Auteur Topic: Discussie/ervaring: Ter plaatse blijven of naar kazerne?  (gelezen 8154 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Duiker

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Ik zat me laatst te bedenken wat ik zou doen bij het volgende:

Er gebeurd iets onderweg van A naar B (denk aan brand, ongeval of iets anders). Wat doe je? Blijf je ter plaatse om mensen op afstand te houden, voorbereidingen te treffen of eerste hulp te bieden? Of ga je al 112-bellend al naar de kazerne (je hebt dienst)?

Ik lees wel eens berichtjes dat mensen ter plaatse blijven of juist alvast naar de kazerne vertrekken. Waarom was dit de keuze die je gemaakt hebt? Zou je het de volgende keer anders doen? Of hangt dit af van de situatie?

Ervaring en discussie welkom! :)


pixels66

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.965
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Rietenkapbrandbestrijding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #1 Gepost op: 08 april 2012, 20:34:31
Ik zou 112 bellen en naar de kazerne gaan als ik dienst heb.. Als ik dat niet doe, komt namelijk de wagen niet vol.. Want er hebben 6 man dienst.. :) Makkelijk zat.


sjors-sjors

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 802
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #2 Gepost op: 08 april 2012, 21:26:37
Dat ligt geheel aan de situatie. Staat er een leegstaand bedrijfspand in brand dan vlieg ik al bellend (hands free ;)) naar de kazerne. Maar bij een ongeval (en er is nog niemand anders bij) dan zal ik eerste hulp verlenen. Dus geheel van de situatie afhankelijk.
Je kan niet alles hebben, maar wel zo veel mogelijk proberen te halen.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #3 Gepost op: 08 april 2012, 22:03:26
Ik zou 112 bellen en naar de kazerne gaan als ik dienst heb.. Als ik dat niet doe, komt namelijk de wagen niet vol.. Want er hebben 6 man dienst.. :) Makkelijk zat.

Dus je laat een eventueel slachtoffer alleen, ook als je de enige bent, in een misschien wel onoverzichtelijke situatie, omdat je toevallig dienst hebt ?
Ik zou proberen 1 van de andere diensthebbenden of de meldkamer te informeren om je uitrukkleding mee te laten nemen, maar zelf terplaatse blijven, je bent op dat moment harder nodig bij het ongeval als op de wagen.
Ik vind het ook wel een groot risico wat de VR neemt door maar 6 mensen dienst te laten hebben om eenTS te bemensen.


pixels66

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.965
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Rietenkapbrandbestrijding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #4 Gepost op: 08 april 2012, 22:59:04
tja, maar in wat voor situatie kom je dat slachtoffer dan tegen? Want in de meeste gevallen is daarvoor een ambulance benodigd, en geen brandweer, waardoor ik dus weer ter plaatse kan blijven..

Mocht het anders zijn, zou het inderdaad handig zijn om de meldkamer te informeren om bijv. korpsalarm te geven o.i.d.

Maar goed, het ligt dus aan de situatie zoals ik hierboven omschrijf...




Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #5 Gepost op: 08 april 2012, 23:41:53
Ik vind het ook wel een groot risico wat de VR neemt door maar 6 mensen dienst te laten hebben om eenTS te bemensen.
Vind het ook wat  vreemd.
Heb het wel meegemaakt dat ik op weg aar de kazerne  voor een VKO in de file stond en werd omgeleid.
Het is bji ons wel een paar keer ter sprake gekomen  bij levenreddende handelingen en een algemene richtlijn zou kunnen zijn, als je voorbij de melding komt en er is nog geen ambulance, dan ga je helpen, staan ze er al wel, dan rijd je door. Maar hou er rekening mee dat  in minstens de helft van de gevallen de situatie weer net anders kan zijn, zo ook in mijn geval. Raampje open en naar de chauffeur van de ambu geschreeuwd of ik nu nodig was of  met de rode auto moest komen... "Nu komen, en snel". Auto langs de kant en bij terugkomst een  parkeerprent onder de ruitwisser.
Bij de beslissing of je doorrijdt of ter plaatse blijft is de inschatting hoe druk het is met mogelijke bezetting een hele belangrijke factor.