Auteur Topic: Discussietopic casus Stopwatch  (gelezen 10325 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Gepost op: 05 juli 2012, 08:42:17
Omdat er voor de casus Stopwatch nog geen discussiebord is, maar ik wel met een aantal vragen aan collega-deelnemers zit, ben ik zo vrij geweest om dit topic erbij te maken :)



Ik wil als de zodemieter een HV en een OvD met spoed ter plaatse. Opvallend dat de AC nog niet voor gekozen heeft. Daarnaast wil ik de FRB ook met spoed ter plaatse hebben.
Sprokeq, waarom wil je "als de sodemieter" een WO en OVD? Je plaatst je bericht voor de update en weet alleen van een knal en een plons. Ook laat je een FRB rijden, terwijl er al een ambulance aanrijdend is. Wat is de meerwaarde van je FRB? (Ik ken die voertuigen en hun taak niet goed, hopelijk kun je me wat toelichten :)  )


Plan +:
Bij Brand:
TS1:
- 110: Omhangen en verkenningsrondje voertuig (gevaarlijke stoffen)
- 111 & 112: Omhangen en voertuigbrand blussen
- 113: Omhangen en verkenningsrondje voertuig samen met 110
Duiker, je hebt nummer 3 al om laten hangen. Probeer je brand niet eerst met één persoon uit te krijgen, of zet je daadwerkelijk direct je 1 en 2 op brand in? (Uiteraard is dit geheel situatie afhankelijk, dat begrijp ik ;))


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2012, 10:04:32
Wat mij opvalt is dat er wederom veel wordt gevraagd aan de AC, deze zijn niet alwetend, meestal geven zijn de info die zij hebben of gaande het aanrijden gelijk aan de aanrijdende eenheden.
Neemt niet weg dat je niks mag vragen, maar probeer wel reëel te blijven en volstaan met een simpel, als u meer info binnen krijgt welke relevant voor mij is dan hoor ik dat graag o.i.d.

In eerste instantie vond ik net als Peter de melding in de pager wel vreemd gezien de eerste info, maar goed daar zou ik op aangeslagen zijn.

Verder prima initiatief! 
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Duiker

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2012, 10:19:48
Omdat er voor de casus Stopwatch nog geen discussiebord is, maar ik wel met een aantal vragen aan collega-deelnemers zit, ben ik zo vrij geweest om dit topic erbij te maken :)


Sprokeq, waarom wil je "als de sodemieter" een WO en OVD? Je plaatst je bericht voor de update en weet alleen van een knal en een plons. Ook laat je een FRB rijden, terwijl er al een ambulance aanrijdend is. Wat is de meerwaarde van je FRB? (Ik ken die voertuigen en hun taak niet goed, hopelijk kun je me wat toelichten :)  )

Duiker, je hebt nummer 3 al om laten hangen. Probeer je brand niet eerst met één persoon uit te krijgen, of zet je daadwerkelijk direct je 1 en 2 op brand in? (Uiteraard is dit geheel situatie afhankelijk, dat begrijp ik ;))
Ik heb als volgt geredeneerd: Er is een ongeval gemeld door een automobilist, hij heeft niet gesproken over personen die naast het voertuig stonden, plus het vage vermoeden van de AC (in de eerste melding) dat er een beknelling is. Daarom heb ik er voor gekozen 1 en 2 om te laten hangen en te gaan blussen om de vlammen/warmte zo snel mogelijk weg te krijgen om de overlevingskans van het slachtoffer zo groot mogelijk te maken.

Even voor de duidelijkheid, ik heb 0 praktijk-brandweer ervaring dus ik ga puur uit van theoretische kennis die ik hier en daar opgedaan heb, plus een beetje gezond boeren verstand.


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2012, 11:17:49
Geeft niks, ik was met name geïnteresseerd in je beredenering, vandaar m'n vraag. Thx!


