Beste forumleden,
In dit topic kunnen persoonlijke reisverhalen worden geplaatst voorzien van foto's
Met vriendelijke groet,
Team Brandweerforum*************************************************************************************************
Op vakantie naar het Zuiden van FrankrijkVan maandag 20 juli 2009 tot donderdag 30 juli 2009 ben ik op vakantie geweest met Sabine naar Zuid Frankrijk. Maandagochtend 20 juli 2009 waren we al om 04.45 uur op Schiphol en stipt om 06.55 uur vertrok ons vliegtuig naar Montpellier alwaar we om 08.30 uur voet op Franse bodem zette.
Vanaf daar was het ongeveer nog een uurtje rijden naar onze bestemming op 800 meter hoogte in het Franse berggebied De Herault. En hoe kon het ook anders, ik ging natuurlijk enkele dagen later op zoek naar een brandweerkazerne.
In Frankrijk staat de brandweer op de borden aangegeven zoals we hier in Nederland de ANWB borden kennen. Dus op zoek naar de "Sapeurs-Pompiers". Nadat we smorgens een markt in Narbonne hadden bezocht vervolgde we onze reis naar Olarque, een prachtig dorp in de bergen. Onderweg kwamen we door St. Etienne, een kleine plaats met gemiddeld 1500-2000 inwoners. Daar vonden we de eerste borden "Sapeurs-Pompiers" en een bezoek aan de brandweer was het doel van mij.
Op het terrein stond een loods wat diende als brandweerkazerne. Buiten deze loods stond een brandweerwagen buiten zoals we deze in NL kennen als een haakarmvoertuig. Op deze wagen stond een haakarmbak die diende als waterbak. In deze waterbak kan men in 1x 6000 liter water vervoeren en dat is voor Franse begrippen redelijk veel. Deze Renault G290 doet dus dienst als waterwagen en kan zijn bak afzetten in de bergen om de tankautospuiten van water te voorzien. Het voertuig is omstreeks 1984 gebouwd en niet kort daarna in dienst gekomen bij het korps.
visitors can't see pics , please
register or
loginvisitors can't see pics , please
register or
loginNadat dit voertuig was gefotografeerd vond ik nog een dienstauto die bij de haakarmwagen in de buurt stond. Deze Renault Kangoo doet dienst als dienstauto en wordt voor diverse doeleinden gebruikt. Tevens wordt met dit voertuig boodschappen gehaald voor het korps.
visitors can't see pics , please
register or
loginAchter de schuur waarbij deze voertuigen stonden gestald vond ik de kazerne waar nog een brandweerwagen buiten stond. Deze Landrover Defender wordt ingezet als snel verkenningsvoertuig en gaat bij een melding van een bosbrand als eerste de bergen in. Hij stuurt daarop vervolgens de tankautospuit aan.
visitors can't see pics , please
register or
loginNadat ik dit voertuig gefotografeerd had kwamen er een aantal brandweermensen naar buiten die mij vroegen wat ik aan het doen was. Na dit in gebrekkig Frans uitgelegd te hebben werdt er iemand anders bijgehaald die vloeiend Engels sprak, dus kon ik nogmaals uitleggen wat ik aan het doen was. Gelukkig snapte deze man mijn bedoelingen en werdt ik van harte uitgenodigd om binnen te komen. Ik legde uit dat ik zelf ook brandweerman was en dat ik op vakantie was in deze streek was en nieuwschierig was naar hoe de brandweer in Frankrijk er uit zag.
En dat heb ik geweten, deze man vertelde mij alles over hoe de brandweer in Frankrijk functioneerde. Ik kreeg een hele uitleg over bosbrandbestrijding en inzettactieken. Het blijkt dus dat de Franse Brandweer in die streek allerlei reservoirs in de bergen heeft zitten met een capaciteit van 10.000 liter water. Toen ik deze man vertelde dat deze reservoirs bij ons op sommige tankautospuiten zaten sloeg bij hem de verbazing toe. Hij snapte er werkelijk niks van hoe wij Nederlanders 10.000 liter water op 1 voertuig meekregen. Toen ik hem uitlegde dat deze bosbrandweerwagens 6x6 aangedreven waren werdt het hem al duidelijker, alleen hij bleef het merkwaardig vinden. Sja....
Nartuurlijk moest ik van hem ook hun bosbrandweerwagens zien en werdt het nieuwste exemplaar uit 2004 voor mij naar buiten gereden. Deze Renault Midlum is 4x4 aangedreven en heeft een opbouw van Camiva. Dit voertuig biedt plaats aan 5 bemanningsleden en kan 4000 liter meenemen de bergen in. ( zie bijgaande foto's)
visitors can't see pics , please
register or
loginvisitors can't see pics , please
register or
loginHet tweede bosbrandvoertuig was defect en kon momenteel niet rijden. Deze Renault M210 met Sides opbouw biedt plaats aan 5 personen en heeft ook een 4000 liter watertank aan boord. Bijkomend voordeel van deze voertuigen is dat deze voertuigen een groot waterscherm om zich heen kunnen maken om de voertuigen te beschermen tegen de stralingshitte van het vuur. Daarnaast is het voertuig voor en achter voorzien van bumpersproeiers om de banden te beschermen.
visitors can't see pics , please
register or
loginNaast de bosbrandweerwagens heeft dit korps ook nog 1 tankautospuit die wordt ingezet voor woningbranden en autobranden. Daarnaast heeft dit voertuig ook redgereedschap bij zich voor auto ongelukken. Er willen nog wel eens wat auto's de vangrail van dichtbij bekijken. Vaak met een nare afloop. Deze Renault S180 met Desautel opbouw biedt plaats aan 6 personen en heeft een watertankinhud van 1500 liter. Gemiddeld rukt dit voertuig 3 tot 4x per dag uit voor kleine brandjes, woningbrandjes en autobrandjes. Voornamelijk veel autobranden omdat de motoren van auto;'s zichzelf op de bergweggetjes nog wel eens opblazen. Nou is dit mijn ogen ook niet zo gek, als je ziet wat voor auto's er soms rijden daar. Onderstaand een foto van deze tankautospuit.
visitors can't see pics , please
register or
loginNa het bezoek van ruim een uur heb ik de man die mijn rondgeleid heeft hartelijk bedankt. Als aandenken kreeg ik van het korps een Franse brandweerpolo mee met daarop het opschrift Sapeurs Pompiers en op schouderhoogte een helmembleem met daaronder de naam van het gebied de Herault.
Onderstaand nog een foto van een kleine lineup van voertuigen
visitors can't see pics , please
register or
login