Auteur Topic: Nieuw onderdeel conditietest Levensgevaarlijk  (gelezen 16998 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.658
  • Geslacht: Man
    • Brandbase
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 01 mei 2014, 17:55:07
Onderdeel conditietest van brandweer Twente levensgevaarlijk"

Eén onderdeel van de nieuwe conditietest van de brandweer is levensgevaarlijk. Dat stelt voormalig sportinstructeur Willem Bos uit Ootmarsum. Hij heeft jarenlang bij brandweerlieden de verplichte fietstest als conditietraining afgenomen.


De oud-sport-instructeur reageert op de resultaten van de vernieuwde conditietest, waarmee de brandweer Twente voorop loopt in Nederland. Tien procent van de brandweerlieden is gezakt en mag daardoor niet meer uitrukken.


"Cijfers geven vertekend beeld"
De leiding van de Twentse brandweer stelt dat de cijfers nog geen goed beeld geven, omdat slechts een klein deel van de 300 beroeps- en 800 vrijwilligers in de regio is getest. Voormalig sportinstructeur Bos denkt daarover heel anders.


Volgens hem is het onderdeel waarbij een brandweerman of -vrouw met twee slangen onder de arm en een persluchtmasker op moet lopen veel te zwaar. Voor brandweerlieden boven de 45 jaar zelfs onverantwoord omdat de piekbelasting voor het hart veel te hoog is. Bij dit onderdeel van de test zou een arts aanwezig moeten zijn, aldus Bos. Dat is niet het geval.


Veel onrust onder met name vrijwilligers

RTV Oost meldde onlangs dat onder met name de vrijwilligers bij de brandweer Twente veel onrust is over de vernieuwde conditietest, die sinds begin dit jaar is ingevoerd. Als brandweerlieden zakken voor de test staan zij direct op non-actief. Volgens de brandweerleiding in Twente is sprake van 'koudwatervrees'.

bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=188732


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2014, 12:17:18
Tja en toch schijnt het allemaal uitvoerig gestest te zijn.
Nu heb ik begrepen dat er bij die testen uiteggaan werd van een  bepaald  aantal "traptreden per minuut". Dat zou later zijn vervangen door "zo snel mogelijk". Maar precies weet ik dat niet. Ik zal me daar gek zijn zo snel mogelijk die trap op te lopen, als ik een beetje realistisch denk moet ik er rekening me houden dat ik bovenaan die trap nog een flinke inzet krijg.

Er zijn ook filmpjes van de traplooptest en alleen al het op en afstappen van zo'n apparaat met onder je armen twee slangen is al een kunst op zich. Hoewel er ook  filmpjes zijn waarop je op dat ding gaat staan, dan pas aan koppelt en dan de slangen aangereikt krijgt (maar goed in dat filmpje figureerde een bevelvoerder  ;D).


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2014, 13:03:39
@ Johan de C

Dat iets uitvoerig is getest is geen garantie voor de juistheid van die praktijk.
Citaat

Eén onderdeel van de nieuwe conditietest van de brandweer is levensgevaarlijk. Dat stelt voormalig sportinstructeur Willem Bos uit Ootmarsum. Hij heeft jarenlang bij brandweerlieden de verplichte fietstest als conditietraining afgenomen.
De oud-sport-instructeur reageert op de resultaten van de vernieuwde conditietest, waarmee de brandweer Twente voorop loopt in Nederland. Tien procent van de brandweerlieden is gezakt en mag daardoor niet meer uitrukken.

"Cijfers geven vertekend beeld"
De leiding van de Twentse brandweer stelt dat de cijfers nog geen goed beeld geven, omdat slechts een klein deel van de 300 beroeps- en 800 vrijwilligers in de regio is getest. Voormalig sportinstructeur Bos denkt daarover heel anders.

Volgens hem is het onderdeel waarbij een brandweerman of -vrouw met twee slangen onder de arm en een persluchtmasker op moet lopen veel te zwaar.
Voor brandweerlieden boven de 45 jaar zelfs onverantwoord omdat de piekbelasting voor het hart veel te hoog is. Bij dit onderdeel van de test zou een arts aanwezig moeten zijn, aldus Bos. Dat is niet het geval.

Zoals wel vaker in een persbericht lopen contexten door elkaar.
De een (regio) heeft het over de testuitslagen en de ander (sportinstructeur) over de gevaren van de test. (Lag Babylon ooit in Twente?)

Een fietstest is inspanningsfysiologisch veel minder specifiek voor de repressieve taak dan een trappenlooptest.

Wel is het zo dat bij een vanzelfsprekende 'koude' start er inderdaad een (supra)maximale belasting op de aanpassing van ademhaling en bloedsomloop ontstaat.
Als dan 'boven' het masker wordt opgezet dan wordt dat zeer problematisch! Daarvoor ontwikkelde ik ooit een zuurstofmengsel; maar dat is weggewerkt.

