Auteur Topic: Skid Units  (gelezen 18772 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2012, 11:50:45
Ja ik denk ook dat het daarmee te maken heeft. De waterleidingmaatschappijen willen dunnere leidingen zodat de stroomsnelheid van het wat hoger wordt wat betekend minder vuilvorming. Sowieso willen ze het liefst van de brandkranen af want elke brandkraan kan problemen en vuil veroorzaken.

Ik heb begrepen dat de Brandweer Hollands Midden inmiddels ook benaderd is door een waterleidingmaatschappij om hier over te praten.

Heb je meer nieuws en eventueel foto's van die watertankwagens in opbouw?

Wellicht heeft dit alles te maken met de dunner wordende waterleidingen en de daarmee gepaard gaande geringere wateropbrengst.
In Twente speelt dit tenminste wel en zijn er op de post Hengelo enkele watertankwagens in opbouw.
Ik weet dat de brandweer twente hierover in onderhandeling is geweest met vitens,het waterleidingbedrijf.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #16 Gepost op: 24 maart 2012, 13:12:06
Ja ik denk ook dat het daarmee te maken heeft. De waterleidingmaatschappijen willen dunnere leidingen zodat de stroomsnelheid van het wat hoger wordt wat betekend minder vuilvorming. Sowieso willen ze het liefst van de brandkranen af want elke brandkraan kan problemen en vuil veroorzaken.
Ik heb begrepen dat de Brandweer Hollands Midden inmiddels ook benaderd is door een waterleidingmaatschappij om hier over te praten.
Heb je meer nieuws en eventueel foto's van die watertankwagens in opbouw?
De discussie tankwagen tegenover brandkranen is al een tijdje aan de gang en wellicht door wat rare formuleringen in het rapport Mans leek het op een  vooruitstrevend idee van de brandweer wat niet overal in goed aarde viel maar eigenlijk was het meer de brandweer die, zoals wel vaker,  eigenlijk achter al gaande ontwikkelingen aan  hobbelde.


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #17 Gepost op: 24 maart 2012, 21:07:00
Haha ja dat zeg je goed! Dat is typisch Brandweer Nederland. Ik weet nog goed hoe ik verguist werd toen ik het een goed idee vond van Mans.

De discussie tankwagen tegenover brandkranen is al een tijdje aan de gang en wellicht door wat rare formuleringen in het rapport Mans leek het op een  vooruitstrevend idee van de brandweer wat niet overal in goed aarde viel maar eigenlijk was het meer de brandweer die, zoals wel vaker,  eigenlijk achter al gaande ontwikkelingen aan  hobbelde.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #18 Gepost op: 26 maart 2012, 11:21:54
Jazeker! Een motorspuit, een watertank, een hoge of lagedruk haspeltje achterop en een aantal stukken handgereedschap op een basis die je achterin de pick-up schuift.
Sommige units hebben zelfs een afgesloten platform met hekjes waarop iemand kan staan om zo rijdend te blussen.
wellicht dat de brandweer een aantal van deze dingen zou kunnen aanschaffen en bij eigenaren en beheerders plaatsen. Soort van natuurbedrijfsbrandweer.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #19 Gepost op: 26 maart 2012, 19:04:22
wellicht dat de brandweer een aantal van deze dingen zou kunnen aanschaffen en bij eigenaren en beheerders plaatsen. Soort van natuurbedrijfsbrandweer.

De natuurbeheerders gewoon verplichten om skid-units aan te schaffen en te plaatsen op pickups waar de boswachters mee rijden.
Komt het ook niet ten laste van het brandweerbudget.
De natuurbeheersorganisatie's hebben hier meer als genoeg middelen voor om het zelf te betalen.

Vroeger kreeg de brandweer, op de Veluwe, bepaalde middelen van het VBC om natuurbranden te bestrijden.
Denk aan natuurbrandverkenningsvoertuigen en natuurbrandbestrijdingshaakarmbakken.




M.A.S

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 143
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Natuurbrand bestrijding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 27 maart 2012, 00:14:40
Ik ben op dit moment in Texas, USA om te bekijken op welke wijze de verschillende organisaties hier natuurbrandbestrijding aanpakken. Dit is een onderdeel van mijn stage voor de opleiding IVK.

De natuurbeheer organisaties hier zijn zelf verantwoordelijk voor de veiligheid binnen hun grond gebied. Dat houdt in dat de Texas Forest Service (TFS) (waar ik nu een tijdje werk) verantwoordelijk is voor alle branden binnen hun gebied. (95% van alle grond in Texas valt onder de verantwoordelijkheid van de TFS). Dit betekend dat al deze organisatie zelf materieel en personeel beschikbaar hebben om branden te bestrijden in deze gebieden, of ze moeten ervoor zorgen dat de lokale brandweerkorpsen dit kunnen opvangen voor hun. Bijvoorbeeld, de TFS investeert veel geld in het leveren van materieel en training aan vrijwillige brandweerkorpsen hier. Daarnaast hebben ze ten tijde van droogte helikopters, bulldozers, tankautospuiten en personeel klaar staan om uit te rukken wanneer er een melding komt.

Hun kennis op dit gebied gaat zo ver dat ongeacht welk gebied brand, verantwoordelijkheid voor TFS of niet, de TFS voor grotere branden de zogenoemde IC-teams levert (Incident Command teams).

Is toch wel een redelijk verschil met wat er in Nederland gebeurt.



Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #21 Gepost op: 27 maart 2012, 08:44:00
Is toch wel een redelijk verschil met wat er in Nederland gebeurt.
Er is op zich al een enorm verschil tussen de VS en Nederland op het gebied van brandbestrijding. Aan de andere kant  heb ik een collega die een paar weken door de VS is getrokken en ook bij wat brandweren heeft gekeken en hij zegt dat het verschil tussen korpsen onderling  in de VS zo mogelijk nog groter is. Maar goed, da's redelijk off-topic.
Natuurlijk moet je eigenaren en beheerders inschakelen bij natuurbrandbeheersing, of je ze moet verplichten die skids te hebben? Moet je ze ook verplichten een pick up te hebben waar die in past en in tegenstellling tot bv de VS wordt  hier in verhouding niet zo heel veel met de pick up gewerkt. Zeker bij de grotere eigenaren kan het een optie zijn om ze de mogelijkheid te bieden, of om ondersteuning te faciliteren (bv  onderhoud, een voorraadje reserve pompen o.i.d.) maar je kunt hier moeilijk iedereen mee opzadelen, Wordt het nog drukker op de GMK of de VC met al die losse autootjes. Je  kunt je mensne als natuurbeheerder beter inzetten als  "terreindeskundige", gidsen bijvoorbeeld.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #22 Gepost op: 27 maart 2012, 16:09:00
Er is op zich al een enorm verschil tussen de VS en Nederland op het gebied van brandbestrijding. Aan de andere kant  heb ik een collega die een paar weken door de VS is getrokken en ook bij wat brandweren heeft gekeken en hij zegt dat het verschil tussen korpsen onderling  in de VS zo mogelijk nog groter is. Maar goed, da's redelijk off-topic.
Natuurlijk moet je eigenaren en beheerders inschakelen bij natuurbrandbeheersing, of je ze moet verplichten die skids te hebben? Moet je ze ook verplichten een pick up te hebben waar die in past en in tegenstellling tot bv de VS wordt  hier in verhouding niet zo heel veel met de pick up gewerkt. Zeker bij de grotere eigenaren kan het een optie zijn om ze de mogelijkheid te bieden, of om ondersteuning te faciliteren (bv  onderhoud, een voorraadje reserve pompen o.i.d.) maar je kunt hier moeilijk iedereen mee opzadelen, Wordt het nog drukker op de GMK of de VC met al die losse autootjes. Je  kunt je mensne als natuurbeheerder beter inzetten als  "terreindeskundige", gidsen bijvoorbeeld.

Op de Veluwe zie je veel terreinbeheerders met een pick up rijden, en deze units zijn vooral van belang als SIV, en dan met name als een beheerder de brand ontdekt.
Ik zie het meer als BHV, dus als eerste slagkracht, en in latere instantie bij de bewaking van een afgebrand oppervlak waarbij zo'n unit meestal volstaat om oplaaiend vuur te bestrijden..
Indien niet beheersbaar d.m.v. deze units, de auto's eventueel inzetten als gidsvoertuig voor de brandweer maar niet als daadwerkelijk blusvoertuig tijdens de blussing met groot materieel.


M.A.S

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 143
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Natuurbrand bestrijding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #23 Gepost op: 25 april 2012, 00:39:15
Op de Veluwe zie je veel terreinbeheerders met een pick up rijden, en deze units zijn vooral van belang als SIV, en dan met name als een beheerder de brand ontdekt.
Ik zie het meer als BHV, dus als eerste slagkracht, en in latere instantie bij de bewaking van een afgebrand oppervlak waarbij zo'n unit meestal volstaat om oplaaiend vuur te bestrijden..
Indien niet beheersbaar d.m.v. deze units, de auto's eventueel inzetten als gidsvoertuig voor de brandweer maar niet als daadwerkelijk blusvoertuig tijdens de blussing met groot materieel.

Men gebruikt deze units ook zeker niet voor het "echte" werk. Men gebruikt ze tijdens preventieve branden en dergelijke. En toch als voertuigen "achter" de grote jongens om brandjes ontstaan door vliegvuur aan te pakken zijn deze ook uitermate geschikt. En tijdens gidsing kan het nooit verkeerd zijn een beetje water bij de hand te hebben mocht je ingesloten raken of vast komen te zitten en de bijstand niet snel genoeg ter plaatse is om je uit de nesten te helpen.

Dat de Amerikaanse brandweerkorpsen allen verschillend zijn is waar, maar deze units worden meer gebruikt door de bosschappen zoals de Texas Forest Service en United States Forest Service. Deze organisaties hebben standaard regels en procedures voor de inzet van deze eenheden.

Als men hier bijstand vraagt vanuit een andere staat is het dus beter mogelijk om 8 precies dezelfde voertuigen te krijgen, met precies dezelfde specificaties en precies hetzelfde getrainde personeel. Dit voorkomt een hoop gedoe door misverstanden en dergelijke. Maar ook dit is off-topic


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #24 Gepost op: 22 juli 2016, 15:21:34
Foto hieronder: Skid unit gemonteerd op een All Terrain Vehicle (ATV/quad).

visitors can't see pics , please register or login


http://www.reelcare.co.uk/image/data/elements/application/fire-rescue-quad-hose-reel.jpg


Foto hieronder: Skid unit gemonteerd op een Utility Terrain Vehicle (UTV).

visitors can't see pics , please register or login


http://www.chieffire-safety.com/product-imgs/IMG_1553.jpg


Foto hieronder: Skid unit achter een All Terrain Vehicle (ATV/quad)

visitors can't see pics , please register or login


http://eeresq.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/ATRFF-70_800X330.jpg


Foto hieronder: Skid unit op een vierpersoons Utility Terrain Vehicle (UTV)

visitors can't see pics , please register or login


http://eeresq.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/Polaris2010CrewRanger4X4-FDH-side.jpg


Foto hieronder: Skid unit met platform voor een brancard.

visitors can't see pics , please register or login


http://www.kimtekresearch.com/images/ananomy-fp-new900x.jpg




Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #25 Gepost op: 23 juli 2016, 11:41:11
Video's van skid units en UTV's

Gator Skid Movie.wmv

Sunbelt Fire Showing a New Skid Unit on a Polaris 6 Wheeler

Fire Fighting Skid with Compartments - 150 Gallon MTECH Tsunami

2009 Polaris RANGER vs Kawasaki Mule


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #26 Gepost op: 24 juni 2017, 02:48:53
Ik stel voor, dat er tijdens langdurig droog weer kleine militaire terreinwagens worden verspreid over bosgebieden. Elk voorzien van een losse aanhanger met skid-unit. In elk van die voertuigen zitten dan twee militairen, met aanvullende brandweertraining. Die militairen blijven de rest van het jaar militaire oefeningen doen. En ze blijven permanent betaald worden door Defensie.

