Auteur Topic: Wat voor druk wordt hier gelegd?  (gelezen 8698 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HVGoor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 9
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 28 juli 2017, 13:04:05
Goedendag,

Wat voor druk wordt hier gelegd en wat is de functie daar precies van? Er was hier sprake van brand in een afzuigkap.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2017, 13:10:41
Goedendag,

Wat voor druk wordt hier gelegd en wat is de functie daar precies van? Er was hier sprake van brand in een afzuigkap.

Waar is hier ?


HVGoor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 9
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2017, 13:48:13
Waar is hier ?

Ja ik heb er een foto bijgevoegd alleen die moet nog gecontroleerd worden staat er ..


tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.790
  • Geslacht: Man
    • Brandbase
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2017, 14:12:01
nog niet zo vaak tegen gekomen dat de brandweer slang er zo aan de wagen zit.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2017, 15:31:09
Is een lummelslang. Die wordt gebruikt als er niet zoveel water wordt afgenomen, maar de pomp wel continu blijft draaien. Het water warmt daardoor op en zou uiteindelijk de pomp kunnen vastlopen/beschadigen. Daarom wordt het water in beweging gehouden, en gekoeld met water uit de tank. Tegenwoordig is dit haast niet meer nodig aangezien TSen een automatische lummel hebben.




HVGoor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 9
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2017, 15:48:58
Is een lummelslang. Die wordt gebruikt als er niet zoveel water wordt afgenomen, maar de pomp wel continu blijft draaien. Het water warmt daardoor op en zou uiteindelijk de pomp kunnen vastlopen/beschadigen. Daarom wordt het water in beweging gehouden, en gekoeld met water uit de tank. Tegenwoordig is dit haast niet meer nodig aangezien TSen een automatische lummel hebben.

Oke! Thanks voor de verduidelijking  ;D ;D Vroeg het me al een lange tijd af:D


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2017, 20:57:13
Ik ben geen pompediener maar deze slang helpt volgens mij niet zo veel want je blijft het zelfde, steeds warmer wordende water, rondpompen. Lummelen betekend dat je (warm) water laat weglopen zodat koud(er) water in het systeem komt.

Is een lummelslang. Die wordt gebruikt als er niet zoveel water wordt afgenomen, maar de pomp wel continu blijft draaien. Het water warmt daardoor op en zou uiteindelijk de pomp kunnen vastlopen/beschadigen. Daarom wordt het water in beweging gehouden, en gekoeld met water uit de tank. Tegenwoordig is dit haast niet meer nodig aangezien TSen een automatische lummel hebben.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2017, 21:37:39
Daar heb je gelijk in, en het mooiste is als  de lummel direct water weg laat lopen, wat dan weer aangevuld wordt met koud water de tank in.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2017, 22:06:28
Ik ben geen pompediener maar deze slang helpt volgens mij niet zo veel want je blijft het zelfde, steeds warmer wordende water, rondpompen. Lummelen betekend dat je (warm) water laat weglopen zodat koud(er) water in het systeem komt.

Voor de toevoer van koud water heb je een toevoerslang nodig en die staat er op de foto niet op. Dus geen aanvoer koud water.
Er is ingezet met HD dus waterverbruik, hoe beperkt ook, dus het niveau in de tank zakt. Als je overboord gaat lummelen zakt het niveau nog harder en is je bluswater voor de HD uiteindelijk op als er geen toevoer is.
Rondpompen is alleen mogelijk voor een beperkte periode afhankelijk van de tankinhoud, de buitentemperatuur en de warmteontwikkeling in de pomp.

De vroeger watergekoelde motoren autospuiten, in tegenstelling tot moderne radiator gekoelde en goed over-bemeten van de autospuiten werden gekoeld middels de brandbluspomp met alle gevaren van dien mbt oververhitting en grote schades.

N.B. Er zijn tegenwoordig diverse merken en typen pompen in gebruik bij de brandweer, ieder met specifieke kenmerken als o.a. beveiliging tegen oververhitting, cavitatie, overdruk etc.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2017, 22:32:35
nog niet zo vaak tegen gekomen dat de brandweer slang er zo aan de wagen zit.

De brandweer had bij de aanleg van de eerste tunnels het idee dat men met de autospuit de tunnel, vol rook, in zou kunnen gaan als men de motor op een zo hoog mogelijk toerental liet draaien, het toerental van de gekoppelde pomp ging mee. De koeling van de watergekoelde motoren liep via de brandbluspomp over de tank. Dus die slang zoals op de foto. Er werd in die eerste periode gedacht aan zeer beperkte HD inzetten, dus betrekkelijk weinig waterverbruik, niet zozeer voor het blussen maar tijdens het snel redden van de inzittenden.

Voor zover mij bekend is er nimmer een autospuit een tunnel vol rook vanaf de verkeerde zijde in gegaan, de circulatieplannen/ventilatiesystemen deden het echte werk, verder een zaak van goede afspraken tussen de korpsen aan Noord en Zuid (resp. Oost-West) kant van de tunnel.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2017, 11:26:41
Ik ben geen pompediener

Het is vrij eenvoudig, even goed het schema bestuderen en vervolgens wat oefenen en bij de meeste mensen zal het bedienen van de pomp vrij snel lukken.
Wat moeilijker is het als voor de waterwinning op grotere afstand van de autospuit voor de waterwinning een kelderpomp moet worden ingezet, zeker bij een nog maar beperkte hoeveelheid water in de tank, de slangen met de kleinste diameter aan de pers van de autospuit naar de kelderpomp en de slangen met de grotere diameter voor de aanvoer naar de pomp of de tank. Met de dompelpompen op de huidige autospuiten worden de kelderpompen vrijwel niet meer ingezet.
De QL curve van de dompelpomp is eenvoudig en de dompelpomp levert automatisch wat volgens de NPSH curve van de pomp van de autospuit wordt gevraagd.
Verder vervangen de kleine elektrische dompelpompjes tegenwoordig de kelderpomp voor het leegpompen van kelders, bootjes en boten etc.


Waterkanon

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 27
Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2017, 12:01:31
De brandweer had bij de aanleg van de eerste tunnels het idee dat men met de autospuit de tunnel, vol rook, in zou kunnen gaan als men de motor op een zo hoog mogelijk toerental liet draaien, het toerental van de gekoppelde pomp ging mee. De koeling van de watergekoelde motoren liep via de brandbluspomp over de tank. Dus die slang zoals op de foto. Er werd in die eerste periode gedacht aan zeer beperkte HD inzetten, dus betrekkelijk weinig waterverbruik, niet zozeer voor het blussen maar tijdens het snel redden van de inzittenden.

Voor zover mij bekend is er nimmer een autospuit een tunnel vol rook vanaf de verkeerde zijde in gegaan, de circulatieplannen/ventilatiesystemen deden het echte werk, verder een zaak van goede afspraken tussen de korpsen aan Noord en Zuid (resp. Oost-West) kant van de tunnel.

In 1977 was er de beruchte tunnelbrand in de Velsertunnel, waarbij 6 personen om het leven zijn gekomen. De brandweer reed met een paar voertuigen de tunnelbuis in die dik onder de rook stond. Naar aanleiding van deze brand is door RWS ism de diverse brandweerkorpsen een groot pakket aan maatregelen ontworpen en in de jaren daarna geïmplementeerd.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2017, 12:47:18
In 1977 was er de beruchte tunnelbrand in de Velsertunnel, waarbij 6 personen om het leven zijn gekomen. De brandweer reed met een paar voertuigen de tunnelbuis in die dik onder de rook stond. Naar aanleiding van deze brand is door RWS ism de diverse brandweerkorpsen een groot pakket aan maatregelen ontworpen en in de jaren daarna geïmplementeerd.

Als ik mij goed herinner was dat o.a. onder commando van de heer Jansen, de toenmalig commandant brandweer Velzen, de man van het hoge toerental.
Toen zijn o.a. de maatregelen vwb de beste manieren ventilatie tunnel door RWS ontwikkeld en het inrijden van de brandweer voor luchtstroom  ipv tegen de rook in de tunnel in. Op basis van deze ontwikkelingen zijn er tegenwoordig min of meer standaard aanpakken o.a. RWS/Brandweer bij tunnelbranden.


Waterkanon

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 27
Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2017, 14:50:54
Als ik mij goed herinner was dat o.a. onder commando van de heer Jansen, de toenmalig commandant brandweer Velzen, de man van het hoge toerental.
Toen zijn o.a. de maatregelen vwb de beste manieren ventilatie tunnel door RWS ontwikkeld en het inrijden van de brandweer voor luchtstroom  ipv tegen de rook in de tunnel in. Op basis van deze ontwikkelingen zijn er tegenwoordig min of meer standaard aanpakken o.a. RWS/Brandweer bij tunnelbranden.

De Velsertunnel was vanaf de tekentafel in alle opzichten een apart object. Men heeft daar toen oa dwarsventilatie voor ontworpen, vandaar die torens. De rook zou afgevoerd worden via rook kanalen, die naast elke tunnelbuis lagen (= liggen).  Een vluchtgang was er niet en zo zou ik nog wel een poosje door kunnen gaan waarom alles toen zo misliep. Toen de boel afgekoeld was en men de buis kon betreden, bleek dat men aan een een catastrofe was ontsnapt omdat de tunnel nagenoeg op instorten stond.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2017, 16:36:40
De Velsertunnel was vanaf de tekentafel in alle opzichten een apart object. Men heeft daar toen oa dwarsventilatie voor ontworpen, vandaar die torens. De rook zou afgevoerd worden via rook kanalen, die naast elke tunnelbuis lagen (= liggen).  Een vluchtgang was er niet en zo zou ik nog wel een poosje door kunnen gaan waarom alles toen zo misliep. Toen de boel afgekoeld was en men de buis kon betreden, bleek dat men aan een een catastrofe was ontsnapt omdat de tunnel nagenoeg op instorten stond.

De Velsertunnel(s) de autotunnel en de spoorwegtunnel hebben in de loop der jaren het nodige aan kennis opgeleverd.
Om de veiligheid autotunnel mbt de overgang van buiten naar binnen te verhogen werd bijv. door de latere hoogleraar elektrotechniek aan de THT prof Breedveld een geheel nieuw systeem voor de verlichting van de tunnel ontworpen, ook de ventilatie middels in de tunnels hangende ventlatoren werd vervolgens op grote schaal toegepast alsmede de naderingsmethoden hulpverleners. Dat alles mbt de binnenzijde van de autotunnel.
Ook aan de buitenzijde van de tunnel kon het een en ander mis gaan.Schepen die op de automatische pilot over de tunnels voeren konden, met name boven de spoorwegtunnel vanwege de bovenleidingen, nogal eens behoorlijk ongewild en plotseling uit de koers lopen, met name bij dikke mist een probleem. Met de introductie van de GPS, de elektronische kaart en de scheepvaartbegeleiding niet meer.