Auteur Topic: Plaatsing TS met THV op snelweg  (gelezen 9839 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sven

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Gepost op: 02 april 2014, 22:46:12
Ik kwam zojuist dit filmpje tegen op YouTube


Nu viel mij de plaatsing van de TS op op de snelweg. Ik zeg niet of het goed of fout is want ik weet de gedachte gang van de bevelvoerder ook niet. Het enige wat ik dan wel weet is fend off. Naar mijn idee creëer je niet echt een veilige werkplek. De HV 2/3? staat er wel maar die staat ook niet in fend off.  En je maakt je werkcirkel ook een stuk kleiner omdat volgens mij de TS bijna in je 5 meter cirkel staat. Er zijn nog twee banen open volgens mij dus kan niet de reden zijn dat je hele snelweg afsluit.

Mijn vraag is aan jullie wat vinden jullie er van om zo je TS te plaatsen?

** dit is niet om deze inzet af te kraken of iets dergelijks, alleen maar om wat te leren **


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #1 Gepost op: 04 april 2014, 00:21:18
Ik kwam zojuist dit filmpje tegen op YouTube


Nu viel mij de plaatsing van de TS op op de snelweg. Ik zeg niet of het goed of fout is want ik weet de gedachte gang van de bevelvoerder ook niet. Het enige wat ik dan wel weet is fend off. Naar mijn idee creëer je niet echt een veilige werkplek. De HV 2/3? staat er wel maar die staat ook niet in fend off.  En je maakt je werkcirkel ook een stuk kleiner omdat volgens mij de TS bijna in je 5 meter cirkel staat. Er zijn nog twee banen open volgens mij dus kan niet de reden zijn dat je hele snelweg afsluit.

Mijn vraag is aan jullie wat vinden jullie er van om zo je TS te plaatsen?

** dit is niet om deze inzet af te kraken of iets dergelijks, alleen maar om wat te leren **

Er staan minimaal 2 voertuigen in dit filmpje die fend off hadden kunnen staan, en dat zijn niet de brandweervoertuigen.
Fend off positie is primair een taak van de politie en tot dat die er zijn is het de taak van weginspecteur van RWS.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 04 april 2014, 09:38:54
Er staan minimaal 2 voertuigen in dit filmpje die fend off hadden kunnen staan, en dat zijn niet de brandweervoertuigen.
Fend off positie is primair een taak van de politie en tot dat die er zijn is het de taak van weginspecteur van RWS.

Ik meen dat het allemaal te maken heeft  met wie er als  eerste TP komt. Dat regeltje dat het eerste voertuig op 100 meter moets taan of zo, dat doet dus niemand, staat ook haaks op je plicht tot hulpverlenen denk ik en  je eerste belang, de veilige werkplek kan ook wel op andere manieren bereikt worden, o.a. fend off van TS. Het zou mijn  voorkeur hebben  toch een wat zeaarder voertuig, bv TS of HV in fend off te hebben dan een lichter voertuig als politiemobiel of RWS. Maar alles kan  veranderen met de situatie ter plaatse.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #3 Gepost op: 04 april 2014, 12:14:43
Ik meen dat het allemaal te maken heeft  met wie er als  eerste TP komt. Dat regeltje dat het eerste voertuig op 100 meter moets taan of zo, dat doet dus niemand, staat ook haaks op je plicht tot hulpverlenen denk ik en  je eerste belang, de veilige werkplek kan ook wel op andere manieren bereikt worden, o.a. fend off van TS. Het zou mijn  voorkeur hebben  toch een wat zeaarder voertuig, bv TS of HV in fend off te hebben dan een lichter voertuig als politiemobiel of RWS. Maar alles kan  veranderen met de situatie ter plaatse.

