Maximale vlucht <-> maximale hoogte. Voor wie niet thuis is in de techniek, een korte uitleg.
Maximale hoogte is de afstand vanaf de grond tot de onderzijde van de korf, in de hoogste stand. Dat kan dus 23, of 28 of 32 m. zijn. Maximale vlucht is de zijwaartse afstand vanaf het voertuig tot de buitenzijde van de korf. Die hoeft niet gelijk te zijn aan de hoogte. Voorbeeld, de autoladders werden vaak aangemerkt als type 23-12, betekent maximale hoogte 23 m. bij een zijwaartse vlucht van 12 m. Terwijl hij wel boven het voertuig tot 30 m. komt.
Door gebruik te maken van lichtere, maar sterkere metaalsoorten, zie dat hoogwerkers steeds vaker net zo ver zijwaarts als omhoog kunnen. Voorwaarde is wel een maximale afstempeling en geschikte ondergrond.
Maar ook dan kun je niet met de maximale belasting in de korf. Want ik denk niet dat de 655 28 m. zijwaarts kan met dezelfde belasting als dat hij recht boven het voertuig omhoog kan.(Of wel Peen?)
Overigens kunnen jullie je voorstellen dat als je 28 m zijwaarts staat er enorme krachten op de stempels en de ondergrond komen, en dan moet dat geen grasveldje zijn met een PVC rioolpijp op 50 cm onder het gras.
Nadeel van de maximale vlucht voor hoogwerkers is vaak dat er een enorme afstempeling en zwaar chassis aan te pas komt. En die ruimte om maximaal af te stempelen moet er wel zijn op de plaats van het incident. Vandaar dat er vaak gekozen wordt voor een iets mindere vlucht tov de maximale hoogte.