Auteur Topic: 15-04-2019 Grote brand in beroemde kathedraal notre dame Parijs  (gelezen 6137 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.





herbie1971

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 489
  • Geslacht: Man
Reactie #2 Gepost op: 15 april 2019, 22:20:11
Petje af voor de 400 brandweermensen in Parijs.Zoals ik de beelden bekijk is er op hoogte moeilijk bij de vlammen te komen.En van bovenaf met helikopters bestrijden zal vanwege  instortingsgevaar en mogelijke inzet van brandweermensen in de kathedraal ook moeilijk gaan denk ik.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #3 Gepost op: 16 april 2019, 10:48:22
Petje af voor de 400 brandweermensen in Parijs.Zoals ik de beelden bekijk is er op hoogte moeilijk bij de vlammen te komen.En van bovenaf met helikopters bestrijden zal vanwege  instortingsgevaar en mogelijke inzet van brandweermensen in de kathedraal ook moeilijk gaan denk ik.

Ja, hieruit blijkt een gebrekkig niveau van blustechnische en natuurkundige kennis.
Ook krijgt Maslow weer eens gelijk : "Geef iemand een hamer en hij behandelt elk probleem als een spijker."

Het gebruik van een helikopter of vliegtuig voor bluswater vooronderstelt het laten vallen van een enorm gewicht aan water, al dan niet met ook nog een (deels) horizontale (afwerp)snelheid.
Dat is bij gebouwen meer een middel om te slopen; het middel was/is bedoeld voor natuurbranden die door steile hellingen etc. moeilijk vanaf de grond kunnen worden bereikt. Bovendien heeft de grote hoeveelheid lokaal gedropt water dan nog een helling (groot oppervlak) om af te vloeien.

Anoniem kan hier van alles worden beweerd; men heeft zich dan ook niet eens te schamen.

Voor een brand van dergelijke complexiteit vind ik het, naast gebrek aan fundamentele vakkennis, zeker ook een gebrek aan respect om met dergelijke onkunde een 'groots' optreden te willen beoordelen.

Het doet mij deugd elders te vernemen dat het gebouw gaat worden hersteld met vele miljoenen euro's aan ondersteuning; dat is het goede nieuws!
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #4 Gepost op: 16 april 2019, 13:36:46
Ja, hieruit blijkt een gebrekkig niveau van blustechnische en natuurkundige kennis.
Ook krijgt Maslow weer eens gelijk : "Geef iemand een hamer en hij behandelt elk probleem als een spijker."

Het gebruik van een helikopter of vliegtuig voor bluswater vooronderstelt het laten vallen van een enorm gewicht aan water, al dan niet met ook nog een (deels) horizontale (afwerp)snelheid.
Dat is bij gebouwen meer een middel om te slopen; het middel was/is bedoeld voor natuurbranden die door steile hellingen etc. moeilijk vanaf de grond kunnen worden bereikt. Bovendien heeft de grote hoeveelheid lokaal gedropt water dan nog een helling (groot oppervlak) om af te vloeien.

Anoniem kan hier van alles worden beweerd; men heeft zich dan ook niet eens te schamen.

Voor een brand van dergelijke complexiteit vind ik het, naast gebrek aan fundamentele vakkennis, zeker ook een gebrek aan respect om met dergelijke onkunde een 'groots' optreden te willen beoordelen.

Het doet mij deugd elders te vernemen dat het gebouw gaat worden hersteld met vele miljoenen euro's aan ondersteuning; dat is het goede nieuws!

#Herbie maakte een correcte opmerking
Citaat
Petje af voor de 400 brandweermensen in Parijs.Zoals ik de beelden bekijk is er op hoogte moeilijk bij de vlammen te komen. En van bovenaf met helikopters bestrijden zal vanwege  instortingsgevaar en mogelijke inzet van brandweermensen in de kathedraal ook moeilijk gaan denk ik.
maar u weet het uiteraard weer beter en sabelt hem nu weer neer. Het mag kennelijk allemaal hier!!





Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 16 april 2019, 20:03:42
#Herbie maakte een correcte opmerking maar u weet het uiteraard weer beter en sabelt hem nu weer neer. Het mag kennelijk allemaal hier!!

Naar de berichten was de brandweer druk doende om binnen zoveel mogelijk veilig te stellen en waar het mogelijk was naar buiten te brengen .


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 16 april 2019, 20:15:58
De brandweer heeft vwb het veilig stellen onder deze omstandigheden een grote prestatie geleverd. Niet volkomen zinloos deze brand van buiten af trachten te blussen maar vooral redden wat er te redden valt.


johnm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 23
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #7 Gepost op: 16 april 2019, 20:38:22
Zoals te doen gewoon blaast de heer Vos zonder kennis van zake ter plaatse .
Ik resideer in Frankrijk en de nieuwsgierig is veel beter als in de rest van Europa .
Petje af voor de 400 wel getrainde militairen die de structuur hebben kunnen behouden.
Waardoor de negatieve piet praat van een deskundige in het raad plegen van foto's zich als niet terzake doende zal classeren.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #8 Gepost op: 16 april 2019, 21:59:28
Zoals te doen gewoon blaast de heer Vos zonder kennis van zake ter plaatse .
Ik resideer in Frankrijk en de nieuwsgierig is veel beter als in de rest van Europa .
Petje af voor de 400 wel getrainde militairen die de structuur hebben kunnen behouden.
Waardoor de negatieve piet praat van een deskundige in het raad plegen van foto's zich als niet terzake doende zal classeren.

Als anonymus kunt u hier pretenderen wat u maar wilt; maar uw taalgebruik is er in ieder geval niet op vooruit gegaan.
Ook u schaar ik bij de ontoetsbare bluffende helderzienden: Waar raadpleegde ik immers foto's over deze brand?


"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #9 Gepost op: 16 april 2019, 23:08:24
Zelf ben ik, sinds een 2-daagse rondleiding bij de Parijse brandweer, fan van dat korps; dat wil ik vooraf duidelijk stellen.

Maar om 400 man een compliment te geven, terwijl niemand een aantal van hen binnen in beeld aan het werk heeft kunnen zien en ik daarbij ook niet geloof dat 400 man de kathedraal (min of meer tegelijk?) hebben betreden, vind ik dergelijke uitspraken slap/zoet/sentimenteel.

Het is voor een professional goedkope propaganda, geuit door lieden die kennelijk bereid zijn 'blind' met sentimentele complimenten te strooien.

Ik vertrouw op hun professionaliteit; maar juist daarom zou ik ze nooit 'lege', niet te funderen, complimenten geven.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton




Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #10 Gepost op: 17 april 2019, 20:16:04
Op het NOS journaal zag ik beelden van 2 brandweerlieden die in de kathedraal veilig stonden opgesteld een een blusrobot op afstand bestuurden.
Professioneel optreden, zeg ik dan; beoordeeld op beelden.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton