Alvorens allerlei persoonlijke opvattingen te ventileren is mijn advies om eerst even op GRIP te google-len en vervolgens kennis te nemen van de inhoud van de dan te raadplegen documentatie.
En daarop, en wat ervaring met bepaalde situaties, is mijn mening gebaseerd. Omvang voor GRIP heeft terecht niets te maken met omvang operationele eenheden.
Ik heb ook wel eens meegeholpen met een oliespoor van een kilometer of -tig dat niet aleen over de gemeentgrenzen ging maar zelfs over de rijksgrenzen. En daar kwam niet alleen de OvD-B bij kijken, maar ook de OvD-P, en hoge gemeentelijke ambtenaren werden gebeld maar over het algemeen is het meestal niet de Ambtenaar Rampenbestrijding die ook wegbeheer in zijn/haar pakket heeft zitten, en daarmee de telefoonklapper met schoonmaakbedrijven waar de gemeente een afspraak meer heeft. Er heeft coordinatie plaats gevonden tussen: de verschillende OvD-B's (meerdere clusters binnen de regio betroken), meerdere OvD-P's (meerdere politiedistricten, wie zet wat af zonder dat de rest van de regio zonder politie zit) en vooral gemeentes, want natuurlijk heeft iedere gemeente zijn eigen contract met een schoonmaakbedrijf. Toch is er geen GRIP van gemaakt.
Hoe het afliep: Er werd besloten dat er vanuit verschillende punten door de schoonmaakbedrijven gewerkt zou worden, brandweer zou zich in afwachting daarvan richten op gevaarlijk plekken als bochten.. Schoonmaakbedrijven zouden immers wel even kunnen duren. Halverwege de klus konden we omkeren omdat de schoonmaakbedrijven al bezig waren en ons al snel zouden inhalen.
Tip voor een groot oliespoor: Laat de wegbeheerder (gemeente, provincie) het maar regelen, als die die goede afspraken gemaakt hebben heb je binnen een half uur een schoonmaakbedrijf op de stoep dat vele malen sneller en beter en milieuvriendelijker werkt. Hoe groot moet zo'n spoor dan zijn? Tja, hoeveel kunnen wij in een half uur behappen...