Auteur Topic: Automatische blussing bij electrische fiets of scooter in woonhuis  (gelezen 6841 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fietser

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 1
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
In onze betonnen garage (32 m2) worden regelmatig een elektrische fiets en elektrische scooter opgeladen. Vanwege mogelijk brandgevaar wil graag aan het betonnen plafond erboven een automatische brandblusser (bijvoorbeeld voorzien van een sprinklerglaasje) monteren.
Heb echter geen idee of ik voor poeder, co2 of een andere blusstof of andere manier moet kiezen.
Heeft iemand tips voor mij?


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #1 Gepost op: 26 september 2019, 14:22:26
In onze betonnen garage (32 m2) worden regelmatig een elektrische fiets en elektrische scooter opgeladen. Vanwege mogelijk brandgevaar wil graag aan het betonnen plafond erboven een automatische brandblusser (bijvoorbeeld voorzien van een sprinklerglaasje) monteren.
Heb echter geen idee of ik voor poeder, co2 of een andere blusstof of andere manier moet kiezen.
Heeft iemand tips voor mij?

U heeft vast wel gemerkt dat, ondanks meer dan 1400 lezers, u op deze site niet snel hoeft te rekenen op vakinhoudelijke adviezen.

Mijn advies is, dat u moet beginnen met een vroege detectie van rook/brand en de elektrische toevoer (voeding) naar het laadsysteem moet daarmee direct worden uitgeschakeld.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #2 Gepost op: 26 september 2019, 16:50:56
In onze betonnen garage (32 m2) worden regelmatig een elektrische fiets en elektrische scooter opgeladen. Vanwege mogelijk brandgevaar wil graag aan het betonnen plafond erboven een automatische brandblusser (bijvoorbeeld voorzien van een sprinklerglaasje) monteren.
Heb echter geen idee of ik voor poeder, co2 of een andere blusstof of andere manier moet kiezen.
Heeft iemand tips voor mij?

Allereerst zou ik de scooter en fiets niet zonder toezicht opladen. Een rookmelder plaatsen is het minste wat u kunt doen, want dan wordt u in ieder geval gewaarschuwd als de batterij spontaan gaat branden (gisteren nog een incident mee gehad, ook toen de stekker de avond ervoor er al uit was gehaald).
Als de batterij gaat branden dan is er eigenlijk weinig meer aan te doen dan onder te dompelen in een emmer met water, want er moet met veel water worden geblust. De tuinslang voldoet hier prima, weet wel dat de dampen welke eraf kunnen komen HF kunnen bevatten.
Dus mocht u door de detectie worden gewaarschuwd, probeer dan zo snel als mogelijk en als het nog kan de fiets naar buiten te rijden en daar de batterij te verwijderen en in een emmer met water te gooien.
Ik begrijp ook wel dat dit allemaal niet ideaal klinkt en wellicht ook wat risco's met zich meebrengt, maar als de batterij brand wordt het lastig om hem uit te krijgen.
Belangrijk is dus detectie (wellicht via rookmelder en telefoon) en daarna is het eventuele blussen uit te voeren met veel water.
Er zijn inmiddels voldoende filmpjes op internet te vinden met wat er gebeurd, ook met fiets en scooter accu's.
In ieder geval nooit laden als er geen toezicht is.

Een automatische sprinkler lijkt mij een dure oplossing.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #3 Gepost op: 26 september 2019, 19:54:29
Allereerst zou ik de scooter en fiets niet zonder toezicht opladen. Een rookmelder plaatsen is het minste wat u kunt doen, want dan wordt u in ieder geval gewaarschuwd als de batterij spontaan gaat branden (gisteren nog een incident mee gehad, ook toen de stekker de avond ervoor er al uit was gehaald).
Als de batterij gaat branden dan is er eigenlijk weinig meer aan te doen dan onder te dompelen in een emmer met water, want er moet met veel water worden geblust. De tuinslang voldoet hier prima, weet wel dat de dampen welke eraf kunnen komen HF kunnen bevatten.
Dus mocht u door de detectie worden gewaarschuwd, probeer dan zo snel als mogelijk en als het nog kan de fiets naar buiten te rijden en daar de batterij te verwijderen en in een emmer met water te gooien.
Ik begrijp ook wel dat dit allemaal niet ideaal klinkt en wellicht ook wat risco's met zich meebrengt, maar als de batterij brand wordt het lastig om hem uit te krijgen.
Belangrijk is dus detectie (wellicht via rookmelder en telefoon) en daarna is het eventuele blussen uit te voeren met veel water.
Er zijn inmiddels voldoende filmpjes op internet te vinden met wat er gebeurd, ook met fiets en scooter accu's.
In ieder geval nooit laden als er geen toezicht is.

Een automatische sprinkler lijkt mij een dure oplossing.

Ja, hier wordt het voor praktische uitvoering wel ingewikkelder. (Rook-/brandmelder adviseerde ik u al.)

Maar dan...."veel water" wordt 'vertaald met een emmer water....maar een tuinslang voldoet ook prima....

Een automatische sprinkler is niet alleen duur....het systeem is niet gemaakt om te blussen maar om te beperken.

Dat zou ik beide nooit voor mijn rekening willen nemen als 'advies'!
Wees niet verbaasd; het kan vast nog vreemder.

Maar.....vrijheid....blijheid!
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #4 Gepost op: 01 oktober 2019, 16:49:33
Beste fietser laat u niet van de wijs brengen door deze man.

Gaat de batterij branden dan is hij slecht tot niet te blussen, vandaar mijn advies onderdompelen in een emmer water. Tuinslang voldoet prima, alleen echt helemaal uit maken wordt lastig, vandaar de emmer, maar dat had u wss al begrepen. Andere hebben daar blijkbaar moeite mee.
Sprinkler is duur dat gaf ik ook al aan, maar was vooral bedoelt als reactie op uw eigen vraag.
Dat het andere lid dit weer aangrijpt om de maat te nemen is helaas op dit forum zo, vandaar ook dat niemand meer wil reageren, komt geheel op het conto van dat lid. Trek u zich daar niets van aan.

In het kort: rookmelder plaatsen, liefst eentje welke ook doorzet naar uw telefoon en niet opladen zonder toezicht. Bij ontbranding veel water op de batterij en onderdompelen in een emmer water.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.