Auteur Topic: Helden  (gelezen 3371 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Gepost op: 05 februari 2019, 10:14:05
In de media worden al snel en makkelijk 'aardige' berichten geplaatst over 'helden'.

Ik herinner me dan vaak de woorden van de filosoof P. Sloterdijk:
"Men biedt helden geen bonbons aan."
In de context lees ik dan dat helden niet gediend zijn van 'zoet' en makkelijk gegeven commentaar; echte helden weten beter.

Nu zag ik wel brandweerlieden naar mijn hart; professionals zeg maar:
Citaat
https://www.nu.nl/262626/video/vlammen-slaan-uit-brandend-appartementencomplex-parijs.html
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


sharpe34

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2019, 22:14:29
Waren dat nu zogeheten haakladders (ze zullen vast wel anders heten hier in Nederland) die ik daar in het begin in gebruik zag?


WV-V Fotografie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 359
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2019, 22:56:06
Waren dat nu zogeheten haakladders (ze zullen vast wel anders heten hier in Nederland) die ik daar in het begin in gebruik zag?

Nokhaakladders. Worden veel gebruikt in Zuid en Oost Europa, en ook in de Verenigde Staten worden ze nog veel gebruikt voor (vooral) reddingen van mensen op hoger gelegen verdiepingen. In Nederland heb ik deze ladders in elk geval nooit bij de brandweer gezien.


sharpe34

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2019, 23:45:12
Nokhaakladders. Worden veel gebruikt in Zuid en Oost Europa, en ook in de Verenigde Staten worden ze nog veel gebruikt voor (vooral) reddingen van mensen op hoger gelegen verdiepingen. In Nederland heb ik deze ladders in elk geval nooit bij de brandweer gezien.


bedankt, weer wat geleerd.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2019, 09:37:57
Nokhaakladders. Worden veel gebruikt in Zuid en Oost Europa, en ook in de Verenigde Staten worden ze nog veel gebruikt voor (vooral) reddingen van mensen op hoger gelegen verdiepingen. In Nederland heb ik deze ladders in elk geval nooit bij de brandweer gezien.

Bij gevaar af hier weer 'op de man te worden gespeeld' met leeftijdsdiscriminatie: dergelijke haakladders waren tot midden 70-er jaren standaard op elke TS en de kazernes in A'dam hadden ook muren met open vensters en ingebouwde ladders waar wij als brandwachten leerden en oefenden om van BG van venster naar venster naar de 4e verdieping 'in en uit' te klauteren.
Wij hadden toen ook redlijnen in een leren tas als persoonlijke uitrusting; met een 'redhaak' aan een sterke leren koppel daarbij.
Ook daarmee werd regelmatig geoefend om af te (laten) dalen of een straalpijp omhoog te halen.
Zoals ook op dit Franse filmpje is te zien. Het hielp ook om hoogtevrees door gewenning te onderdrukken.

Die trainingen en uitrustingen (en dus tactieken bij inzet) zijn 'verdwenen' en daarvoor heeft men nu 'innovaties'.
Zoals 'gewoon laten afbranden', idiote  Cobra's, idioot schuim, idiote HD straaltjes, bluswater eerst na langere tijd wordt daarmee voor leken gecamoufleerd, 'opschalingen'; met nutteloze 'vergadertijgers' en met vooraf een algemeen verzaken van preventie en preparatie.

Van offensieve 'klautertijgers' naar chauffeurs van 'melkwagens'; met als 'gouden franje' daarbij ook nutteloze zwaar betaalde vergadertijgers als toeschouwers; zeg maar.

Nee, 'Franse filmpjes' ontstaan hierbij niet! Helden zijn dan ook niet te verwachten; een kwestie van 'selectie'.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton