Auteur Topic: Opstelplaats redvoertuigen  (gelezen 47704 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

squad61

  • Gast
Gepost op: 19 maart 2007, 19:26:15
visitors can't see pics , please register or login

Bij een ander onderwerp over opstelplaatsen voor redvoertuigen gesproken. Bij de tragische brand in Zaandijk zag ik deze foto. Niet dat het enig verschil zou maken voor de slachtoffers, maar je kunt zien dat de autoladder niet de beste opstelplaats heeft gekregen. Ik vermoed zelf dat de autoladder bijna aan het maximum van de vlucht zit. En ik denk ook dat er niet meer als één persoon in de korf kan.
visitors can't see pics , please register or login

Bij deze foto zie je dat de hoogwerker met de achterzijde naar het object is gezet. Voordeel is dat de motor en chassis als contra gewicht dienen en zo zorgen dat de hoogwerker verder kan komen. ( of de schoorsteen nu wel kan halen)
visitors can't see pics , please register or login

En hier nog één waar de TS voor het pand staat en zo de hoogwerker dwingt om aan het eind van zijn vlucht te werken. En dan kan je nog maar weinig doen.
Een kleine oogst van een aantal dagen foto's op dit forum.
Mijn bedoeling is om aan te geven dat het niet alleen gaat om de TS, maar dat je ook rekening moet houden met andere voertuigen. Dus ik wil niet zeggen dat er fouten zijn gemaakt maar dat het bestrijden van brand een complexe situatie is waar het personeel aan veel zaken te gelijk moet denken. En dat een simpele zaak als waar zet ik de TS neer grote gevolgen kan hebben.
Foto's van District 8 en NHD.


ralfw

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2007, 19:31:06
dat is zeer vervelend inderdaad... hier zie je nog wel een dat de HW met de kont op de stoep gaat staan en dus de hele weg blokkeerd of met de kont de oprit op gaat... en als het niet anders kan gewoon "normaal" blijft staan of als het niet nodig is..


112Stefan112

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.389
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Laren N-H
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2007, 19:37:37
dat is zeer vervelend inderdaad... hier zie je nog wel een dat de HW met de *** op de stoep gaat staan en dus de hele weg blokkeerd of met de ***de  oprit op gaat... en als het niet anders kan gewoon "normaal" blijft staan of als het niet nodig is..

***???


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2007, 19:40:55
***???
Ik vermoed dat Ralf met (goede bedoeling overigens) met een ander woordt "achterwerk" heeft willen beschrijven.En dan treed het scheldwoordenfilter in werking  ;D


112Stefan112

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.389
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Laren N-H
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2007, 19:43:51
Snap ut ;)




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2007, 19:44:49
Nou, het zal wel een scheldwoordzijn, maar geen achterwerk in ieder geval.
Voorzetsel "de" staat ervoor... Achterwerk is "het" :P :P

Nouja, Ralf zal het wel weten :P  8) 8)
Ik weet nog een woord hoor,en dan kan DE er wel voor  ;)

Maar ontopic!!


ralfw

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2007, 19:45:53
jup inderdaad... k o n t om het zo even neer te zetten :P


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2007, 19:47:40
Het is mij ookal eens opgevallen dat de opstelplaats van een redvoertuig een ondergeschoven kindje is,zowel bij de chauffeurs als bij de bevelvoerders op de TS.Als wij hier de oefenavonden met het redvoertuig hebben,wordt er door de bemanning van het redvoertuig er keer op keer op gewezen dat een juiste opstelplaats van een redvoertuig van erg groot belang is.Zeker voor wat betreft het doelmatig kunnen inzetten van een AL of HW  ;)


112Stefan112

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.389
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Laren N-H
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2007, 19:54:08
Ik denk dat vooral korpsen die niet vaak zo'n hoogwerker of redvoertuig werken, hier meer mee zitten. Bijvoorbeeld zoals Peter al aangeeft in Eemnes. Hetzelfde geldt voor Laren en Blaricum....
Daar wordt zoiets maar 1-3 per jaar ingezet......
 Grote steden wekelijks of dagelijks !?!


ralfw

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2007, 19:56:46
tja maar als je als korps zijnde geen HW/AL hebt ben je snel geneigd om je TS zo dicht mogelijk bij het pand te zetten... zonder er bij na te denekn dat er evt een HW/AL tp komt...




peter k

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.136
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2007, 19:57:32
Ik denk dat vooral korpsen die niet vaak zo'n hoogwerker of redvoertuig werken, hier meer mee zitten. Bijvoorbeeld zoals Peter al aangeeft in Eemnes. Hetzelfde geldt voor Laren en Blaricum....
Daar wordt zoiets maar 1-3 per jaar ingezet......
 Grote steden wekelijks of dagelijks !?!

Er word hier door de chauffeurs wel degelijk rekening gehouden met een redvoertuig. Kijk maar eens naar foto's van inzetten met de hw dan staat die altijd netjes voor de deur en de TS net iets voorbij de deur.


112Stefan112

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.389
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Laren N-H
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2007, 20:00:21
Helemaal waar! Sorry :P :-[


Maarja, dat TSsen "in de weg staan" zal dus meer voorkomen bij kleine gemeenten, zonder HW/AL  :)


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2007, 20:01:59
Soms staan ook gewoon geen brandweerauto's in deweg, maar ook politie auto's. Heb het al vaak zat meegemaakt hier, dat ik dan ging kijken, en de politie net jes de weg blokeerde. En de TS er niet doorkon. Pas nadat de auto aan de kant werd gezet, al dan niet door een politieagent (e)
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2007, 20:02:10
Ik vermoed dat Ralf met (goede bedoeling overigens) met een ander woordt "achterwerk" heeft willen beschrijven.En dan treed het scheldwoordenfilter in werking  ;D

Achterwerk staat niet in het scheldwoordenfilter kont STOND er overigens wel in nu inmiddels niet meer  ;)


Peen van Dienst

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2007, 20:07:50
Ik denk dat het inderdaad uitmaakt of je 'thuiskorps' over een RV beschikt. Hij wordt dan sneller meegenomen (t.o.v. 'aangevraagd' uit een andere gemeente) en je werkt dus meer samen; dus je gaat er 'automatisch' ook rekening mee houden.

Ik houd er zelf altijd wel rekening mee als chauffeur TS; maar desondanks gaat het nog wel eens fout als je met het RV net vanaf de andere kant de straat inkomt, als dat de 1e TS is gekomen; i.p.v. 'net voorbij' het pand staat die TS er dus 'net voor'. Dit komt bij LV met name voor als we naar grondgebied van Haagse Hout of Leidschenveen gaan; de 1e TS van Den Haag is er dan natuurlijk allang. En dan kom je weer op het punt wat Squad al eerder memoreerde; dat de 1e TS in zo'n geval even op C2000 roept 'RV aanrijden vanaf zijde <vul maar in>; juist om bovenstaand probleem te voorkomen.

Bovendien is een RV logger en zwaarder en komt dus meestal als laatste aan (en dan staan er vaak al 2 TS-sen in dat smalle straatje); nog afgezien van de 'vervuiling' door allerhande andere voertuigen van (met name) de blauwe meetbuisjes.
Het is een leuk voertuig; zo'n RV als de LV 655; maar even straatje keren doe je er niet mee  ;D

Peen