Met behulp van een drone met IR-camera kan elk van die eenheden het omliggende terrein permanent scannen op brand. Die drone kan eventueel slechts recht omhoog vliegen, zodat hij niet kwijt kan raken in het bos. Daarvoor kan ook een kleine zeppelin of blimp worden gebruikt, die is gevuld met een gas, dat lichter is dan de lucht, en die met een dunne lijn verbonden blijft met het voertuig.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #27 Gepost op: 24 juni 2017, 09:42:30
Ook hier Piet, verdiep je in hoe nu de zaken worden geregeld. Tijdens grote droogte vliegt Brandweer Nederland al met vliegtuigen boven de natuurgebieden en pikken daarmee zeer snel beginnende branden eruit. En bestrijken daarmee ook zeer snel grotere gebieden, groter dan met die drones van jou. En de vliegtuigen kunnen vanuit de lucht perfect de brandweereenheden op de grond aansturen op basis van GPS gegevens, want de natuurbrandeenheden op de grond kunnen namelijk ook werken met GPS. En ik denk dat Defensie op dit moment al genoeg sores aan hun zelf hebben.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #28 Gepost op: 24 juni 2017, 10:16:50
Van defensie moet je momenteel echt niet al te veel praktisch inzicht verwachten.

Ik sprak tijdens een inzet met officieren en manschappen der genie.
Zij vertelden mij dat de voorhamervaste DAF's waren vervangen door SCANIA's die op een aantal punten watergevoelig waren en dus niet zoals de DAF's makkelijk te water en aan het water kunnen en er bijvoorbeeld de nodige aanpassingen moeten worden uitgevoerd.
De SCANIA's kunnen momenteel niet off-road worden ingezet, opmerkelijk, maar kennelijk de ervaring van de genie.

Het ligt in de bedoeling dat de huidige SCHOTTEL duwbootjes (360 rondom 100 % stuwkracht) worden vervangen door jet aangedreven duwbootjes (vooruit 100 % maar achteruit hoogstens 20% stuwkracht) daar heb je tijdens het manoeuvreren met de ponton-plaatbruggen etc maar bitter weinig aan.

Zo kunnen we wel even doorgaan.

Waar blijft het praktisch inzicht ?



Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #29 Gepost op: 24 juni 2017, 13:32:33
Tijdens grote droogte vliegt Brandweer Nederland al met vliegtuigen boven de natuurgebieden en pikken daarmee zeer snel beginnende branden eruit. En bestrijken daarmee ook zeer snel grotere gebieden, groter dan met die drones van jou. En de vliegtuigen kunnen vanuit de lucht perfect de brandweereenheden op de grond aansturen op basis van GPS gegevens, want de natuurbrandeenheden op de grond kunnen namelijk ook werken met GPS. En ik denk dat Defensie op dit moment al genoeg sores aan hun zelf hebben.

Mijn voorstel over militairen met drones en skid units kan ook samen gaan met de inzet van die bemande brandweervliegtuigjes. Daardoor zal een beginnende brand nog sneller worden opgemerkt. Bovendien is er dan snel een skid unit bij met een hoeveelheid water.

Mijn voorstel kan ook gunstig zijn voor de eigenlijke defensietaken, omdat het een goede oefening biedt voor militairen, in het bewaken en verkennen van een bosgebied met drones en terreinvoertuigen. Die training van militairen in navigatie, en verkenning kan ook voor oorlogsomstandigheden nuttig zijn.

Daarnaast kunnen diezelfde militairen op andere tijden en plaatsen ook specifieke militaire training blijven volgen. Bovendien is het voor militairen sowieso nuttig, als ze iets weten over het blussen van branden.

In mijn voorstel kunnen die militairen eventueel ook extra ogen en oren vormen voor politie en boswachters. Ze kunnen bijvoorbeeld verdachte personen in het bos opmerken die bezig kunnen zijn met smokkel van wapens of drugs, of met illegale storting van chemicaliën of asbest, stropen, enz.

Eventueel kunnen diezelfde militairen daartoe ook een aanvullende politietraining volgen en nauw samenwerken met bos- en duinwachters en douane, via een gezamenlijk radiokanaal, dagelijks overleg, gezamenlijke trainingen, korte onderlinge afstanden, enz.