De sportinstructeur waarschuwt terecht. Een dergelijke 'alles of niets' test is slechts verantwoord eerst nadat op sub-maximaal niveau is gebleken (sportarts/inspanningsfysioloog!) dat de conditie aan bepaalde eisen voldoet.

Nadat men deze testen tientallen jaren lang heeft verzaakt, zou men toch beter kunnen/moeten beginnen met een verantwoord (lange termijn) trainings- en gewichtsreductie programma.
Voor de types die ik regelmatig op dit forum in beeld zie bij inzet, die duidelijk hun bordje dagelijks goed leeg eten, en zeker bij een leeftijd boven 45 jaar, acht ook ik een test 'uit het niets' volstrekt onverantwoord.
Hoe dan ook, er moet daarbij professionele eerste hulp (reanimatie) beschikbaar zijn.

Kortom: Vos is het eens met Bos!
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.658
  • Geslacht: Man
    • Brandbase
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2014, 16:34:45
Ik heb van een  bekende van mij gehoord dat een traplooptest normaal rond de 2min een 200 tal treden moet worden gedaan.

Enkel in deze traplooptest kan je je niet vasthouden indien je je evenwicbt verliest. In werkelijkheid kan dat bijv wel e  loopt men niet met 2 rolle  slang onder de armen.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #4 Gepost op: 02 mei 2014, 16:57:55
Ik heb van een  bekende van mij gehoord dat een traplooptest normaal rond de 2min een 200 tal treden moet worden gedaan.

Enkel in deze traplooptest kan je je niet vasthouden indien je je evenwicbt verliest. In werkelijkheid kan dat bijv wel e  loopt men niet met 2 rolle  slang onder de armen.

Indien u gelijk heeft dan is dit een voorbeeld van decentraal telkens opnieuw het wiel uitvinden door 'koekenbakkers'.

Een resultaat van 'eiland koninkrijkjes'.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton




Sander-Gie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 81
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Aspirant Manschap A
Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2014, 17:00:36
Misschien een domme vraag: is de PPMO nou ook al landelijk ingevoerd en ook voor nieuwe vrijwilligers? Heb namelijk al Google gebruikt, maar vind het nog onduidelijk.  ???


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2014, 17:27:00
Affirmanti incumbit probatio 'Wie stelt bewijst' valt op het forum met enige regelmaat te lezen. Alterius non sit, qui suus esse potest

PPMO:

http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/bovenbalk/zoeken-0/zoeken/@37499/nader-bericht/

http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/bovenbalk/zoeken-0/zoeken/@36416/kopie-formulieren-ak-1/

http://www.brandweernederland.nl/wat_doen_we/thema-optimale/ppmo

enz. enz.

Citaat
Daarvoor ontwikkelde ik ooit een zuurstofmengsel; maar dat is weggewerkt.

Met buitengewone dank aan dokter T.M.


Sander-Gie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 81
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Aspirant Manschap A
Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2014, 17:54:39
Ja,links had ook al met Google. Maar hoe zit het dan? Ik vind het serieus niet duidelijk. Ik wil dus vrijwilliger worden bij Zuid-Holland-Zuid, maar wat staat er dan tegenwoordig te wachten aan tests? Is dat de PPMO of nog de 'oude' fietstest of wat?  ???


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2014, 18:35:17
@ Berg

Tekenend voor u dat u daarvoor nog buitengewoon dankbaar bent:
Citaat
Citaat
Daarvoor ontwikkelde ik ooit een zuurstofmengsel; maar dat is weggewerkt.

Met buitengewone dank aan dokter T.M.

Mijn informatie was dat het via de m.c. (vakbond) werd geruild voor 2 arbeidsplaatsen. Meer de bedrijfsarts zal ongetwijfeld een 'say' hebben gehad.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2014, 19:31:11
@ allen

Leuk en grappig die PMMO! (Effe zonder trappentest; maar die is nu ook al een aangepast makkie; bleek mij)

Wat een verspilling van tijd en aandacht! Fluitje van een cent!
Iemand die die eenvoudige en weinig energie verbruikende vaardigheden niet kan demonstreren heeft toch nooit een basis brandwacht opleiding gehad?

Anything goes!
Ik zou me in mijn vaktrots diep beledigd voelen als ik door dergelijke zinloze mallemolens moest bewegen.

Ik heb het dan niet over periodieke conditietesten met trainingsprogramma's op uithoudingsvermogen (Cooper test).
Nee ik zie het al: alle vakbondsleden moeten het halen; dat kan ook moeilijk anders!

'Keep the mushrooms in the dark and feed them a lot of ***!'
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton




berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #10 Gepost op: 02 mei 2014, 19:58:29
Ja,links had ook al met Google. Maar hoe zit het dan? Ik vind het serieus niet duidelijk. Ik wil dus vrijwilliger worden bij Zuid-Holland-Zuid, maar wat staat er dan tegenwoordig te wachten aan tests? Is dat de PPMO of nog de 'oude' fietstest of wat?  ???

Als u de links opent en leest behoeft niemand voor te lezen, daarnaast staat er nog veel meer, maar dat wordt een verhaal apart..


