Auteur Topic: Opstelplaats redvoertuigen  (gelezen 47689 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #30 Gepost op: 20 maart 2007, 12:32:37
Je hebt me toch wel eens gezien ?
De meeste mensen spreken mij in mijn eentje al niet tegen; gezien mijn ietwat bovenmodale afmetingen  ;D

Peen

 Ik zal je ongetwijfeld een keer zijn tegengekomen, alleen wanneer?? Ik ken alleen mensen van gezicht uit jullie korps.

Ik laat mij uiteraard niet intimideren door iemands postuur.  ;D ;D

Gr Hans
test


Peen van Dienst

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 20 maart 2007, 12:33:10
Bedankt voor de uitnodiging, ik heb jullie Hw al genoeg van dichtbij bekeken.  ;D
Ja; hij is regelmatig in Zoetermeer te zien; dat is waar  :-X

Peen


DenDeV

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 20 maart 2007, 12:35:02
Bedankt voor de uitnodiging, ik heb jullie Hw al genoeg van dichtbij bekeken.
Ja, da's waar. Maar dan heb je dus niet goed opgelet.
Ach, je krijgt vast nog wel kansen genoeg, we komen vast nog wel weer binnenkort.  ;D

D


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #33 Gepost op: 20 maart 2007, 12:35:55
Ja; hij is regelmatig in Zoetermeer te zien; dat is waar  :-X

Peen

Ik heb zelfs de twijfelachtige eer gehad om een dagje op jullie kazerne te mogen vertoeven. Een jaar of twee geleden met de open dag. Kon ik heel de dag naar jullie Hw kijken.  ;D

Gr Hans
test


Peen van Dienst

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 20 maart 2007, 12:38:42
Ik zal je ongetwijfeld een keer zijn tegengekomen, alleen wanneer?? Ik ken alleen mensen van gezicht uit jullie korps.

Oh nee; dat was 'Richard' zie ik:

http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=2172.msg83976#msg83976

Peen




Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #35 Gepost op: 20 maart 2007, 12:59:31
Precies, Richard B. Vertoeft hier ook wel eens op het forum.

Gr Hans
test


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #36 Gepost op: 20 maart 2007, 16:58:05
En gaarne weer ontopic  ;)


squad61

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 20 maart 2007, 22:31:19
Maximale vlucht <-> maximale hoogte. Voor wie niet thuis is in de techniek, een korte uitleg.
Maximale hoogte is de afstand vanaf de grond tot de onderzijde van de korf, in de hoogste stand. Dat kan dus 23, of 28 of 32 m. zijn. Maximale vlucht is de zijwaartse afstand vanaf het voertuig tot de buitenzijde van de korf. Die hoeft niet gelijk te zijn aan de hoogte. Voorbeeld, de autoladders werden vaak aangemerkt als type 23-12, betekent maximale hoogte 23 m. bij een zijwaartse vlucht van 12 m. Terwijl hij wel boven het voertuig tot 30 m. komt.
Door gebruik te maken van lichtere, maar sterkere metaalsoorten, zie dat hoogwerkers steeds vaker net zo ver zijwaarts als omhoog kunnen. Voorwaarde is wel een maximale afstempeling en geschikte ondergrond.
Maar ook dan kun je niet met de maximale belasting in de korf. Want ik denk niet dat de 655 28 m. zijwaarts kan met dezelfde belasting als dat hij recht boven het voertuig omhoog kan.(Of wel Peen?)
Overigens kunnen jullie je voorstellen dat als je 28 m zijwaarts staat er enorme krachten op de stempels en de ondergrond komen, en dan moet dat geen grasveldje zijn met een PVC rioolpijp op 50 cm onder het gras.
Nadeel van de maximale vlucht voor hoogwerkers is vaak dat er een enorme afstempeling en zwaar chassis aan te pas komt. En die ruimte om maximaal af te stempelen moet er wel zijn op de plaats van het incident. Vandaar dat er vaak gekozen wordt voor een iets mindere vlucht tov de maximale hoogte.
 


