Auteur Topic: Kosten van loze meldingen verhalen op het individu?  (gelezen 2663 keer)

Jappo

• Gast
Gepost op: 10 april 2008, 11:19:42
Geachte forumbezoekers,

Bij ons in het bedrijf komen nog al wat loze meldingen voor. Voor al deze meldingen rukt de brandweer dus keer op keer voor niets uit naar ons bedrijf. Wij zijn op het moment al druk bezig om hier wat aan te doen en om onze installaties te verbeteren. Tot op heden blijft de brandweer de kosten van de loze meldingen verhalen op ons bedrijf. In sommige gevallen is duidelijk aan te geven dat de melding afkomstig is van nalatigheid of slordigheid van één van onze medewerkers of bezoekers, zoals het indrukken van een handmelder of roken onder een melder. Mijn vraag luidt: Is het mogelijk om de kosten van een loze melding in dit soort gevallen te verhalen op de veroorzaker (het individu)? Of zijn hier juridische bezwaren tegen? Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij hier een antwoord op verschaffen?

Met vriendleijke groet,

Jan Pontel

Pas01

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 10 april 2008, 23:50:19
Wat betreft het juridische gedeelte:

Als abonnee is het bedrijf de oorspronkelijk aangeschreven persoon om de kosten van een loze melding op te verhalen. Want het bedrijf staat aangesloten op een automatische installatie die doorgeschakeld is naar de brandweer. Oftewel; eigenlijk is er sprake van een overeenkomst tussen het bedrijf en de brandweer. In beginsel is daar geen plaats voor een derde... Verbintenissen gelden tussen partijen en een derde is geen partij bij de overeenkomst tussen het bedrijf en de brandweer. Dus het bedrijf is in beginsel aansprakelijk voor de schade die ontstaat uit de verbintenis (oftewel; de kosten voor de loze alarmering).

Nu staat dat niet in de weg aan het feit dat er tussen bedrijf en veroorzaker (de individu) een verhaalsrecht ontstaat. Immers, het bedrijf zou de gemaakte kosten op de veroorzaker kunnen verhalen uit hoofde van onrechtmatige daad. Echter, dan moet wel vaststaan wie de veroorzaker is en moet wel aan vereiste van het wetsartikel voldaan zijn. Toch is die weg niet onbewandelbaar...

Houd ook rekening met een risicoaansprakelijkelijk van de werkgever voor de werknemer. In principe is een werkgever aansprakelijk voor schade veroorzaakt door een werknemer in de uitoefening van zijn werk, tenzij de werknemer opzettelijk of bewust roekeloos heeft gehandeld. Vandaar ook mijn 'in beginsel' in de eerste alinea....er is dus een uitzondering.

Er zijn, voor zover ik nu kan zien, nog geen juridische bezwaren....

Henk van Buuren

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 21 april 2008, 22:08:24
Jappo,
ervan uitgaande dat jij de beheerder bent van het brandmeldsysteem, weet je dat het systeem juist dient te werken en dat je per jaar een aantal ongewenste en onechte meldingen hebt wat niet meer mag zijn dan dat de norm aangeeft.
dit staat tevens in je PVE vermeld.
er bestaan oplossingen voor het terugdringen van dit soort meldingen.

Natuurlijk wil ik hierover met je van gedachte wisselen, maar eerst dient vastgesteld te worden wat deze omvatten.