Brandweerforum

Afdelingen => Repressie en Nazorg => Topic gestart door: Piet V. op 10 juli 2016, 20:57:53

Titel: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 10 juli 2016, 20:57:53
Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig

In buitengebieden op het platteland, zijn er vaak zeer lange aanrijtijden bij brandweer, ambulance en politie. Met alle rampzalige gevolgen van dien.

Ik zie daarvoor kostenbesparende oplossingen. Ik stel als brainstorming voor, dat hulpdiensten in buitengebieden deels gaan surveilleren in de vorm van Multifunctionele HulpEenheden (MHE’s). Eén MHE kan, afhankelijk van de samenstelling, opereren op meerdere gebieden van hulpverlening.

Bijvoorbeeld eenvoudige politietaken, plus eenvoudige brandweertaken, plus (eenvoudige) ambulance-taken. Of bijvoorbeeld alleen een combinatie van (eenvoudige) brandweertaken en ambulance-taken.

Een MHE bestaat uit één of meer personen met een voertuig. Zo’n Multifunctionele HulpEenheid (MHE) kan bijvoorbeeld gebruik maken van een VW Transporter politiebusje, waarbij aan de zijwanden in hoogte verstelbare bagagerekken of rugzakken zijn aangebracht, plus twee opklapbare stoelen met autogordels. In de lengte kan dan tevens een brancard worden vervoerd.

Ook kunnen er twee grote poederblussers worden meegenomen met elk 20 kilo bluspoeder, op twee opvouwbare steekkarretjes. En eventueel een bagage-net tegen de binnenkant van het dak, met daarin zachte spullen, zoals: extra kleding, dekens, dekzeilen, springzeil en reddingslijnen. Ook kan er in een kooi een politiehond worden meegenomen.

Zo’n MHE transportbus kan nauw samenwerken met een snelle politiemotor voor achtervolgingen.

Ik stel voor, dat ook de brandweerman en ambulance-verpleegkundige van een MHE een politieuniform dragen, plus geweldsmiddelen, inclusief taser, uitschuifbare wapenstok en kogelwerend vest. En waar nodig eventueel zelfs een helm en kleine ME-schilden. Eventueel ook een HD body-cam op de borst, met wide-angle lens.

Elk MHE-lid krijgt moet eerst een beperkte aanvullende opleiding krijgen in de andere twee takken van hulpverlening. Dat komt bovenop zijn oorspronkelijke opleiding als politieagent, ambulance-verpleegkundige of brandweerman.

Zo’n MHE kan worden ingezet voor bijvoorbeeld verkenning bij een automatisch brandalarm en inbraakalarm, en voor gewondenvervoer. En voor bijvoorbeeld kleine brandjes, en minder gevaarlijke politietaken, zoals vervoer van een dronken man, lastige tieners of geluidsoverlast.

Eventueel kan zo’n MHE bestaan uit een politiehondengeleider, plus twee militairen op kosten van Defensie. Bijvoorbeeld een militaire verpleegkundige en een militaire brandweerman. Zij blijven daarbij in deeltijd militaire trainingen volgen.

Als er gebruik wordt gemaakt van een grotere transportbus, kan een MHE bestaan uit vijf personen.Bijvoorbeeld een betaalde politiehondengeleider, plus twee onbetaalde politievrijwilligers, plus een militaire brandweerman, plus een militaire verpleegkundige.

De politievrijwilligers krijgen dan eerst een volledige politieopleiding en dragen politiewapens.

Bij een brand kan zo’n MHE-voertuig eventueel eerst een grote aanhangwagen ophalen, die centraal in elk dorpje staat geparkeerd. In en op die aanhangwagen zit dan altijd een grote tank met bluswater en een bluspomp om water mee uit een sloot op te zuigen, een opvouwbare ladder, evenals andere brandweeruitrusting.

Ook die aanhangwagen moet zijn uitgerust in politie-kleuren. Dit om te voorkomen, dat iemand eventueel een gewone brandweerauto aanvalt met geweld, in de veronderstelling dat er een politieagent in zit.   

Zo nodig kan tevens een gespecialiseerde brandweerauto, politieauto of ambulance aanrijden, bij de melding van een ernstig incident. Die arriveert dan mogelijk later dan het MHE. Het MHE moet afstand nemen, als de situatie te gevaarlijk is.

In plaats van een transportbus kan ook worden gekozen voor een grote snelle SUV, met vierwielaandrijving (4WD), waar een brancard in past. Eventueel voorzien van een top-box of imperiaal. Bijvoorbeeld Mercedes GL, Volvo XC90, Volkswagen Touareg, Ford Edge, Hyundai Grand Santa Fe, of Jeep Grand Cherokee.

Foto: Jeep Grand Cherokee met top-box

visitors can't see pics , please register or login


Bij MHE’s met politie-capaciteit is het vermoedelijk minder vaak nodig, dat er politie meerijdt naar een brandje of ambulance-incident. Ook geeft een MHE met politiecapaciteit vermoedelijk een zekere bescherming van hulpverleners tegen geweld.

Binnen één district kunnen er ook meerdere MHE’s worden samengesteld met elk een ander taak-accent. Die verschillende MHE’s kunnen elkaar dan aanvullen. Bijvoorbeeld een grote transportbus met vooral brandweercapaciteit, een snelle SUV met vooral politie-capaciteit, of een normale ambulance waarin ook een brandweerman meerijdt met een grote brandblusser en brandweerbijl, perslucht, enz. 

Ik hoop met deze creatieve brainstorming anderen te inspireren, tot nog betere creatieve ideeën. De tien meest kansrijke voorstellen kunnen vervolgens tegelijk worden uitgeprobeerd gedurende een jaar, elk met één MHE, liefst in wetenschappelijke samenwerking met veel andere landen, voor kostenbesparing en meer deskundigheid.

Zoekwoorden: lange aanrijtijden, efficiëncy, brandweer-innovatie, politie-innovatie, gewondenvervoer, ziekenvervoer, civiel-militaire samenwerking
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 11 juli 2016, 07:34:10
Foto's: Jeep Grand Cherokee met topbox


visitors can't see pics , please register or login



http://www.tflcar.com/wp-content/uploads/2015/03/P1060228-e1427759367951.jpg


visitors can't see pics , please register or login



http://www.onautoshow.com/var/albums/Jeep-Chief-Concept-(2016)/Jeep-Grand-Cherokee-Overlander-Concept-(2016)/Jeep%20Grand%20Cherokee%20Overlander%20Concept%202016%2007.jpg?m=1427533308
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: berg op 11 juli 2016, 08:57:52
Citaat
Bijvoorbeeld eenvoudige politietaken, plus eenvoudige brandweertaken, plus (eenvoudige) ambulance-taken. Of bijvoorbeeld alleen een combinatie van (eenvoudige) brandweertaken en ambulance-taken.

Initiatieven moet men koesteren maar roepen soms ook reacties op!

Misschien dat eerst de Glazenbowl op de meldkamer geïntroduceerd moet worden, daarna heb je alles, eenvoudig, voor het uitzoeken!
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 11 juli 2016, 11:20:45
Misschien dat eerst de Glazenbowl op de meldkamer geïntroduceerd moet worden, daarna heb je alles, eenvoudig, voor het uitzoeken!

Hulpdiensten moeten helaas werken met schaarse middelen in een moeilijke economische situatie. Dat is de politieke realiteit, die ik niet kan veranderen. Meer geld eisen, lost de problemen dus niet op. Daarom zoek ik naar oplossingen die meer doelmatigheid kunnen bieden, binnen het bestaande budget.
 
Ook bij het huidige systeem van hulpdiensten kan het gebeuren, dat er niet voldoende capaciteit wordt gestuurd naar een melding. Bijvoorbeeld een ambulance wordt ter plaatse belaagd met geweld, of een motoragent wordt geconfronteerd met een zwaar gewonde of een brand.

Eventueel kan de politieagent in een MHE zelfs een pistoolmitrailleur meenemen in een kluisje, om beter te zijn voorbereid op de confrontatie met een vuurwapen. Daarbij zit dan liefst een efficiënt draagsysteem (zoals een mesh MOLLE utility vest) met een aantal reservemagazijnen.

Een MHE van vijf personen in een grote transportbus, (zoals hierboven beschreven) kan natuurlijk meer situaties zelfstandig afhandelen dan een MHE met een kleinere bemanning.

Als de situatie toch te gevaariljk lijkt, moet een MHE afstand houden, en wachten op versterking door gespecialiseerde eenheden, of andere MHE's. Eventueel kan het eerst arriverende MHE dan op afstand observeren via een video-camera met sterke telelens.

Het deelnemen aan een MHE kan natuurlijk niet worden verplicht voor hulpverleners.
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 11 juli 2016, 13:39:58
Voor het veelzijdige takenpakket van een MHE-voertuig is vierwielaandrijving wenselijk. Bijvoorbeeld om water uit een sloot te pompen met een aanghangwagen, of om via de auto ergens op te klimmen, om door een wegberm langs een file te kunnen rijden tijdens een achtervolging, voor sneeuw, onverharde wegen op het platteland, search & rescue, enz.   

Foto hieronder: Offroad Mitsubishi Delica

visitors can't see pics , please register or login


http://gallery.fishbc.com/albums/album251/Mitsubishi_Delica_2.jpg


Foto hieronder: Mercedes terreinauto

visitors can't see pics , please register or login


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Mercedes_G_politie_Amsterdam-Amstelland.jpg


Foto hieronder: Toyota Landcruiser met roof rack

visitors can't see pics , please register or login


http://www.sleeoffroad.com/for_sale/darryl_bragg/darryl_3_650.jpg
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 11 juli 2016, 15:01:27
Een grote transportbus kan eventueel bemand worden door een Multifunctionele HulpEenheid (MHE) van vijf personen. Bijvoorbeeld een betaalde politiehondengeleider met hond, en twee onbetaalde politievrijwilligers. Plus een militaire brandweerman en een militair verpleegkundige op kosten van Defensie. De politiehond kan worden afgericht door onbetaalde vrijwilligers.

Foto hieronder: Grote Mercedes transportbus met dakrek

visitors can't see pics , please register or login


http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/media/voertuigen_archief/vinkeveen/vinkeveen_049-bordermaker.jpg
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 11 juli 2016, 18:10:48
Ik stel voor dat er eerst een kleinschalig experiment wordt gedaan met een bestaand politiebusje, zoals bijvoorbeeld de VW Transporter. Daarin kunnen van binnen tegen de zijwanden, kasten met schuifdeuren worden gemaakt voor de uitrusting.

Er is misschien wel een timmerman te vinden via een oproep op internet, die dat onbetaald wil maken, in het belang van zijn dorpsgemeenschap, met een eervolle vermelding op de website van zijn gemeente.

Foto: VW Transporter politiebus

visitors can't see pics , please register or login


http://pictures.truckfan.nl/groot/v/vw/111768-transporter-t5-vw.jpg

Of er kunnen in dat busje langs de zijwanden grote rugzakken worden opgehangen met uitrusting, met grote bagagelabels, waar de inhoud op staat. De kleur van de rugzak geeft daarbij globaal de inhoud aan.

In dat busje rijdt dan een betaalde politiehondengeleider mee met een hond, plus een ambulance-verpleegkundige met uitgebreide politiewapens, en met een beperkte aanvullende politieopleiding.

Er hoeft niet persé ook een brandweerman mee te rijden met een MHE. Als er een brandmelding komt, haalt dat MHE-busje de aanhangwagen op met brandweeruitrusting en bluswater, die centraal in elk dorpje staat geparkeerd.

Zo'n aanhangwagen met brandweeruitrusting is betaalbaar, en kan geparkeerd worden achter een afgesloten hek.

Ondertussen komen er een paar brandweervrijwilligers ter plaatse, die in de buurt zijn. Zij nemen zelf hun brandweerpak mee plus perslucht en een grote poederblusser in hun eigen kofferbak. En in de brandweer-aanhangwagen liggen nog twee reserve brandweerpakken met perslucht.

Als de brand te groot is voor die aanpak, komt er tegelijk ook een grote brandweerauto aanrijden. Maar die arriveert in zo'n buitengebied soms pas na een half uur.

In die tussentijd kan de MHE al beginnen met afzetten, signalering, verkennen, evacueren, redden en blussen. En de gearriveerde vrijwillige brandweerlieden kunnen besluiten over eventuele opschaling.

De ambulance-verpleegkundige in dit plan moet liefst wel affiniteit hebben met politiewerk, genoeg spierkracht hebben, en liefst ervaring hebben met vechtsporten.

Het vinden van een politieman voor dit werk zal vermoedelijk niet moeilijk zijn, want het werk is heel afwisselend. En er is enorm veel animo voor een baan als hondengeleider bij de politie. Ook het mogen rijden in een grote stoere SUV kan aantrekkelijk zijn.

Bovendien krijgt een MHE in principe vooral de minst gevaarlijke politietaken toegewezen. De politiehond is dus vooral aanwezig voor zelfverdediging bij onverwachte situaties, omdat er meestal niet snel politieassistentie kan komen in buitengebieden, bij onverhoopte escalatie van geweld.

De brandweervrijwilligers kunnen ook zelf de brandweer-aanhangwagen achter hun eigen personenauto hangen, als ze een stevige auto met trekhaak hebben.

