Auteur Topic: 112-app verlaagt drempel om incidenten te melden  (gelezen 2441 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 22 januari 2018, 03:19:56
Ik ben voorstander van een 112-app, ter aanvulling op de mogelijkheid van mondelinge telefoongesprekken met de alarmcentrale. Dus via software die geschikt is voor een smartphone of tablet-pc.

Via zo'n 112-app kun je een bericht sturen naar de alarmcentrale zonder te praten, met een digitaal formulier met meerkeuzevragen en open vragen. Daarna kan er zo nodig mondeling contact of chat-contact zijn met de alarmcentrale. Ik vertel hieronder, welke argumenten ik zie voor dit voorstel.

Zeer veel jonge mensen bellen 112 niet, ook al zijn ze getuige van een ongeval, brand of misdrijf. Dat wordt veroorzaakt door desinteresse, egoïsme, andere prioriteiten, angst om het fout te doen, angst om ten onrechte te bellen, angst voor vergelding door daders, doordat ze op school en thuis niet geleerd hebben om 112 te bellen, uit angst dat hun vrienden het raar vinden dat ze bellen, of omdat ze het zelf overdreven vinden om 112 te bellen, of omdat ze eerder onvriendelijk te woord zijn gestaan door de meldkamer, enz.

Door middel van een 112-app, kun je die belemmerende factoren bij jongeren vermoedelijk verminderen, en het alarmeren van 112 laagdrempeliger maken. Daarbij komt dat het gebruik van een app past in de leefwereld van jongeren. En  veel jongeren kunnen snel typen, en hebben vaak hun smartphone aan staan, ook buitenshuis. Ook valt het minder op als je een tekstbericht verstuurt naar 112 als getuige van een misdrijf, dan wanneer je de telefoon naar je mond brengt.

Leer burgers via massamedia, wanneer je beter kunt bellen naar 112, en wanneer de 112-app een goed alternatief is, en hoe je die app het beste kunt gebruiken.





Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.525
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2018, 16:23:51
Ben je weer nuchter Piet? Warr was 112 ook al weer voor bedoeld. Iets met als elke seconde telt. En dan ga jij een app lanceren waarbij men eerst even een formuliertje moet invullen, hoe dom kun je zijn.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2018, 16:55:18
Soms is de alarmcentrale door grote drukte telefonisch niet bereikbaar, en wél via internet.

Bij gebruik van een 112-app, kan de melder eerst in enkele seconden het adres, plus de categorie en ernst van het incident doorgeven via een alfabetische keuze-lijst. De hulpdienst kan dan al direct gaan rijden, want de gebruiker is veel eerder al geïdentificeerd, toen hij zich registreerde voor de app. Dat kan bijv. door hem een wachtwoord door te geven via een brief.

Na het invullen van de meerkeuzevragen kan een toelichting worden getypt door de melder, aan de hand van gerichte vragen, zoals signalement en looprichting van de verdachte, en symptomen van een patiënt.

Emergency-apps zullen in de toekomst steeds gebruiksvriendelijker en sneller worden, en kunnen ook worden ingevuld met spraak-software. Zie via Google: "emergency app" 911


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.346
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2018, 17:12:35
Citaat
Soms is de alarmcentrale door grote drukte telefonisch niet bereikbaar, en wél via internet.

Wat een onzin zeg, je hebt er totaal geen benul van!


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.525
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2018, 17:13:05
Over het algemeen is een alarmcentrale gewoon bereikbaar. In de keren dat dat niet zo is is dat meestal doordat er een grote drukte is, zoals de storm van vorige week of oud&nieuw. En heeft men echt geen tijd om ook nog eens de binnenkomende app-jes na te zien, en daaruit te gaan filteren wat wel belangrijk is, en wat niet. En een centralist wil graag een melder spreken, dan kun je als centralist meteen vragen stellen aan je melder, aan een app kun je geen vragen stellen. Daarvoor moet je eerst weer op zoek gaan naar een telefoonnummer, en dat weer gaan bellen. Kost allemaal verwerkingstijd, tijd dat de hulpdienst weer later bij de klant op de stoep staat. Een melding doen bestaat niet alleen maar uit het doen van de melding, een centralist wil vaak vragen kunnen stellen aan zijn melder. Juist om meteen de juiste hulpdiensten de weg op te sturen.

Laat jij de mensen zelf indelen of iets wel of niet spoed eisend is, dan heb ik een verrassing voor je. Iedere melder zal vinden dat de hulpdienst binnen een minuut op de stoep moet staan, want iedere melder vindt zijn melding belangrijker dan die andere melding die eerder binnen is gekomen.


WillemD

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2018, 17:23:12
Er wordt wat afgeapped in Nederland! Maar appen heeft ook zeer grote nadelen.
Zo neemt het omgevingsbewustzijn door het concentreren op het schermpje beduidend af, zeker in het verkeer met alle grote drama's tot gevolg.