Duiker

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2012, 11:31:03
Geeft niks, ik was met name geïnteresseerd in je beredenering, vandaar m'n vraag. Thx!
Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd wat je vind van mijn beredenering, aangezien jij ervaring hebt en ik niet ;)




Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2012, 12:37:53
Ik heb er geen op/aanmerkingen bij, ieder zijn denkwijze staat hem/haar geheel vrij :)
De automobilist spreekt echter van een bestelbus tegen een boom. Wanneer er brand zichtbaar zou zijn, ga ik er van uit dat de beller hier absoluut melding van had gemaakt. En ja, dan zou ik misschien switchen van (primair) HV naar brandbestrijding. Maar als dat niet genoemd is, zou ik uitgaan van HV en kan je veiligsheidspersoon de eventuele kleine brand blussen.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2012, 13:28:27
Ik verbaas me er over dat men nu al om gaspakken begint te vragen terwijl er nog helemaal niets bekend is van lading van die bestelwagen. Het is goed om een plan plus te hebben, maar in de praktijk tijdens een daadwerkelijke beknelling gebeurt dit ook niet.
Maak het allemaal niet groter dan het is, zijn er echt gevaarlijke stoffen in het spel zitten daar nog een hoop  fases tussen eer dat gaspakkenteam er is.


FireNurse

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2012, 18:53:48
Ik wil even een verschil uit de wereld hebben.
Er wordt gesproken over gaspakken op een HV.
Ik weet niet hoe het in andere regio's is maar volgens mij staan gaspakken niet in de BiZa bepakking van een HV. (1 of 2)

Gaspakken is een specialisatie en komt bijna altijd samen met de deco-haakarm.

Op de TAS en de HV liggen wel chemicaliën pakken. Deze zijn in principe vloeistof dicht en beschermen de huid tegen direct contact met de stof. Hierbij wordt altijd ademlucht gedragen en dus de luchtwegen zijn ook beschermd.

Gaspakken zijn, zoals de naam zegt, ook gas dicht. De huid kan dus ook niet in contact komen met een stof in gas vorm. Ook onder dit pak wordt ademlucht gedragen, en dit zorgt voor een overdruk, waardoor het gas niet naar binnen kan.


De verschillen zijn laatste jaren kleiner geworden, maar volgens mij blijft er een duidelijk verschil in gebruiks indicaties.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2012, 20:03:55
Ik vraag me af wat je wil met deze casus, waarin nu een duidelijke wending wordt genomen naar radio activiteit. Mijn ervaring is dat de gemiddelde casusdeelnemer al een kluif heeft aan grote incidenten. Maar zodra er gevaarlijke stoffen ter sprake gaan komen zal menig deelnemer gaan afhaken. Simpelweg omdat men er te weinig of helemaal geen kennis van zaken heeft. Zeker voor radio activiteit is het wel handig dat je thuis bent in die materie. Zelfs voor mij als WVDer is het al een kluif geweest om het goed te snappen, laat staan voor iemand die niets van doen heeft met die materie.

Het risico bestaat nu dat deze casus een voortijdige dood zal gaan sterven, simpel omdat men niet weet hoe men verder moet gaan in deze casus. Het zou jammer zijn van je werk, want je hebt er weldegelijk een hoop moeite in gestoken getuigen bv je tekeningen. Maar ik vrees dat dit een brug te ver zal zijn. ;)


Duiker

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #9 Gepost op: 07 juli 2012, 10:27:43
Ik ben dan wel geen brandweerman of iets dergelijks,maar ik zat me wat af te vragen.

Bij de inzet heb ik de HV3 toegang tot het pand laten verkrijgen om een binnenverkenning te doen van het las- en autobedrijf. Dit heb ik gedaan om de mogelijke gevaren of beschadigen in beeld te krijgen voor mijzelf. Het laatste wat ik in een ongeval als dit wil hebben is een ongeval met radio-actieve materialen en een beginnende binnenland.
 (als het daarbij blijft mocht mij niet of laat ontdekt worden). Persoonlijk lijkt mij dit vrij belangrijk aangezien de bus met vrij hoge kracht tegen het pand is aangereden. Ik ben benieuwd waarom menig persoon deze keuze genomen heeft.

Zoals ik al zei heb ik totaal geen brandweerervaring, dus misschien breek ik wel tig regels.

Groetjes,




Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #10 Gepost op: 07 juli 2012, 16:17:12
Even iets om ook open te houden, radioactiviteit wordt vaker over de weg vervoerd dan wij merken.
Er zijn gewoon voertuigen welke verpakkingen aan boord hebben die een bepaalde straling mogen bevatten, probeer dus eerst te achterhalen wat voor een vignet het precies is en of er daadwerkelijk om een verbroken verpakking gaat.

Een brandweerman mag ook een bepaalde straling oplopen, daarnaast kun je dan met de kwadraat regel, mocht het hier echt om straling gaan bepalen hoe lang een brandweerman zich bij een voertuig mag bezighouden.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.