Auteur Topic: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig  (gelezen 21455 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 10 juli 2016, 20:57:53
Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig

In buitengebieden op het platteland, zijn er vaak zeer lange aanrijtijden bij brandweer, ambulance en politie. Met alle rampzalige gevolgen van dien.

Ik zie daarvoor kostenbesparende oplossingen. Ik stel als brainstorming voor, dat hulpdiensten in buitengebieden deels gaan surveilleren in de vorm van Multifunctionele HulpEenheden (MHE’s). Eén MHE kan, afhankelijk van de samenstelling, opereren op meerdere gebieden van hulpverlening.

Bijvoorbeeld eenvoudige politietaken, plus eenvoudige brandweertaken, plus (eenvoudige) ambulance-taken. Of bijvoorbeeld alleen een combinatie van (eenvoudige) brandweertaken en ambulance-taken.

Een MHE bestaat uit één of meer personen met een voertuig. Zo’n Multifunctionele HulpEenheid (MHE) kan bijvoorbeeld gebruik maken van een VW Transporter politiebusje, waarbij aan de zijwanden in hoogte verstelbare bagagerekken of rugzakken zijn aangebracht, plus twee opklapbare stoelen met autogordels. In de lengte kan dan tevens een brancard worden vervoerd.

Ook kunnen er twee grote poederblussers worden meegenomen met elk 20 kilo bluspoeder, op twee opvouwbare steekkarretjes. En eventueel een bagage-net tegen de binnenkant van het dak, met daarin zachte spullen, zoals: extra kleding, dekens, dekzeilen, springzeil en reddingslijnen. Ook kan er in een kooi een politiehond worden meegenomen.

Zo’n MHE transportbus kan nauw samenwerken met een snelle politiemotor voor achtervolgingen.

Ik stel voor, dat ook de brandweerman en ambulance-verpleegkundige van een MHE een politieuniform dragen, plus geweldsmiddelen, inclusief taser, uitschuifbare wapenstok en kogelwerend vest. En waar nodig eventueel zelfs een helm en kleine ME-schilden. Eventueel ook een HD body-cam op de borst, met wide-angle lens.

Elk MHE-lid krijgt moet eerst een beperkte aanvullende opleiding krijgen in de andere twee takken van hulpverlening. Dat komt bovenop zijn oorspronkelijke opleiding als politieagent, ambulance-verpleegkundige of brandweerman.

Zo’n MHE kan worden ingezet voor bijvoorbeeld verkenning bij een automatisch brandalarm en inbraakalarm, en voor gewondenvervoer. En voor bijvoorbeeld kleine brandjes, en minder gevaarlijke politietaken, zoals vervoer van een dronken man, lastige tieners of geluidsoverlast.

Eventueel kan zo’n MHE bestaan uit een politiehondengeleider, plus twee militairen op kosten van Defensie. Bijvoorbeeld een militaire verpleegkundige en een militaire brandweerman. Zij blijven daarbij in deeltijd militaire trainingen volgen.

Als er gebruik wordt gemaakt van een grotere transportbus, kan een MHE bestaan uit vijf personen.Bijvoorbeeld een betaalde politiehondengeleider, plus twee onbetaalde politievrijwilligers, plus een militaire brandweerman, plus een militaire verpleegkundige.

De politievrijwilligers krijgen dan eerst een volledige politieopleiding en dragen politiewapens.

Bij een brand kan zo’n MHE-voertuig eventueel eerst een grote aanhangwagen ophalen, die centraal in elk dorpje staat geparkeerd. In en op die aanhangwagen zit dan altijd een grote tank met bluswater en een bluspomp om water mee uit een sloot op te zuigen, een opvouwbare ladder, evenals andere brandweeruitrusting.

Ook die aanhangwagen moet zijn uitgerust in politie-kleuren. Dit om te voorkomen, dat iemand eventueel een gewone brandweerauto aanvalt met geweld, in de veronderstelling dat er een politieagent in zit.   

Zo nodig kan tevens een gespecialiseerde brandweerauto, politieauto of ambulance aanrijden, bij de melding van een ernstig incident. Die arriveert dan mogelijk later dan het MHE. Het MHE moet afstand nemen, als de situatie te gevaarlijk is.

