Auteur Topic: Nog geen duidelijkheid over de toekomst van Ziegler  (gelezen 14684 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #30 Gepost op: 24 maart 2017, 17:10:06
Dat verband begrijp ik niet. Ik wil zo aannemen dat de loonkosten in Kroatië lager zijn dan hier in Nederland, maar wat heeft de locatie hier in Nederland daarmee te maken? Volgens mij verdien je in Winschoten eerder minder dan in de Randstad dan andersom, of is dat niet wat je bedoelt?


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #31 Gepost op: 24 maart 2017, 17:11:35
Blijkbaar is het nodig om een deel van de productie naar het buitenland te verhuizen. Dat zal te maken hebben met leveringstermijnen. Je kan dan wel geweldig 2 miljoenenorders binnen hebben, maar daar zitten wel leveringstermijnen aan vast. Kun je die niet waar maken doordat je hier in Nederland geen personeel genoeg kunt vinden, en het personeel wat je hebt duur is kun je niet anders dan naar het buitenland uitwijken. Ga centraler in Nederland zitten, kunnen er meer mensen aan de slag. Mensen zat die graag aan de bak willen, maar niet hoog in Groningen willen wonen.


Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #32 Gepost op: 24 maart 2017, 17:18:43
Ah, zo bedoel je dat. Inmiddels heb ik maar even nagekeken wat het nou precies scheelt en dat valt niet mee: gemiddelde loonkosten per uur in Nederland zijn 35 euro, in Kroatië liggen ze onder de tien euro. (bron: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File:Estimated_hourly_labour_costs,_2015_(%C2%B9)_(EUR)_YB16.png)


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #33 Gepost op: 24 maart 2017, 18:31:25
Precies, de loonkosten in bv  Kroatië  liggen beduidend lager. Je hebt als bedrijf 2 hele groter orders binnen gehaald, en die orders vragen ook nog eens om een planning  voor wat betreft de levering van de auto's. Dat zorgt voor extra productie. Die productie is schijnbaar in Winschoten niet te realiseren op korte termijn. In het buitenland gaat dit wel lukken, dus dan snap ik die beslissing wel. Al is deze optie helemaal niet optimaal. De voertuigen zullen toch op transport moeten naar het buitenland en weer terug.


Zou je het bedrijf Ziegler centraler in Nederland vestigen kun je misschien een deel van je huidige personeel niet mee nemen. Maar daar tegenover kun je dan en groter bouwen en ook meer personeel aannemen, waardoor je wel binnen de landsgrenzen kunt produceren. Je hoeft geen voertuigen meer te verplaatsen naar het buitenland voor de verdere opbouw. Betere en optimalere productie, betekend ook dat je beter in de markt komt te liggen. En dat komt uiteindelijk ook het personeel ten goede.


tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.787
  • Geslacht: Man
    • Brandbase
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #34 Gepost op: 24 maart 2017, 19:49:42
En kunnen ze dan niet opsplitsen met het werk. een deel in kroatie bouwen en de laatste afbouw en controle in winschoten ?

steeds meer fabrikanten doen het groote werk in het buitenland en de afbouw in eigen werkplaats.





Gijsbert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 17
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Oud-instructeur, 4 jr MK ervaring.
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: EX Hoofdbrandmeester
Reactie #35 Gepost op: 06 april 2017, 15:51:40
De  actie van de FNV vakbond is tijdelijk opgeschoven en het Gemeentebestuur is in onderhandeling met het duitse moederbedrijf om het bedrijf te behouden voor Nederland en zeker voor het noorden van ons land.
De bedoeling was duidelijk verplaatsen van het bedrijf naar Kroatië.
HBM!1