Auteur Topic: 08-09-2019 Zeer grote brand (varkensstal) Pijlstaartweg, Asten  (gelezen 4052 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #15 Gepost op: 21 september 2019, 16:34:30
Er zullen opslagmogelijkheden voor het middels giertanks van de collega boeren lossen van het aangevoerde bluswater.beschikbaar moeten zijn gelet op de continuïteit beschikbaarheid bluswater, Het opzetten van een waterbak voor zover de brandweer die in het betrokken gebied heeft kan mogelijk te lang duren, de giertanks hebben andere koppelingen dan de brandweer. 4†aansluitingen op geboorde putten bij voldoend hoge grondwaterstand werken veel sneller en zijn niet al te kostbaar.

Neemt niet weg dat de gearriveerde brandweer bij wat gevorderde schuurbranden vrijwel machteloos staat !
Ik kan me niet voorstellen dat MWB het slimste jongetje van de klas is dus we zijn vast niet de enige regio die een groot aantal verloopstukken voor verschillende koppelingen hebben, op de waterbak zitten ze zo'n beetje allemaal, in ieder  geval de in de landbouw gebruikelijk en nog een paar industriele koppelingen.
Ook een aantal TS- en hebben verschillende  verloopstukken.
Groter probleem met giertanks is dat ze schoon moeten zijn, maar dan ook echt schoon en je kunt niet van de boeren verwachten dat ze jaarrond een schone giertank hebben staan, die is voor hun eigen bedrijfsvoering.



kuifje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #16 Gepost op: 21 september 2019, 19:46:01
Ik kan me niet voorstellen dat MWB het slimste jongetje van de klas is dus we zijn vast niet de enige regio die een groot aantal verloopstukken voor verschillende koppelingen hebben, op de waterbak zitten ze zo'n beetje allemaal, in ieder  geval de in de landbouw gebruikelijk en nog een paar industriele koppelingen.
Ook een aantal TS- en hebben verschillende  verloopstukken.
Groter probleem met giertanks is dat ze schoon moeten zijn, maar dan ook echt schoon en je kunt niet van de boeren verwachten dat ze jaarrond een schone giertank hebben staan, die is voor hun eigen bedrijfsvoering.

Om het water uit de giertank in de waterbak te krijgen is geen enkel verloop nodig. De waterbakken waar ik op doel zijn vrij laag de afsluiter op de giertank zit hoger. Ik weet niet wat het effect is van 50 liter restant gier op 5000l water. En of dit een gevaar kan opleveren voor de spuitgasten. Ik vermoed van niet gezien de mengverhouding. In gebieden waar de brandweer geen garantie kan geven op voldoende bluswater zou dit een leuke proef kunnen zijn.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #17 Gepost op: 21 september 2019, 20:41:43
@ Allen

Doordat mijn bijdragen hier eerst worden 'gekeurd' en vaak ook wel zonder enig bericht verdwijnen(!), kan ook de chronologische volgorde van ons plaatsen 'verschuiven' in de tijd.
Ik verzoek u om mijn daadwerkelijk, voor de lezers later(!), geplaatste, maar toch eerder gedateerde, bijdragen nog eens te lezen in het licht van uw, anders voor mij onbegrijpelijke, laatste 'on time' bijdragen.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton