Auteur Topic: 30 haakarmbakvoertuigen voor 22 regio's  (gelezen 8616 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Gepost op: 13 februari 2016, 09:44:36
30 haakarmbakvoertuigen voor 22 regio's



De handtekeningen zijn gezet; Mercedes-Benz kan starten met de uitvoering van de overeenkomst Haakarmvoertuigen. Dit betekent dat de komende vier jaar, naar verwachting, 30 haakarmvoertuigen gebouwd worden voor de 22 deelnemende veiligheidsregio's.
http://www.brandweernederland.nl/publish/pages/29322/haakarmbakvoertuig-630.jpg

http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/nieuwsblokken/nieuws-homepage/?ActItmIdt=43137


Sjaak

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.091
Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2016, 12:26:55
30 haakarmbakvoertuigen voor 22 regio's



De handtekeningen zijn gezet; Mercedes-Benz kan starten met de uitvoering van de overeenkomst Haakarmvoertuigen. Dit betekent dat de komende vier jaar, naar verwachting, 30 haakarmvoertuigen gebouwd worden voor de 22 deelnemende veiligheidsregio's.
http://www.brandweernederland.nl/publish/pages/29322/haakarmbakvoertuig-630.jpg

http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/nieuwsblokken/nieuws-homepage/?ActItmIdt=43137
Koop Nederlands? - Ik blijf me mateloos iriteren aan die aanbestedingen, met name de wijze waarop we die in Nederland toepassen & interpreteren. Verder prima product, maar het hadden er 30 extra op de productielijn in Eindhoven kunnen zijn.

Back on topic!


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2016, 12:31:36
Het is heel simpel. Ook dit zal middels een aanbesteding gedaan zijn, en daar mag iedere fabrikant/dealer op inschrijven. En uiteindelijk komt daar  een fabrikant/dealer uit die een zo compleet mogelijk pakket kan leveren. En als daarmee Mercedes de gunning krijgt is dat gewoon zo. Misschien heeft DAF geen eens mee gedaan. Al lijkt me dat sterk aangezien dit volgens mij om de laatste lichting DAF,s gaat die er nog rijden.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2016, 12:36:49
Koop Nederlands? - Ik blijf me mateloos iriteren aan die aanbestedingen, met name de wijze waarop we die in Nederland toepassen & interpreteren. Verder prima product, maar het hadden er 30 extra op de productielijn in Eindhoven kunnen zijn.

Back on topic!

Misschien ook een gevolg van keuzes in het verleden in Eindhoven dat ze niet aan de eisen kunnen voldoen ?
Zeer waarschijnlijk heeft Eindhoven zelfs geen offerte ingediend en dan ligt het echt aan die fabriek in Eindhoven.


Sjaak

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.091
Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2016, 13:31:40
Misschien ook een gevolg van keuzes in het verleden in Eindhoven dat ze niet aan de eisen kunnen voldoen ?
Zeer waarschijnlijk heeft Eindhoven zelfs geen offerte ingediend en dan ligt het echt aan die fabriek in Eindhoven.
Ik kan me commercieel voorstellen dat je dan niet meedingt, daar ligt dan (net als in het buitenland) een rol voor de overheid als aanbestedende dienst. In mijn beleving, gaat het hier om standaard voertuigen, die ook in de commerciele markt, worden toegepast. Kan we weinig voorstellen wat 'brandweer specifiek is als brandweer eisen'.




Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2016, 00:19:14
Ik kan me commercieel voorstellen dat je dan niet meedingt, daar ligt dan (net als in het buitenland) een rol voor de overheid als aanbestedende dienst. In mijn beleving, gaat het hier om standaard voertuigen, die ook in de commerciele markt, worden toegepast. Kan we weinig voorstellen wat 'brandweer specifiek is als brandweer eisen'.

Voorbeeld : voorwielaandrijving een redelijk standaard eis in de bedrijfswagenbranche ,hetzij traditioneel hetzij hydraulisch, DAF kan het af fabriek niet leveren.
DAF heeft jaren geleden  besloten dat voorwielaandrijving een te kleine markt is terwijl in deze aanbesteding het een eis was dat er een van de 2 vormen van voorwielaandrijving mogelijk is.
Een deel van de voertuigen gaat geleverd worden met hydraulische voorwielaandrijving
En ja DAF kan dat af fabriek niet leveren, of moet de overheid dan zeggen aangezien DAF het niet kan leveren mag de eis voorwielaandrijving niet in de aanbesteding staan terwijl een deel van de te vervangen voertuigen wel DAF 65 met 4x4 aandrijving zijn!

