Auteur Topic: 09-11-2015 Brand + GRIP 4 Chemelot, Kerenshofweg, Geleen  (gelezen 15233 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.525
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #60 Gepost op: 09 november 2015, 21:47:05
1Limburg ?@1Limburg 2 u2 uur geleden

Sjraar Cox geeft toe dat de communicatie over de brand op Chemelot niet goed is verlopen. http://bit.ly/1HD9o0b 


tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 26.909
  • Geslacht: Man
    • Brandbase
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #61 Gepost op: 09 november 2015, 21:58:20
Volgens mij is de communicatie van Chemelot nog nooit optimaal geweest. 

Is dat geen leerpunt zodat ze dat eens gaan verbeteren?


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.525
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #62 Gepost op: 09 november 2015, 22:20:18
Chemelot zal als bedrijf zijnde niet graag willen gaan vertellen wat er aan de hand is. Ik denk dat geen enkel bedrijf graag dit soort berichtgeving naar buiten wil brengen. Zeker niet als er al eerder incidenten zijn geweest op je terrein. Nota bene nog geen week geleden nog. Nu schijnt deze brand ontstaan te zijn door dakwerkzaamheden, dus kan Chemelot niet direct iets doen aan de oorzaak van dit incident. Al hebben zij zelf een heleboel te doen aan intern onderzoek hoe dit uberhaupt heeft kunnen gebeuren.
Dit soort bedrijven kennen  hoge veiligheidsprotocollen, men werkt met werkvergunningen en daarin kent men diverse gradaties. En wordt er goed vastgelegd wat er allemaal wel en niet mag gebeuren. Ik weet niet exact wat de werkzaamheden inhielden, maar als het goed is staat dit beschreven in de werkvergunningen.

Dan de algehele communicatie. Je hebt daarin met 3 echte partijen te maken, Chemelot, de veiligheidsregio (volgens mij zelfs 2 veiligheidsregio's) en de gemeente(s). Ik had al snel de indruk dat die onderlinge communicatie niet lekker verliep en dat er door meerdere partijen zaken naar buiten werden gebracht. Spreek gewoon 1 partij af die naar buiten treed met info, en zorg dat iedereen ook dezelfde taal spreekt.

Ook denk ik dat de veiligheidsregio(s) het een en ander na te evalueren hebben. Met name over het naar buiten brengen van de informatie. Weet waarover je praat. En beweer niet dat er geen gevaarlijke stoffen vrijkomen, terwijl er mensen zijn die last hebben van ogen en keel. Dan is er wat aan de hand in het effectgebied. Als men op dergelijke wijze last heeft van de rook betekend dit dat de concentratie aan rook zodanig is dat mensen er toch last van hebben. En ja, ook rook behoort nog steeds tot een gevaarlijke stof. ::)
Dan komt er inderdaad geen chemische stof vrij die in de loods lagen opgeslagen, maar die rook is net zo vervelend. Ga er ook iets mee doen als regio zijnde, het voorkomt in ieder geval dat een burgemeester gaat bevelen dat er meetploegen worden ingezet. Het gebeurd niet vaak of eigenlijk nooit dat een burgemeester gebruik gaat maken van zijn opperbevel, (of wat daar nog van over is).
Ik vindt ook dat je erg zorgvuldig moet omspringen met wat je zegt, dit is het zoveelste incident. En dit incident is nog betrekkelijk goed afgelopen. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als er echt vervelende stoffen waren vrijgekomen. :-\


hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.636
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #63 Gepost op: 09 november 2015, 22:32:03
Bij elk incident zijn er na afloop altijd evaluatiemomenten. Een incident dat zonder enige vorm van problemen verloopt zou zeer verdacht zijn.

Maar ik heb inderdaad ook met verbazing zitten lezen dat een burgemeester zelf wereldkundig maakt dat hij een meetteam gaat inzetten! Dat is de verkeerde gang van zaken, al heb ik het vermoeden dat hij de regio heeft gebeld met een verzoek.

En als er echt gevaarlijke stoffen waren vrijgekomen? Dat zijn er wel vrijgekomen hoor. Alleen was dit (nu komt mijn stuurmanskunst van de zijlijn) een geval van uit laten branden. Op het moment dat je gaat blussen krijg je problemen van rookgassen die niet meer opstijgen en het probleem dat er nog steeds rook vrijkomt. Kiezen uit 2 kwaden in dit geval.

Als ik het vergelijk met het incident in Moerdijk was dit misschien wat overzichtelijker omdat er geen andere opslag bedreigd werd in de vorm van opslagtaks en dergelijke.

Verder sluit ik me aan bij het verhaal van Peter.
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.525
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #64 Gepost op: 09 november 2015, 22:36:45
Inderdaad. Als er echt gevaarlijke stoffen waren vrijkomen was het laten uitbranden inderdaad de beste optie geweest. Zeker als je zo'n vuurlast hebt zoals die vandaag te zien is geweest. Ik mag toch hopen die die lering wel getrokken is uit Moerdijk.




hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.636
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #65 Gepost op: 09 november 2015, 22:40:22
Inderdaad. Als er echt gevaarlijke stoffen waren vrijkomen was het laten uitbranden inderdaad de beste optie geweest. Zeker als je zo'n vuurlast hebt zoals die vandaag te zien is geweest. Ik mag toch hopen die die lering wel getrokken is uit Moerdijk.

Dat denk ik wel. En even bekeken met mijn GBV: het was een loods. Niks spannends behalve de inhoud dan. En dan nog? Binnenaanval is echt niet mogelijk. Welke andere optie blijft er dan nog over? Afwachten tot het vuur mindert en uiteindelijk met schuim aan de slag...  ::)
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.525
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #66 Gepost op: 09 november 2015, 22:46:22
Dat denk ik wel. En even bekeken met mijn GBV: het was een loods. Niks spannends behalve de inhoud dan. En dan nog? Binnenaanval is echt niet mogelijk. Welke andere optie blijft er dan nog over? Afwachten tot het vuur mindert en uiteindelijk met schuim aan de slag...  ::)
Ik heb je even verkeerd begrepen, jij zou deze brand al gewoon zijn gang laten gaan. Ik kan me daar wel in vinden. Omgeving afschermen, en je hele waterwinning opbouwen en inderdaad als de brand minder gaat worden de brand aan gaan pakken. Je rookpluim komt hoger uit doordat de brand heter kan worden, en zal dan snel door de heersende wind van vandaag verdunt worden.


hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.636
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #67 Gepost op: 10 november 2015, 11:35:09
Precies. Een binnenaanval is niet echt verantwoord of mogelijk. Maar dat verhaal met die burgemeesters krijgt nog een behoorlijk staartje.

http://www.1limburg.nl/aanvaring-tussen-burgemeesters-vanwege-brand-chemelot

Het lijkt mij handiger om dat binnenskamers op te lossen, maar goed, we kunnen het nu mooi volgen in de media. En dan de reacties van de omwonenden in de media (televisie) van heel erg nuchter tot: dit is het zoveelste incident. Dit zal de gemoederen nog lang na het sein brandmeester bezig blijven houden.
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


Thijsie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 587
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #68 Gepost op: 10 november 2015, 18:26:08
Ik lees op social media ook allemaal dingen over dat er kamervragen komen


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #69 Gepost op: 10 november 2015, 18:36:49
Citaat
Maar dat verhaal met die burgemeesters krijgt nog een behoorlijk staartje.

Om vervolgens met een sisser af te lopen, het economisch belang gaat voor de burgemeester!

Mooie job, maar superkwetsbaar!

Onderzoek naar rol burgemeester Burgemeesters worden steeds vaker het slachtoffer van crises, zo zeggen onderzoekers vandaag.
Thomas Rueb    9 november 2015

Burgemeester Henri Lenferink van Leiden spreekt met de pers, februari 2014, voor aanvang van een bijeenkomst om burgers te informeren over de komst van pedoseksueel Benno L.
Bananenschillen liggen overal tegenwoordig, als je burgemeester bent. De rol van de burgemeester in de Nederlandse samenleving is rap aan het veranderen. Ze zijn kwetsbaarder dan ooit, worden steeds vaker persoonlijk verantwoordelijk gehouden voor incidenten in hun gemeente. Ze treden vaker af. Maar het prestige van het ambt neemt tegelijkertijd toe.

Tot die conclusie komen onderzoekers van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) in het boekLessen uit crises en mini-crises 2014. Het is geschreven door Menno van Duin en Vina Wijkhuijs. Het wordt vandaag uitgereikt aan burgemeester Jozias van Aartsen van Den Haag. In het boek worden, voor het derde jaar op een rij, de kleine en grote crises gereconstrueerd die zich tijdens het voorgaande jaar in ons land voordeden.

Wat voor crisisjaar was 2014 ook alweer? In een notendop: het jaar van de overval op de juwelier in Deurne. De monstertruck in Haaksbergen. De IS-demonstraties in Den Haag. De Sinterklaasintocht in Gouda. De brand in Moerdijk. Brand op de Veluwe. Het protest tegen pedofiel Benno L. in Leiden. En, natuurlijk, het jaar van vlucht MH17.

LECTOR VEILIGHEID

Menno van Duin is lector Crisisbeheersing aan het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) en bijzonder lector bij het lectoraat Regie van Veiligheid aan de Hogeschool Utrecht. Zijn aanstelling aan de Hogeschool is in samenwerking met de Veiligheidsregio Utrecht, een samenwerkingsverband van alle Utrechtse gemeenten op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Maar, concludeert co-auteur Menno van Duin, het was vooral ook het jaar van de burgemeesters. Nooit eerder traden die zo op de voorgrond. „Dat zie je bij uitstek terug in de rol die ze bij deze crises vervulden.”

Fikse kritiek

De burgemeester wordt daar steeds vaker het gezicht van, zoals Van Aartsen toen in de zomer van 2014 in zijn stad werd gedemonstreerd door IS-aanhangers. Hij keerde er voor terug van vakantie, na fikse kritiek om zijn afwezigheid.

„Een jaar of tien geleden was het veel vaker de korpschef van de politie die tekst en uitleg gaf over de veiligheidssituatie”, zegt Van Duin. „Nu schoof Van Aartsen aan bij Pauw.”

Het wordt de ‘burgemeestersparadox’ genoemd: aan de ene kant stijgt de statuur van het ambt, het aanzien en zeg maar gerust de macht die het met zich meebrengt. Maar aan de andere kant voert dat de verwachtingen op, de kritiek, en dat maakt de burgemeester juist weer kwetsbaar.

Tussen 1995 en 2010 zijn er in totaal vier burgemeesters afgetreden vanwege incidenten met veiligheid. Vanaf 2011 tot nu zijn dat er al drie geweest. Deze nieuwe rol vereist ook een ander type vaardigheden van de ambtsdrager, zegt Van Duin: „Die archaïsche burgemeester, dat Swiebertje-achtige type met een bromsnor, dat redt het niet meer. De nieuwe burgemeester is niet alleen burgervader, meer ook de trekker van het maatschappelijk debat.”

Benno L.

Een voorbeeld van goed, modern burgemeesterschap? Dat is, zegt Van Duin, het optreden van Henri Lenferink in Leiden afgelopen jaar. Toen bekend werd dat veroordeeld pedofiel Benno L. in de stad kwam wonen – een beslissing die Lenferink op eigen houtje nam – braken hevige protesten uit. „Maar wat doet Lenferink? Hij stapt op zijn fiets en rijdt gewoon zo die protesterende menigte in.” En hij belooft: „Als het misgaat met Benno L., dan stap ik op.” Dat heeft bijgedragen aan het bezweren van de crisis in zijn gemeente.

Het beteugelen van maatschappelijke onrust is bij uitstek een taak van de burgemeester geworden, en Lenferink omarmde die nieuwe rol. Iets wat burgemeester Hans Gerritsen van Haaksbergen naliet te doen.

Daar reed tijdens een dorpsevenement een monstertruck het publiek in waarbij drie doden en 28 gewonden vielen. De burgemeester verkrampte daarna, zegt Van Duin. „Hij riep na het drama zoiets als: ‘De vergunning is terecht verleend.’ Daarmee verschuilt hij zich achter een soort juridische werkelijkheid, maar daar gaat het al lang niet meer om. Als burgemeester nu moet je accepteren dat jij nou eenmaal het gezicht bent van zo’n crisis. Je moet met de billen bloot.” Gerritsen moest aftreden.

Blikvanger

De burgemeester is de blikvanger voor alles wat er zich binnen een gemeente voordoet, zegt Van Duin. „Hoeveel wethouders ken je tegenwoordig nog? Vroeger waren dat prominente, bekende figuren. Maar nu? Ze zijn onzichtbaar. Wethouders zijn een soort superambtenaren geworden.”

De oorzaak voor de verschuivende rol van de burgemeester is zeker ook te vinden in drie recent doorgevoerde decentralisaties: werk, jeugd en maatschappelijke ondersteuning. Er ligt meer op het bord van de gemeente. Dat maakt de positie van de burgemeester kwetsbaarder.

