 + 112 + 113 + 114 > omhangen, snelle verkenning met explosiegevaarmeter, schuimblusser en waar mogelijk grijpredding
- 110 > zoveel mogelijk informatie uit het jongetje van 10 proberen te halen en kijken of er iemand bekend is
- 119 > voertuig plaatsen bovenwinds, politie/ambulance/overige voertuigen opvangen, eerste wegafzetting

Plan
- Eerste verkenning maken daarna zien we wel verder.

Plan+
- Explosiegevaarmeter treed in alarm > veilige afstand en overleggen met OvD/AGS wat te doen. Eventueel al wat dampen neerslaan met water.
- Slachtoffer bekneld > inzetten en tweede TS blijft dan even stand-by
- Slachtoffer bekneld en brand > prioriteiten stellen tussen brand en slachtoffer (2e TS is er in plus minus 10 minuten)
- Slachtoffer niet bekneld en brand > SO verzorgen en brand uitbreiding zoveel mogelijk voorkomen
- Meerdere slachtoffers > incident hakken in vakken
- Dieren bij betrokken > dierenarts en eventueel opschalen ivm ontruiming van bijvoorbeeld de stallen

Opdrachten aan overige voertuigen
- HV2 (115) mag zich bij de TS melden
- TS (120) mag zich ook melden bij de TS
Met beide ga ik zo snel mogelijk in overleg, eventueel samen met de OvD/AGS.
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #17 Gepost op: 04 juni 2011, 00:50:55
Die 1300001-MR is zo gek nog niet, wij zitten nu redelijk op één lijn. Toen ik de update las op de vorige pagina dacht ik nagenoeg direct aan hetzelde!
Ik ga ook mee in jouw update. Enkel vul ik hem aan als zijnde voorlopige OGS incident, waarbij we dus een voorlopige opstellijn gaan maken.


Diamondback

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.644
  • Geslacht: Man
Reactie #18 Gepost op: 04 juni 2011, 01:57:15
10-jarige melder...

Dan zou daar mijn 1ste prioriteit bij liggen. Dus ik vraag eerst aan de AC waar ik die melder kan vinden. Verder ga ik vooralsnog uit van een ongeval trekker/bestelbus met mogelijk een OGS. De gealarmeerde eenheden laten doorrijden. Ademlucht omhangen en de rest zien we ter plaatse wel.
You know, there's a reason there's no instance in the bible of Jesus forgiving anyone of their stupidity. Prostitutes, murders, betrayers, yes, ...but an idiot...?


jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #19 Gepost op: 04 juni 2011, 11:23:52
1 Wat is je beeld van het ongeval?
Oke een busje op zijn kant een tractor staat er een enorme stank en een puinhoop aan puin. Kan mogelijk iets zijn met gassen die vrijkomen.

2 Welke informatie wil je nog weten?
Ik wil graag weten of de tractor er ook nog wat mee te maken heeft. Hoeveel ambu's ik aanrijdend heb. Doorgeven aan de politie alles dichtzetten. Ik wil graag de meteogegevens hebben en iedereen bovenwinds aanrijden. AC mag van mij de AGS even in kennis gaan stellen.

3 Welke overwegingen maak je?
Ik maak nog geen Middel-HV vindt het daarvoor allemaal nog iets te donker uitzien. OvD rijd ook dus ik overleg even met hem.

4 Wat is je plan?
1 en 2 gaan met mij mee een verkennig doen we nemen even onze meetapparatuur mee voor de zekerheid.
3 gaat naar het slachtoffer en bekijkt zijn toestand
4 gaat vast kijken wat we nodig hebben voor een bevrijding en dit vast klaar leggen.
Iedereen omhangen.

5 Plan +
Bij brand gelijk 1 en 2 met een HD de op uit en 3 en 4 waterwinning opbouwen.
Bij ongeval gevaarlijke stoffen chemiepak aan als dat nodig is en kijken wat voor stoffen mogelijk grijpredding. OGS trein op gang laten komen.
Bij instorting gelijk middel HV ivm handjes en de HV1 en HVH instorting TP.




