Ook zou de kapitein rond 18.00 uur hebben laten weten dat er misschien eerst nog een expert uit Londen zou moeten worden overgevlogen. "Of het zo gegaan is, weet ik niet", zegt De Feijter die het woord voert namens alle partijen die samenwerken in de Gemeenschap Nautische Autoriteit.
De kapitein heeft dus laten weten dat er misschien nog een expert uit Londen zou moeten worden overgevlogen. Een expert waarschijnlijk in opdracht van de verzekeraars. Als je als woordvoerder namens de GNA verklaart dat je het niet weet is dat wel vreemd.
De juristen namens de eigenaren van het schip en de lading zullen tijdens de arbitrage zeker wel diep ingaan op de autoriteit van de GNA in deze en het al dan niet spoedeisende karakter van het lostrekken en het onder druk zetten van de kapitein door de politie.
Het bergloon zal niet kinderachtig zijn. Overigens op welke basis (LOF of iets anders) en door wie of wat uiteindelijk opdracht is gegeven is nav. dit relaas GNA niet duidelijk.
Vwb branden etc. aan boord van schepen in het Westerscheldegebied is het nodige op papier bedacht. De vraag is en blijft hoe het allemaal in de harde praktijk gaat lopen. De sleepboten hebben wel een grote tot zeer grote bluscapaciteit echter de eventueel benodigde grote hoeveelheden schuim staan aan de wal en zullen moeten worden aangevoerd middels containers etc. Behalve personeel heeft de VRZ te water zelf niets in de buurt.