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #11 Gepost op: 02 mei 2014, 22:30:19
@ allen

Tja, als berichten verdwijnen waar je bij zit……dan doe ik dat ook maar.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #12 Gepost op: 03 mei 2014, 10:45:01
Als u de links opent en leest behoeft niemand voor te lezen, daarnaast staat er nog veel meer, maar dat wordt een verhaal apart..
Dat is geheel  waarzijn en objectief gezien is het dan ook een "domme" vraag (en jazeker die bestaan echt) maar omdat een aantal regios nogal achter lopen en er dus  in minstens de helft van het land  nog wordt gewerkt met oude keuringen en  testen is het helemaal niet zo'n domme vraag. Zelfs als je solliciteert en er naar vraagt weet en dat vaak niet meteen te vertellen.
Omdat wij onlangs een sollicitant hadden weet ik dat er in MWB  nog niet met de aanstellings-PPMO gewerkt wordt.

Hoe ze op het idee van  het oefenbaantje zijn gekomen weet ik niet. Ik heb wat vragen bij het realiteitsgehalte, ik noch mijn collega's zijn nog nooit een evenwichtbalk tegen gekomen. Zeker niet in zigzagvorm. En dat onderdoor kruipen met  HD,  ik heb ooit eens op een oefencentrum een dergelijk scenario gehad en ging door zo'n gang-achtig iets. Ik kreeg me toch op mijn donder: "Eigen veiligheid eerst, je weet niet wat er achter is en als het mis gaat kun je er donder op zeggen dat je nooit snel genoeg door dat gat komt".

Traplooptest is mede op basis van testen in het Brabantse ontwikkeld, de medewerkers van het Coronel instituut, die  dit allemaal  uit de mouw geschud hebben, hebben meegedraaid met de 24- uursdienst van ik geloof Breda en hebben ontdekt dat het  normaal gesporken meest inspannende deel van onze werkzaamhden het met een last (de slangen of iets vergelijkbaars) onder ademlucht oplopen van trappen is, zeker omdat je daar "koud"aan moet beginnen, je begint niet met een kwartiertje warmlopen.

Onderdeel van de PPMO blijft overigens een bezoekje aan de keuringsarts, het zou mooi zijn als, ondanks de aanbeveling van de testers dat het niet nodig is, er naar de geschiktheid van het hart gekeken wordt.



Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #13 Gepost op: 04 mei 2014, 12:22:06
@ allen

Tja, als berichten verdwijnen waar je bij zit……dan doe ik dat ook maar.

Waarvan akte!

Ik ben wel blij met de PPMO, zou het inderdaad wel fijn vinden als deze brandweerbreed, door heel Nederland wordt ingevoerd.
Dat er mss nog moet worden geschaafd aan een aantal tests is niet erg. Het belang van een goede conditie is groter.
Er lopen wss wel een aantal collega's rond die hier tegenop zien, maar ik denk dat zij zelf ook wel weten dat hun conditie dan niet optimaal is en dat het tijd is om er wat aan te doen, dan wel te zorgen dat het gewicht wat moet worden meegezeuld iets minder is zodat de test makkelijker gaat.

Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #14 Gepost op: 04 mei 2014, 13:16:07
Waarvan akte!

Ik ben wel blij met de PPMO, zou het inderdaad wel fijn vinden als deze brandweerbreed, door heel Nederland wordt ingevoerd.
Dat er mss nog moet worden geschaafd aan een aantal tests is niet erg. Het belang van een goede conditie is groter.
Er lopen wss wel een aantal collega's rond die hier tegenop zien, maar ik denk dat zij zelf ook wel weten dat hun conditie dan niet optimaal is en dat het tijd is om er wat aan te doen, dan wel te zorgen dat het gewicht wat moet worden meegezeuld iets minder is zodat de test makkelijker gaat.

Het is zeker de bedoeling de ppmo test brandweerbreed in te voeren, te hanteren, ARBO-regels de grondslag. Natuurlijk het is confronteren te vernemen 'niet voldaan aan de eisen' maar daarmee nog geen ontslag. Een programma voor het op orde brengen van de benodigde conditie/basiseis de volgende stap. Net als bij de politie, in actieve dienst, krijg je geen sportles maar doe je zelf aan onderhoud van je fysieke gestel, daarbij gefaciliteerd door sportgelegenheid en begeleiding, gevolgd door het afleggen van een test. Er kan toch niets mis zijn aan het principe van een test, die overigens echt niet het maximale vergt, maar wel een ijkpunt is, hoewel dat geen enkele garantie geeft de dag van morgen te behalen.

Wellicht zou één van de Moderatoren, vanuit haar kennis en kunde nog iets willen schrijven. Ondertussen staat het onderwerp op diverse agenda's in het land om te komen tot een voor een ieder aanvaardbare, basis kwaliteitseis wel is waar zonder garantie, maar die bestaat gewoonweg niet, leven op aarde is de zekerheid van doodgaan.