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #38 Gepost op: 20 maart 2007, 22:44:33
In het verlengde van Fred zijn verhaal:

De nieuwe Hw van Metz/Wumag heeft de volgende vluchtbereiken:

550 kg korfbelasting 21 meter

400 kg korfbelasting 23 meter

120 kg korfbelasting 26,5 meter

Daarnaast heeft ie een korfvloerhoogt van 30 meter en dan heb je een werkhoogte van 32 meter.

Gr Hans
test


Peen van Dienst

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 21 maart 2007, 12:02:33
De nieuwe Hw van Metz/Wumag heeft de volgende vluchtbereiken:

Het vluchtbereik 'horizontaal' is dus grofweg gelijk aan de huidige 655; maar hij kan verticaal dus wat extra.

Peen




squad61

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 21 maart 2007, 12:26:05
Citaat
De 655 heeft, mits volledig afgestempeld, geen vluchtbeperking.
Daardoor is de vlucht nagenoeg gelijk aan de hoogte (volgens mij idd 28 meter).
De vlucht is iets minder omdat de hoogte van het voertuig er wel afgaat.
Dus hij heeft duidelijk geen maximale hoogte = gelijke maximale vlucht. Was 2 tegen 1 maar die éne had dus wel gelijk, want 23 meter (400 kg korfbelasting 23 meter) is geen 28 meter, en dan ga ik er vanuit dat er twee man in het bakje staan.   ;D


Peen van Dienst

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 21 maart 2007, 13:15:17
Dus hij heeft duidelijk geen maximale hoogte = gelijke maximale vlucht. Was 2 tegen 1 maar die éne had dus wel gelijk, want 23 meter (400 kg korfbelasting 23 meter) is geen 28 meter, en dan ga ik er vanuit dat er twee man in het bakje staan.   ;D

Nee; die getallen zijn voor de nieuwe.

Nogmaals: met de huidige c.q. 'oude' 655 kan je met 2 man in het bakje maximaal recht omhoog staan; en dan zonder de arm in te korten volkomen horizontaal komen; 90 graden t.o.v. het chassis.

Peen


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #42 Gepost op: 21 maart 2007, 13:41:06
Ik geloof je Peen.  ;D

Maakt het dan nog uit of dat het voertuig eenzijdig is uitgestempeld of helemaal?


Gr Hans
test


DenDeV

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 21 maart 2007, 15:14:25
De 655 heeft, mits volledig afgestempeld, geen vluchtbeperking.
Daardoor is de vlucht nagenoeg gelijk aan de hoogte (volgens mij idd 28 meter).
De vlucht is iets minder omdat de hoogte van het voertuig er wel afgaat.
Dus hij heeft duidelijk geen maximale hoogte = gelijke maximale vlucht. Was 2 tegen 1 maar die éne had dus wel gelijk, want 23 meter (400 kg korfbelasting 23 meter) is geen 28 meter, en dan ga ik er vanuit dat er twee man in het bakje staan.   ;D
Zoals je zelf aangeeft in je eerdere (uitgebeide) verhaal, wordt de hoogte gemeten vanaf de grond, en de zijwaartse vlucht vanaf het voertuig. Daardoor is de vlucht iets minder, dat heb ik aangegeven. Maar dus geen vluchtbeperking.

Maakt het dan nog uit of dat het voertuig eenzijdig is uitgestempeld of helemaal?

Aan de zijde waar volledig is uitgestempeld kun je maximaal uitschuiven. Andere zijde uiteraard niet.
De 655 kan overigens (per zijde) alleen maximaal of onder de wagen stempelen. Hij kan dus niet variabel afstemplen waardoor je inderdaad, zoals squad61 ook al aangaf, voldoende plaats moet hebben om af te stempelen.

Denis


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #44 Gepost op: 21 maart 2007, 15:26:40
Oke duidelijk, zo is het bij onze Hw ook.

Gr Hans
test