In plaats van een transportbus kan ook worden gekozen voor een grote snelle SUV, met vierwielaandrijving (4WD), waar een brancard in past. Eventueel voorzien van een top-box of imperiaal. Bijvoorbeeld Mercedes GL, Volvo XC90, Volkswagen Touareg, Ford Edge, Hyundai Grand Santa Fe, of Jeep Grand Cherokee.

Foto: Jeep Grand Cherokee met top-box

visitors can't see pics , please register or login


Bij MHE’s met politie-capaciteit is het vermoedelijk minder vaak nodig, dat er politie meerijdt naar een brandje of ambulance-incident. Ook geeft een MHE met politiecapaciteit vermoedelijk een zekere bescherming van hulpverleners tegen geweld.

Binnen één district kunnen er ook meerdere MHE’s worden samengesteld met elk een ander taak-accent. Die verschillende MHE’s kunnen elkaar dan aanvullen. Bijvoorbeeld een grote transportbus met vooral brandweercapaciteit, een snelle SUV met vooral politie-capaciteit, of een normale ambulance waarin ook een brandweerman meerijdt met een grote brandblusser en brandweerbijl, perslucht, enz. 

Ik hoop met deze creatieve brainstorming anderen te inspireren, tot nog betere creatieve ideeën. De tien meest kansrijke voorstellen kunnen vervolgens tegelijk worden uitgeprobeerd gedurende een jaar, elk met één MHE, liefst in wetenschappelijke samenwerking met veel andere landen, voor kostenbesparing en meer deskundigheid.

Zoekwoorden: lange aanrijtijden, efficiëncy, brandweer-innovatie, politie-innovatie, gewondenvervoer, ziekenvervoer, civiel-militaire samenwerking




berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2016, 08:57:52
Citaat
Bijvoorbeeld eenvoudige politietaken, plus eenvoudige brandweertaken, plus (eenvoudige) ambulance-taken. Of bijvoorbeeld alleen een combinatie van (eenvoudige) brandweertaken en ambulance-taken.

Initiatieven moet men koesteren maar roepen soms ook reacties op!

Misschien dat eerst de Glazenbowl op de meldkamer geïntroduceerd moet worden, daarna heb je alles, eenvoudig, voor het uitzoeken!


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2016, 11:20:45
Misschien dat eerst de Glazenbowl op de meldkamer geïntroduceerd moet worden, daarna heb je alles, eenvoudig, voor het uitzoeken!

Hulpdiensten moeten helaas werken met schaarse middelen in een moeilijke economische situatie. Dat is de politieke realiteit, die ik niet kan veranderen. Meer geld eisen, lost de problemen dus niet op. Daarom zoek ik naar oplossingen die meer doelmatigheid kunnen bieden, binnen het bestaande budget.
 
Ook bij het huidige systeem van hulpdiensten kan het gebeuren, dat er niet voldoende capaciteit wordt gestuurd naar een melding. Bijvoorbeeld een ambulance wordt ter plaatse belaagd met geweld, of een motoragent wordt geconfronteerd met een zwaar gewonde of een brand.

Eventueel kan de politieagent in een MHE zelfs een pistoolmitrailleur meenemen in een kluisje, om beter te zijn voorbereid op de confrontatie met een vuurwapen. Daarbij zit dan liefst een efficiënt draagsysteem (zoals een mesh MOLLE utility vest) met een aantal reservemagazijnen.

Een MHE van vijf personen in een grote transportbus, (zoals hierboven beschreven) kan natuurlijk meer situaties zelfstandig afhandelen dan een MHE met een kleinere bemanning.

Als de situatie toch te gevaariljk lijkt, moet een MHE afstand houden, en wachten op versterking door gespecialiseerde eenheden, of andere MHE's. Eventueel kan het eerst arriverende MHE dan op afstand observeren via een video-camera met sterke telelens.

Het deelnemen aan een MHE kan natuurlijk niet worden verplicht voor hulpverleners.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2016, 13:39:58
Voor het veelzijdige takenpakket van een MHE-voertuig is vierwielaandrijving wenselijk. Bijvoorbeeld om water uit een sloot te pompen met een aanghangwagen, of om via de auto ergens op te klimmen, om door een wegberm langs een file te kunnen rijden tijdens een achtervolging, voor sneeuw, onverharde wegen op het platteland, search & rescue, enz.   