Frankieboy001

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.273
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #20 Gepost op: 07 juni 2011, 07:42:40
Het valt me op dat er zo weinig deelnemers zijn.
Ik zou zeggen, doe allemaal mee  ;)


SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 07 juni 2011, 17:30:19
Update 3
Fase: Alarmering
Tijdspad: 13:17 - 13:19

Je bent ongeveer 3 minuten verwijderd van de Pulpstraat. Terwijl je de opdrachten geeft aan je manschappen krijg je het volgende bericht van AC:

AC
321 hier AC. De ambulance is reeds ter plaatse. Het gaat om busje dat het terrein is opgereden en tot stilstand is gekomen in berg zand. De tractor is niet betrokken bij het ongeval. Hoogstwaarschijnlijk zijn er gevaarlijke stoffen bij betrokken, er is een 200L vat zichtbaar. Ambulance bekommert zich over de jongen en heeft contact met de eigenaar van pand. Er is één persoon bekneld in voertuig en één persoon (medewerker van bedrijf) gewond op de grond.

Je herhaalt de berichtgeving van de AC en laat weten at het is begrepen

Tijdens deze update wil ik je vragen je eerder opgestelde plan te herzien en je opdrachten aan de manschappen door te geven.


Einde update.. Volgende update wordt het grafisch mooier aangekleed en komen we ter plaatse!


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #22 Gepost op: 07 juni 2011, 17:49:17
Opdrachten aan AC?
- Ik wil graag een tweede TS (geef nog geen middelincident) en een AGS ter plaatse
- Politie mag de gehele weg afsluiten onder voorbehoud

Wat wil je nog weten van de AC?
- De meteogegevens
- Wat voor boerderij betreft het? (dit hoort vast wel ergens in een systeem te staan, toch?)

Beeld
- busje met persoon erin tegen berg, 200L vat met mogelijk gevaarlijke stoffen en 1 persoon gewond op de grond. Omdat de melder sprak over grote zooi op de weg denk ik dat er toch iets meer aan de hand is.

Welke informatie/opdrachten geef je aan je ploeg mee?
- 111 + 112 + 113 + 114 > omhangen, snelle verkenning met explosiegevaarmeter, schuimblusser, EHBO koffer en waar mogelijk grijpredding/verzoring
- 110 > zoveel mogelijk informatie uit het jongetje van 10 proberen te halen en kijken of er iemand bekend is
- 119 > voertuig plaatsen bovenwinds, politie/ambulance/overige voertuigen opvangen, eerste wegafzetting

Plan
- Eerste verkenning maken
- Meerdere slachtoffers > incident hakken in vakken
- Aangezien ik al omgehangen heb ga ik eerst uitsluitsel geven over de gevaarlijke stoffen. Daarna taken bekijken samen met de 100, 110, 115 en 120.

Plan+
- Explosiegevaarmeter treed in alarm > veilige afstand en overleggen met OvD/AGS wat te doen. Eventueel al wat dampen neerslaan met water.
- Dieren bij betrokken > dierenarts en eventueel opschalen ivm ontruiming van bijvoorbeeld de stallen

Aanpassingen gedaan waar nodig.

Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #23 Gepost op: 07 juni 2011, 18:18:17
Opdrachten AC,
OvD en AGS ter plaatse laten komen met prio 1 en een tweede TS.

Wat ik wil weten van de AC,
Soort boerderij varkens koeien of dergelijke.
Meteogegevens eventuele stofnummers al van de ambu.

Plan.
Iedereen omhangen TS plaatsen in bovenwindse positie.
Politie alles ruim afzetten.
Kijken of we een grijpredding kunnen doen.
We bekijken of we het stofnummer kunnen achterhalen als dit is achterhaald kan ik bepalen of ik deze stof met water neer mag slaan in overleg met de AGS.
Ik ga het jongetje uithoren 111 en 112 gaan op verkenning naar de stof 113 gaat naar het slachtoffer samen met 114 kijken of ze deze mee kunnen nemen.
Omdat er gesproken werd over een rotzooi ga ik er van uit het er nog meer aan de hand is ter plekke.

AC, hier de 321 ik wil alle voertuigen via een bovenwindse aanrijroute naar het incident laten rijden en de meteo gegevens door gegeven aan aanrijdende voertuigen.
U krijgt van mij een sitrap zo gauw ik TP ben over.