Ook de komst van een Nationale Politie heeft hieraan bijgedragen: „Juist omdat die politie zoveel met zichzelf bezig was, hebben de gemeenten de deskundigheid op het gebied van veiligheid steeds meer naar zich toe getrokken. Als je in Rotterdam wilt weten hoe het met de veiligheidsituatie staat, moet je niet naar de politie toe, de expertise ligt bij de gemeente”, zegt Van Duin. „Kijk in een kleine, veilige gemeente als Capelle aan den IJssel waar ik woon. Daar zijn gewoon veertien mensen die zich met de veiligheid bezighouden.”

Valkuilen

Valkuilen genoeg, maar toch is dit wel degelijk een heel mooie tijd om burgemeester te zijn, zegt Van Duin. „Ik loop al een tijdje mee en ik zie het niveau stijgen. De 380 burgemeesters die Nederland nu kent, zijn slimmere mensen dan ooit. Ze worden beter getraind. Er zijn nu zelfs ‘burgemeestergames’, waarin ze in een computersimulatie getraind worden in beslissingen nemen, bijvoorbeeld over de komst van een asielzoekerscentrum. De verantwoordelijkheid die een burgemeester nu krijgt, de ruimte, het prestige – het is gewoon een veel mooiere baan geworden. Als je tenminste over die bananenschillen weet heen te stappen.”





Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.525
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #70 Gepost op: 10 november 2015, 20:36:04
Luchtmetingen
Hessels liet in zijn gemeente zelf luchtmetingen uitvoeren, omdat hij zich ergerde over het uitblijven van informatie. Hij hekelde onder meer via sociale media de gebrekkige communicatie tussen de Veiligheidsregio Zuid en die van Noord-Limburg, waar Echt-Susteren onder valt.

Lees ook: Ongerust Echt-Susteren gaat zelf meten na Chemelot-brand

Verantwoordelijkheid
"Toen ik anderhalf uur na het alarm met mijn regio belde, wisten ze daar niet eens dat in Zuid Grip4 (rampinschaling, red.) was afgekondigd. Nou, dan neem ik als opperbevelhebber van mijn gemeente mijn verantwoordelijkheid", zei Hessels

Een beter voorbeeld van gewoon niet communiceren is er niet. In 1 regio is GRIP 4 afgekondigd, en je buurregio is niet op de hoogte. Dat is gewoon een kwalijke zaak.

Flauwekul
Cox op zijn beurt noemt het optreden van Hessels 'flauwekul'. "Als er boven Sittard niets ernstigs in de lucht zit, is dat ook boven Echt-Susteren het geval. Dat wist Hessels toen hij ging meten. Bovendien heeft hij mijn nummer. Zo ga je niet met elkaar om."

Hoe moet Burgemeester Hessels weten of er niets aan de hand is voor zijn gebied als daar niet over gecommuniceerd wordt? Logisch dat hij dan zijn maatregelen treft.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.525
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #71 Gepost op: 10 november 2015, 22:30:55
Dijksma trekt nog geen conclusies uit brand Chemelot


PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma vindt het te vroeg om conclusies te trekken uit de grote brand maandag op het Chemelot-terrein in Sittard-Geleen en de reeks andere incidenten van de afgelopen maanden.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #72 Gepost op: 11 november 2015, 08:07:12
Het is nog maar een paar jaar geleden dat Susteren (daar is ons land het smalste) tot regio Zuid-Limburg behoorde en het toen echt tot de rechtstreekse procedure behoorde. Dat wil geenszins zeggen nu niet maar procedures zijn niet berekend op voor de wolk uitlopen! Het is de Provincie die Susteren e.o. en of verder had moeten verwittigen! En wat te denken van de buren, België en Duitsland, ook zij vallen onder het Gouvernementsregiem! 

Overigens dat meten (= weten) stelt niet al te veel voor, immers wie meet eerst de bron en wie waagt zich vervolgens echt in het effectgebied. Stel je eens voor, evacueren in het effectgebied dus roepen we er zijn geen, voor de Volksgezondheid, schadelijke stoffen vrijgekomen.

Het loopt allemaal met een sisser af, we heffen het glas, doen een plas en alles blijft zo het was, Alaaf.


Thijsie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 587
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #73 Gepost op: 11 november 2015, 17:56:55
En die Alaaf maakt het af!  ;D


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.525
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #74 Gepost op: 08 januari 2017, 10:56:13