Foto hieronder: Offroad Mitsubishi Delica

visitors can't see pics , please register or login


http://gallery.fishbc.com/albums/album251/Mitsubishi_Delica_2.jpg


Foto hieronder: Mercedes terreinauto

visitors can't see pics , please register or login


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Mercedes_G_politie_Amsterdam-Amstelland.jpg


Foto hieronder: Toyota Landcruiser met roof rack

visitors can't see pics , please register or login


http://www.sleeoffroad.com/for_sale/darryl_bragg/darryl_3_650.jpg




Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2016, 15:01:27
Een grote transportbus kan eventueel bemand worden door een Multifunctionele HulpEenheid (MHE) van vijf personen. Bijvoorbeeld een betaalde politiehondengeleider met hond, en twee onbetaalde politievrijwilligers. Plus een militaire brandweerman en een militair verpleegkundige op kosten van Defensie. De politiehond kan worden afgericht door onbetaalde vrijwilligers.

Foto hieronder: Grote Mercedes transportbus met dakrek

visitors can't see pics , please register or login


http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/media/voertuigen_archief/vinkeveen/vinkeveen_049-bordermaker.jpg


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2016, 18:10:48
Ik stel voor dat er eerst een kleinschalig experiment wordt gedaan met een bestaand politiebusje, zoals bijvoorbeeld de VW Transporter. Daarin kunnen van binnen tegen de zijwanden, kasten met schuifdeuren worden gemaakt voor de uitrusting.

Er is misschien wel een timmerman te vinden via een oproep op internet, die dat onbetaald wil maken, in het belang van zijn dorpsgemeenschap, met een eervolle vermelding op de website van zijn gemeente.

Foto: VW Transporter politiebus

visitors can't see pics , please register or login


http://pictures.truckfan.nl/groot/v/vw/111768-transporter-t5-vw.jpg

Of er kunnen in dat busje langs de zijwanden grote rugzakken worden opgehangen met uitrusting, met grote bagagelabels, waar de inhoud op staat. De kleur van de rugzak geeft daarbij globaal de inhoud aan.

In dat busje rijdt dan een betaalde politiehondengeleider mee met een hond, plus een ambulance-verpleegkundige met uitgebreide politiewapens, en met een beperkte aanvullende politieopleiding.

Er hoeft niet persé ook een brandweerman mee te rijden met een MHE. Als er een brandmelding komt, haalt dat MHE-busje de aanhangwagen op met brandweeruitrusting en bluswater, die centraal in elk dorpje staat geparkeerd.

Zo'n aanhangwagen met brandweeruitrusting is betaalbaar, en kan geparkeerd worden achter een afgesloten hek.

Ondertussen komen er een paar brandweervrijwilligers ter plaatse, die in de buurt zijn. Zij nemen zelf hun brandweerpak mee plus perslucht en een grote poederblusser in hun eigen kofferbak. En in de brandweer-aanhangwagen liggen nog twee reserve brandweerpakken met perslucht.

Als de brand te groot is voor die aanpak, komt er tegelijk ook een grote brandweerauto aanrijden. Maar die arriveert in zo'n buitengebied soms pas na een half uur.

In die tussentijd kan de MHE al beginnen met afzetten, signalering, verkennen, evacueren, redden en blussen. En de gearriveerde vrijwillige brandweerlieden kunnen besluiten over eventuele opschaling.

De ambulance-verpleegkundige in dit plan moet liefst wel affiniteit hebben met politiewerk, genoeg spierkracht hebben, en liefst ervaring hebben met vechtsporten.

Het vinden van een politieman voor dit werk zal vermoedelijk niet moeilijk zijn, want het werk is heel afwisselend. En er is enorm veel animo voor een baan als hondengeleider bij de politie. Ook het mogen rijden in een grote stoere SUV kan aantrekkelijk zijn.

Bovendien krijgt een MHE in principe vooral de minst gevaarlijke politietaken toegewezen. De politiehond is dus vooral aanwezig voor zelfverdediging bij onverwachte situaties, omdat er meestal niet snel politieassistentie kan komen in buitengebieden, bij onverhoopte escalatie van geweld.