Mercedes,MAN en Volvo kunnen beide vormen van aandrijving wel leveren, waarom kan DAF beide vormen niet leveren omdat DAF het commercieel niet aantrekkelijk vind om te kunnen leveren.
En gezien de winstcijfers t.o.v. de verliescijfers toen ze 4x4 wel konden leveren hebben ze volkomen gelijk !


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2016, 08:38:31
Ik denk dat hiermee ook het grootste manco van DAF zichtbaar wordt. Volvo, Mercedes, MAN en Scania zijn toch in verhouding grotere merken, zijn actief in meerdere landen en dus een groter vraag naar nieuwe auto's. En daardoor vraag naar specifiekere zaken zoals voorwielaandrijving. Voor DAF blijft dan vanzelf een kleinere markt over. En ik denk dat DAF het best goed doet in de brandweermarkt, er rijden genoeg DAF's rond.


Sjaak

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.091
Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2016, 10:09:44
Begrip voor jullie argumenten maar ik ben daar (eigenwijs) principieel in. Dan splits je het in een standaard en een niet standaard perceel (voor de 4x4 'af fabriek). Waar een wil is, is een (Nederlandse) weg  ;D


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2016, 12:02:39
Begrip voor jullie argumenten maar ik ben daar (eigenwijs) principieel in. Dan splits je het in een standaard en een niet standaard perceel (voor de 4x4 'af fabriek). Waar een wil is, is een (Nederlandse) weg  ;D

Dan kunnen we ook gewoon SCANIA kopen aangezien die wel alles kunnen leveren.
En als iedereen zoals jij zou denken zou DAF veel minder omzet draaien, aangezien DAF ook veel voertuigen aan Duitse, Franse en andere Europese transportondernemers verkoopt
Als al deze ondernemers denken, "koopt nationaal waar,dan helpen wij elkaar" kan DAF de Eindhovense fabriek gewoon sluiten.


Sjaak

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.091
Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2016, 21:49:22
Dan kunnen we ook gewoon SCANIA kopen aangezien die wel alles kunnen leveren.
En als iedereen zoals jij zou denken zou DAF veel minder omzet draaien, aangezien DAF ook veel voertuigen aan Duitse, Franse en andere Europese transportondernemers verkoopt
Als al deze ondernemers denken, "koopt nationaal waar,dan helpen wij elkaar" kan DAF de Eindhovense fabriek gewoon sluiten.
Helemaal eens, in de vrije markt - zonder de aanbestedingsregels - no problem!
Dat is met name mijn punt; de Nederlandse overheid is roomser dan de paus, ik zie alles behalve soortgelijk aanbestedingsgedrag bij Franse, Duitse of Italiaanse overheden!




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2016, 21:56:38
Lijkt me sterk, want negen van de tien keer wordt er europees aanbesteed. Dus genoeg kansen voor iedereen.


j2s

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 55
Reactie #11 Gepost op: 06 maart 2016, 19:59:52
Volgens een artikel in Brand&Brandweer hebben alleen Mercedes-Benz en DAF meegedaan aan de aanbesteding. Iveco, MAN, Scania en Volvo 'gaven aan dat ze de voertuigen met de gevraagde techniek in combinatie met andere technische specificaties niet konden leveren of dat ze met de gestelde voertuigeisen niet aan de gestelde maximale kostprijs konden voldoen'.

(Bron: Brand&Brandweer, nummer 3, maart 2016)


tjuagut

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.499
  • Geslacht: Man
Reactie #12 Gepost op: 16 april 2016, 17:50:50
Lijkt me sterk, want negen van de tien keer wordt er europees aanbesteed. Dus genoeg kansen voor iedereen.

Niet altijd. Duitse brandweervoertuigen zijn zeer streng genormeerd. O.a voertuigmaten en gewichten. "Toevallig" hebben alleen MB en MAN voertuigen die aan de norm voldoen. Wil je afwijken door bv een Volvo of Skania te kopen moet je toestemming van de normcommissie hebben. Die krijg je wel maar na veel administratieve rompslomp. Dat is voor de meeste korpsen teveel moeite en gaan ze van de norm uit bij de aanbesteding.