Dan kunnen ze ook onafhankelijk van de MHE snel een beginnende brand blussen, zonder dat ze hoeven te wachten op de komst van een grote brandweerwagen van ver. Voor kleine dorpsgemeenschappen kan dit systeem volgens mij een waardevolle en kostenbesparende aanvulling zijn met zeer korte aanrijtijden.
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 11 juli 2016, 21:08:27
Er hoeft niet persé ook een brandweerman mee te rijden met een MHE. Als er een brandmelding komt, haalt dat MHE-busje de aanhangwagen op met brandweeruitrusting en bluswater, die centraal in elk dorpje staat geparkeerd. Zo'n aanhangwagen met brandweeruitrusting is betaalbaar, en kan geparkeerd worden achter een afgesloten hek.

Ondertussen komen er een paar brandweervrijwilligers ter plaatse, die in de buurt zijn. Zij nemen zelf hun brandweerpak mee plus perslucht en een grote poederblusser in hun eigen kofferbak. En in de brandweer-aanhangwagen liggen nog twee reserve brandweerpakken met perslucht. (...)

De brandweervrijwilligers kunnen ook zelf de brandweer-aanhangwagen achter hun eigen personenauto hangen, als ze een stevige auto met trekhaak hebben. Dan kunnen ze ook onafhankelijk van de MHE snel een beginnende brand blussen, zonder dat ze hoeven te wachten op de komst van een grote brandweerwagen van ver.

Foto: De brandweer-aanhanger (die in het centrum van elk dorpje wordt gestald) moet natuurlijk wel een zo laag mogelijk zwaartepunt hebben, voor in bochten en op oneven bodem. En voor een grotere aanhangwagen is een sterker MHE-voertuig nodig.

visitors can't see pics , please register or login


http://www.brandweerclusternoord.nl/userdata/Paginas/voertuigen/geertruidenberg/Raamsdonksveer-GMA-(jeugdbrandweer)-01.jpghttp://www.brandweerclusternoord.nl/userdata/Paginas/voertuigen/geertruidenberg/Raamsdonksveer-GMA-(jeugdbrandweer)-01.jpg

visitors can't see pics , please register or login


http://blogimages.bloggen.be/brandweervoertuigen/1168497-101265b2eb3d07d44a2ea02284a4c74b.JPG
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 12 juli 2016, 19:44:20
Helsloot, I., Groenendaal, J., e.a., 2009, Kan het samen? - Verkenning naar de mogelijkheden van operationele samenwerking tussen politie en brandweer, Crisislab, Renswoude.

http://crisislab.nl/wordpress/wp-content/uploads/54e313b4c444akan_het_samen.pdf
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: berg op 12 juli 2016, 20:48:34
Helsloot, I., Groenendaal, J., e.a., 2009, Kan het samen? - Verkenning naar de mogelijkheden van operationele samenwerking tussen politie en brandweer, Crisislab, Renswoude.

http://crisislab.nl/wordpress/wp-content/uploads/54e313b4c444akan_het_samen.pdf

Nu haak ik af, die roepen ook de brandweer redt bijna nooit iemand, voor en verplicht bij titel gilde, voor geld doen ze alles!

Succes verder, ga weer verder met  inzet tot herstel (basis)brandweerzorg!
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 12 juli 2016, 21:35:51
Helsloot, I., Groenendaal, J., e.a., 2009, Kan het samen? - Verkenning naar de mogelijkheden van operationele samenwerking tussen politie en brandweer, Crisislab, Renswoude.


Dit onderzoek geeft de indruk, dat gezamenlijk optreden van politie en brandweer wel mogelijk is, bijvoorbeeld door politieagenten, die ook lid zijn van de vrijwillige brandweer. Maar dat de ambtelijke top die samenwerking lastig vindt, om te organiseren, en het niet urgent vindt.

Dat lijkt me een reden, om te zoeken naar oplossingen voor die coördinatieproblemen, samen met gespecialiseerde organisatieadviseurs en betrouwbare ICT-experts.

In het bedrijfsleven bleken de afgelopen dertig jaar zelfs volledige fusies in talloze gevallen goed mogelijk, dus waarom zouden twee overheidsorganisaties hun samenwerking niet kunnen intensiveren?

visitors can't see pics , please register or login


http://agileoffroad.com/wordpress/wp-content/uploads/2016/01/mikievan_800x450.jpg
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 13 juli 2016, 10:34:44
Een Multifunctionele HulpEenheid (MHE) kan bijvoorbeeld bestaan uit twee politieagenten met aanvullende medische training, die ook lid zijn van de vrijwillige brandweer.

Bij een medisch noodgeval, waarvoor ze niet genoeg medische kennis hebben, kunnen ze een expert-app raadplegen via hun smartphone, die meerkeuzevragen stelt en aangeeft hoe te handelen. 

Het is ook mogelijk om een ambulance-verpleegkundige op de meldkamer te laten meekijken naar de live-videobeelden van hun bodycams. Die ambulance-verpleegkundige kan dan precies zeggen via de portofoon, wat ze moeten doen.

Bij moeilijke medische gevallen, kan er direct een trauma-arts worden geraadpleegd. Dat kan via een video-verbinding met zijn of haar woonhuis, auto of ziekenhuis.

Ondertussen kan er zo nodig een gewone ambulance aanrijden. Die kan de bovengenoemde communicatie meeluisteren, en weet daardoor bij aankomst direct wat er gedaan moet worden. Er zijn dan totaal vier hulpverleners ter plaatse, wat handig is om de brancard van een trap te dragen, om het verkeer te regelen, omstanders te kalmeren, enz.

Als de samenwerking tussen verschillende hulpdiensten in gezamenlijke voertuigen te ingewikkeld is om te organiseren, kan worden overwogen om de verschillende hulpdiensten onder te brengen in één gezamenlijke landelijke organisatie, dat valt onder één ministerie. Uiteindelijk kan dat zelfs een gezamenlijke Europese organisatie worden.

Voor dergelijke ingrijpende reorganisaties kunnen landelijke politici het initiatief nemen. Want het management van de hulpdiensten zal hier zelf vermoedelijk niet op aansturen.

Als in een SUV de voorstoel van de bijrijder wordt neergeklapt, komt er ruimte voor plaatsing van een brancard. De rugleuning van de achterbank wordt dan voor de helft neergeklapt. De bijrijder kan daarbij op de achterbank zitten, naast de brancard.

Wikipedia-artikel over SUV's:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sports_utility_vehicle


Foto's van een SUV: Toyota Landcruiser

visitors can't see pics , please register or login


http://www.politievoertuigen.nl/Foto/07305.jpg


visitors can't see pics , please register or login


https://www.trailduty.com/images/tlc200_3.jpg


visitors can't see pics , please register or login


http://www.tradesmanroofracks.com.au/wp-content/uploads/2015/09/landcruiser100_oval_alloy_pic4.jpg
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 13 juli 2016, 11:03:26
Als een MHE gebruikt maakt van een zeer snelle SUV, kan het tevens dienst doen als snelle achtervolgingseenheid op snelwegen.

In dat geval lijkt het me passend, om ook kogelwerende helmen mee te nemen, plus pistoolmitrailleurs, of een AR-15 aanvalsgeweer en een multifunctionele 12 gauge shotgun. Daarbij MOLLE multi purpose vesten, met daarin reserve-magazijnen. Er is dan sprake van een MHE met taakaccent op politiewerk.
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 13 juli 2016, 11:26:51
Regelmatig bestellen politieagenten onnodig een ambulance bij een verkeersongeval, terwijl daar nauwelijks aanleiding voor is. Daarmee willen ze zich vaak indekken, om te voorkomen dat ze achteraf worden aangeklaagd, als de medische situatie erger blijkt te zijn, dan eerst leek. Die gewoonte legt een onnodige druk op de capaciteit en aanrijtijden van ambulances, en het geeft onnodig hoge zorgkosten.

Vaak is het veel efficiënter, als politieagenten een ambulance-verpleegkundige kunnen raadplegen via hun portofoon of telefoon, waarna ze zelf het slachtoffer thuis brengen of naar een SEH-post brengen.
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 13 juli 2016, 12:23:40
Renault Espace:

visitors can't see pics , please register or login


https://i.ytimg.com/vi/x6kimzXtMwo/maxresdefault.jpg


Renault Trafic:

visitors can't see pics , please register or login


http://m1.be.f6m.fr/media/---gamme-fspp/vehicules-particuliers/X82/FSPP/galerie-media/attc0a29a7dd9d74b6cb74437ac8cec12e7/renault-trafic-12.jpg
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 13 juli 2016, 12:40:03
Foto's: Volvo XC90

visitors can't see pics , please register or login


http://st.automobilemag.com/uploads/sites/11/2015/02/2016-Volvo-XC90-top-view-interior-seats-02.jpg


visitors can't see pics , please register or login


http://cdn.boldride.com/volvo/2015/volvo-xc90.2000x1500.Aug-26-2014_20.10.47.878494.jpg
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 13 juli 2016, 13:03:07
Foto's: Landrover Discovery


visitors can't see pics , please register or login


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/2009-2010_Land_Rover_Discovery_4_TDV6_SE_wagon_01.jpg


visitors can't see pics , please register or login


https://i.ytimg.com/vi/yZtOcg-Dig0/maxresdefault.jpg


visitors can't see pics , please register or login


http://rockarmor.com/wp-content/uploads/2015/09/Land-Rover-Discovery-1.jpg
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: berg op 13 juli 2016, 14:45:11
Regelmatig bestellen politieagenten onnodig een ambulance bij een verkeersongeval, terwijl daar nauwelijks aanleiding voor is. Daarmee willen ze zich vaak indekken, om te voorkomen dat ze achteraf worden aangeklaagd, als de medische situatie erger blijkt te zijn, dan eerst leek. Die gewoonte legt een onnodige druk op de capaciteit en aanrijtijden van ambulances, en het geeft onnodig hoge zorgkosten.

Vaak is het veel efficiënter, als politieagenten een ambulance-verpleegkundige kunnen raadplegen via hun portofoon of telefoon, waarna ze zelf het slachtoffer thuis brengen of naar een SEH-post brengen.

Hoewel het schrijven hier natuurlijk geheel op persoonlijke titel geschiedt constateer ik hier veel onjuistheden en onzin, niet gehinderd door enige kennis van het systeem, zeg maar. Succes verder!
Titel: Meerdere aanhangwagens samen gebruiken voor één incident
Bericht door: Piet V. op 15 juli 2016, 13:21:50
Meerdere aanhangwagens samen gebruiken voor één incident
Als er centraal in elk dorp een aanhangwagen staat met brandweerspullen, kunnen die aanhangwagens uit verschillende dorpen zo nodig ook samen worden gebruikt voor één incident, als er meer brandweer-capaciteit nodig is.

Die aanhangwagens kunnen daartoe worden opgehaald, door vrijwillige brandweerlieden, die in de buurt van zo’n aanhangwagen wonen, en die zelf een sterke auto met trekhaak hebben. De overige brandweerlieden kunnen dan direct naar de brand komen met hun eigen auto en brandweerpak met perslucht, plus grote brandblusser.

Zo nodig komt er dan ook een grote brandweerauto met één of twee brandweerlieden. Die zal meestal later arriveren, omdat hij meestal verder weg is gestationeerd, dan de brandweer-aanhangwagen in elk dorp.

Volvo XC90
Zo’n brandweer-aanhangwagen kan ook worden opgehaald door een Multifunctionele HulpEenheid (MHE). Dat kan bijvoorbeeld met een Volvo XC90. Die grote SUV heeft uitgebreide veiligheidsvoorzieningen, 400 PK en een topsnelheid van 220 km/u, met acceleratie van 0 tot 100 km/u in 6 seconden. Dus hij kan vooral 's nachts bij weinig verkeer snel ter plaatse komen, en is ook geschikt voor politie-achtervolgingen op snelwegen. Hij is leverbaar met vierwielaandrijving.

Als je de twee achterbanken van de XC90 half neerklapt, past er vermoedelijk een brancard in. Dan past er ook nog een hondenkooi in met politiehond, plus een ambulance-verpleegkundige, en een brandweerman. Plus een grote brandblusser, brandweerpak en politie- en ambulance-materialen. Extra uitrusting (inclusief kleine uitschuifbare ladder) kan eventueel worden vervoerd op een dakrek, in aluminium koffers.

Video: Review van de Volvo XC90.

http://www.autoweek.nl/video/4460/rij-impressie-volvo-xc90


Foto’s: Volvo XC90

visitors can't see pics , please register or login


http://www.autobiermans.nl/fotoboek/media/large/de-nieuwe-volvo-xc90/xc90-boot-2015-nl.jpg


visitors can't see pics , please register or login


http://www.volvo-eg.com/images/projectphotos/Volvo-XC90-Interior-allrows-v1.jpg


Het Zweedse bedrijf Nilsson bouwt een verhoogde ambulance op basis van de Volvo XC90.

Meer informatie daarover: http://www.ambulanceblog.nl/nilsson-volvo-xc90-als-basis-voor-ambulance/

visitors can't see pics , please register or login


http://www.ambulanceblog.nl/wp-content/uploads/2016/02/Nilsson-XC90-700x352.jpg

Wikipedia over de Volvo XC90:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_XC90
Titel: MHE's bij rampen en aanslagen
Bericht door: Piet V. op 16 juli 2016, 06:29:52
Met ontzetting hebben we kennis genomen van de recente dramatische aanslag in Nice. De belangrijkste aanpak bij het verminderen van terrorisme bestaat volgens mij uit verzoening, wederzijdse verdraagzaamheid en begrip, en "winning their hearts and minds".