Frankieboy001

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.273
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #24 Gepost op: 07 juni 2011, 19:32:26
Wat ROOD is gekleurd zijn de wijzigingen van mijn kant.

Welke informatie geef je aan AC?
- AC, hier Tankautospuit 321, we rijden door onder de hoogste prioriteit
- AC, hier 321. U meldt een ongeval op de Pulpstraat 1 met onbekende gevolgen. Zou te doen zijn bij een boerderij. Er is sprake van gewonden, stank en een grote rotzooi.
- AC, hier 321. Wij schalen vast op naar Middel HV, in verband met de verschillende incidenten (waarschijnlijk OGS en gewonden). Wij verzoeken de alarmering van een 2e TS, en we vragen om assistentie van de AGS in verband met de stank.
- AC, hier 321. Wij vragen u om de HA+SBH te alarmeren voor mogelijke zelfontbrandende gevaarlijke stoffen, en zo hebben we ook gelijk water achter de hand.
- AC, hier 321. Wij verzoeken u de HV-1 ook te alarmeren in verband met de beknelling. Aangezien het gaat om een boerderij en er sprake is van een tractor.

- AC, hier 321. Ik geef GRIP 1 af voor betere communicaties tussen de OvD-B OvD-P en OvD-G; geen VC2 etc. ter plaatse.
- AC, hier 321. Ik wil graag een 2e AMBU ter plaatse


Wat wil je nog weten van de AC?
- Is er nog contact met de melder, zo ja, wat zijn de laatste berichten, is er al meer bekend over de van het incident.
- Zijn er al meerdere telefoontjes binnen gekomen, zo ja met welke.
- Ambu en politie, zijn die aanrijdend/al ter plaatse?
- Meteogegevens
- Gegevens van de gevaarlijke stoffen (nummer)
- Doorgeven aan de 131, 120, 190 en 191 dat ze bovenwinds moeten opstellen


Welke informatie geef je aan je ploeg mee?
- 119, voertuig bovenwinds opstellen.
- 111 & 112 omhangen, in verband met mogelijke gevaarlijke stoffen, en een verkenningsronde met de 110 (BV).
- 113 & 114 & 119 contact houden met de Bevelvoerder. 113 is gewondenverzorger, en de 114 technische man. De 113 heeft de EHBO koffer in de aanslag en gaat kijken bij het slachtoffer. De 114 zorgt dat de boel klaar is. En de 119 kijkt of de watervoorziening in de buurt is.
- Wat er precies aan de hand is nog onbekend. Het enige wat we weten is dat er sprake van een ongeval met onbekende gevolgen. Er is sprake van (minimaal) 1 gewonde, en er is een stank gemeten.

Welke overige acties onderneem je?
Plan
- Verkenningsroute
- Kijken waar de stank vandaan komt, dit wordt gedaan door de 121, 122.
- De 110, 111 en 112 concentreren zich op de situatie rond het ongeval. Is er sprake van gevaarlijke stoffen in de buurt? Is er sprake van een beknelling? Is er sprake van brand? Is er sprake van vrijkomende gevaarlijke stoffen? Zijn er gevaarlijke opjecten in de buurt (zoals gierkelder, gastank en stal met dieren).
- Als de 2e TS t.p. komt verzoek ik deze de waterwinning op orde te maken en de 123, 124 en 129 zich melden bij de 119. Mocht de OvD (190) al t.p. zijn, dan meld de 120 zich bij de 190. Na het verkenningsrondje zal ook de 110 zich daarbij voegen. Men zal de bevindingen bespreken en zal de instructies bekend maken.
- De 121 en 122 zorgen dat de bevindingen van de gevaarlijke stoffen worden gemeld bij de 191 (mocht de 191 nog niet t.p. zijn, dan bij de 190)

Overzichtje van mij, wie is wie bij mij en wat doet iedereen?

190 = OvD, heeft commando over de 2 Bevelvoerders.
191 = AGS, meld zich bij de OvD en vraagt de 110, 111, 112, 121 en 122 naar hun bevindingen op het gebied van de vreemde lucht.

1e TS
110 = Bevelvoerder   - Verkenningsrondje, meld bevindingen bij 190
111 = Manschap 1    - Verkenningsrondje, meld bevindingen bij 190
112 = Manschap 2    - Verkenningsrondje, meld bevindingen bij 190, neemt een hoge druk straal mee, om vast de dampen neer te slaan.
113 = Manscahp 3    - Gaat kijken bij slachtoffer , en zonodig eerste hulp verlenen door middel van de ABCDE-procedure. Neemt AED koffer en EHBO koffer mee.
114 = Manschap 4    - Kijkt bij het slachtoffer en kijkt welk gereedschap nodig is, en maakt dit gereed. Is ook veiligheidsman bij mogelijke beknellingen.
119 = Pompbediende - Kijkt waar de dichtstbijzijnde brandput is, en of deze te overbruggen is, legt vast 1 straal klaar. Mocht er ernstige eerste hulp nodig zijn bij eerste slachtoffer, kan de 113 dan gaan helpen.

HV-2
131 = Manschap 1    - helpt de 114 bij het gereedmaken van de gereedschap.
132 = Manschap 2    - legt een 100 meter grens aan ivm gevaarlijke stoffen. meld zich daarna bij de 190, dat ze zijn gearriveerd, gaat daarna de 131 helpen.

2e TS
120 = Bevelvoerder  - meld zich bij de 190, dat ze terplaatse zijn.
121 = Manschap 1   - kijkt welke lucht het is. Meld zijn bevindingen bij de 190 en/of 191.
122 = Manschap 2   - helpt de 121 bij het onderzoeken van de 'vreemde lucht'. Meld zijn bevindingen bij de 190 en/of 191.
123 = Manschap 3   - gaat kijken of hij de 113 kan helpen bij het verzorgen van de gewonden.
124 = Manschap 4   - meld zich bij de 119 en maakt de watervoorziening gereed. Rolt 1 LD slang uit om de 1e TS te voeden.
129 = Pompbediende - helpt de 124 en 119 bij het uitrollen van de LD slangen.

HV-1
141 = Manschap 1   - meld zich bij de 190 dat ze ter plaatse zijn.
142 = Manschap 2   - meld zich bij de 131 dat ze ter plaatse zijn, en kijkt waar ze hun mee kunnen helpen, zonodig met materieel van de HV-1

HA+SBH
151 = Manschap 1   - meld zich bij de 190 dat ze ter plaatse zijn.
152 = Manschap 2   - sluit zonodig een slang aan op de 1e of 2e TS.


Plan+
- Mocht er sprake zijn van meer gewonden verzoek ik meerder AMBU's, het MMT en de OvD-G te alarmeren.
- Mochten er erg gevaarlijke stoffen vrijkomen en is er sprake van een scheur wil ik de OGS-trein t.p.

We wachten op meer informatie. Dit is tot nu toe wat ik doe.
(P.s. ik ben maar een belangstellende, en heb weinig ervaring op dit gebied, ik hoop dat het er een beetje goed uit ziet, en dat het realistisch is.)




ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #25 Gepost op: 07 juni 2011, 20:12:24
AC
321 hier AC. De ambulance is reeds ter plaatse. Het gaat om busje dat het terrein is opgereden en tot stilstand is gekomen in berg zand. De tractor is niet betrokken bij het ongeval. Hoogstwaarschijnlijk zijn er gevaarlijke stoffen bij betrokken, er is een 200L vat zichtbaar. Ambulance bekommert zich over de jongen en heeft contact met de eigenaar van pand. Er is één persoon bekneld in voertuig en één persoon (medewerker van bedrijf) gewond op de grond.

Enfin, mijn eerdere gedachten gingen uit naar een mestgasexplosie, daar deze nog niet is ontkracht houd ik hier nog wel rekening mee totdat ik ter plaatse ben. Ik laat aan de 1e ambulance medelen dat zij op veilige afstand blijven, bovenwinds. Opschaling voor meerdere ambu's laat ik even aan hun over. Aanrijdend heb ik 4 man laten omhangen. Voorlopig (inzet)plan: opstellijn creëren op 100m (of voor erf), 1/2 verkennen/schouwen (gemaskerd), 3/4 noodontsmetting gereed maken. Overige voertuigen bovenwinds aanrijden en achter mij opstellen. Ik geef aan de GMC door dat ik er een OGS incident van maak en laat de AGS en OZHZ alarmeren.
Misschien kan de ambulancebemanning ook een verdere sitrap geven? Zien zij ook een damp? Maar bovenal, laat ze niet (verder) het terrein op gaan.
Dat 200L vat kan dat een IBC of een drum zijn? Een verdere opschaling vanaf onze kant vind ik op dit moment nog niet nodig, ik wil eerst even terplaatse aanschouwen. Een chemiepakinzet etc neem ik wel mee in mijn plan+. Het stelt mij in iedergeval redelijk gerust dat de tractor niet is betrokken bij het incident.


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #26 Gepost op: 07 juni 2011, 21:02:15
Evenals ZH 18-402 ging ik in mijn vorige reactie uit van een mestgasexplosie. Nergens blijkt uit dat dit niet zo is, dus hier houd ik zeker nog rekening mee.

De ambulance is lekker snel ter plaatse, dus vanaf heden mogen zij hun opschaling regelen.

Informatie via ambulance
- Gevaarlijke stoffen zichtbaar (200 L vat), mogelijk betrokken gezien de eerder waargenomen stank;
- Busje in berg zand, mogelijke bedelving;
- Tractor niet betrokken bij ongeval;
- Pers. bekommert zich over jongen van 10 jaar en heeft contact met de eigenaar;
- Één beknelling in voertuig volgens ambu;
- Één persoon viseueel gewond op de grond.

N.a.v. deze informatie de volgende vraag aan de centralist: Zit de ambu ook op inci 2, zodat ik daar direct mee kan communiceren?

Van de ambu wil ik het volgende weten:
- Zijn er gevi-borden zichtbaar op het 200 L vat? zoja, welke indicatie (symbool m.n.)
- Wordt de stank nog steeds waargenomen?
- Is er vloeistof en/of damp zichtbaar (lekkage gevaarlijke stof)?
- Is de eigenaar gewond, staat deze op zijn erf, waar bevindt deze zich?
- Beknelling voertuig: Is dit het voertuig dat in de berg zand staat, of een ander voertuig?
- Gewonde op de grond: Waar bevindt deze zich t.o.v. derest van het incident? Ligt deze mogelijk in een plas met vloeistof?

Opdracht aan ambu: Bovenwinds blijven op zeker 50m. Absoluut geen stap verder het terrein op!! en indien nodig de boer opdracht geven zich uit de gevarenzone te begeven.

Overigens houdt ik er zeker nog wel rekening mee dat de tractor bij het ongeval betrokken is.

Vragen aan centralist:
- Meteogegevens;
- Bovenwindse aanrijroute.

Politie
Weg ruim afsluiten en publiek (incl. PPK-houders ;D) op afstand houden.

Het lijkt er sterk op dat we te maken hebben met een OGS en tevens een beknelling.

Nader bericht: Ongeval gevaarlijke stoffen, gaarne AGS + OGS-trein met spoed ter plaatse.
Ik ben over 3 minuten ter plaatse.

Nr's 1 t/m 4 en ik hebben inmiddels ademlucht omgehangen. Ook de explosiegevaarmeter is alvast geactiveerd. De chauffeur parkeert ruim bovenwinds.

Voorlopige inzet:
- Opstellen op minstens 50m bovenwinds.
- B, 1 en 2 verkennen met explosiegevaarmeter en uiteraard gemaskerd. Eventueel een grijpredding uitvoeren.
- 3 en 4 straal HD gereedmaken (noodontsmetting) en EHBO-tas gereedzetten. Tevens graag een primaire waterwinning opzoeken.
- Aanrijdende HV, OvD bovenwinds aanrijdend en achter mij opstellen.

Voorlopig zie ik geen reden op te schalen.

Plan+:
- Busje bedolven onder zand -> wellicht HV 1 alarmeren en mogelijk opschaling i.v.m. handjes.
- Incident niet behapbaar met TS en HV en OGS trein -> opschaling naar rato grootte incident.
- Brand -> inzet op brand.
- Mogelijke spoedbevrijding beknelde i.v.m. vrijkomen GS.


Duiker

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #27 Gepost op: 07 juni 2011, 23:22:53
Goed,  ik ga ook een (kansloze) poging doen als brandweer belangstellende met weinig (brandweer) kennis.  Dus grote kans dat ik mensen dingen laat doen die helemaal niet mogen of kunnen haha.
Maar hier komt hij alsnog:

Na update 3 (ik heb de eerste 2 “gemist”):


Voertuigen onderweg:
-   TS 321 (Rode Weijde) (3 minuten te gaan)
-   HV-2 (Rode Weijde) (~3 minuten achter ons aan, TP over ~6 minuten)
-   OVD (Oranjeburcht) (22 minuten onderweg, nu nog 17 minuten)
-   Politie (onderweg, geen ETA).

Voertuigen Ter Plaatse:
-   Ambulance (1x)

Opdrachten aan de AC?
-   Graag 2e TS alarmeren.
-   AGS en OGS alarmeren.
-   2e Ambu alarmeren in verband met 2e gewonde.

Wat wil je nog weten van de AC?
-   Bovenwindse aanrijdroute.
-   Meteogegevens.
-   Bekende gevaarlijke stoffen aanwezig op locatie?
-   De geschatte aankomsttijd van de HV-2 en de OVD.

Wat wil je nog weten van de ambulance?
-   Coderingen en/of kleuren 200L vat.
-   Informeren bij eigenaar naar inhoud/kennis van 200L vat.
-   Om wat voor “Rotzooi” gaat het op het erf?
-   Lekken er vloeistoffen?
-   Waar ruikt het ontsnappende gas naar (de stank)?
-   Tegen wat voor “berg” is het busje opgereden? (Denk aan zand, mestopslag, bunker)
-   Assistentie meerdere ambulances en OVD-G alarmeren laat ik over aan ambulancepersoneel.

Opdrachten Ambulance:
-   Onder geen beding dichter bij het ongeval te komen dan 50 meter!
-   Eigenaar pand, jongetje van 10 en ambulance personeel bij elkaar houden en andere mensen zover mogelijk op afstand houden i.v.m. eventuele gevaarlijke stoffen.

Opdrachten Politie:
Terrein van bedrijf afzetten. Indien het dichtbij een weg gebeurd is de weg afsluiten en ALLE mensen op afstand houden. Alle mensen die eventueel op het terrein zijn geweest ten tijde van het ongeval apart houden van de ramptoeristen.

Beeld
Situatie voor mezelf:
-   Ongeval bij boerderij
-   Zover bekend 1 busje betrokken
o   200L vat zichtbaar, onbekende inhoud.
o   Tegen zandberg gereden, bedolven?
-   1 Gewonde op de grond.
-   1 Gewonde bekneld in het voertuig.
-   10 jarig jongetje opgevangen door Ambu-personeel.
-   Ambu-personeel heeft contact met eigenaar pand.
-   Ik verwacht meer aan te treffen vanwege de “Zooi” die de melder vertelde.

Welke informatie/opdrachten geef je aan je ploeg mee?
Aangezien ik de eerste TS ben die TP komt, en met een redelijke vertraging pas een 2e komt hetvolgende:
-   110: Bevelvoerder: Omhangen voor verkenning. Zoveel mogelijk metingen doen tijdens verkenning.
-   111: Manschap 1: Omhangen voor verkenning samen met 110.
-   112: Manschap 2: Omhangen voor verkenning bekende gewonde, samen met 114.
o   Bevindingen melden bij 110.
-   113: Manschap 3: AED en EHBO meenemen naar slachtoffer op de grond.
o   Status gewonde melden bij 110.
-   114: Manschap 4: Omhangen voor verkenning beknelde gewonde, samen met 112.
o   Bevindingen melden bij 110.
-   119: Pompbediende: Bovenwinds stationeren, minimaal 100meter afstand. Bij arriveren 1x HD klaarleggen. Zoeken en controleren van waterwinning.

Welke overige acties onderneem je?
Plan
-   Bij arriveren HV-2 bovenwinds op laten stellen, gaat samen met 114 de beknelde gewonde helpen.

Plan +
-   Als er bij aankomst (of onderweg) blijkt dat er een brandhaard is het volgende:
-   110: Omhangen voor verkenning.
-   111: Omhangen voor blussen HD-1
-   112: Omhangen voor blussen handblusser of assistentie 111.
-   113: Omhangen, AED en EHBO meenemen naar gewonde op de grond.
-   114: Omhangen voor verkenning samen met 110.
-   119: Bovenwinds stationeren, pomp bedienen en eerste voorbereidingen maken voor waterwinning.
-   Bij aankomst HV-2 direct bovenwinds opstellen en status bekneld slachtoffer vaststellen. Indien er GS zijn noodredding verzorgen voor gewonde op de grond.

Plan ++
-   Bij grote brand direct een SB laten alarmeren door de AC.
-   Bij vrijkomen gevaarlijke stoffen OGS-trein alarmeren.

Ik ga niet verder aangezien het naar mijn idee speculeren wordt en ik eerst wil zien wat er ter plaatste allemaal gebeurd, of antwoord heb gekregen van het ambulancepersoneel.


MichelK

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 48
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: door verandering van korps nu 1ste klas, wel gediplomeerd bevelvoerder
Reactie #28 Gepost op: 08 juni 2011, 20:22:11
Tot nu toe is het mij opgevallen dat de meeste meteen heel groot denken.
Nu ik ook update 3 gelezen heb, denk ik nog steeds kleiner dan de meesten, dus vandaar dat ik ook maar mee ga doen.

Uitgerukt voor een zgn "snelle melding"
Weinig bekend, maar betreft ongeval.
Manschappen zodanig opdrachten geven; 1 & 2 ongevals gereed maken, 3 & 4 gewondenverzorger en beveiliger (Gewondenverzorger is uiteraard onze EHBO collega)
Politie en ambu laten komen
Aanrijdend te horen gekregen van een 10 jarige jongen, wat die allemaal zag. O.a. een rood busje op z'n kant en S.O opde grond en veel puin en stank (Kan me voorstellen dat iemand van 10 spruitjes al vind stinken  ;) )

1 & 2 nu laten omhangen en explosie- en nh4 meter laten klaarmaken. 1 & 2 dus nu als eerste op verkenning

2 minuten later, via ambu, beter beeld.
1 beknelling in busje, 1 S.O. op de grond, eigenaar staat bij ambu   :), nu komt er misschien eindelijk meer los
Busje is tot stilstand gekomen in een berg zand John Deere doet vooralsnog niet mee in incident.  Staat wel 200 liter vat.Zou ook water in kunnen zitten, en dat het zand, samen met het water gebruikt gaat worden om cement/beton aan te maken .Valt me wel op dat ik geen bevestiging krijg van de stank.

opdracht gegeven;
1 & 2; snelle verkenning, wil inhoud 200l vat weten en lekkage ja of nee. Denk aan eigen veiligheid
P ; Stoppen op 30 m
3 & 4 houd ik even in de wacht
Zelf ga ik zsm contact zoeken met ambu en eigenaar pand

Ik vraag AC nog wel naar de stank en eventuele opschriften op het 200l vat.


SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 10 juni 2011, 10:21:54
Update 4
Fase : Ter plaatse - beeldvorming
Tijdspad: 13:20 - 13:22

Je bent per plaatse met de TS. Om een overzicht te geven van de omgeving de volgende afbeelding.

visitors can't see pics , please register or login


Daarnaast is er om een goede inschatting te kunnen maken van wat er precies is gebeurd (mede voor het tempo van de casus) een beeldanimatie. Deze kun je downloaden via de volgende link:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-PT3SLQETORPH.mpg

Enkele gegevens:
- De wind (3bft) komt vanuit het westen; van boomgaard naar boerderij naar bosgebied.
- Er zijn geen dampen zichtbaar vanaf de vloeistofplas.
- Onbekend welke stof daadwerkelijk lekt.
- Je arriveert vanuit het westen (bovenwinds).
- Ambulance is terug getrokken i.v.m. eigen veiligheid.
- De 10 jarige jongen wordt bij het arriveren van Brandweer al onderzocht door Ambulance.
- De ambulance vertelt je dat de boer bij zijn knecht blijft die gewond op de grond ligt.


Voor de casus vraag ik je de volgende vragen te beantwoorden
Wat is je beeldvorming?
Welke overwegingen maak je op basis van de gegevens die je hebt?
Welke gegevens wil je opvragen en bij wie?
Wat is je eerste plan?
Welke opdrachten geef je mee aan je ploegen?

Einde update