Auteur Topic: 09-07-2014 Wateroverlast + GRIP 2, Zuid-Limburg  (gelezen 3212 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #15 Gepost op: 11 juli 2014, 09:34:24
Alvorens allerlei persoonlijke opvattingen te ventileren is mijn advies om eerst even op GRIP te google-len en vervolgens kennis te nemen van de inhoud van de dan te raadplegen documentatie.

En daarop, en wat ervaring met bepaalde situaties, is mijn mening gebaseerd. Omvang voor GRIP heeft terecht niets te maken met omvang  operationele eenheden.

Ik heb ook wel eens meegeholpen met een oliespoor van een kilometer of -tig dat niet aleen over de  gemeentgrenzen ging  maar zelfs over de rijksgrenzen. En daar kwam niet alleen de OvD-B bij kijken, maar ook de OvD-P, en hoge gemeentelijke ambtenaren werden gebeld maar over het algemeen is het  meestal niet de Ambtenaar Rampenbestrijding  die ook wegbeheer in zijn/haar pakket heeft zitten, en daarmee de telefoonklapper met schoonmaakbedrijven waar de gemeente een afspraak meer heeft. Er heeft coordinatie plaats gevonden tussen: de verschillende OvD-B's (meerdere clusters binnen de regio betroken), meerdere OvD-P's (meerdere politiedistricten, wie zet wat af zonder dat de  rest van de regio zonder politie zit) en vooral gemeentes, want  natuurlijk heeft iedere gemeente zijn eigen contract met een schoonmaakbedrijf. Toch is er geen GRIP van gemaakt.

Hoe het afliep: Er werd besloten dat er vanuit verschillende punten door de schoonmaakbedrijven gewerkt zou worden, brandweer zou zich in afwachting daarvan richten op  gevaarlijk plekken als bochten.. Schoonmaakbedrijven zouden immers wel even kunnen duren. Halverwege de klus konden we omkeren omdat de schoonmaakbedrijven al bezig waren en ons al snel zouden inhalen.

Tip voor een groot oliespoor: Laat de wegbeheerder (gemeente, provincie) het maar regelen, als die die goede afspraken  gemaakt hebben  heb je binnen een half uur een schoonmaakbedrijf op de stoep dat vele malen sneller en beter en milieuvriendelijker werkt. Hoe groot  moet zo'n spoor dan zijn? Tja, hoeveel kunnen wij in een half uur behappen...


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #16 Gepost op: 11 juli 2014, 21:14:59
Citaat
Hoe groot  moet zo'n spoor dan zijn? Tja, hoeveel kunnen wij in een half uur behappen...

Werden de werkzaamheden als dienstverlening in rekening gebracht bij de wegbeheerder?


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2014, 10:17:52
Werden de werkzaamheden als dienstverlening in rekening gebracht bij de wegbeheerder?
Daar heb ik geen inzicht in, maar ik vermoed van niet.
Het WIS liet mij in het ongewisse hierover, maar we dwalen af, al ben ik daar zelf schuldig aan.


tjuagut

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.499
  • Geslacht: Man
Reactie #18 Gepost op: 12 juli 2014, 16:14:32
Er moeten wel een paar zaken uit elkaar worden gehouden en/of in de juiste context worden bezien.
Operationele inzet is tegenwoordig uiteraard regionaal georganiseerd.  Bestuurlijk is en blijft alles t/m GRIP-3 echter nog steeds gemeentelijk, met de burgemeester als verantwoordelijke autoriteit.  Het ROT acteert bij GRIP-2 en/ of -3  dan nog steeds alleen voor de betreffende gemeente.
Meerdere GRIP-1 en/of GRIP-3 situaties gelijktijdig is dus formeel mogelijk.  Dat is echter niet noodzakelijk en soms zelfs wellicht ongewenst. In dat laatste geval zal er zeker sprake zijn van GRIP-4.
In veel gevallen zal er ook sprake zijn van een brongemeente (prioriteit op de incidentbestrijding), terwijl een naastgelegen gemeente last heeft van de effecten (met geheel andere prioriteiten en inzet).

Toch maar even beter gaan lezen in de procedure van de VRR . GRIP 1 is plaats incident met COPI. Dat zal in 99,9 van de 100 gevallen in 1 gemeente zijn, maar kan ook over de gemeentegrens heengaan. De VRR kan als regio 1 COPI leveren, bij meerdere  incidenten waar een COPI nodig is zal  interregionale bijstand gevraagd  worden.  Denk,maar weet niet zeker, of ook andere regio's maar 1 COPI kunnen leveren. Het ROT behandelt o.a het effectgebied, dat kan betrekking hebben op verschillende Gemeentes binnen de regio. Ook bij meerdere incidenten met COPI is er maar 1 ROT. GRIP2 betreft dus niet alleen één Gemeente (hoewel het meestal wel zo is).  Wordt opgeschaald dan kan dat afhankelijk van effectgebied naar GRIP 3 of 4.
De  prioriteiten en inzet in bron en effect gemeente(s) wordt door het ROT geregeld.  Dat is het voordeel van één regionale brandweer en GHOR Ook de politie werkt regionaal (nu landelijk) Denk hierbij eraan dat de gemeentes hun taken hebben overgedragen aan de Regio. GRIP 3 kan formeel alleen door de burgemeester afgekondigd worden (bij een starttrigger achteraf). GRIP 4 door de coördinerend burgemeester.


Alvorens allerlei persoonlijke opvattingen te ventileren is mijn advies om eerst even op GRIP te google-len en vervolgens kennis te nemen van de inhoud van de dan te raadplegen documentatie.

Lijkt mij een goede zaak, dan is te vinden dat, waar het in dit topic omgaat,  GRIP 2 betrekking kan hebben op verschillende gemeentes binnen 1 regio.


 



ton

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 391
Reactie #19 Gepost op: 12 juli 2014, 16:57:19
Ik geef het op. Tussen iets lezen en iets begrijpen zit kennelijk nog een (te) groot verschil....




berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 12 juli 2014, 18:32:27
Ik geef het op. Tussen iets lezen en iets begrijpen zit kennelijk nog een (te) groot verschil....

Was er maar alvast Nationale brandweer dan was het verschil snel de (brandweer)wereld uit en zou de procedure leiden tot functionele en efficiënte aanpak.