Auteur Topic: CASUS: Drukte op de snelweg(en)  (gelezen 32596 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pascal

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 108
  • Geslacht: Man
Reactie #15 Gepost op: 02 september 2007, 20:00:43
OK ik doe ook een poging :)


Als eerst NB: Middel HV (ivm tankwagen en 2 personen auto's die er bij betrokken zijn)

Alle eenheden bovenwinds aanrijden.

Even aan onze collega's van het goede haaglanden vragen om een TS en een HV (prio 1) van delft de A13 op te sturen richting rotterdam (omdat de lokatie niet bekent is)

Info door geven aan de OVD van de regio haaglanden + kazerne aanvulling brw Delft

De AGS in kennis stellen en even vriendelijk vragen of hij op prio2 alvast wil afzakken richting de A13.

en even wat koekjes en drankjes die kant op ivm de temperatuur

En ik ga ter plaatsen met een prio 1 (ivm tankwagen)

als we ongeval naderen 100mtr er voor stoppen ivm onbekende inhoud tanker.

Aan de eenheden van politie en ambu aandacht vragen voor de tanker en evenetueel als ze het oranje bordje kunnen lezen met de nummer deze snel door geven.


Fire Duif

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 05 september 2007, 23:21:10
Politie is plan der campange aant maken omtrent de file!

ze zijn inmiddels ter plaatse en kunnen het VN nummerniet lezen! mogelijk ligt hij dus er op, en of is de plaat er afgevallen. wel gaven ze mee dat het er slecht uit ziet. En dat ze een chemisch goedje ruiken.
Haaglanden rijdt inmiddels ook maar moeten langs de tankwagen. Maar nu er een chemisch goedje wordt geroken is dat wel zo slim om er langs te gaan?

de agenten zien vanaf hun kant (rotterdam richting delft) dat er zeker twee personen auto's tegen aan geknald zijn! de andere kant kunnen ze de situatie niet zien. Wel is beetje te zien dat de cabine van de tanker goed in elkaar zit!


Bjorn_Leek

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Voertuigen Online
  • Specialisatie: Technische Dienst, Manschap, Chauffeur HA/HV
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Senior Manschap
Reactie #17 Gepost op: 06 september 2007, 16:22:11
NIEMAND gaat langs het plaats ongeval, alle hulpdiensten bovenwinds opstellen op 100 meter van het ongeval (de ploegen die niet bovenwinds kunnen aanrijden laten omkeren en alsnog via een bovenwindse route ter plaatse laten komen). De aanvalsploeg van de 1e TS laat ik in chemiepakken met ademlucht een snelle verkenning maken en eventueel een snelle redding uitvoeren indien mogelijk. Aangezien er een chemische stof bij betrokken is en er een vreemde lucht hangt is er dus mogelijk een lekkage. Op voorhand laat ik dus een ontsmettingsploeg (TS + DECO-UNIT) alarmeren en opstellen op de inmiddels afgesloten oprit zodat ze direct ingezet kunnen worden wanneer ze daadwerkelijk nodig zijn (denk aan ontsmetting van slachtoffers en eigen personeel) de vraag is daarom ook is er daadwerkelijk een lekkage en zijn de slachtoffers besmet?


Willem

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 06 september 2007, 16:36:47
Ik laat vanaf Delft een GSE uitrukken en alles bovenwinds laten aanrijden en opstellen, verder hetzelfde plan als Björn.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #19 Gepost op: 06 september 2007, 17:11:29
Alles gaat in de HO-ijzers.Er moet pijlsnel contact zijn met Haaglanden dat zij niet doorrijden.Alles gaat vanaf nu bovenwinds.En alles stelt zich 100 meter voor het ongeval op.Ik wil eerst een verkenning van een aanvalsploeg voor meer info,pas als hun meer info hebben omtrent de stof gaan we verdere plannen maken.

Is er geen info van de GEVI-borden te vinden,dan 2 man in chemiepak,naar de vrachtwagencabine om daar de vrachtbrieven te halen.Dan weten we zeker wat erin zit.Laat maar de DECO-container,alsmede een gaspakkenteam aanrukken.




fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 06 september 2007, 17:56:46
Inderdaad, alleen aan de veilige kant opstellen. I.v.m. luchtje en slecht uitziende situatie Grote HV, voor het coördineren. Een SB meesturen, AGS met spoed (en/of ROGS), Decontaminatiecontainer, Ademluchtcontainer, Gaspakkencontainer en ook maar de verzorgingscontainer vanwege de hitte. Verder ervoor zorgen dat het vaststaande verkeer zo snel en veilig mogelijk weggeleid wordt, de hele snelweg aan beide kanten(!) afsluiten en de mensen die in de file staan voorzien van water i.v.m temperatuur. Als de situatie heel ernstig lijkt een heli uit laten vliegen voor een overzicht van de situatie vanuit de lucht. Meetploegen sturen naar omliggende dorpen voor de zekerheid, als dorpen dichterbij dan 1 km liggen en er wordt daar ook een vreemde lucht geroken, sirenes aan en het rampenplan afkondigen. Ik ga ervan uit dat er als 2xTS en 2x HV ter plaatse is.

(Is wel heel drastisch, maar je moet overal op voorbereid zijn :-\)
Fotojbz


jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #21 Gepost op: 07 september 2007, 17:08:02
Eerste ts die tp is de aanvalsploeg chemiepak aan en verkennen bij de voertuigen plus redding indien mogelijk. HAAGLANDEN NIET LATEN AAN RIJDEN. Haaglanden laten keren en bovenwinds aan laten rijden. Ik wil een ts met een ontsmettingscontainer tp hebben maar ze moeten wel wachten op de oprit. Alles bovenwinds laten aanrijden. En ik wil onderling contact houden met de ambulance en politie dat ze sowieso 100 meter afstand houden van het ongeval en alle toewegen en de andere kant van de snelweg afsluiten. Voor zo ver al gebeurd is.


pascal

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 108
  • Geslacht: Man
Reactie #22 Gepost op: 07 september 2007, 19:01:11
Ok,

NB:Grote HV met Klein OGS
A13 bijde kanten afsluiten en Verkeer omleiden.

zo snel mogelijk contact zoeken met de TS en de HV van delft om ze niet door het eventueele wolk te rijden.

Graag  een GSE team en OGS Haakarmbak, Ontsmettingshaakarmbak, Verzorgingscontainer Ivm met de warmte, Commando haakarmbak

Meetploegen alameren (en metingen verrichten)  (in het dorp naast de A13).

NR 1+2 (TS1) In chemiepak en snelle verkenning enof Redding en vrachtbrieven van de vrachtwagen pakken.



ALLE EENHEDEN BOVENWINDS AANRIJDEN! en 100Mtr van het ongeval stoppen.


Klein vraagje tussen door wordt dit onder een OGS inzet of een HV?


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #23 Gepost op: 07 september 2007, 19:34:11
NB:Grote HV met Klein OGS

Meetploegen alameren (en metingen verrichten)  (in het dorp naast de A13).

Klein vraagje tussen door wordt dit onder een OGS inzet of een HV?


Volgens mij bepaal jij wat voor soort incident dit wordt op basis van de gegevens die je doorkrijgt.   ;)

Het NB grote HV met Klein OGS is geen eenduidig nader bericht.
Roep dan grote HV en dan kan je daarnaast het nader bericht klein/middel/groot OGS roepen. Maar dan moet je wel weten wát er allemaal ter plaatse komt als je dat roept. Als je niet weet wat er dan allemaal ter plaatse komt kan je ook geen inzetplan maken en misschien lopen al die mensen wel onnodige risico's.
Op wat voor stof moeten die meetploegen eigenlijk meten? Dat vinden ze wel prettig om van te voren te weten.

Gr Hans
test


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #24 Gepost op: 07 september 2007, 22:52:06
.
Op wat voor stof moeten die meetploegen eigenlijk meten? Dat vinden ze wel prettig om van te voren te weten.

Gr Hans

Tja,daar ben ik ook wel nieuwschierig naar,wat ze nu willen gaan meten.We kunnen die hele koffer aan meetbuisjes wel opengaan trekken.Maar misschien is het inderdaad even handiger om af te wachten wat er nu precies in de tank zit.Voor hetzelfde geld zit er melk in,erg lastig meten melk  ::) 8) ;D ;D




pascal

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 108
  • Geslacht: Man
Reactie #25 Gepost op: 08 september 2007, 15:53:02
Ja dat is waar  ;D


Meetploegen alvast laten piepen en dan afwachten wat voor stof het is ;)


Willem

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 08 september 2007, 16:01:25
Ja dat is waar  ;D


Meetploegen alvast laten piepen en dan afwachten wat voor stof het is ;)

Onthoud dit: Hier in Hollands-Midden en ik denk ook in andere regio's moeten de meetploegen binnen 30 minuten hun eerste resultaat afgeven, als je nog niet weet wat en wie en waar zit je snel aan dat half uur!


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #27 Gepost op: 08 september 2007, 16:07:31
Onthoud dit: Hier in Hollands-Midden en ik denk ook in andere regio's moeten de meetploegen binnen 30 minuten hun eerste resultaat afgeven, als je nog niet weet wat en wie en waar zit je snel aan dat half uur!
Ik denk dat je het niet snapt.Wat wil je die meetploegen laten meten,als je nog niet weet WAT er in die tankwagen zit.Je kunt die ploegen wel op pad sturen,met een vracht meetbuisjes onder de arm,maar ze komen zonder resultaat terug.Simpel omdat ze niet weten wat voor stof ze moeten weten.In de WVD-koffer zitten tig verschillende meetbuisjes,allemaal voor een andere stof of een combinatie van bepaalde stoffen.

Een WVD-ploeg moet dus een stofnaam hebben (wat er dus voor stof in de tankwagen zit) daarop kunnen ze in het effectgebied gaan meten,of die stoffen daar in de lucht zitten.Kort gezegt,geen naam van de stof bekend,is nog geen WVDinzet,als die al nodig is.Maar dat beslist een AGS op dat moment ;)


weetje_hgl

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 861
  • Geslacht: Man
    • www.regio15.nl en http://www.district8.net
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #28 Gepost op: 08 september 2007, 16:31:53
Tja,daar ben ik ook wel nieuwschierig naar,wat ze nu willen gaan meten.We kunnen die hele koffer aan meetbuisjes wel opengaan trekken.Maar misschien is het inderdaad even handiger om af te wachten wat er nu precies in de tank zit.Voor hetzelfde geld zit er melk in,erg lastig meten melk  ::) 8) ;D ;D

Maar nu er een chemisch goedje wordt geroken is dat wel zo slim om er langs te gaan?

Ik weet niet hoe chemisch melk ruikt, maar het iets anders dan gewoon melk, dat mag duidelijk zijn... (karnemelk?) ;) ;D
Woon in Den Haag (Escamp), op drukke kruising, heb interesse in alles met zwaailichten en sirenes, volg zowat heel Haaglanden, vroeger via scanner, tegenwoordig via internet.ps ik ben dus géén hulpverlener, maar geintresseerd toeschouwer met mening!


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #29 Gepost op: 08 september 2007, 16:47:18
Onthoud dit: Hier in Hollands-Midden en ik denk ook in andere regio's moeten de meetploegen binnen 30 minuten hun eerste resultaat afgeven, als je nog niet weet wat en wie en waar zit je snel aan dat half uur!

Dat is dan een half uur nadat de meetopdracht is verstrekt.   ;)

Gr Hans
test