Auteur Topic: CASUS: John Deere - mei/juni 2011  (gelezen 43709 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #30 Gepost op: 10 juni 2011, 11:10:27
Opdrachten aan AC?
- 2e TS die ik besteld had mag toch even met prio 2 ter plaatse komen.

Wat wil je nog weten van de AC?
- Niks

Beeld
- busje met persoon erin tegen berg, 200L vat met mogelijk gevaarlijke stoffen en 1 persoon gewond op de grond.

Welke informatie/opdrachten geef je aan je ploeg mee?
- 111 + 112 > omhangen, snelle verkenning met explosiegevaarmeter, schuimblusser en vloeistof veilig stellen zoveel als kan en kijken wat voor stof het is
- 113 + 114 > omhangen, EHBO koffer en slachtoffer op de grond weghalen en overdragen aan ambu (wellicht eerst ontsmetten)
- 110 > omhangen en mee verkennen (tractor uitschakelen)
- 119 > voertuig plaatsen bovenwinds, politie/ambulance/overige voertuigen opvangen, eerste wegafzetting

Plan
- Eerste verkenning maken
- Slachtoffer op de grond weghalen
- Vloeistof veilig stellen
- Samen met de ambu, HV en OvD overleggen hoe het slachtoffer te bevrijden uit de auto

Plan+
- Explosiegevaarmeter treed in alarm > veilige afstand en overleggen met OvD/AGS wat te doen. Eventueel al wat dampen neerslaan met water.
- Dieren bij betrokken > dierenarts en eventueel opschalen ivm ontruiming van bijvoorbeeld de stallen
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Frankieboy001

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.273
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #31 Gepost op: 10 juni 2011, 16:31:05
Wat ROOD is gekleurd zijn de wijzigingen van mijn kant, de vorige keer.
Wat nu veranderd is BLAUW gekleurd

Welke informatie geef je aan AC?
- AC, hier Tankautospuit 321, we rijden door onder de hoogste prioriteit
- AC, hier 321. U meldt een ongeval op de Pulpstraat 1 met onbekende gevolgen. Zou te doen zijn bij een boerderij. Er is sprake van gewonden, stank en een grote rotzooi.
- AC, hier 321. Wij schalen vast op naar Middel HV, in verband met de verschillende incidenten (waarschijnlijk OGS en gewonden). Wij verzoeken de alarmering van een 2e TS, en we vragen om assistentie van de AGS in verband met de stank.
- AC, hier 321. Wij vragen u om de HA+SBH te alarmeren voor mogelijke zelfontbrandende gevaarlijke stoffen, en zo hebben we ook gelijk water achter de hand.
- AC, hier 321. Ik geef GRIP 1 af voor betere communicaties tussen de OvD-B OvD-P en OvD-G; geen VC2 etc. ter plaatse.
- AC, hier 321. Ik wil graag een 2e AMBU ter plaatse

- AC, hier de 321. Ik verzoek u een 3e ambulance te alarmeren en deze met A2 ter plaatse te laten komen.
- AC, hier de 321. Ik verzoek daarnaast ook de DECO en de GSE met PRIO 2 ter plaatse te laten komen.
- AC, hier de 321. Ik verzoek u de HOvD te alarmeren


Wat wil je nog weten van de AC?
- Is er nog contact met de melder, zo ja, wat zijn de laatste berichten, is er al meer bekend over de van het incident.
- Zijn er al meerdere telefoontjes binnen gekomen, zo ja met welke.
- Ambu en politie, zijn die aanrijdend/al ter plaatse?
- Meteogegevens
- Gegevens van de gevaarlijke stoffen (nummer)
- Doorgeven aan de 131, 120, 190 en 191 dat ze bovenwinds moeten opstellen

- Hoeveel mensen zijn er op het terrein aanwezig, volgens de 10-jarige jongen of ambulancebroeder?

Welke informatie geef je aan je ploeg mee?
- 119, voertuig bovenwinds opstellen.
- 111 & 112 omhangen, in verband met mogelijke gevaarlijke stoffen, en een verkenningsronde met de 110 (BV).
- 113 & 114 & 119 omhangen en contact houden met de Bevelvoerder. 113 is gewondenverzorger, en de 114 technische man. De 113 heeft de EHBO koffer in de aanslag en gaat kijken bij het slachtoffer. De 114 zorgt dat de boel klaar is. En de 119 kijkt of de watervoorziening in de buurt is.
- Wat er precies aan de hand is nog onbekend. Het enige wat we weten is dat er sprake van een ongeval met onbekende gevolgen. Er is sprake van (minimaal) 1 gewonde, en er is een stank gemeten.

Welke overige acties onderneem je?
Plan
- Verkenningsroute
- Kijken waar de stank vandaan komt, dit wordt gedaan door de 121, 122.
- De 110, 111 en 112 concentreren zich op de situatie rond het ongeval. Is er sprake van gevaarlijke stoffen in de buurt? Is er sprake van een beknelling? Is er sprake van brand? Is er sprake van vrijkomende gevaarlijke stoffen? Zijn er gevaarlijke opjecten in de buurt (zoals gierkelder, gastank en stal met dieren).
- Als de 2e TS t.p. komt verzoek ik deze de waterwinning op orde te maken en de 123, 124 en 129 zich melden bij de 119. Mocht de OvD (190) al t.p. zijn, dan meld de 120 zich bij de 190. Na het verkenningsrondje zal ook de 110 zich daarbij voegen. Men zal de bevindingen bespreken en zal de instructies bekend maken.
- De 121 en 122 zorgen dat de bevindingen van de gevaarlijke stoffen worden gemeld bij de 191 (mocht de 191 nog niet t.p. zijn, dan bij de 190)

Overzichtje van mij, wie is wie bij mij en wat doet iedereen?

190 = OvD, heeft commando over de 2 Bevelvoerders.
191 = AGS, meld zich bij de OvD en vraagt de 110, 111, 112, 121 en 122 naar hun bevindingen op het gebied van de vreemde lucht.
192 = HOvD, neemt de leiding van het incident over.

1e TS
110 = Bevelvoerder   - Snel Verkenningsrondje, neemt de explosiemeter, schuimblusser mee meld bevindingen bij 190
111 = Manschap 1    - SnelVerkenningsrondje, meld bevindingen bij 190
112 = Manschap 2    - SnelVerkenningsrondje, meld bevindingen bij 190, neemt een hoge druk straal mee, om vast de dampen neer te slaan.
113 = Manscahp 3    - Gaat kijken bij slachtoffer (de 10-jarige jongen) , en zonodig eerste hulp verlenen door middel van de ABCDE-procedure. Neemt AED koffer en EHBO koffer mee. Mogelijk het ontsmetten van de jongen, en overdragen aan de AMBU, helpt daarna de 114
114 = Manschap 4    - Kijkt bij het slachtoffer en kijkt welk gereedschap nodig is, en maakt dit gereed. Is ook veiligheidsman bij mogelijke beknellingen.
119 = Pompbediende - Kijkt waar de dichtstbijzijnde brandput is, en of deze te overbruggen is, legt vast 1 straal klaar. Mocht er ernstige eerste hulp nodig zijn bij eerste slachtoffer, kan de 113 dan gaan helpen.

HV-2
131 = Manschap 1    - helpt de 114 bij het gereedmaken van de gereedschap, voor het bevrijden van de persoon..
132 = Manschap 2    - legt een 100 meter grens aan ivm gevaarlijke stoffen. meld zich daarna bij de 190, dat ze zijn gearriveerd, gaat daarna de 131 helpen.

2e TS
120 = Bevelvoerder  - meld zich bij de 190, dat ze terplaatse zijn. gaat zonodig richting met 121 en 122 richting plaats incident in chemiepakken
121 = Manschap 1   - legt de chemiepakken klaar voor gebruik, en gaat zonodig met de 120 en 122 richting het plaats incident in chemiepakken
122 = Manschap 2   - onderzoeken van de 'vreemde lucht', met explosiemeter. Meld zijn bevindingen bij de 190 en/of 191.
123 = Manschap 3   - gaat kijken of hij de 113 kan helpen bij het verzorgen van de gewonden.
124 = Manschap 4   - meld zich bij de 119 en maakt de watervoorziening gereed. Rolt 1 LD slang uit om de 1e TS te voeden.
129 = Pompbediende - helpt de 124 en 119 bij het uitrollen van de LD slangen.

HA+SBH
151 = Manschap 1   - meld zich bij de 190 dat ze ter plaatse zijn.
152 = Manschap 2   - sluit zonodig een slang aan op de 1e of 2e TS.[/color]

HA+GSH
153 = Manschap 1   - meld zich bij de 192, doet voor de rest nog even niets.
154 = Manschap 2   - meld zich bij de 192, doet voor de rest nog even niets.

Plan+
Even niets op dit moment.
Mocht er sprake zijn van ontruiming van de veestallen, dierenarts en Grote Hulpverlening geven, omdat de 3e TS zich dan kan concentreren op het evacueren van de beesten.

We wachten op meer informatie. Dit is tot nu toe wat ik doe.
(P.s. ik ben maar een belangstellende, en heb weinig ervaring op dit gebied, ik hoop dat het er een beetje goed uit ziet, en dat het realistisch is.)


ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #32 Gepost op: 10 juni 2011, 17:37:23
Allereerst complimenten over de situatiefilm en schets, ziet er goed uit, daar hebben we wat aan!! ;) :)

Wat is je beeldvorming?
Mijn beeldvorming is het volgende: Er heeft zich een incident voorgedaan voor én op het terrein van de boerderij. Voor de boerderij zien wij namelijk remsporen welke in de richting gaan van de zandhoop. Bij de zandhoop treffen we een rode bestelbus aan welke op zijn kant ligt. De bestuurder zit nog in dit voertuig. Of hier meerdere personen inzitten kan ik niet zien. Achterin het voertuig zie ik in iedergeval 2 vaten liggen (onbekende inhoud en ook geen gevi beplating of gevaarsetiket te zien). Uit één van de vaten lekt een vloeistof (onbekend welke). Naast het busje ligt één slachtoffer op de grond. Zo te zien is hij niet bekneld, maar kan denk ik niet lopen. Bij deze persoon zit een andere persoon. Beide personen (of in iedergeval 1) is/zijn (vooralsnog) aanspreekbaar. Hiernaast staat de tractor, welke zo te zien niet bij het incident betrokken is. Vermoedelijk is de persoon naast de op de grond liggende SO de bestuurder van de tractor.

Welke overwegingen maak je op basis van de gegevens die je hebt?
- We hebben de wind vol in de rug.
- Ik verplaats mijn TS tot net ná de boerderij en maak daar de gelijk de opstellijn. -> Vuil gebied.

Welke gegevens wil je opvragen en bij wie?
- Ambu: Tot hoever zijn jullie gelopen, hebben jullie een geur waargenomen (zoja: waar). Jullie hebben zelf opgeschaald?
- Politie: Afzetting regelen, benedenwinds volledige wegafzetten.
- GMC: Aanrijdtijd OVD en AGS.
- GMC: Ik geef de aanrijdende eenheden + centralist een sitrap van mijn eerste bevindingen.
- Na overleg met de OvD misschien een 2e TS laten alarmeren als we gaan hakken in vakken (wij incident met de vaten, zodra dat gestabileerd is of tegelijkertijd beginnen met incident bestelbus). Of eventueel ter ondersteuining chemiepak/ontsmetting/watervoorziening (2x 1500Liter).
- Ambu/Politie/ikzelf: Achterhalen of er nog meer mensen op het terrein aanwezig zijn.

Wat is je eerste plan?
119 doorrijden tot ná boederij. Dit wordt onze opstellijn. 111/112 verkenning uitvoeren met explosiemeter (gemaskerd uiteraard). Ik laat 1-2 ook gelijk 2 redsets meenemen, zodat deze eventueel bij de slachtoffers omgedaan kunnen worden (externe zuurstof voor een X aantal minuten). 1-2 ook de opdracht meegeven dat als slachtoffers kunnen lopen of je ze kunt ondersteunen, dan meenemen naar de opstellijn. Probeer eveneens even te zoeken naar eventuele vrachtbrief etc. 113/114 noodontsmetting gereed maken. (Gelijk even een aandachtspuntje; tot hoever is de ambulancebemanning gegaan, misschien moeten zij zonodig ook nog wel ontsmet worden evenals het jongentje. In dat geval laten we de TS en opstellijn staan en gaan we vanaf de ambu werken met vuilgebied).

Welke opdrachten geef je mee aan je ploegen?
Zie hierboven beschreven; let op eigen veiligheid; probeer contact met de vloeistofplas te vermijden!

Plan+: We hebben te maken met een incident gevaarlijke stof, waarbij we tenminste één lekkend vat hebben met onbekende inhoud. Bij deze vaten ligt een bestelbus op zijn kant met daarin tenminste één slachtoffer. We gaan uit van de worsecase scenario waarbij we moeten gaan werken in gaspak/chemiepak en het slachtoffer bekneld zit. Een opschaling is dan zeker op zijn plek, zeker gezien de handjes + ontsmetting (+weersfactoren).


jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #33 Gepost op: 10 juni 2011, 19:26:32
Wat is je beeldvorming?
Zie dat de trekker langs de bult staat. En de bestel auto op kant ligt met de gewonden erbij.

Welke overwegingen maak je op basis van de gegevens die je hebt?
Ik laat de 2e TS gewoon doorrijden ook onder prio 1

Welke gegevens wil je opvragen en bij wie?
Voorlopig nog geen info

Wat is je eerste plan?
Snelle verkenning meetapparatuur meenemen kijken om wat voor vloeistof het gaat nummer doorgeven. Dit overleg ik dan met de AGS of bekijk de ERIC kaarten. Bekijken hoe we de stof kunnen neerleggen.

Welke opdrachten geef je mee aan je ploegen?
Snelle verkenning let op eigen veiligheid.
Bekijk of grijpredding mogelijk is.
Stof nummer doorgeven.
Waterwinning gereed maken als plaats voertuig bekend is.
Zodra de mogelijkheid er is om de stof te verdunnen damp neer te slaan gaan we dit gelijk doen.
Bekijken of we grijpredding kunnen doen zo niet kijken hoe we het slachtoffer dan kunnen bevrijden.


P.S. kan het filmpje helaas niet openen  :-\



MichelK

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 48
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: door verandering van korps nu 1ste klas, wel gediplomeerd bevelvoerder
Reactie #34 Gepost op: 10 juni 2011, 19:55:36
Beeldvorming
Busje macht over de stuur verloren. Erf opgeschoten en op zn kant gevallen. Achterklep open. 1 drum, met lekkage, uit de auto. minimaal nog 1 drum in de auto, lekkage onbekend.(Snelle inkomende gedachte, XTC afval?!)
Trekker lijkt, op de manier zo die nu staat, niet betrokken te zijn bij het ongeval, kan nog niet zien/horen of de motor loopt.
 S.O. + boer, bovenwinds, naast de auto. 1 S.O nog in de auto.

Overwegingen
Vragen die ik mezelf stel en meteen overweeg hoe ik er het beste achter kan komen.
Hoe kom ik achter de stofnaam en hoe agressief is deze stof? kan ik S.O. met grijpredding redden, hoeveel S.O totaal in de auto,  kan de drum veilig overeind gezet worden. Wat is het effect van de trekker in het geheel
Ik overweeg nog steeds geen opschaling dus.(HV2 is aanrijdend, heeft ook 2 man aan boord)

Vragen die ik aan een ander wil/ga stellen
jongen van 10:  Waar rook het naar?
                      Heb je het zien gebeuren, zoja, wat is er gebeurd
Ambu             : Hebben jullie ook wat geroken?
                      heeft de jongen verwondingen
                      Hebben jullie contact gehad met de boer, zoja, heeft hij jullie meer kunnen vertellen
                      Heeft ambu zelf al opgeschaald?
OVD              : Nog geen vragen voor
AC                : Geen vragen voor

Plan
1 & 2 snelle verkenning laten doen, wil weten of de drum zonder dat eigen veiligheid in gevaar komt, overeind gezet kan worden en hoe gedicht. Wil ze laten kijken naar eventuele aanwijzingen om wat voor stof het gaat, hoeveel S.O in voertuig, of stof een put in vloeit en wil ze grijpredding laten doen.(eventueel met schepbrancard van ambu). Wil ook weten wat de trekker doet, loopt de motor, staat die daar door klap met auto? 1&2 mogen onder geen beding stof aanraken)
3 & 4 & P laten rijden tot hoek boerderij, eventueel waterwinning laten zoeken (zover nog niet bekend), opstel lijn maken en verkenning op afstand (ze moeten wel bovenwinds blijven)
Ik ga zelf met ambu en jongen praten

Opdrachten
Belangrijkste opdracht: Denk aan eigen veiligheid en kom niet in contact met de vloeistof
Andere opdrachten: Mijn plan kort en bondig als "bevel" geven.

(door de animatie is er nu al iets meer bekend, dan je normaal gesproken bij aankomst weet, heb hier wel iets van meegenomen in mijn beeldvorming en plan, maar ook beetje geprobeerd om dat juist niet te doen.)

(even een snelle aanvulling) Had bij mijn beeldvorming een gedachte aan XTC. Ik heb hier niet veel kaas van gegeten, dus laat nu wel een AGS alarmeren. Kan ik iig vragen aan hem stellen, mocht ik ze krijgen.




1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #35 Gepost op: 11 juni 2011, 18:53:02
Allereerst mijn complimenten voor de visualisatie :D

Vragen aan de centralist
- Wat is er momenteel nog aanrijdend en hoe lang gaat het nog duren voordat dit ter plaatse komt? (OGS trein, AGS, HV2, OvD, politie)

Mijn beeld
- Twee personen (boer + knecht) bovenwinds van het ongeval. Knecht is gewond, boer zit erbij.
- Busje gekanteld en staat tegen een hoop met zand.
- In het busje zit de bestuurder, mogelijk eenvoudig te bevrijden, maar misschien moeten we wel gaan knippen en scheren.
- Achter het busje ligt een vat met onbekende inhoud, waaruit vloeistof gelopen is.
- In het busje ligt minstens één een vat met onbekende inhoud. Ik kan niet zien of hier ook sprake is van een lekkage.
- Links van het incident staat een tractor, waarvan ik niet kan zien of deze daar met een draaiende motor staat.

Mijn overwegingen
- Hoe kom ik te weten welke stof het betreft.
- Hoe kom ik te weten of het vat (misschien meerdere) achterin het busje ook lekt en wat er in dit vat (misschien meerdere) voor stof zit.
- Boer en gewonde knecht waarschijnlijk vrij snel veilig te stellen. Zij bevinden zich bovenwinds.

Welke gegevens opvragen en bij wie
Jongen 10jr:
- Wat is er gebeurd?

Ambulance:
- Hoever zijn jullie gegaan tot het incident?
- Hebben jullie al opgeschaald?

Boer + knecht:
- Wat is er gebeurd?
- Wat zit er in het busje?
- Wat is de inhoud van het lekkende vat?

Eerste plan
- Opstelplaats (opstellijn) tankautospuit: Net voorbij boerderij (begin heg zegmaar).
- B: Uitvragen ambulance, jongen 10jr en boer+knecht.
- 1 & 2: Maskeren en met explosiegevaarmeter op verkenning rondom omgevallen vat en busje, zowel hoog als laag bij de grond meten en bevindingen aan mij rapporteren. Proberen te bekijken welke stof(fen) het betreft. Denk hierbij aan eventueel GEVI indicatie/UN nummers. Kijken hoeveel vaten er in het busje liggen en of deze mogelijk lekkage vertonen. Quick check aantal personen in het busje. Denk om eigen veiligheid en vermijd contact met de vloeistofplas.
- 3 & 4: EHBO tas naast de TS zetten. Maskeren en boer + knecht veilig stellen. Navragen of zij in contact zijn gekomen met de vloeistof. Quick gezondheidscheck (ademhaling, brandwonden etc.) Boer + knecht meenemen naar opstellijn. 
- C/P: TS opstellen op door mij aangegeven locatie en één straal hogedruk gereedleggen ter noodonsmetting. Tevens pilonnen plaatsen i.v.m. voorlopige wegafzetting. Deze gaarne ruim bovenwinds, achter ambu.

Plan+:
- Echt OGS --> Mogelijk opschaling i.v.m. mogelijke inzet in chemiepak/gaspak. (ontsmetting en handjes (het is 28 graden).
- OGS + beknelling --> Opschaling middel-ogs.


SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 16 juni 2011, 19:39:12
Update:
Fase : Ter plaatse - Verkenning
Tijdspad: 13:23 - 13:26

Aangezien er verschillende plannen zijn gevormd heb ik geprobeerd hier zoveel rekening mee te houden. Eerst volgt een dosis informatie die beschikbaar is voor de inzet. Hierna volgt beeld van een verkenning met aanvullende informatie.

Informatie:
- Ambulance heeft vanuit de ambulance kort een blik geworpen op het incident. Heeft zelf niets geroken. Uit voorzorg is de ambulance op afstand blijven staan.
- Jongen van 10 is opgevangen door ambulance en heeft volgens eigen zeggen nergens last van. Hij weet niet exact wat hij heeft geroken. Hij was in de buurt aan het crossen met zijn fiets toen hij een klap hoorde. Hij zag de rode bus kantelen op het erf.
- Ambulance heeft kort contact gehad met de boer. De knecht is aangereden door het busje en heeft last van zijn benen en rug.
- Politie heeft beide kanten van de weg afgezet. Politie functionarissen zijn ook ter plaatse bij je voertuig.

Gealarmeerde voertuigen:
- HV2 Rode Weijde is ter plaatse
- tweede TS komt met PRIO 2 door
- OVD: arriveert +/- over 6 minuten
- AGS: arriveert +/- over 20 minuten, is wel telefonisch bereikbaar
- Ambulance schaalt zelf op, hier hoef je geen rekening mee te houden


Om een gestructureerd verhaal in deze casus te krijgen de volgende gegevens.

Je hebt 1 en 2 met een explosiemeter gemaskerd en bovenwinds het ongeval laten verkennen. Je geeft hen mee dat je wilt weten hoeveel slachtoffers er zijn en of ze VEILIG kunnen nagaan wat voor een stof het daadwerkelijk betreft.

Om beeld te geven hoe het incident er nogmaals uit ziet de volgende afbeelding:
visitors can't see pics , please register or login



Tijdens de verkenning van 1 en 2 ontstaat het volgende portofoonverkeer tussen jou als bevelvoerder en nummer 1:

NR 1
110 hier de 111 over.

BV
111 hier de 110 geef bericht over.

NR 1
110 hier de 111, wij zijn bij het incident aangekomen. Eigenaar pand ongedeerd. Knecht is zwaargewond en aanspreekbaar. Er zit 1 persoon in het voertuig, niet aanspreekbaar. Geen GEVI of UN nummers op het vat zichtbaar. over.

BV
111 hier 110. Je meld in totaal 1 slachtoffer buiten voertuig en 1 in voertuig. Onbekend welke stof in vat zit. Verken veilig het voertuig op evt. herkenning. over

NR 1
110 hier 111, dat is begrepen. We gaan het voertuig verder verkennen op een veilige afstand. over




Even later meld NR 1 zich weer in bij je.



NR 1
110 hier 111 over

BV
111 hier de 110 geef bericht over.

NR 1
110 hier 111, wij hebben het voertuig op veilige afstand verkend. Er lekt een kleine hoeveelheid licht rode vloeistof uit het vat, er staat iets op het vat beschreven maar niet goed leesbaar van deze afstand. Explosiemeter geeft niets aan. Eigenaar pand weet ons te vertellen dat de persoon in bus vaker diesel voor landbouw voertuigen vervoert. Over.


Om kort een beeld te schetsen t.b.v. de casus de volgende afbeelding:
visitors can't see pics , please register or login


Je hebt nu beeld en meer informatie. Welke commando's geef je aan NR 1+2 en wat gaan je NR 3+4 doen? En wat ga je verder met deze situatie doen?




Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #37 Gepost op: 16 juni 2011, 21:35:27
Opdrachten aan AC?
- Geen

Wat wil je nog weten van de AC?
- Niks

Welke informatie/opdrachten geef je aan je ploeg mee?
- 111 + 112 > schuimblusser mee, explosiegevaarmeter weer mee en vloeistof veilig stellen door een dijkje om de vloeistof te scheppen van zand
- 113 + 114 > EHBO koffer en slachtoffer op de grond weghalen en zo snel mogelijk overdragen aan ambu
- 110 > omhangen en mee verkennen (tractor uitschakelen)
- 119 > niks

Plan
- Slachtoffer op de grond weghalen
- Vloeistof veilig stellen
- Slachtoffer bevrijden

115 (HV)
- Mag zich eerst melden bij de TS en vervolgens bovenwinds gaan staan op het erf (tegen de boerderij aan dus) als het veilig is.

Plan+
- Explosiegevaarmeter treed in alarm > veilige afstand en overleggen met OvD/AGS wat te doen. Eventueel al wat dampen neerslaan met water.
- Dieren bij betrokken > dierenarts en eventueel opschalen ivm ontruiming van bijvoorbeeld de stallen
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Frankieboy001

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.273
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #38 Gepost op: 16 juni 2011, 22:12:45
Ik verander niets, dan alleen dan de knecht meenemen richting de Ambulance.

Ik wil graag de 2e TS met PRIO 1 hebben onder het motto van vele handen maken licht werk, aangezien er sprake is van een persoon die in een voertuig zit en niet aanspreekbaar is.

Wel laat ik de OGS-trein met PRIO 3 ter plaatse komen. Voor de rest nog niets nodig.


ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #39 Gepost op: 16 juni 2011, 23:27:46
Een update, thanks.

Even mijn beeldvorming aanvulling; We hebben vooralsnog te maken met 2 slachtoffers, 1 op de grond en 1 in de bus. Gemakshalve reken ik de boer niet onder de slachtoffers evenals het jongentje. Het slachtoffer op de grond is zwaargewond en in het busje is niet aanspreekbaar. Beide slachtoffers moeten daar (zo snel mogelijk) weg. Wat we natuurlijk moeten weten is waarom het slachtoffer (bus) niet aanspreekbaar is, komt dit door de aard letsel of door ''stank'' en of deze bekneld zit. De vloeistof op de grond heeft een rode kleur, volgens de eigenaar komt deze persoon vaak diesel brengen, dit kan dus eventueel duiden op rode diesel.


Plan:
Ik ga vooralsnog van een OGS incident uit en behoudt dus de opstellijn. Mijn prioriteit ligt nu op het beperken van het incident en het redden van slachtoffers. 1-2 laat ik terug komen naar de opstellijn waar ik inmiddels 2 scheppen heb klaar gelegd. Ik ga er namelijk vooralsnog vanuit dat de inhoud onbekend is (al vermoed ik rode diesel). Dit moet ik dus bevestigd zien te krijgen. 1-2 moeten dus terug naar het busje om daar eventueel een etiket van een niet lek vat af te halen. Daarnaast kunnen zij alvast een ruime dam maken om de plas heen. Ik laat ze ook gelijk even kijken of het contact van beide voertuigen uitgeschakeld is. Ook geef ik ze een klein blusmiddel mee (schuim). 3-4 stuur ik nu ook het gebied in. Zij krijgen een NATO schepbrandcard mee om de zwaargewonde knecht op te halen naar de opstellijn. De boer kan hun daarmee mooi assisteren. Mochten zij last van de ademweg krijgen hebben we nog de vluchtmaskers. De bemanning van de HV mag eveneens ademlucht omhangen en zij nemen de noodontsmetting over. De 119 krijgt de opdracht om hogedruk gereed te maken met de hosemaster. De 2e TS wil ik toch graag prio 1 terplaatse hebben. Vooralsnog zet ik hun op het bevrijden van de bestuurder (busje).

Plan +:
Ik ga er vooralsnog vanuit dat wij dit incident met 2 TS-en makkelijk aankunnen. Ik zie daarom ook nog geen rede tot verdere opschaling. Mocht de vloeistof een andere inhoud kennen dan ik vermoed of erger in gradatie dan mag de OvD verder beslissen en eventueel een DECO bak laten komen voor ontsmetting. Gezien de temperatuur en inzet is aflossing en verzorging ook wel op zijn plek.

Vooralsnog houd ik het hier ff bij voor wat betreft deze update.




1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #40 Gepost op: 17 juni 2011, 10:14:40
Ik ben het eigenlijk wel grotendeels met ZH 18-402 eens.

Aanvulling beeldvorming:
- Explosiegevaarmeter geeft geen alarm;
- 2 SO, knecht (zwaargewond, wel aanspreekbaar), bestuurder busje (niet aanspreekbaar);
- Onbekend welke vloeistof er lekt, de stof is rood het en het zou rode diesel kunnen zijn;
- Onbekend wat er verder in het busje ligt en of hierbij ook sprake is van één of meerdere lekkages;
- Onbekend of de tractor is uitgeschakeld.

Plan:
Zolang ik niet weet welke stof het betreft blijf ik uitgaan van een OGS. De opstellijn blijft gehandhaafd. De kans is groot dat het rode diesel is, maar dit weten we dus niet zeker. Ik geef 1 & 2 ieder een schep uit onze TS of de HV en laat hun een dam aanleggen van zand rond de vloeistofplas. Er zijn voor zover ik weet geen stoffen die ongewenst reageren met zand. Ik wil dat zij, indien veilig (explosiemeter nog steeds bij hun), kijken of zij dichter bij het vat kunnen komen en kunnen zijn wat er op het etiket van het vat staat. Wellicht kan een verrekijker hierbij helpen? Ook moeten zij beide voertuigen veiligstellen. Naast ieder een schep neemt één van hun ook een schuimblusser mee. De opdracht voor 3 & 4 blijft ongewijzigd. 3 & 4 moeten de boer en knecht veiligstellen. Hioervoor pakt de 119 een schepbrancard uit de TS die hij overhandigt aan 3 & 4. De 119 had reeds een straal HD gereedgemaakt ter noodontsmetting. De bemanning van de HV hangt ademlucht om en gaat gereed staan om een noodonsmetting uit te kunnen voeren. Omdat ik geen idee heb welke stof het is kan het altijd nog zo zijn dat deze gaat ontbranden. Daarom mag de 119 de tweede straal HD voorzien van de hosemaster, zodat we die indien nodig direct in kunnen zetten.

SITRAP aan de OvD:
- Ongeval, busje gekanteld;
- Lekkage vloeistof, onbekend welke vloeistof en of deze al dan niet gevaarlijk is;
- Twee gewonden, één niet aanspreekbaar (bestuurder busje);
- Bestuurder busje zit bekneld;
- 1 & 2 zijn aan het kijken of we kunnen achterhalen welke stof het betreft;
- AGS, 2e TS aanrijdend.

2e TS: Nog geen opdracht voor. Die had ik immers ook niet gealarmeerd. Afhankelijk van de stof kunnen zij zich straks wellicht richten op de beknelling.

Plan +:
- In overleg met OvD (en AGS) eventueel OGS-trein;
- Het is 28 graden, dus bloedjeheet, evt. verzorging en aflossing.



ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #41 Gepost op: 17 juni 2011, 17:01:49
haha ik had ook geen tweede TS gealarmeerd, maar aangezien hij toch meerijdt dan maar met prio 1.


jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #42 Gepost op: 18 juni 2011, 12:00:37
We gaan even een schuimlaagje over de diesel leggen. En zorgen dat het niet verder loopt even wat zand er omheen leggen.
Kijken of we alles veilighebben en zo ja kan de ambu erbij voor het slachtoffer.
Bekijk de trekker of deze uitstaat en geen gevaar oplevert. Daarbij ook het busje veiligstellen.

Als alles veilig is en geen gevaar door de explosiemeter. Gaan we over tot redding van de persoon in het busje.


MichelK

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 48
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: door verandering van korps nu 1ste klas, wel gediplomeerd bevelvoerder
Reactie #43 Gepost op: 18 juni 2011, 12:35:04
Beeld
2 gewonden; 1 aanspreekbaar, last van rug en benen
                  1 buiten bewustzijn, toestand onbekend.

Lekkende vloeistof; rood van kleur, kleine lekkage, vermoedelijke dieselolie (maar nog steeds NIET zeker), geen aanwijzingen op explosiemeter.

Gekantelde auto; Geen vloeistof lekkage's waarneembaar, vooruit met grote ster.

Opdrachten
1&2 -Vat zo rollen/plaatsen dat het lek boven komt en stopt met lekken (geen contact met vloeistof)
      - Tekst op vat proberen te lezen
      - Vragen aan boer wat die ruikt
      - schuimblusser halen bij TAS
P    - Oplaten rijden tot aan gat in de heg (denk om de sporen en aan doorrij route mogelijke overige hulpverleners)
3-4  - Klaarzetten schuimblusser
       - ongevalsgereedmaken
Ik    - Contact zoeken met OVD & AGS, Beeldvorming verduidelijken en aan AGS vragen waarmee we vloeistof kunnen indammen/bedekken.
HV2 - Ongevalsgereedmaken

Indien sein veilig, ambu naar voren laten komen voor onderzoek S.O.


       



SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 22 juni 2011, 19:32:00
Update:
Fase : Ter plaatse
Tijdspad: 13:27 - 13:33

Het is erg lastig om op de verschillende reacties in te gaan wat betreft planvorming en opdrachten. Hierdoor ben ik "verplicht" de casus een bepaalde kant op te sturen. Het kan zijn dat het niet overeen komt met je eigen plan, maar ik wil je dan uitdagen om op de informatie en opdrachten in te gaan van de gegeven informatie in deze update!

Nummers 1 en 2 zijn reeds gewapend met een explosiemeter en schuimblusser om de vloeistof verder te verkennen. Na een kort gesprek met de eigenaar van de boerderij weten zij dat het niet opmerkelijk ruikt of stinkt. Daarnaast geeft de boer wederom aan dat het hoogstwaarschijnlijk om diesel gaat. De man in de bus is een bekende en "bezorgt voor een schappelijke prijs" regelmatig wat diesel aan derden.
Het slachtoffer op de grond blijft stabiel en klaagt nog steeds over zijn rug en benen. Nummers 1 en 2 adviseren de boer om bij slachtoffer te blijven en met de handen de nek te fixeren van de knecht.

Na een verdere verkenning lezen nummers 1 en 2 inderdaad met een zwarte stift geschreven woord "DIESEL" op het vat. Zij draaien op eigen initiatief het vat zodanig dat het lek aan de bovenzijde zit. Gevoelsmatig schatten zij dat er nog 1/5 aan vloeistof in zit. Er is nog een grote plas te zien dat richting en in het kleine bosgebied loopt. Het tweede vat toont geen lekkages.

Nummers 1 en 2 hebben ook de opdracht gekregen om de persoon in het voertuig verder te bekijken. Een blik door de voorruit is een man van +/- 55 jaar te zien. Hij heeft een erg grauw gelaat en reageert niet op het aanroepen. Hij heeft een wond aan zijn hoofd. De man ligt op de deur en heeft geen gordel om gehad. Het is niet/moeilijk te zien of de man nog een ademhaling heeft of niet, dit is dus onbekend)

Nummers 1 en 2 melden het volgende naar jou als bevelvoerder.
110 hier 111, de vloeistof betreft haast zeker rode diesel. Boer bevestigt dit en op het vat staat dit geschreven.
Persoon op grond klaagt over rug en benen. Persoon in voertuig reageert nog steeds niet en heeft hoogstwaarschijnlijk geen gordel om gehad, er moet rekening worden gehouden met zwaar inwendig letsel.


Je koppelt de informatie terug aan de ambulance. Zij willen zo snel mogelijk naar het slachtoffer toe om prioriteiten te kunnen stellen.

Nogmaals de vraag. Wat moeten je nummers 1+2 en 3+4 gaan doen, hoe moeten zij dit doen en waarmee?