Alleen zijn de TS + HV op het moment dat ze Fend off staan niet meer beschikbaar voor de primaire taak aangezien er geen personen in en dichtbij het voertuig mogen werken.
Dus hoe los jij het in dat geval het probleem van geen redgereedschap tot je beschikking hebben.
De politie hoort voor de veiligheid te zorgen en dus fend off gaan staan dus op minimaal 100 meter voor het incident.
Indien de brandweer als eerste ter plaatse komt dienen ze 100 meter voor het incident te wachten totdat er een buffervoertuig beschikbaar is.
Dit zal of de weg inspecteur zijn of de politie naar gelang wie het eerste ter plaatse is.
meer te lezen over incident management incl fend off:

http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Richtlijn%20eerste%20veiligheidsmaatregelen%20bij%20incidenten_tcm174-139778.pdf


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #4 Gepost op: 04 april 2014, 13:08:34
Alleen zijn de TS + HV op het moment dat ze Fend off staan niet meer beschikbaar voor de primaire taak aangezien er geen personen in en dichtbij het voertuig mogen werken.


Ook voeruigen bij het incident moeten  voor zover ik weet in fend off gezet worden, eigen veiligheid.




Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #5 Gepost op: 04 april 2014, 18:18:13
Ook voeruigen bij het incident moeten  voor zover ik weet in fend off gezet worden, eigen veiligheid.

Volgens mij horen voertuigen indien mogelijk voorbij het incident geplaats te worden en dient de er vanaf het fend-off voertuig de rijbaan tot ruim na het incident d.m.v. verkeerskegels van het doorgaande verkeer gescheiden te worden.
Maar de hulpverlenende voertuigen moeten niet in de fend-off positie geplaatst te worden maar gewoon parallel aan de rijrichting met de wielen ingedraaid naar de verkeersluwe kant.
De reden dat hulpverlenende voertuigen zoveel mogelijk na het incident moeten worden geplaatst is dat mocht het voertuig toch nog worden aangereden dat het voertuig niet alsnog op het incident klapt, maar de vrije ruimte aan de verkeersluwe kant in klapt.

Het fend-off voertuig moet niet voor niets minimaal 100 meter voor het incident worden neergezet, zodat deze bij aanrijding niet alsnog op het ongeval klapt.

Want als je binnen de 100m veiligheidszone voertuigen plaatst in fend-off positie zorgt dat er voor dat je aan je eigen onveiligheid werkt door de munitie in de vorm van voertuigen daar te plaatsen.
De ruimte tussen het fend-off voertuig en incident moet in principe leeg zijn van voertuigen en mensen juist om dat te voorkomen.




soeradj

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 167
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Nog geen!
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap
Reactie #6 Gepost op: 29 april 2014, 00:13:43
Volgens mij horen voertuigen indien mogelijk voorbij het incident geplaats te worden en dient de er vanaf het fend-off voertuig de rijbaan tot ruim na het incident d.m.v. verkeerskegels van het doorgaande verkeer gescheiden te worden.
Maar de hulpverlenende voertuigen moeten niet in de fend-off positie geplaatst te worden maar gewoon parallel aan de rijrichting met de wielen ingedraaid naar de verkeersluwe kant.
De reden dat hulpverlenende voertuigen zoveel mogelijk na het incident moeten worden geplaatst is dat mocht het voertuig toch nog worden aangereden dat het voertuig niet alsnog op het incident klapt, maar de vrije ruimte aan de verkeersluwe kant in klapt.

Het fend-off voertuig moet niet voor niets minimaal 100 meter voor het incident worden neergezet, zodat deze bij aanrijding niet alsnog op het ongeval klapt.

Want als je binnen de 100m veiligheidszone voertuigen plaatst in fend-off positie zorgt dat er voor dat je aan je eigen onveiligheid werkt door de munitie in de vorm van voertuigen daar te plaatsen.
De ruimte tussen het fend-off voertuig en incident moet in principe leeg zijn van voertuigen en mensen juist om dat te voorkomen.

Ik sluit me volledig aan bij deze citaat!
Ik ben nu met de theorie in weer van THV en daar valt ook Incidentmanagement in!
U in nood, Dan komen wij zonder gekloot!