Auteur Topic: 01-01-2019 Zeer grote brand + GRIP 2 Strandweg, Scheveningen  (gelezen 21807 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #30 Gepost op: 02 januari 2019, 12:58:52
Inderdaad veel vragen, de artikelen over deze brand worden wel steeds specifieker. Ben ook wel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen (de onderzoeken). De politiek is ook wel verdeeld of er wel mee mag worden doorgegaan volgend jaar. Je zal er maar wonen, hopelijk kunnen de bewoners hun schades vergoed krijgen.
In de diversen filmpjes ook een hoop geschrokken mensen gezien. Het bevreemd mij dat er dan nog steeds mensen zijn die dan toch willen dat het gewoon doorgang mag blijven vinden. Persoonlijk zou ik dit toch als erg vervelend ervaren en niet meer weer willen zien gebeuren. Helaas spreek ik uit eigen ervaring, uiteraard van een andere orde maar het drukt wel een stempel op je oud en nieuw beleving.

Uw persoonlijke zorgen en ontboezemingen horen niet thuis binnen een vakinhoudelijk beoogde discussie.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #31 Gepost op: 02 januari 2019, 13:07:02
wat heeft ZHZ hiermee van doen?

Niets. Sorry, ik verwarde de regionale naam. Maar zou het daar vakinhoudelijk anders zijn verlopen?
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #32 Gepost op: 02 januari 2019, 13:14:28
Inderdaad veel vragen, de artikelen over deze brand worden wel steeds specifieker. Ben ook wel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen (de onderzoeken). De politiek is ook wel verdeeld of er wel mee mag worden doorgegaan volgend jaar. Je zal er maar wonen, hopelijk kunnen de bewoners hun schades vergoed krijgen.
In de diversen filmpjes ook een hoop geschrokken mensen gezien. Het bevreemd mij dat er dan nog steeds mensen zijn die dan toch willen dat het gewoon doorgang mag blijven vinden. Persoonlijk zou ik dit toch als erg vervelend ervaren en niet meer weer willen zien gebeuren. Helaas spreek ik uit eigen ervaring, uiteraard van een andere orde maar het drukt wel een stempel op je oud en nieuw beleving.

Het is voorwaar te hopen dat het gezond verstand in toekomstige situaties gaat prevaleren over angst voor rellen etc.  Mevrouw Krikke c.s. en de brandweer en politie kornuiten VRH  heeft heel veel uit te leggen o.a. naar aanleiding van het artikel “Den Haag greep uit angst voor rellen niet in bij te hoog vreugdevuur.” De voorgeschiedenis en het willens en wetens laten aansteken van deze stapel pallets.
Een fire defender, die ergens wordt gesuggereerd, die enig effect bij wind 4-5  en bij deze hoogte en brandvolume zal hebben moet nog worden uitgevonden.

Hoe is het trouwens vergaan met de concurrerende brandstapel in die buurt ?



poster

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 157
  • Geslacht: Man
Reactie #33 Gepost op: 02 januari 2019, 14:03:33
Opmerkelijk artikel voordat de brand er in ging.
https://m.omroepwest.nl/nieuws/3746840~e34b880

Ik heb ook dezelfde vraag: was alleen de stapel van Scheveningen de oorzaak van veel vliegvuur of was dit bij Duindorp identiek.

Nog een interressant feit:
Vorig jaar al discussie over wel of geen toestemming:
https://m.omroepwest.nl/nieuws/3567216~c979c53
Wetende dat er toen door burgers al melding is gemaakt over vliegvuur.

Ehmmm ik denk dat er een boel is uit te leggen daar in Den Haag.


Als de brand weer brandt, blust de brandweer de brand weer


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #34 Gepost op: 02 januari 2019, 14:47:36
Citaat
Een fire defender, die ergens wordt gesuggereerd, die enig effect bij wind 4-5  en bij deze hoogte en brandvolume zal hebben moet nog worden uitgevonden.

Ja brand het vast af daar hebben we wat aan!




Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #35 Gepost op: 02 januari 2019, 15:24:36
Citaat
Een fire defender, die ergens wordt gesuggereerd, die enig effect bij wind 4-5  en bij deze hoogte en brandvolume zal hebben moet nog worden uitgevonden.