Multifunctionele HulpEenheden (MHE's) kunnen in mijn visie een nuttige bijdrage leveren, als er sprake is van een terroristische aanslag of een ramp. Bijvoorbeeld voor gewondenvervoer, brandbestrijding of evacuatie.

Voor zelfverdediging kunnen er daarbij in een kluisje in een MHE-voertuig extra geweldsmiddelen worden meegevoerd. Bijvoorbeeld: extra magazijnen voor het dienstpistool, een pistoolmitrailleur, multifunctioneel 12 gauge shotgun of AR-15 aanvalsgeweer.

Eventueel zijn die zwaardere wapens voor de MHE's alleen geschikt voor politeagenten en militairen, die deel uitmaken van de MHE's. De extra magazijnen kunnen worden gedragen in een MOLLE OPS-vest van ventilerend gaas.
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: berg op 16 juli 2016, 15:38:40
Citaat
De belangrijkste aanpak bij het verminderen van terrorisme bestaat volgens mij uit verzoening, wederzijdse verdraagzaamheid en begrip, en "winning their hearts and minds".

Kain sloeg Abel dood, hun moeder verleidde een slang, andersom kan ik mij haast niet voorstellen en daar moet het ergens begonnen zijn. Verzoening ja wat een mooi begrip, lijkt haast tegelwijsheid voor de brandweerkamer! Hoewel daar natuurlijk beter oprechtheid op de agenda zou moeten staan.

Terrorisme een uitvloeisel van de belangrijkste economische motor, de oorlogsindustrie. Maar waar zouden we zijn zonder die industrie, bij de brandweer en haar robot? Nu gaat terroristische daad natuurlijk te ver in deze maar roept het wel weerstand op.

Vergevensgezind dan maar "men wist kennelijk niet beter" of de waard hield geen rekening met zijn gasten, die zaken op de voet volgen en betrokken zijn.

Verzoening, ik verzoen mij er maar mee dat uw wereld niet reëel is!
Titel: Brambulance
Bericht door: Piet V. op 16 juli 2016, 17:21:19
De 'brambulance' was bedoeld voor zowel brandweertaken, als voor medische spoedgevallen. Maar hij kan geen brancard vervoeren. Dat lijkt me een belangrijk nadeel. De brambulance is ontwikkeld in de regio Rotterdam-Rijnmond.

visitors can't see pics , please register or login


https://www.hulpverlening.nl/upload/images/06(3).jpg


Er is nu een grote transportbus, die wordt gebruikt voor materialentransport door zowel de ambulance-dienst als de brandweer.

visitors can't see pics , please register or login


https://www.hulpverlening.nl/upload/images/busje02.jpg


visitors can't see pics , please register or login


https://www.hulpverlening.nl/upload/images/busje01.jpg
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: berg op 16 juli 2016, 21:02:27
Elders staat het navolgende al maar goed voor Piet een keer extra:

Vrijwilliger 2.0
Opeens weten we het. Opeens weten we wat de oorzaak is van de steeds verslechterende brandweerzorg in Nederland. Het zijn de vrijwilligers! Het wordt nu duidelijk. In Rotterdam-Rijnmond, in Kennemerland, noem maar op.

Arjen Littooij van de veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond voorspeld dat het einde van de brandweervrijwilliger in zicht is. De fatale brand in Hellevoetsluis in mei is de aanleiding voor deze uitspraken. Door slordigheden en misverstanden bij de vrijwilligers begon het bluswerk te laat. De vrijwilliger heeft het gedaan.

Na jarenlang de brandweerzorg in de veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond te hebben gereduceerd door bezuinigen, reorganiseren, regionaliseren, op eigen houtje rommelen met voertuigbezettingen onder het mom van innovatie en daarmee jarenlang de vrijwilliger te hebben gedemotiveerd, legt Arjen Littooij nu de verantwoordelijkheid bij die zelfde vrijwilligers en voorspeld dat voor het instituut vrijwilliger het einde in zicht is. Het bluswerk begon bij de fatale brand in Hellevoetsluis te laat. Hij zet hiermee de schijnwerper vol op de vrijwilligers. De vrijwilliger heeft het gedaan. Flink uit halen naar iemand anders en zo de aandacht af leiden van de zelf veroorzaakte problemen. Oplossingen heeft hij ook al. "In de toekomst werken we alleen maar meer met parttime brandweermensen in plaats van vrijwilligers". Dat dat niet overal gaat werken deert hem schijnbaar niet. Hij praat alleen voor zijn eigen regio. Ook oude "innovaties" (die ooit al een zachte dood waren gestorven) komen weer uit de kast en worden met onwaarheden weer op de kaart gezet. "In Amerika doen ze het ook". Dat in Amerika de brandweerorganisatie compleet anders in elkaar zit en de "Brambulance" in de verste verte niet lijkt op de Amerikaanse manier van werken weet hij schijnbaar niet.

In Kennemerland schaft brandweercommandant Frans Schippers de piketvergoedingen voor de vrijwilligers af. Vervolgens is hij verbaasd over de reacties van de vrijwilligers en verwijt hij de vrijwilligers dat zij de veiligheid van de burgers in gevaar brengen.

Hoe en waarom het besluit om de piketvergoedingen voor vrijwilligers in Kennemerland af te schaffen ook tot stand gekomen is, het management van Kennemerland verandert eenzijdig de spelregels en verwijt daarna de vrijwilligers dat zij te heftig reageren. "Ik begrijp dat de maatregelen van het afschaffen van piket niet motiverend is, maar een dergelijke reactie vind ik buitensporig" aldus Frans Schippers. Hij doet er vervolgens nog een schepje bovenop: "Ik kan deze reactie ook niet goed rijmen met de drijfveren van vrijwilligers om burgers te willen helpen en daarom bij de brandweer zijn gekomen. Je laat de burgers toch niet in de steek?" Ook hier: na jarenlang de brandweerzorg te hebben gereduceerd door bezuinigen, reorganiseren, regionaliseren, op eigen houtje rommelen met voertuigbezettingen onder het mom van innovatie en daarmee jarenlang de vrijwilliger te hebben gedemotiveerd, steekt hij dus niet de hand in eigen boezem maar speelt hij gemeen in op het sentiment, de drijfveren van de vrijwilliger, en verwijt hij de vrijwilligers dat die de burgers in de steek laten. Een behoorlijk laag bij de gronds verwijt dat je niet verwacht van een man als Frans Schippers. Ook hier: Niet hij maar de vrijwilligers hebben het gedaan.

Is het toeval? Of wordt het een tendens dat managers afgeven op de vrijwilligers? Wanneer gaan werkvloer en management eens echt met elkaar in gesprek? En naar elkaar luisteren en proberen elkaar te begrijpen? Proberen samen een oplossing te vinden? En dan niet per regio maar op landelijk niveau?
Handvatten zijn er wel. De visie op vrijwilligheid ligt al jaren bij Brandweer Nederland en de VBV op de plank. Ook is er een bijbehorend TNO rapport: “Vrijwilligers bij de brandweer: bouwstenen voor visieontwikkeling” Prachtige documenten om een nieuw soort vrijwilligerschap te ontwikkelen. Vrijwilliger 2.0? We kunnen zo beginnen.
 
Geplaatst door Jan Nieuwenhuis op 09:34 
1 opmerking:

 Mart van Troost zei
Jan, Compliment, goed neergezet dank. Toch wat kleine opmerkingen, Parttime/ZZP brandweerman/vrouw zou overal kunnen werken en begint bij "niet mijn brandweer maar onze brandweer" net als een bouwcombinatie onder verantwoordelijkheid van Hoofdaannemer. Van Architect, bouwkundig ingenieur, aannemer, uitvoerder, vakspecialist, werknemer, voor managers geen plaats, want dat zijn gecreëerde functies en passen zeker niet in non-profit organisatie. Zo ook directeur brandweer, wie heeft het bedacht of wie heeft het gecreëerd! Directie brandweer van het ministerie, ja daar kunnen we ons nog iets bij voorstellen maar nu de Inspectie gewoon verdomt om haar onderzoekstaak uit te voeren op specifieke voorvallen maar onder tussen landelijk onderzoek doet naar de staat van de brandweerzorg en rampenbestrijding valt de conclusie nu reeds al te trekken, het is niet op orde maar de mantel der liefde spreekt over organisatie in transitie daar moet begrip voor zijn. Hoe mis moet het nog gaan, Hellevoetsluis, Hilversum, Almere, om er een paar te noemen. En zelfs brandweer in actie toont waartoe de werkgever in staat, kosten baten, niet maatschappelijk verkoopbaar, de retoriek van de managers. Duidelijk ze liepen geen stage bij AH en of Jumbo, ze vulde geen vakken en begrijpen niets van het succes van deze firma's, met een betere dekkingsgraad dan de brandweer. In de bouw is altijd werk, net als voor de brandweer, vooraf, tijdens maar onontkoombaar na oplevering brand zal er altijd zijn, net als ongevallen, zelfs als de automatisering de voertuigbesturing over neemt. Ons vak blijft bestaan dus en mag best aan de basis uit een Hoofdaannemer bestaan, onder wiens verantwoordelijkheid de combinatie in de hulpverleningsketen kan floreren, het blijft een noodzakelijk kwaad dat beter functioneert dan op basis van kosten / baten, want dat is managers-taal die voornamelijk voor eigen gewin staat!
16 juli 2016 10:29

http://www.ad.nl/dossier-rotterdam/traditionele-vrijwilliger-brandweer-verdwijnt~ac9cdfc1/ (http://www.ad.nl/dossier-rotterdam/traditionele-vrijwilliger-brandweer-verdwijnt~ac9cdfc1/)

http://www.mariekabaars.nl/bedrijfshulpverlening-bhv/hoe-is-het-afgelopen-met-de-brambulance/ (http://www.mariekabaars.nl/bedrijfshulpverlening-bhv/hoe-is-het-afgelopen-met-de-brambulance/)

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/kennemerland/article28270452.ece/Buitensporige-reactie-vrijwillige-brandweer-Heemskerk-en-Beverwijk_?lref=r_regionaa (http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/kennemerland/article28270452.ece/Buitensporige-reactie-vrijwillige-brandweer-Heemskerk-en-Beverwijk_?lref=r_regionaa)
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 16 juli 2016, 21:10:00
In de VS rukken brandweerauto's met een 'paramedic' aan boord vaak uit voor puur medische spoedgevallen. Onderstaand artikel gaat daar over.

Dean, A., Messoline M., Fire-Based EMS: The Solution for an Ailing System?, 2011, Fire Engineering, Fair Lawn, NJ, USA.

http://www.fireengineering.com/articles/print/volume-164/issue-2/departments/fire-service_ems/fire-based-ems-the-solution-for-an-ailing-system.html
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: tygerpower op 16 juli 2016, 21:35:25
u dwaalt behoorlijk af.  nu hebben we het over Amerikaanse hulpdiensten.  interessant.

ik ga nog maar een aflevering Chicago fire of Chicago Med  of nee Chicago PD kijken.

Titel: Multifunctionele HulpEenheid met amfibievoertuig
Bericht door: Piet V. op 21 juli 2016, 12:40:12
visitors can't see pics , please register or login


http://www.gibbssports.com/media/cache/6a/6a/6a6a8ccc0d399a48afd8d5a5ce21b8ee.jpg

Foto: Gibbs Quadski Patrol

Een Multifunctionele HulpEenheid (MHE) zou in sommige gevallen ook gebruik kunnen maken van een amfibievoertuig. Het kan daartoe aluminium rijplaten bij zich hebben die schuin tegen een lage walkant kunnen worden gezet.

Of er kunnen voor dat voertuig op verschillende plekken speciale schuine hellinkjes van beton worden neergelegd, waarmee het amfibievoertuig in en uit het water kan rijden. Op een strand en wad is zo'n helling niet nodig. Amfibievoertuigen met rupsbanden kunnen extremere buighoeken en hobbels berijden, dan voertuigen met wielen. 

Een zeer snel amfibievoertuig is de Gibbs Quadski Patrol. Die heeft zowel op water als land een topsnelheid van maar liefst 70 km per uur. Hij kan een opblaasbaar rubber bootje vervoeren, of brandblussers, of andere uitrusting. Zo'n rubber bootje kan snel worden opgeblazen met een CO2-patroon.

Video's van de Gibbs Quadski Patrol:

http://www.gibbssports.com/quadski-patrol



Andere zeer snelle amfibievoertuigen:
http://www.fastamphibians.com
Titel: Snel varend amfibievoertuig
Bericht door: Piet V. op 21 juli 2016, 18:36:26
visitors can't see pics , please register or login


https://cp.inkrefuge.com/images/slideshows/slides/slide_slide_sldie-1-color-change_main_original_1_main_original_1.jpg


De WaterCar Panther is een combinatie van een snelle terreinauto en een speed-boat.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=dwHuKyG-eb4 (http://www.youtube.com/watch?v=dwHuKyG-eb4)

https://www.watercar.com (https://www.watercar.com)
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 22 juli 2016, 10:25:07
Misschien is de WaterCar Panther (of de toekomstige Gibbs Humdinga) geschikt voor gezamenlijke surveillance van hulpdiensten op het strand. Want de locatie van een drenkeling, kan daarmee snel worden bereikt, door eerst bijvoorbeeld enkele kilometers over het natte strand te rijden, vlak langs het water.

Video: Gibbs Humdinga
http://www.gibbsamphibians.com/platform/humdinga/

Bovendien kunnen dergelijke voertuigen misschien afwisselend worden gebruikt voor incidenten op water en land. Dat kan bijvoorbeeld op de Waddeneilanden, langs de kust en in toeristische plassengebieden. Er kan daarbij een overkapping worden gebruikt tegen de regen.

De bemanning kan daarbij eventueel bestaan uit een politieagent, plus een ambulance-verpleegkundige met politiewapens en aanvullende politietraining. Zo'n Multifunctionele HulpEenheid (MHE) heeft zeker beperkingen, maar heeft ook specifieke voordelen, als aanvulling op het traditionele aanbod van hulpdiensten.

Het maken van simpele oprij-hellinkjes in meren en rivieren is relatief goedkoop. En zo'n betonnen helling gaat uiterst lang mee, dus heeft zeer lage afschijvingskosten per jaar. En zulke betonnen hellingen kunnen ook worden gebruikt door watersporters en voor bootjes van hulpdiensten, dus zijn sowieso een nuttige investering in de toeristische infrastructuur.

Gibbs ontwikkelt vermoedelijk ook een fast amphibian vehicle voor militaire taken. Meer informatie daarover:
http://www.tactical-life.com/firearms/lockheed-martin-gibbs-technologies-high-speed-amphibious-vehicles/

visitors can't see pics , please register or login


http://blog.hemmings.com/wp-content/uploads/2007/04/CONCEPT%20-%20ACC-E%20LAND.jpg

Website over snelle amfibievoertuigen:
www.fastamphibians.com/
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: tygerpower op 22 juli 2016, 12:25:29
Steeds meer fantasien die hier geplaatst worden
Titel: ATV's voor brandweer en gewondenvervoer
Bericht door: Piet V. op 22 juli 2016, 15:49:59
ATV's voor brandweer en gewondenvervoer

visitors can't see pics , please register or login


http://www.vpfd.org/web_images/1.jpg


visitors can't see pics , please register or login


http://l7.alamy.com/zooms/dfda1359bafc4c92afbcf44b4dbc5dd8/demonstration-of-a-medical-rescue-quad-duesseldorf-germany-beajn4.jpg


visitors can't see pics , please register or login


https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/05/3e/d7/053ed7a29d6d224b13094d6191c8aacb.jpg


visitors can't see pics , please register or login


http://files.bos-fahrzeuge.info/vehicles/photos/4/9/0/7/11495-large.jpg
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 22 juli 2016, 17:15:23
Foto hieronder: Pickup-truck met opbouw:
 
visitors can't see pics , please register or login


http://www.0174meldingen.nl/wp-content/uploads/2016/05/DSC_6734.jpg


Artikel over multi-disciplinaire quad-unit in de Sophiapolder in H.I. Ambacht:
https://www.hulpverlening.nl/reportage/bijzonder-specialisme-bij-de-brandweer-quad-ondersteuning


Foto's daarvan:

visitors can't see pics , please register or login


https://www.hulpverlening.nl/upload/images/quad.jpg


visitors can't see pics , please register or login


https://www.hulpverlening.nl/upload/images/DSC_3615.jpg


visitors can't see pics , please register or login


https://pbs.twimg.com/media/BZwFK5HCQAIvKVG.jpg:large
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: tygerpower op 22 juli 2016, 17:21:53
Welke kant wil je nu op met dit soort plaatjes dan?

Meerdere hulpdiensten in een voertuigen in NL zal nooit wat worden.
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 03 augustus 2016, 12:40:22
Een Multidisciplinaire HulpEenheid (MHE) kan ook bestaan uit een gewone politieagent, plus een gewapende multidisciplinair opgeleide hulpverlener.

Die laatste heeft dan een brede opleiding gehad op het gebied van politie, spoedeisende medische zorg, brandweer, redding, rampenhulp en duiken. Die multidisciplinaire hulpverlener heeft dan op al die gebieden een beperkte opleiding gehad.

Deze beide personen kunnen dan veel van elkaar leren tijdens hun samenwerking. Ze kunnen in buitengebieden surveilleren in een snel transportbusje, met veel uitrusting, inclusief brancard, brandweeruitrusting, duikpak, pistoolmitrailleur, ME-uitrusting, enz.
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Peter op 04 augustus 2016, 16:52:15
Piet V, wanneer ga je eens inhoudelijk in op de vele vragen die aan je gesteld zijn. Dat je volslagen onzin weet te verkopen weten we inmiddels wel.
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 11 juni 2017, 07:22:24
Video: Grote politieauto met brandweeruitrusting
Bay City public safety officer

 
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: tygerpower op 11 juni 2017, 11:03:59
Vooral nog flink blijven oefenen.  2 minuten en 36 seconden bezig voor zijn pak aan is.    de brand is al uit en de echt brandweer al TP.
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Peter op 11 juni 2017, 11:10:07
Nu is dit een oefen/demo situatie. Ik mag hopen dat dit in de praktijk vlotter gaat. Wij zitten met 30sec aangekleed en al in het voertuig. ::)
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 11 juni 2017, 15:36:43
Vooral nog flink blijven oefenen.  2 minuten en 36 seconden bezig voor zijn pak aan is.  de brand is al uit en de echt brandweer al TP.

Dit aantrekken van het brandweerpak kan mogelijk sneller met hulp van een collega.

Het artikel hieronder onderscheidt een aantal vormen van intensieve samenwerking tussen politie, brandweer en ambulancediensten. Het artikel noemt daarbij een aantal voor- en nadelen van de intensivering van deze samenwerking.

Morley, B.S., Ed, M.S., e.a., 2013, Public Safety Consolidation: Does it Make Sense?, FBI Law Enforcement Bulletin, Washington, US.

https://leb.fbi.gov/2013/april/perspective-public-safety-consolidation-does-it-make-sense
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: tygerpower op 11 juni 2017, 19:52:33
ik heb vooral gereageerd op het filmpje omdat je in diverse staten ziet dat de politie altijd als eenpersoons eenheid rond rijdt. en daarom zou je in een geval als dit altijd moeten wachten tot een van je collega's te plaatse is.

Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 11 juni 2017, 19:58:40
ik heb vooral gereageerd op het filmpje omdat je in diverse staten ziet dat de politie altijd als eenpersoons eenheid rond rijdt. en daarom zou je in een geval als dit altijd moeten wachten tot een van je collega's te plaatse is.