Of bestaande en/of toekomstige 112 apps significante meerwaarde bieden betwijfel ik zeer.
- Al staand kan ik bij een spoedmelding vele malen sneller iets mondeling doorgeven dan ik kan typen
- Al staand kan ik onmiddelijk wijzigingen in situaties doorgeven
- Al lopend kan ik ook een melding goed mondeling doorgeven
- Al lopend kan ik een melding appen met typfouten met bijbehorende misverstanden
- Al hardlopend achter een dader aan is appen vrijwel onmogelijk maar kan ik wel hijgend als een paard mondeling info doorgeven
- Al reanimerend is appen onmogelijk en onzinnig
En zo kan ik er nog wel een paar verzinnen !

Veranderen van mentaliteit van de jeugd is veel effectiever, maar doe dat dan wel in straattaal, in plaats van zoetsappige voor de jeugd niets-zeggende reclamespotjes die waarschijnlijk geen aandacht krijgen.

Soms is de alarmcentrale door grote drukte telefonisch niet bereikbaar, en wél via internet.

Bij gebruik van een 112-app, kan de melder eerst in enkele seconden het adres, plus de categorie en ernst van het incident doorgeven via een alfabetische keuze-lijst. De hulpdienst kan dan al direct gaan rijden, want de gebruiker is veel eerder al geïdentificeerd, toen hij zich registreerde voor de app. Dat kan bijv. door hem een wachtwoord door te geven via een brief.

Na het invullen van de meerkeuzevragen kan een toelichting worden getypt door de melder, aan de hand van gerichte vragen, zoals signalement en looprichting van de verdachte, en symptomen van een patiënt.

Emergency-apps zullen in de toekomst steeds gebruiksvriendelijker en sneller worden, en kunnen ook worden ingevuld met spraak-software. Zie via Google: "emergency app" 911
Hoe zo "elke seconde telt ! " Een 112 app werkt alleen maar vertragend tenzij je echt niet hebt geleerd hoe 112 te bellen, of om wat voor reden dan ook echt niet kunt spreken.

100% willen en kunnen vertrouwen in de bereikbaarheid van de 112 alarmcentrale via internet is een utopie.
Bij extreme drukte moet men leren leven met tijdelijke onbereikbaarheid !
Liever Brandweer Dan Weer Brand !


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2018, 18:09:57
En heeft men echt geen tijd om ook nog eens de binnenkomende app-jes na te zien, en daaruit te gaan filteren wat wel belangrijk is, en wat niet.


De telefonische mogelijkheid om 112 te alarmeren, moet gewoon blijven, als hoofdkanaal. Ik stel voor dat de gebruikers van de 112-app alleen worden toegelaten tot registratie, als ze daarvoor een uitgebreide cursus volgen via internet-video's en een educatief webforum, die wordt afgesloten met een pittig examen. Dan kunnen hun meldingen automatisch verschijnen in de incidentenlijst, in de software van de alarmcentrale. Als blijkt, dat een 112-app-gebruiker tóch onjuiste meldingen zou doen via de app, kan hij zijn registratie kwijtraken.

Die internet-cursus zou ook tot de verplichte leerstof moeten behoren op alle scholen. Veel jongeren kunnen nu niet snel en effectief een telefonische melding doen via 112. En dat begrijp ik, want ze hebben het nooit geleerd.

En een centralist wil graag een melder spreken, dan kun je als centralist meteen vragen stellen aan je melder, aan een app kun je geen vragen stellen. Daarvoor moet je eerst weer op zoek gaan naar een telefoonnummer, en dat weer gaan bellen. Kost allemaal verwerkingstijd, tijd dat de hulpdienst weer later bij de klant op de stoep staat. Een melding doen bestaat niet alleen maar uit het doen van de melding, een centralist wil vaak vragen kunnen stellen aan zijn melder. Juist om meteen de juiste hulpdiensten de weg op te sturen.

Is waar, maar nu is de realiteit dat veel jongeren weigeren te bellen naar 112, zolang er niet iemand op straat ligt in een grote plas bloed. Ik weet dat uit eigen ervaring met jongeren. En snel uitvragen van details kan ook via meerkeuzevragen plus een chat-applicatie. Veel jongeren kunnen razendsnel typen op hun smartphone.





Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2018, 18:44:44
Veranderen van mentaliteit van de jeugd is veel effectiever, maar doe dat dan wel in straattaal, in plaats van zoetsappige voor de jeugd niets-zeggende reclamespotjes die waarschijnlijk geen aandacht krijgen.

Ik ben tegen de verheerlijking van gangster-cultuur, dieventaal, tattoos, graffiti, overdadige luxe en gewelddadige en criminele rap-teksten. Voorlichting moet wel heel begrijpelijk en aantrekkelijk worden gepresenteerd, met overtuigende en motiverende internet-video's.

100% willen en kunnen vertrouwen in de bereikbaarheid van de 112 alarmcentrale via internet is een utopie. Bij extreme drukte moet men leren leven met tijdelijke onbereikbaarheid

Mee eens, en daarom moeten alle burgers worden opgeleid via scholen en massamedia, over wat ze kunnen doen bij allerlei noodsituaties en rampen.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.525
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2018, 18:57:48


De telefonische mogelijkheid om 112 te alarmeren, moet gewoon blijven, als hoofdkanaal. Ik stel voor dat de gebruikers van de 112-app alleen worden toegelaten tot registratie, als ze daarvoor een uitgebreide cursus volgen via internet-video's en een educatief webforum, die wordt afgesloten met een pittig examen. Dan kunnen hun meldingen automatisch verschijnen in de incidentenlijst, in de software van de alarmcentrale. Als blijkt, dat een 112-app-gebruiker tóch onjuiste meldingen zou doen via de app, kan hij zijn registratie kwijtraken.

Die internet-cursus zou ook tot de verplichte leerstof moeten behoren op alle scholen. Veel jongeren kunnen nu niet snel en effectief een telefonische melding doen via 112. En dat begrijp ik, want ze hebben het nooit geleerd.

Is waar, maar nu is de realiteit dat veel jongeren weigeren te bellen naar 112, zolang er niet iemand op straat ligt in een grote plas bloed. Ik weet dat uit eigen ervaring met jongeren. En snel uitvragen van details kan ook via meerkeuzevragen plus een chat-applicatie. Veel jongeren kunnen razendsnel typen op hun smartphone.
Man man man, wat denk je wat er met je app gaat gebeuren als men en een cursus en een pittig examen moet gaan volgen, voor men überhaupt die app mag gaan gebruiken. Die gaat echt niet meer gebruikt worden. 112 kan door iedereen worden gebeld, daar hoef je geen cursus en pittig examen voor hebben gevolgd. Zelfs een kind kan dat, en er zijn voorbeelden dat een kind een zeer betrouwbare melding heeft gedaan. Waardoor het leven van 1 van de ouders werd gered.

Wat jij allemaal wilt is alleen maar drempel verhogend, en gaat veel meer tijd kosten dan wat het doen van een melding nu kost. Dan jouw gedachte over het niet durven 112 bellen. Dat is volslagen onzin, ook met een app worden je gegevens bekend. En als de een geen 112 belt, dan belt een volgende wel. En men durft best 112 te bellen, al was het maar voor het doen van een valse melding. Piet hou op met je onzinnige bijdrages. uit alles blijkt dat je totaal geen benul hebt over het werk van de hulpdiensten, en al helemaal niets weet over wat er op de meldkamers gebeurd.


WillemD

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2018, 19:07:46
Ik ben tegen de verheerlijking van gangster-cultuur, dieventaal, tattoos, graffiti, overdadige luxe en gewelddadige en criminele rap-teksten. Voorlichting moet wel heel begrijpelijk en aantrekkelijk worden gepresenteerd, met overtuigende en motiverende internet-video's.

Mee eens, en daarom moeten alle burgers worden opgeleid via scholen en massamedia, over wat ze kunnen doen bij allerlei noodsituaties en rampen.
Straattaal dus, welke door jongeren wel begrepen wordt !

Opleiden hoe te handelen bij allerlei noodsituaties en rampen? De noodzaak van dit soort opleidingen leeft totaal niet bij de doorsnee Nederlander. Men verwacht van de overheid dat zij alles regelen zonder zelf enige overlast of hinder daarvan te hebben.
Het is een negatieve mentaliteitskwestie welke woekerd over Nederland.

Wat echt een ramp is of wordt bij veel mensen? Als het internet en xG verbindingen enige uren of zelfs dagen uitvallen en men niet meer "social" kan appen, met alle sociale drama's van dien.
Dat is pas een echte ramp, en dan pas komt het besef dat we chronisch springkussens te kort komen.
 :o

Liever Brandweer Dan Weer Brand !


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.525
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2018, 19:26:06
Oja Piet, er is al eerder geprobeerd een app te lanceren, je had je de moeite kunnen besparen...
https://hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,56160.0.html


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2018, 22:40:52


De telefonische mogelijkheid om 112 te alarmeren, moet gewoon blijven, als hoofdkanaal. Ik stel voor dat de gebruikers van de 112-app alleen worden toegelaten tot registratie, als ze daarvoor een uitgebreide cursus volgen via internet-video's en een educatief webforum, die wordt afgesloten met een pittig examen. Dan kunnen hun meldingen automatisch verschijnen in de incidentenlijst, in de software van de alarmcentrale. Als blijkt, dat een 112-app-gebruiker tóch onjuiste meldingen zou doen via de app, kan hij zijn registratie kwijtraken.

Die internet-cursus zou ook tot de verplichte leerstof moeten behoren op alle scholen. Veel jongeren kunnen nu niet snel en effectief een telefonische melding doen via 112. En dat begrijp ik, want ze hebben het nooit geleerd.

Is waar, maar nu is de realiteit dat veel jongeren weigeren te bellen naar 112, zolang er niet iemand op straat ligt in een grote plas bloed. Ik weet dat uit eigen ervaring met jongeren. En snel uitvragen van details kan ook via meerkeuzevragen plus een chat-applicatie. Veel jongeren kunnen razendsnel typen op hun smartphone.
Ik mis in dit verhaal de buitenlandse experts zoals gewoonlijk in uw verhalen, zijn deze in dit verhaal te duur ??????????????????????????????????????????????????????