Auteur Topic: 01-09-2018 Zeer grote brand + GRIP 1 (woonzorgcentrum) Vinkenstraat, Wormerveer  (gelezen 4112 keer)

Damm

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Uit uw bijdrage maak ik een defaitistisch/berustende houding op. Dat wil ik mijzelf niet permitteren.
Ik richt mij dan ook niet verwijtend tot 'een willekeurige brandweer man/vrouw met wat ervaring' maar tot diegenen die met behoorlijke salarissen de verantwoordelijkheid moeten waarmaken.

Wat mij van de repressieve brandweer tegenvalt is dat zij niet kunnen of willen beseffen dat het verzaken binnen de preventieve en preparatieve brandweerzorg ernstige en onbekend gelaten gevaren voor hun beroepsuitoefening en ernstige beperking van hun arbeidssatisfactie oplevert.
Of genieten zij inmiddels van de 'afbrandscenario's'?

Ik heb inderdaad de mogelijkheden niet om dit te veranderen, ik geef het echter wel aan als we bij bedrijven vermoedelijke onrechtmatigheden worden geconstateerd. Dit gaat dan logischerwijs richting personen en afdelingen welke bekend zijn met de exacte regels en hoe toe te passen dan wel te controleren.
Uiteraard vragen we dan om feedback hoe het precies hoort en wat de mogelijkheden zijn.

Wat wij als operationele constateren is voor ons dan ook regelmatig stof tot na denken bij eventuele inzetten, je weegt dit dan af aan te nemen risico's en haalbaarheid.

Genoegen nemen met afbrandscenario's ben ik niet zo van.

Wat wel lastig te verteren is, dat bij behoud van een (deel van een) gebouw je de volgende dag constateert dat de sloophamer er in gaat, omdat de verzekeraars/eigenaar kiezen voor nieuwbouw. Zo lang dit gebeurt zul je dit ook mee moeten nemen in je afwegingen, want dan krijgt het nemen van risico's ook een ander dimensie.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.