De brandweervrijwilligers kunnen ook zelf de brandweer-aanhangwagen achter hun eigen personenauto hangen, als ze een stevige auto met trekhaak hebben.

Dan kunnen ze ook onafhankelijk van de MHE snel een beginnende brand blussen, zonder dat ze hoeven te wachten op de komst van een grote brandweerwagen van ver. Voor kleine dorpsgemeenschappen kan dit systeem volgens mij een waardevolle en kostenbesparende aanvulling zijn met zeer korte aanrijtijden.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2016, 21:08:27
Er hoeft niet persé ook een brandweerman mee te rijden met een MHE. Als er een brandmelding komt, haalt dat MHE-busje de aanhangwagen op met brandweeruitrusting en bluswater, die centraal in elk dorpje staat geparkeerd. Zo'n aanhangwagen met brandweeruitrusting is betaalbaar, en kan geparkeerd worden achter een afgesloten hek.

Ondertussen komen er een paar brandweervrijwilligers ter plaatse, die in de buurt zijn. Zij nemen zelf hun brandweerpak mee plus perslucht en een grote poederblusser in hun eigen kofferbak. En in de brandweer-aanhangwagen liggen nog twee reserve brandweerpakken met perslucht. (...)

De brandweervrijwilligers kunnen ook zelf de brandweer-aanhangwagen achter hun eigen personenauto hangen, als ze een stevige auto met trekhaak hebben. Dan kunnen ze ook onafhankelijk van de MHE snel een beginnende brand blussen, zonder dat ze hoeven te wachten op de komst van een grote brandweerwagen van ver.

Foto: De brandweer-aanhanger (die in het centrum van elk dorpje wordt gestald) moet natuurlijk wel een zo laag mogelijk zwaartepunt hebben, voor in bochten en op oneven bodem. En voor een grotere aanhangwagen is een sterker MHE-voertuig nodig.

visitors can't see pics , please register or login


http://www.brandweerclusternoord.nl/userdata/Paginas/voertuigen/geertruidenberg/Raamsdonksveer-GMA-(jeugdbrandweer)-01.jpghttp://www.brandweerclusternoord.nl/userdata/Paginas/voertuigen/geertruidenberg/Raamsdonksveer-GMA-(jeugdbrandweer)-01.jpg

visitors can't see pics , please register or login


http://blogimages.bloggen.be/brandweervoertuigen/1168497-101265b2eb3d07d44a2ea02284a4c74b.JPG


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2016, 19:44:20
Helsloot, I., Groenendaal, J., e.a., 2009, Kan het samen? - Verkenning naar de mogelijkheden van operationele samenwerking tussen politie en brandweer, Crisislab, Renswoude.

http://crisislab.nl/wordpress/wp-content/uploads/54e313b4c444akan_het_samen.pdf


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2016, 20:48:34
Helsloot, I., Groenendaal, J., e.a., 2009, Kan het samen? - Verkenning naar de mogelijkheden van operationele samenwerking tussen politie en brandweer, Crisislab, Renswoude.

http://crisislab.nl/wordpress/wp-content/uploads/54e313b4c444akan_het_samen.pdf

Nu haak ik af, die roepen ook de brandweer redt bijna nooit iemand, voor en verplicht bij titel gilde, voor geld doen ze alles!

Succes verder, ga weer verder met  inzet tot herstel (basis)brandweerzorg!




Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2016, 21:35:51
Helsloot, I., Groenendaal, J., e.a., 2009, Kan het samen? - Verkenning naar de mogelijkheden van operationele samenwerking tussen politie en brandweer, Crisislab, Renswoude.


Dit onderzoek geeft de indruk, dat gezamenlijk optreden van politie en brandweer wel mogelijk is, bijvoorbeeld door politieagenten, die ook lid zijn van de vrijwillige brandweer. Maar dat de ambtelijke top die samenwerking lastig vindt, om te organiseren, en het niet urgent vindt.

Dat lijkt me een reden, om te zoeken naar oplossingen voor die coördinatieproblemen, samen met gespecialiseerde organisatieadviseurs en betrouwbare ICT-experts.