Wat heeft een 'brandvolume' voor effect op een blusmiddel en hoe is/wordt zoiets objectief vastgesteld?

En wie meent op toetsbare (qua blussend/koelend vermogen) vakinhoudelijke gronden te kunnen rekenen op een blustechnisch idiote Fire Defender?

Op beelden zag ik brandbare vloeistoffen(!) omzetten in damp vanuit de 'berg' (deflagraties!) en licht zwevende brandende materialen zoals papierresten of plastic; naast de zwaardere (hout)snippers.
Er zijn deflagraties (langzame explosies)geweest; met verplaatsing van branden materiaal over enige afstand. Zo werden ook de fietsen ontstoken.

Met dergelijke brandweerzorg worden nu dan 'aanslagen' 'quasi legaal' uitgevoerd. Interessant?
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #36 Gepost op: 02 januari 2019, 15:49:28
Het is voorwaar te hopen dat het gezond verstand in toekomstige situaties gaat prevaleren over angst voor rellen etc.  Mevrouw Krikke c.s. en de brandweer en politie kornuiten VRH  heeft heel veel uit te leggen o.a. naar aanleiding van het artikel “Den Haag greep uit angst voor rellen niet in bij te hoog vreugdevuur.” De voorgeschiedenis en het willens en wetens laten aansteken van deze stapel pallets.
Een fire defender, die ergens wordt gesuggereerd, die enig effect bij wind 4-5  en bij deze hoogte en brandvolume zal hebben moet nog worden uitgevonden.

Hoe is het trouwens vergaan met de concurrerende brandstapel in die buurt ?


Details over de afspraken zijn mij niet bekend. Een Fire Defender haalt op zijn max ongeveer 10 meter hoogte, deze zou hier niet efficiënt geweest zijn in dit stadium van de brand.
Wat ik begreep is dat de verzekeraars veel van de schades vergoeden bij vermelding van de brandverzekering, er werden uiteraard wel uitzonderingen genoemd, zoals bijv. een WA dekking bij een auto.
Ik begreep dat het vliegvuur vanaf Duindorp over de havenmonding heen is gegaan.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #37 Gepost op: 02 januari 2019, 15:57:27


Details over de afspraken zijn mij niet bekend. Een Fire Defender haalt op zijn max ongeveer 10 meter hoogte, deze zou hier niet efficiënt geweest zijn in dit stadium van de brand.
Wat ik begreep is dat de verzekeraars veel van de schades vergoeden bij vermelding van de brandverzekering, er werden uiteraard wel uitzonderingen genoemd, zoals bijv. een WA dekking bij een auto.
Ik begreep dat het vliegvuur vanaf Duindorp over de havenmonding heen is gegaan.

Wat we op de boulevard allemaal aan schade zien, dus minder dan 10 meter, telt kennelijk niet mee maar goed gedane zaken nemen geen keer, of men heeft niet echt goed nagedacht!


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #38 Gepost op: 02 januari 2019, 21:52:02
Het werd duidelijk in het NOS journaal.

Tientallen jaren geen 'vergunning' voor 'brandstichting'.

Die bestaat ook niet!

Zelfs een ontheffing van het verbod binnen de AVP, voor het ontsteken van enig vuur, kan niet; indien gevaar kan ontstaan vlgs. 429 Sr.
Deze wet gaat expliciet voor t.o.v. de APV!

Het gemeentebestuur, m.n. de burgemeester, heeft dus als medepleger jarenlang herhaald aangezet tot 'brandstichting' (verboden ontsteken van vuur); waarbij gevaar kon ontstaan voor gebouwen of goederen. (art 429 Sr).
Een oud politieman verklaarde dat men hiermee de brandstichters (toen!) uit de wijken lokte naar het strand.
Een 'interessante' maatregel: als iemand een misdrijf begaat, en het komt politiek niet goed uit qua bevolkte locatie, dan mag men dit misdrijf wel uitvoeren maar dan op een andere locatie; met steun van het bevoegd gezag en geheel in strijd met de wet! De omgekeerde methode van reclassering!

Dit ook nog in georganiseerd verband met een andere 'organisatie'.
Zonder enig wettelijk gevraagd of ongevraagd advies van de cdt.reg.brw.; die is dan ook medeplichtig en laat zijn repressief personeel voor de plotselinge, niet preventief of preparatief behandelde, onoverzichtelijk gelaten gevolgen opdraaien. Hoezo Arbo wet?

Ik zou, als ik schade had ondervonden, aangifte doen tegen dit idiote wetschendende en overtredende geheel.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Sjaak

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.091
Reactie #39 Gepost op: 03 januari 2019, 08:17:05
De typische Nederlandse oplossing van 'gedogen' en 'alle ruimte & begrip voor de minderheid', met funest resultaat!




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #40 Gepost op: 03 januari 2019, 09:06:09
Burgemeester Krikke over vonkenregen oudjaarsnacht: 'We dachten dat het veilig zou zijn'

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laatste-videos-nieuws/video/4538351/burgemeester-krikke-over-vonkenregen-oudjaarsnacht-we


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #41 Gepost op: 03 januari 2019, 09:19:40
Burgemeester Krikke over vonkenregen oudjaarsnacht: 'We dachten dat het veilig zou zijn'

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laatste-videos-nieuws/video/4538351/burgemeester-krikke-over-vonkenregen-oudjaarsnacht-we

Het commentaar van mevrouw Krikke, als burgemeester, bewijst dat zij (en de haar controlerende raad) haar (hun) wettelijke taken t.a.v. de brandweerzorg(WVr) niet kent (kennen).

Zij heeft de brand op het  strand 'als veilig' beoordeeld in de 'driehoek'.
Dat betekent dat 'veiligheid' slechts is/kan zijn afgewogen op 'openbare orde'.

Voor het gevaar van brand had de wettelijk adviseur moet worden gevraagd. (Cdt. reg.brw.)

Die is al jaren oorverdovend afwezig! Hij/zij kent dan ook zijn wettelijke taak niet (gevraagd en ongevraagd adviseren) of wil die niet kennen.

De hele discussie over welles...nietes...'te hoog' draait om de hete brei heen en leidt af!
Het is immers verboden en strafbaar gesteld om te stoken; wat ooit aan een brandhaard wel of niet 'te hoog' is, moet vooraf en in samenhang van maatregelen door de wettelijke adviseur worden bepaald!

De vuurtornado's zijn veroorzaakt door brandende vloeistof/damp, in telkens kleine hoeveelheden (1 tot 5 ltr. vloeistof) vrijgekomen, die moeten zijn aangebracht laag tussen de pallets (bodemniveau).
Ook hebben de vele kunststof spandoeken bijgedragen aan het door de lucht verspreiden van de brand.
Dat is bij vakinhoudelijk belangstelling te zien aan de beelden.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #42 Gepost op: 03 januari 2019, 09:19:50
Bouwers vreugdevuur Scheveningen ontkennen beschuldigingen Krikke: 'Wij herkennen ons hier niet in'

https://www.omroepwest.nl/nieuws/3748102/Bouwers-vreugdevuur-Scheveningen-ontkennen-beschuldigingen-Krikke-Wij-herkennen-ons-hier-niet-in


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #43 Gepost op: 03 januari 2019, 09:50:56
Dit vuur moest rotzooi voorkomen

Brand Scheveningen Het vreugdevuur op Scheveningen liep tijdens de jaarwisseling uit de hand. Komt hiermee een einde aan de traditie?

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/01/dit-vuur-moest-rotzooi-voorkomen-a3127518

Uit de diverse verhalen/verklaringen wordt duidelijk dat er door de autoriteiten maar wat aan is gerotzooit ondanks het overleg binnen de driehoek, dat vooraf o.a. kennelijk geen informatie is ingewonnen bij de deskundigen/voorspellers op het gebied van het weer met alle consequenties van dien, dat de brandweer niet was voorbereid op een grote brand op het strand en dat er nu grote en langdurige disputen gaan ontstaan


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #44 Gepost op: 04 januari 2019, 15:28:47
Maar WIE heeft de hopen ontstoken?