Dat ligt er aan wat voor brand het is. En een alvast een brandweerpak aantrekken, en de situatie veilig verkennen kan ook gebeuren door een politieagent vanuit de solo-surveillance.
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Peter op 11 juni 2017, 20:07:18
Dat ligt er aan wat voor brand het is. En een alvast een brandweerpak aantrekken, en de situatie veilig verkennen kan ook gebeuren door een politieagent vanuit de solo-surveillance.
En wat is de meerwaarde dat een agent gaat verkennen?
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 11 juni 2017, 20:29:14
En wat is de meerwaarde dat een agent gaat verkennen?

Stel dat er een brandmelding komt van een afgelegen locatie op het platteland. Dan is er kans, dat er eerder een politieauto ter plaatse kan zijn, dan een gespecialiseerde brandweerauto. Ondertussen kan die brandweerwagen zo nodig wel alvast uitrukken.

De politieagenten kunnen dan alvast de situatie verkennen, en ter plaatse doen wat er veilig mogelijk is. Dan is het wel zinvol als ze een beperkte brandweeruitrusting bij zich hebben, en een auto die daarvoor genoeg bagageruimte biedt. Ook kan het hebben gevolgd van een aanvullende brandweertraining voor hen, dan van pas komen.

Daarmee zeg ik dus niet, dat die politieagenten alles zouden kunnen doen wat brandweerlieden kunnen en mogen. Waar die grenzen precies moeten liggen, kan afhangen van hun training, uitrusting en ervaring, en van politieke besluitvorming.
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Peter op 11 juni 2017, 21:13:31
Stel dat er een brandmelding komt van een afgelegen locatie op het platteland. Dan is er kans, dat er eerder een politieauto ter plaatse kan zijn, dan een gespecialiseerde brandweerauto.
En als ik jou vertel dat het negen van de tien keer precies andersom is. Brandweer als eerste ter plaatse.


De politieagenten kunnen dan alvast de situatie verkennen, en ter plaatse doen wat er veilig mogelijk is. Dan is het wel zinvol als ze een beperkte brandweeruitrusting bij zich hebben, en een auto die daarvoor genoeg bagageruimte biedt. Ook kan het hebben gevolgd van een aanvullende brandweertraining voor hen, dan van pas komen.

Daarmee zeg ik dus niet, dat die politieagenten alles zouden kunnen doen wat brandweerlieden kunnen en mogen. Waar die grenzen precies moeten liggen, kan afhangen van hun training, uitrusting en ervaring, en van politieke besluitvorming.
Zullen we de taken laten liggen waar ze thuis horen? het is al mooi genoeg dat de brandweer met AED uitrukt, of zullen we die ook maar uitrusten met vuurwapen en handboeien omdat zij vaak eerder ter plaatse kunnen zijn? ::)
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 11 juni 2017, 22:08:42
En als ik jou vertel dat het negen van de tien keer precies andersom is. Brandweer als eerste ter plaatse.
 
Weet je daar misschien een onderzoek over? En als dat zo is, wat is daarvan de verklaring, volgens jou? Er zijn altijd veel meer politieauto's aan het surveilleren dan er brandweerkazernes zijn. Misschien geeft de politie te weinig prioriteit aan branden, als ze meestal later komen dan de brandweer. Dat beleid kan dan ter discussie gesteld worden.

het is al mooi genoeg dat de brandweer met AED uitrukt, of zullen we die ook maar uitrusten met vuurwapen en handboeien omdat zij vaak eerder ter plaatse kunnen zijn? ::)

Daarover loopt een andere discussie: "Geweldsmiddelen voor brandweerlieden"

http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,54848.msg658522.html#msg658522
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Thor op 12 juni 2017, 09:58:34
In Noorwegen bijv. kan de politie de leiding bij brand en calamiteiten nemen. Naast de H&K's ook ademlucht etc., met name in de buitengebieden, in de politiewagens.
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: berg op 12 juni 2017, 15:30:59
In Noorwegen bijv. kan de politie de leiding bij brand en calamiteiten nemen. Naast de H&K's ook ademlucht etc., met name in de buitengebieden, in de politiewagens.

In Bangladesh is er geen leiding en amper brandweer, zullen we weer naar Nederland terug keren?
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Peter op 12 juni 2017, 16:03:57
 
Weet je daar misschien een onderzoek over? En als dat zo is, wat is daarvan de verklaring, volgens jou? Er zijn altijd veel meer politieauto's aan het surveilleren dan er brandweerkazernes zijn. Misschien geeft de politie te weinig prioriteit aan branden, als ze meestal later komen dan de brandweer. Dat beleid kan dan ter discussie gesteld worden.

Ik weet niet waar jij die politieauto,s vandaan haalt. Maar dat worden er steeds minder, het is tegenwoordig heel gewoon dat een district het met 1 of 2 politieauto,s moet doen. De laatste keer dat ik bij een reanimatie inzet was, waren wij minuten eerder dan politie, ambulance of burgerhulpverlener.
Titel: Re: Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig
Bericht door: Piet V. op 12 juni 2017, 16:12:33
Ik weet niet waar jij die politieauto,s vandaan haalt. Maar dat worden er steeds minder, het is tegenwoordig heel gewoon dat een district het met 1 of 2 politieauto,s moet doen. De laatste keer dat ik bij een reanimatie inzet was, waren wij minuten eerder dan politie, ambulance of burgerhulpverlener.

En voor die keren dat de politie wél eerder ter plaatse is, is een meer uitgebreide training en uitrusting op het gebied van brandweertaken volgens mij wenselijk. Daarvoor zijn vrij grote politieauto's nodig, vooral op het platteland. De beslissing om binnenkort elfhonderd vrij kleine politieauto's te kopen uit de Mercedes B-klasse vind ik daarom discutabel.
https://www.politie.nl/nieuws/2017/juni/12/politie-rijdt-volgend-jaar-in-mercedes.html



visitors can't see pics , please register or login



visitors can't see pics , please register or login
Titel: Brandweerpolitie
Bericht door: Piet V. op 12 januari 2018, 17:57:34
In de VS bestaat er zogenaamde fire-police. Die wordt gevormd door brandweerlieden met politiebevoegdheden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fire_police

http://www.pnwfpa.org/page10.html
Titel: Re: Brandweerpolitie
Bericht door: Firefighter1970 op 12 januari 2018, 22:57:59
In de VS bestaat er zogenaamde fire-police. Die wordt gevormd door brandweerlieden met politiebevoegdheden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fire_police

http://www.pnwfpa.org/page10.html
Deze ideen voorgesteld door iemand wie zegt links te stemmen ?
In de 2e wereldoorlog is dit idee in Nederland ook ingevoerd door de Duitse Bezetter !