In het bedrijfsleven bleken de afgelopen dertig jaar zelfs volledige fusies in talloze gevallen goed mogelijk, dus waarom zouden twee overheidsorganisaties hun samenwerking niet kunnen intensiveren?

visitors can't see pics , please register or login


http://agileoffroad.com/wordpress/wp-content/uploads/2016/01/mikievan_800x450.jpg


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2016, 10:34:44
Een Multifunctionele HulpEenheid (MHE) kan bijvoorbeeld bestaan uit twee politieagenten met aanvullende medische training, die ook lid zijn van de vrijwillige brandweer.

Bij een medisch noodgeval, waarvoor ze niet genoeg medische kennis hebben, kunnen ze een expert-app raadplegen via hun smartphone, die meerkeuzevragen stelt en aangeeft hoe te handelen. 

Het is ook mogelijk om een ambulance-verpleegkundige op de meldkamer te laten meekijken naar de live-videobeelden van hun bodycams. Die ambulance-verpleegkundige kan dan precies zeggen via de portofoon, wat ze moeten doen.

Bij moeilijke medische gevallen, kan er direct een trauma-arts worden geraadpleegd. Dat kan via een video-verbinding met zijn of haar woonhuis, auto of ziekenhuis.

Ondertussen kan er zo nodig een gewone ambulance aanrijden. Die kan de bovengenoemde communicatie meeluisteren, en weet daardoor bij aankomst direct wat er gedaan moet worden. Er zijn dan totaal vier hulpverleners ter plaatse, wat handig is om de brancard van een trap te dragen, om het verkeer te regelen, omstanders te kalmeren, enz.

Als de samenwerking tussen verschillende hulpdiensten in gezamenlijke voertuigen te ingewikkeld is om te organiseren, kan worden overwogen om de verschillende hulpdiensten onder te brengen in één gezamenlijke landelijke organisatie, dat valt onder één ministerie. Uiteindelijk kan dat zelfs een gezamenlijke Europese organisatie worden.

Voor dergelijke ingrijpende reorganisaties kunnen landelijke politici het initiatief nemen. Want het management van de hulpdiensten zal hier zelf vermoedelijk niet op aansturen.

Als in een SUV de voorstoel van de bijrijder wordt neergeklapt, komt er ruimte voor plaatsing van een brancard. De rugleuning van de achterbank wordt dan voor de helft neergeklapt. De bijrijder kan daarbij op de achterbank zitten, naast de brancard.

Wikipedia-artikel over SUV's:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sports_utility_vehicle


Foto's van een SUV: Toyota Landcruiser

visitors can't see pics , please register or login


http://www.politievoertuigen.nl/Foto/07305.jpg


visitors can't see pics , please register or login


https://www.trailduty.com/images/tlc200_3.jpg


visitors can't see pics , please register or login


http://www.tradesmanroofracks.com.au/wp-content/uploads/2015/09/landcruiser100_oval_alloy_pic4.jpg


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2016, 11:03:26
Als een MHE gebruikt maakt van een zeer snelle SUV, kan het tevens dienst doen als snelle achtervolgingseenheid op snelwegen.

In dat geval lijkt het me passend, om ook kogelwerende helmen mee te nemen, plus pistoolmitrailleurs, of een AR-15 aanvalsgeweer en een multifunctionele 12 gauge shotgun. Daarbij MOLLE multi purpose vesten, met daarin reserve-magazijnen. Er is dan sprake van een MHE met taakaccent op politiewerk.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2016, 11:26:51
Regelmatig bestellen politieagenten onnodig een ambulance bij een verkeersongeval, terwijl daar nauwelijks aanleiding voor is. Daarmee willen ze zich vaak indekken, om te voorkomen dat ze achteraf worden aangeklaagd, als de medische situatie erger blijkt te zijn, dan eerst leek. Die gewoonte legt een onnodige druk op de capaciteit en aanrijtijden van ambulances, en het geeft onnodig hoge zorgkosten.

Vaak is het veel efficiënter, als politieagenten een ambulance-verpleegkundige kunnen raadplegen via hun portofoon of telefoon, waarna ze zelf het slachtoffer thuis brengen of naar een SEH-post brengen.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende