Auteur Topic: CASUS: Drukte op de snelweg(en)  (gelezen 32599 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fire Duif

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 10 september 2007, 19:11:31
Inmiddels is het duidelijk om welke VNnummers het gaat:

GEVI: 66
VN    :1694

De file is zeer heftig en de A20 staat door eht ongevla op de A13 helemaal vast. De mensen op de A13 zjn voorzien van de welbekende GHOR flesjes water en politie doet hun best om deze mensen ergens van de snelweg af te halen. Dit is enkelt geen gemakkelijke klus.

De A13 uit de richting Delft is compleet afgezet. En de TS en HV van delft blijven nog aan die kant staan.


Willem

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 10 september 2007, 19:32:27
Inmiddels is het duidelijk om welke VNnummers het gaat:

GEVI: 66
VN    :1694

De file is zeer heftig en de A20 staat door eht ongevla op de A13 helemaal vast. De mensen op de A13 zjn voorzien van de welbekende GHOR flesjes water en politie doet hun best om deze mensen ergens van de snelweg af te halen. Dit is enkelt geen gemakkelijke klus.

De A13 uit de richting Delft is compleet afgezet. En de TS en HV van delft blijven nog aan die kant staan.

Gevarenindicatie van 66 betekent bronbestrijding en ontsmetting door gaspakdragers, dus dan komt Delft al hélemaal door al is het dan wel bovenwinds, de AGS kan lekker aan het werk. De meetploegen kunnen nu aan de slag nu ze de nummers weten. GRIP 1 geven in verband met de (mogelijke) lekkage van een zeer giftige stof en de files erbij. Verzorgingsbak en ademluchtbak met spoed ter plaatse, de COH ook mee (en/of VC).


Bjorn_Leek

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Voertuigen Online
  • Specialisatie: Technische Dienst, Manschap, Chauffeur HA/HV
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Senior Manschap
Reactie #32 Gepost op: 11 september 2007, 13:54:55
Inmiddels is het duidelijk om welke VNnummers het gaat:

GEVI: 66
VN    :1694
Ik heb geen chemiekaartenboek of eric-kaartenboek in mijn hoofd zitten, wie kan mij vertellen om welke stof het gaat?


Voskamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.939
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Operationele Voorbereiding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandmeester
Reactie #33 Gepost op: 11 september 2007, 14:08:03
GEVI: 66
Zeer Giftig

VN: 1694
Niet kunnen vinden, Weet je zeker dat dit het goede nummer is?
Niet toevallig 1690, 1692,  1695 of 1697,
|| Before the emergency, nobody cares; During the emergency, nobody knows; After the emergency, everyone is an expert ||


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #34 Gepost op: 11 september 2007, 15:02:55
Substantie   BROOMBENZYLCYANIDEN, VLOEIBAAR
UN nummer   1694
Gevaarsidentificatienummer   66
ADR label   6.1
ADR Klasse   6.1
Classificatiecode   T1
Verpakkinggroep   I
ERIC   6-27
 
 
Informatie voor ongevalbestrijding

ZEER GIFTIGE STOF

1. Kenmerken.

Schadelijk voor huid, ogen en luchtwegen.
Geeft gevaarlijke dampen af.
Zeer giftig bij inslikken, inademen en huidcontact.
Vloeistof of vaste stof.
Vlampunt hoger dan 60°C of niet brandbaar.

2. Gevaar.

Verhitting van containers veroorzaakt drukstijging met de kans op openbarsten, gevolgd door een explosie.
Geeft giftige en irriterende dampen af (ook bij brand).
De damp kan onzichtbaar zijn en is zwaarder dan lucht. De damp verspreidt zich daarom over de grond en kan kelders en rioleringen binnendringen.

3. Persoonlijke bescherming.

Gebruik gaspak.

4. Bronbestrijding.
  4.1 Algemeen.

Omgevingsgevaar! Laat mensen in de directe omgeving binnen blijven met ramen en deuren gesloten en alle ventilatie gestopt. Overweeg evacuatie van mensen in direct gevaar.
Blijf bovenwinds. Betreed gevarenzone alleen met de juiste beschermende kleding.
Betreed gevarenzone met zo weinig mogelijk mensen.

  4.2 Lekkage.

Stop de lekkage indien mogelijk.
Gebruik elke mogelijkheid om verspreiding van het gelekt product te voorkomen.
Absorbeer de vloeistof in zand of aarde of in elk ander geschikt materiaal.
Laat de verantwoordelijke autoriteit waarschuwen als de stof in het water of in het riool terecht is gekomen.
Ventileer kelders en riolering, indien dit zonder risico´s voor personeel en omstaanders kan.
Sla de damp neer met een waterstraal.
Overweeg het afdekken van de vloeistofplas met alcoholbestendig schuim om het gevaar van giftige dampen te verminderen.

  4.3 Brand (waarbij de stof betrokken is).

Koel container(s) met water.
Blussen met waternevel
Nooit blussen met een gebonden waterstraal.
Gebruik sproeistraal om de rook neer te slaan.
Voorkom onnodig wegstromen van blusmiddelen. Denk aan het milieu!

5. Eerste hulp.

Als de stof in de ogen is gekomen eerst minimaal 15 minuten spoelen met water. Daarna de ogen zo snel mogelijk laten onderzoeken door een arts.
Verwijder verontreinigde kleding onmiddellijk. Spoel daarna de besmette huid af met grote hoeveelheden water.
Personen die in contact zijn geweest met de stof of die dampen ingeademd hebben moeten direct onderzocht worden door een arts. Geef alle beschikbare productinformatie door.
Gebruik geen mond-op-mondbeademing, maar pas alternatieve methoden toe. Dien bij voorkeur extra zuurstof toe.

6. Voorzorgsmaatregelen bij opruimen stof.

Verzamel product in een hermetisch af te sluiten vat.

7. Ontsmetting na bronbestrijding.
  7.1 Ontsmetting personeel.

Spoel besmette kleding en de adembescherming af met water voordat het gelaatsscherm of kleding uitgetrokken wordt.
Gebruik een chemicaliënoverall en adembescherming bij het ontkleden van ontsmetten van besmette collega´s of bij het werken met verontreinigd gereedschap.
Vang de spoelvloeistof op.

  7.2 Ontsmetting materieel.

Vraag advies aan de AGS over de benodigde ontsmetting vóór het verlaten van de plaats van het incident.

Zo van internet geplukt.  ;D


Gr Hans
test




Voskamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.939
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Operationele Voorbereiding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandmeester
Reactie #35 Gepost op: 11 september 2007, 15:06:58
Hmm, ik heb ook lopen zoeken, maar niet gevonden ;)
Van welke site heb je dit afgeplukt?
|| Before the emergency, nobody cares; During the emergency, nobody knows; After the emergency, everyone is an expert ||


pascal

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 108
  • Geslacht: Man
Reactie #36 Gepost op: 11 september 2007, 15:22:20
die beknelling is leuk maar daar gaan we niet voor opschalen eigelijk dat blijft MiddelHV
Maar er bij komt een Middel OGS (grip 1)

met ploegen meten
Wil ook de R-OGS terplaatsen op Prio 1

De trein van OGS en Middel OGS zijn aanrijdend

dan met gaspakken gaan kijken of er lekkage is, en metingen verrichten om de tankwagen

Veder nog even geen idee


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #37 Gepost op: 11 september 2007, 17:09:20
Tja,ik heb nu 2 acute problemen,waarvan de eerste pioriteit gesteld moet worden.Ik leg mijn prio op de gevaarlijke stof,de ambulancedienst kan niets zolang de ernst van de eventuele lekage nog niet is vastgesteld.Dus als een haas de hele DECO-procedure opstarten,2 man in chemiepak proberen te constateren hoe groot de lekage is,en of er regenwaterafvoeren in de nabijheid zijn.Zoja,direct afstoppen met zeil en zand.Zodat de stof in ieder geval niet in het riool terrecht kan komen.

En kijken hoe ernstig de beknelling,en of er eventueel gevaarlijke stoffen dichtbij het slachtoffer zijn.Zoniet,en er is een mogelijkheid in overleg met de ambulancedienst eventueel proberen het slachtoffer zo uit de auto te trekken.

Het gaspakkenteam gaat de hele situatie rondom de lekage aanpakken.En ik ga toch maar groot ongeval maken,ik kan wel wat handjes gebruiken.Dit allemaal bovenwinds aanrijdend.

Als AGS laat ik alvast meetploegen alarmeren,en ik wil van de AC de exacte windrichting en snelheid hebben.Eventueel via het KNMI,als ik de windrichting en snelheid heb kunnen we zien wat een eventueel effectgebied gaat worden.Volgens mij ben ik er nu wel ff  8)


Fire Duif

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 11 september 2007, 18:41:26
Ik heb geen chemiekaartenboek of eric-kaartenboek in mijn hoofd zitten, wie kan mij vertellen om welke stof het gaat?

Beetje zelf zoeken mag ook wel toch?!


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #39 Gepost op: 11 september 2007, 18:43:46
Beetje zelf zoeken mag ook wel toch?!
Tja,in het echie krijg je em ook niet op een presenteerblaadje  ::) ;)




Fire Duif

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 11 september 2007, 19:41:46
Tja,in het echie krijg je em ook niet op een presenteerblaadje  ::) ;)

Daarom  ;)


Bjorn_Leek

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Voertuigen Online
  • Specialisatie: Technische Dienst, Manschap, Chauffeur HA/HV
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Senior Manschap
Reactie #41 Gepost op: 12 september 2007, 02:01:06
Tja,in het echie krijg je em ook niet op een presenteerblaadje  ::) ;)
Nee, in het echie heeft de bevelvoerder een mooi boek en die vertelt het mij ;)



Ik geef het volgende nader berricht: Grote hulpverlening met groot OGS.

Ik laat een gaspakkenteam naar de wagen lopen en een snelle verkenning doen, eventueel uitstroom indammen met aarde (is weg te halen uit de berm) zij moeten alle bijzonderheden zoals de staat van het voertuig en de conditie van het slachtoffer zo snel mogelijk doorgeven aan de bevelvoerder, die op zijn beurt weer contact heeft met OVD, ROGS, AGS. Ook laat ik een waterscherm opzetten om de ketel koel te houden en om eventuele dampen neer te slaan. Ik zorg dat het ongeval dus snel stabiel gemaakt word zodat we daarna kunnen gaan overleggen met alle betrokken hulpinstanties hoe we het verder gaan aanpakken.


Fire Duif

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 15 september 2007, 21:50:25
Het gaspakkenteam uit Rotterdam is gewaarschuwd. Is aanrijdend verwahct over half uur stand-by te zijn! AGS is ter plaatse en vindt overleg plaats met de OVD.

Opgeschaald Grote hulpverlening(voor sommige Grote OGS)
Daarbij is een derde TS onderweg ennog wat ondersteund materiaal.

Er is inmiddels ruimte in de 100m cirkel. Alles is standby en 2 man in chemipak doen hun ronde. Aan de andere kant van de tanker vinden ze een auto onder de tank. en men denkt te zien dat ze daar in 2 slachtoffers zien zitten. Het lek is vrij groot!

in de twee auto's die er tegen aangeknald zijn zitten:
auto 1: 1 slachtoffer (grijp redding niet mogelijk) status slachtoffer beetje beduust
auto 2: 3 slachtoffers waarvan onbekend is of grijpredding mogelijk is status slachtoffers niet duidelijk
Vrachtwagen: 1 man: niet bij kennis!


Bjorn_Leek

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Voertuigen Online
  • Specialisatie: Technische Dienst, Manschap, Chauffeur HA/HV
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Senior Manschap
Reactie #43 Gepost op: 15 september 2007, 21:55:04
Gezien het aantal slachtoffers wil ik er een 4e TS bij en een extra HV voor wat groffer redgereedschap. Aangezien het gaspakken team tog nog een vrij lange aanrijtijd hebben probeer ik met mensen in chemiepak een snelle nood afdichting van de tank te doen, de gaspakkendragers kunnen dit dan later beter afmaken, zodra de lekkage is gestopt of verminderd gaan we de slachtoffers bevrijden, waarbij we wel opletten dat ze niet in de gevaarlijke stoffen staan te werken, dit moet natuurlijk eerst afgedekt of opgeruimt worden, we willen niet meer slachtoffers dan er al zijn.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #44 Gepost op: 15 september 2007, 21:58:18
Goed,we hebben dus 5 slachtoffers we zullen het eens cadeau krijgen van onze Duif  ;D

We hebben te maken met een vrij grote lekage,en dus een redelijk uitstroming van de vloeistof.Ik denk dat het zinnig is om ons daar eerst op te richten,zodat we de grootste gevaarszetting kwijt zijn.Ik wil weten of het gat in de tank zodanig is,dat we het kunnen afstoppen met houten pluggen,of dat we het gat afmoeten sluiten met de rubbere mat en luchtkussen.

Als we het gat dicht hebben kunnen we de vloeistof gaan indammen dus ik wil zand terplaatse hebben.En over de vloeistof die er ligt leggen we voor de veiligheid en schuimtapijtje.
Graag ook een andere tankwagen voor het overpompen van de resterende vloeistof in de tankwagen.Zodra de lekage stabiel is,direct aanvang nemen met bevrijding van de slachtoffers.