Auteur Topic: Reisverhalen Buitenlandse Voertuigen  (gelezen 43895 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tomyboy

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.230
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #45 Gepost op: 05 augustus 2010, 09:14:47
Ik ben er toen ook geweest, erg mooi matiereel, en toen ik er was stonden er 3 blusvoertuigen. Helaas was bij mij de rondleiding niet erg uitgebreid, de persoon die mij rondleide kon amper Engels en moest eigenlijk gaan eten. Maar ze hadden wel mooie wagens!


pixels66

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.965
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Rietenkapbrandbestrijding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #46 Gepost op: 05 augustus 2010, 09:20:47
nu staan er aardig wat wagens, de kantine hangt vol met shirts en patches van over heel de wereld, en mijn "gids" sprak heel goed engels! en dat is fijn..


Tomyboy

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.230
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #47 Gepost op: 05 augustus 2010, 09:24:25
nu staan er aardig wat wagens, de kantine hangt vol met shirts en patches van over heel de wereld, en mijn "gids" sprak heel goed engels! en dat is fijn..

Dat is inderdaad wat handiger, en ik bedoelde, op jouw foto's zie ik maar 2 blusvoertuigen staan, bij mij stonden er 3 blusvoertuigen plus de HW, Unimog, OvD etc.


pixels66

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.965
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Rietenkapbrandbestrijding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #48 Gepost op: 05 augustus 2010, 09:35:44
ja ik heb niet alles gefotografeerd, 2 ts'en, een ts met enorme watercapaciteit, de unimog, een ladder, een oude Pegaso, OVD, een aantal dienstvoertuigen(oude peugeot's, in diverse kleuren, met alleen een logo van de brandweer erop), en een soort VC was er ook nog...

Er is een hele mooie fitnessruimte, goeie ademluchtwerkplaats, verder goed geregeld daar!


Tomyboy

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.230
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #49 Gepost op: 05 augustus 2010, 09:45:54
Hier in ieder geval nog wat foto's van mijn kant:
De kleine TS:
visitors can't see pics , please register or login


De OvD:
visitors can't see pics , please register or login


Line up 3 Ts'en:
visitors can't see pics , please register or login




Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #50 Gepost op: 24 augustus 2010, 15:03:04
Op vakantie naar België – Augustus 2010

Na een jaar hard werken, studeren, en brandweercursussen volgen keek ik al vol goede moed uit naar de zomermaanden die zouden komen en waarbij ik met Sabine op vakantie zou gaan. Dit jaar was onze vakantiebestemming Spa, in België. Van tevoren, hoe kon het ook anders, had ik natuurlijk al gekeken waar de brandweerkazerne in Spa zou zitten en nog enkele omliggende korpsen.

Nadat we maandagmiddag 9 augustus op de camping waar aangekomen en onze tent hadden opgebouwd beleefde we 2 dagen lang een heerlijk rustige vakantie. De 3de dag had ik mijzelf al beloofd dat ik op zoek zou gaan naar een brandweerkazerne om de foto hobby aan te moedigen en de dorst naar fotograferen te stillen.

Donderdagmiddag was het dan zover. Ik had netjes op mijn navigatie het adres van de brandweerkazerne in Spa ingetypt, en “Linda” wees mij de weg. Aangekomen bij de kazerne was het anders dan ik verwachtte. De kazerne in Spa zit namelijk midden in het dorp schuin tegenover een parkeerplaats waar het verkeer werkelijk van alle kanten je bijna van de sokken rijdt. Het enige voordeel van deze kazerne was dat er 1 voertuig buiten stond die het verkeer wat remde en waardoor ik dus rustig een foto kon maken. Maarja dat ging natuurlijk niet onopgemerkt voorbij door de aanwezige brandweermensen.

visitors can't see pics , please register or login


Nadat ik ze aangesproken had werd mij de hele kazerne geshowt door de aanwezige ploeg. Foto’s maken was in deze kazerne wat lastig, maar toch ik heb wel weer wat bijgeleerd van onze Belgische collega’s. Het voertuig dat buiten stond is een MAN 4x4 tankwagen met een opbouwer van Rosenbauer. De aanwezige “ploegchef” vertelde mij dat dit eigenlijk de fijnste wagen was in het hele wagenpark door zijn snelheid en wendbaarheid.

Na nog een uitgebreide rondleiding door de kazerne nam ik afscheid van de heren en keerde terug naar de auto waar Sabine toch al een tijdje zat te wachten totdat ik terug zou komen.

De volgende dag was het voor mij eigenlijk zo klaar als een klontje, ik had de smaak te pakken en wilde nog wel een brandweerkazerne bezoeken. Het volgende doel was de kazerne in Theux wat ongeveer een kilometer of 2 van onze camping vandaan lag. Wederom weer netjes het gevonden adres op internet in de navigatie ingegeven en op zoek naar de kazerne, alleen die vonden we toch niet. De navigatie stuurde ons het goeie pad op maar in geen velden of wegen was er een kazerne te bekennen. Wel een politiebureau aan de overzijde van de weg, maarja daar had ik natuurlijk niks aan. Voor de troost hebben we maar boodschappen gedaan en die avond lekker gekookt.

