Evenals ZH 18-402 ging ik in mijn vorige reactie uit van een mestgasexplosie. Nergens blijkt uit dat dit niet zo is, dus hier houd ik zeker nog rekening mee.
De ambulance is lekker snel ter plaatse, dus vanaf heden mogen zij hun opschaling regelen.
Informatie via ambulance- Gevaarlijke stoffen zichtbaar (200 L vat), mogelijk betrokken gezien de eerder waargenomen stank;
- Busje in berg zand, mogelijke bedelving;
- Tractor niet betrokken bij ongeval;
- Pers. bekommert zich over jongen van 10 jaar en heeft contact met de eigenaar;
- Één beknelling in voertuig volgens ambu;
- Één persoon viseueel gewond op de grond.
N.a.v. deze informatie de volgende vraag aan de centralist: Zit de ambu ook op inci 2, zodat ik daar direct mee kan communiceren?
Van de ambu wil ik het volgende weten:- Zijn er gevi-borden zichtbaar op het 200 L vat? zoja, welke indicatie (symbool m.n.)
- Wordt de stank nog steeds waargenomen?
- Is er vloeistof en/of damp zichtbaar (lekkage gevaarlijke stof)?
- Is de eigenaar gewond, staat deze op zijn erf, waar bevindt deze zich?
- Beknelling voertuig: Is dit het voertuig dat in de berg zand staat, of een ander voertuig?
- Gewonde op de grond: Waar bevindt deze zich t.o.v. derest van het incident? Ligt deze mogelijk in een plas met vloeistof?
Opdracht aan ambu: Bovenwinds blijven op zeker 50m. Absoluut geen stap verder het terrein op!! en indien nodig de boer opdracht geven zich uit de gevarenzone te begeven.
Overigens houdt ik er zeker nog wel rekening mee dat de tractor bij het ongeval betrokken is.
Vragen aan centralist:- Meteogegevens;
- Bovenwindse aanrijroute.
PolitieWeg ruim afsluiten en publiek (incl. PPK-houders
) op afstand houden.
Het lijkt er sterk op dat we te maken hebben met een OGS en tevens een beknelling.
Nader bericht: Ongeval gevaarlijke stoffen, gaarne AGS + OGS-trein met spoed ter plaatse.Ik ben over 3 minuten ter plaatse.
Nr's 1 t/m 4 en ik hebben inmiddels ademlucht omgehangen. Ook de explosiegevaarmeter is alvast geactiveerd. De chauffeur parkeert ruim bovenwinds.
Voorlopige inzet:
- Opstellen op minstens 50m bovenwinds.
- B, 1 en 2 verkennen met explosiegevaarmeter en uiteraard gemaskerd. Eventueel een grijpredding uitvoeren.
- 3 en 4 straal HD gereedmaken (noodontsmetting) en EHBO-tas gereedzetten. Tevens graag een primaire waterwinning opzoeken.
- Aanrijdende HV, OvD bovenwinds aanrijdend en achter mij opstellen.
Voorlopig zie ik geen reden op te schalen.
Plan+:
- Busje bedolven onder zand -> wellicht HV 1 alarmeren en mogelijk opschaling i.v.m. handjes.
- Incident niet behapbaar met TS en HV en OGS trein -> opschaling naar rato grootte incident.
- Brand -> inzet op brand.
- Mogelijke spoedbevrijding beknelde i.v.m. vrijkomen GS.