Auteur Topic: Verkeersregelaar met groen zwaailicht aan het werk.  (gelezen 4069 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Security-Guard

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 1
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 20 mei 2017, 19:49:59
Beste forumleden,

Ik heb zo maar een vraag waar mogelijk 1 van jullie een antwoord op hebben.

Vandaag kwam ik een verkeersregelaar tegen welke een groen zwaailicht op het dak voerde, deze stond ook aan en was dus ook duidelijk groen.

Nu is er veel te vinden over het voeren van groene zwaailichten maar ik neem aan dat het niet is toegestaan om deze als niet zijnde hulpverleningsvoertuig te voeren, klopt dit? Klopt het ook dat deze armatuur met lamp uberhoupt niet op het voertuig geplaatst mag worden, ook al branden ze niet? Dit geldt namelijk wel voor blauwe armatuur.

Het is een inkoppertje door te zeggen, dit zou je moeten weten als ex diender, maar verkeer was alles behalve mijn specialiteit.

Ik irriteer me een beetje aan dit wannabee gedrag, niets ten nadele van verkeersregelaars, maar dat is nu eenmaal de casus die ik vandaag tegen kwam.
Je mag van mij van alles op je auto plakken, plaatsen etc, maar hierdoor krijg je echt geen andere status in het verkeer.






tjuagut

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.499
  • Geslacht: Man
Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2017, 14:42:56
Op de site van de rijksoverheid staat:

Gebruik groen zwaailicht
Alleen het commandovoertuig dat hoort bij de politie, brandweer of ambulance mag groene zwaailichten gebruiken.

In de regeling OGS staat:
2. geel zwaai-, flits- of knipperlicht: licht, bestaande uit één set gele signaalverlichting; de set voldoet aan ECE reglement 65 en is overeenkomstig dat reglement gecertificeerd; het licht is zodanig gemonteerd dat het signaal kan worden waargenomen rondom het voertuig vanaf een afstand van 20 m vanaf het voertuig, gemeten op 1,5 m boven het wegdek.
3. groen zwaai-, flits- of knipperlicht: een rondom schijnend groen permanent licht, zwaai-, flits- of knipperlicht, waarmee een voertuig dat is uitgerust met de in het eerste en tweede lid bedoelde signaalverlichting eveneens mag worden uitgerust; het groene licht wordt alleen gebruikt bij een stilstaand voertuig om daarmee het voertuig van de hoogste betrokken leidinggevende van de betrokken hulpverleningsdienst aan te geven.

Het mag dus ook bij een voertuig wat rijdend geel licht voert. Maar alleen stilstaand en leidinggevend voor de verkeersregelaars. Is dan eerste aanspreekpunt voor o.a. politie.