De volgende dag brachten we een bezoek aan de wat grotere steden in de buurt van onze camping namelijk de stad Verviers. Een mooie stad met behoorlijk veel winkels, wat oudere gebouwen maar ook mooie pleinen. Op een van die pleinen hebben we een terrasje gepakt en heb ik het adres van de brandweer in de navigatie gezet.

Nadat de cola en de cassis voor de vriendin achterover waren gekieperd togen we richting de brandweerkazerne. Opnieuw wees “Linda” weer de weg en kwamen we bij de brandweerkazerne in Verviers. Dit oude gebouw heeft de karakteristieken van de andere gebouwen in de stad en heeft de mogelijkheid tot uitrijden aan twee kanten. Aan beide kanten staan de eerstelijnsvoertuigen opgesteld, en veelal staan deze buiten. Jullie begrijpen het al, ik was helemaal in mijn nopjes. Ik besloot om eerst het “achterterrein” op de foto te zetten en hierbij werd ik vergezeld door 1 van de brandweermensen die mij inmiddels had opgemerkt.

Het 1e uitrukvoertuig is een Mercedes Benz 1429 Atego tankautospuit die plaats biedt aan 7 personen. De watertank bevat 2500 liter water en daarnaast nog 200 liter schuim. 

visitors can't see pics , please register or login


Achter de TS stond de autoladder geparkeerd die nog niet heel lang in dienst was.  Dit is een Mercedes Benz 1529 Atego met Metz opbouw. De ladder kan een maximale hoogte bereiken van 32 meter.

visitors can't see pics , please register or login


Daarnaast stonden er op het terrein nog een tankwagen geparkeerd voor de bosbrandbestrijding die nu al 20 jaar in dienst was. Volgens de persoon die mij rondleidde was het een oud en traag beestje. Het zou ook niet heel lang meer duren voordat hij vervangen zou worden.

visitors can't see pics , please register or login


Daarna werd meegenomen naar de andere kant van het gebouw waar een HV busje stond geparkeerd. Echter was het niet mogelijk deze vast te leggen doordat hij in een krappe garage stond. Het voertuig; een Mercedes Benz Sprinter heeft allerhande HV gereedschappen aan boord voor auto ongevallen. Het is eigenlijk het standaardpakket dat wij in Nederland als een HV2 kennen. Na deze bus bekeken te hebben nam de persoon mij mee naar buiten naar de andere HV. Ik was verbaasd want waarom had men eigenlijk twee HV’s??

visitors can't see pics , please register or login


Het verhaal werd mij al gauw duidelijk. Doordat Verviers ook de snelweg verzorgt was de aanschaf van een HV met zwaarder gereedschap noodzakelijk. Deze HV wordt voornamelijk ingezet voor ongevallen met vrachtauto’s, treinenongevallen e.d. Opvallend is dus dat hier in materiaalkeuze onderscheid in wordt gemaakt. Deze HV biedt plaats aan 8 mensen en is van het merk MAN met Rosenbauer opbouw. De HV heeft een lier aan de voorzijde is tevens ook 4x4 aangedreven. In mijn ogen was dit voor hun doen de HV1 zoals wij die in Nederland kennen. De man liet mij alle gereedschappen zien en de manier van werken.

Na nog een ronde langs de voertuigen gemaakt te hebben kwamen bij de hoogwerker van het korps. Naast de autoladder hadden ze dus ook nog een hoogwerker. Deze MAN LE 18.280 hoogwerker was de een na jongste aanwinst van het korps. De hoogwerker heeft een maximale werkhoogte van 27 meter. De beste man vroeg aan mij hoe dat in Nederland geregeld was met de hoogwerkers. Ik vertelde hem dat niet elke gemeente een hoogwerker had en dat de hulp dus vaak van buiten de gemeente komt. Het verbaasde hem volgens mij nogal omdat de aanrijdtijden dan aanzienlijk moesten worden. Wel vond hij het goed dat de maximale werkhoogtes in Nederland ongeveer 32 meter kunnen zijn bij een vergelijkbaar type hoogwerker. Hij vond hun eigen hoogwerker toch iets te laag voor sommige klussen.

visitors can't see pics , please register or login


Nadat alle voertuigen waren bekeken nam hij mij mee de kazerne in, daar mocht ik geen foto’s maken maar vertelde hij mij iets over het ploegensysteem. Dat is nagenoeg gelijk aan Nederland. Twee man in de aanvalsploeg en twee man waterploeg en daarnaast een chauffeur en een bevelvoerder. Het korps werkte op basis van 24 uurs diensten en ging 24 uur op dan 48 uur af.

Aan het einde van de rondleiding heb ik de man bedankt en ben ik teruggegaan naar mijn vriendin die inmiddels al wat ongeduldig zat te wachten in de auto. Hobby blijft een hobby, ook als je op vakantie bent.

Groet
Dennis


Wick@d

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 563
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ambulancechauffeur / Brandweer chauffeur groot / Pompbediender / LWPB
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #51 Gepost op: 24 augustus 2010, 15:37:05
Leuk verhaal Dennis! en de foto's zijn natuurlijk (zoals verwacht) weer prachtig!


marcel8

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.663
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #52 Gepost op: 24 augustus 2010, 15:39:15
Mooie foto's Dennis en een leuk en duidelijk verhaal.

Groetjes Marcel


jurjen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.968
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #53 Gepost op: 24 augustus 2010, 22:13:14
Ik sluit me bij de rest aan  :)