Auteur Topic: 21 Gelderse gemeenten moeten miljoenen extra ophoesten voor noodlijdende brandwe  (gelezen 5059 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Niet vreemd dat de kosten stijgen, het vakbekwaam blijven en het opleiden kost tegenwoordig steeds meer tijd en geld. Geloof ook niet dat de kosten worden gewonnen door niet meer te rijden op dieren in de problemen. Het lijkt mij eerder dat er budget van de gele tak naar de rode tak moet, omdat de brandweer steeds vaker te pas en onpas ter ondersteuning naar ambu's wordt gestuurd. Dat wordt een aardig kostenpostje.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


WV-V Fotografie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 359
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Vroeger had apeldoorn een groot aantal brandweerlocaties:


- Apeldoorn-Centrum (24 uurs bezetting/ 2de TS Vrijwillig sinds sluiting post Wormen)
- Apeldoorn-Zuid (overdag inzetbaar met beroeps/Vroeger Apeldoorn-Wilmersdorf)(Dekt overdag het gebied van de Maten en Beekbergen tot aan Parkeerplaats Mendel)
- Apeldoorn-De Maten ('s Nachts en in het weekend inzetbaar)
- Apeldoorn-De Beemte (Opgeheven)
- Apeldoorn-Eendracht (Opgeheven)
- Apeldoorn-Wormen (Opgeheven)
- Apeldoorn-Europaweg (Geen uitruk, maar regionaal hoofdkantoor en meldkamer)


En nu?





Noodlijdende brandweer: niet drie maar één locatie in Apeldoorn

Apeldoorn moet zijn drie brandweervestigingen samenvoegen tot één grote nieuwe locatie. Dat adviseert directeur Diemer Kransen van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland de gemeenteraad. Zijn pleidooi is onder meer ingegeven door financiële problemen bij de VNOG.

Meer bij de bron:
https://www.destentor.nl/apeldoorn/noodlijdende-brandweer-niet-drie-maar-een-locatie-in-apeldoorn~aa66cf1a/


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Met 1 locatie zou je zo maar de dekkingsgraad en aanrijtijden niet kunnen garanderen. Er wordt bespaard op de core buisness, vraag is of dat gewenst is?
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Met 1 locatie zou je zo maar de dekkingsgraad en aanrijtijden niet kunnen garanderen. Er wordt bespaard op de core buisness, vraag is of dat gewenst is?
maar de wat vreemde constructie met "zuid" en "de maten" is denk ik ook niet echt kosteneffectief




Gertjan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 370
maar de wat vreemde constructie met "zuid" en "de maten" is denk ik ook niet echt kosteneffectief
Het is evenwel vreemd, een brandweerpost kost behoorlijk wat centen, als je voor die centen alleen een avondnacht en weekend brandweer terug krijgt weet ik niet of dat de investering waard is..(?). als de post overdag 'niet nodig' is waarom dan wel in de avond/nacht weekend ?  ;)


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Het is evenwel vreemd, een brandweerpost kost behoorlijk wat centen, als je voor die centen alleen een avondnacht en weekend brandweer terug krijgt weet ik niet of dat de investering waard is..(?). als de post overdag 'niet nodig' is waarom dan wel in de avond/nacht weekend ?  ;)

Dit staat in schril contrast met de ontwikkelingen Amsterdam. de proeftuinkazerne Dapperstraat.


WV-V Fotografie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 359
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Het is evenwel vreemd, een brandweerpost kost behoorlijk wat centen, als je voor die centen alleen een avondnacht en weekend brandweer terug krijgt weet ik niet of dat de investering waard is..(?). als de post overdag 'niet nodig' is waarom dan wel in de avond/nacht weekend ?  ;)

Hoezo is dat vreemd? Overdag is er een beroepsbezetting op Post Zuid. Wanneer deze er niet is zijn de brandweerposten van de Maten en Beekbergen in dienst. Op die manier is er altijd een bezetting in de zuidkant van de stad. Met 1 brandweerpost (welke bij de oude busgarage zou kunnen komen) is een groot gedeelte van de stad te bereiken binnen een wettelijke tijd. Een groot gedeelte echter niet. Daarnaast kun je je afvragen hoeveel slagkracht er komt op de nieuwe post. Ik verwacht namelijk niet dat ze 3x TS op beroepsbezetting neer gaan zetten op de nieuwe post.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Hoezo is dat vreemd? Overdag is er een beroepsbezetting op Post Zuid. Wanneer deze er niet is zijn de brandweerposten van de Maten en Beekbergen in dienst. Op die manier is er altijd een bezetting in de zuidkant van de stad. Met 1 brandweerpost (welke bij de oude busgarage zou kunnen komen) is een groot gedeelte van de stad te bereiken binnen een wettelijke tijd. Een groot gedeelte echter niet. Daarnaast kun je je afvragen hoeveel slagkracht er komt op de nieuwe post. Ik verwacht namelijk niet dat ze 3x TS op beroepsbezetting neer gaan zetten op de nieuwe post.
Het vreemde is dat je  voor de zuidzijde eigenlijk voor 1 post twee gebouwen in de lucht houdt. Slagkracht? Omliggende posten, dat is vrij gebruikelijk bij andere grotere plaatsen. 2 TS beroeps,voor de rest vrijwillige posten uit de buurt.


WV-V Fotografie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 359
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Het vreemde is dat je  voor de zuidzijde eigenlijk voor 1 post twee gebouwen in de lucht houdt. Slagkracht? Omliggende posten, dat is vrij gebruikelijk bij andere grotere plaatsen. 2 TS beroeps,voor de rest vrijwillige posten uit de buurt.

Het is inderdaad logischer om er 1 gebouw van te maken. Maar bij Post Zuid zitten nergens in de buurt woningen voor vrijwilligers, waardoor je bent aangewezen op de Maten, maar daar is weer geen ruimte voor een kazerne welke zo groot is om al het materieel en werkplaatsen van Saba te kunnen plaatsen.

Het is wellicht niet economisch. Maar ik ben er wel van overtuigd dat het goedkoper is dan Post Zuid de tweede beroepspost (Naast Centrum) van de stad te maken.